Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3029736
Niet het meest serieuze bericht maar ik vroeg het me af naar aanleiding van iemand wiens kat naar haar zeggen een konijn volledig op at. Het ging om een volwassen konijn en een kleine poes van 2à 2.5kg. Volgens mij is het gewoon niet mogelijk dat een kat een prooi die groter dan haar is helemaal op eet in één maaltijd.

Mijn jongens kunnen serieus eten als ze zouden mogen en 500gram in één maaltijd lijkt mij zeker te doen, maar die wegen +5kg en een heel volwassen konijn zouden ze zelfs met hun twee niet in één keer op krijgen denk ik. De derde is nog maar een kitten van bijna zeven maand en krijgt sowieso zo'n hoeveelheden niet weg.

Hoeveel zou een kat maximum in een keer kunnen eten denken jullie?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3029952
Een gemiddeld  konijn weegt toch geen 2,5kg?
2kg misschien, maar gemiddeld toch zo'n 1,8kg zou ik denken...

Gekweekte konijnen zijn groter, maar die worden maar 6 weken voor ze geslacht worden...

Enfin, ik geloof dat 2kg toch ook wat te veel van het goede is voor een kat.
Maar ik zou het niet weten.  Ik denk dat ze je wel kunnen verbazen, die katten.  ;)
Door kakocavi
#3030036
Nee, een kat kan niet zijn eigen gewicht aan vlees eten in één keer. Dat durf ik je toch wel te garanderen. Geen idee wat ze maximaal kunnen wegwerken, maar als ik moet gokken zeg ik 10-15% van het lichaamsgewicht in een uur. Zonder tussendoor te kotsen dan hè.
Door Martine-Tom
#3030112
De mijnen eten max 11% per dag, Doki weegt 7.5 kilo dus dat is dan iets van 800 gram wat hij in zijn eentje op zou kunnen (ze eten samen dus weet alleen wat ze in totaal samen op een dag wegwerken). Overigens ligt die max bij mijn hond op hetzelfde dus ik denk dat dat wel een aardige richtlijn is, idd 10 tot zeer max 15% per dag.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3030123
Niet toevallig een gevild wild heel jong konijntje van krap een kg? En dat 'helemaal' staat voor 80% ofzo?  :biggrin2:

Mijn kater van 5 kg is erg vraatzuchtig maar bij 250 gram houdt het bij hem ook wel op (ja af en toe krijgt hij iets extra, nee niet elke dag :biggrin2:). En meer dan 100/120 gram ineens wordt ook lastig. Terwijl hij best kan bunkeren. Maar hij eet graag in delen dus misschien dat hij het verspreid over de dag wel aan zou kunnen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3030207
Ot eet wel eens een weekendrat in 1x zo goed als helemaal op. Daarna doet ze de rest van de dag ook vrij weinig meer. Maar zoiets wil ze niet te vaak.
Sien kan een heel eind komen met een kwartel.
Door frodo quin
#3030228
Ging om zelf gevangen wilde volwassen konijnen die duidelijk groter dan haar waren. Ze liet enkel de gal liggen. Dat lijkt me technisch gewoon niet mogelijk, ook al beweert die persoon dat het echt zo is. Ik denk dat mijn grootste veelvraat wel 500gram in één keer op krijgt, maar het dubbel echt niet, laat staan een konijn en mijn kat is wel meer dan twee keer zo groot dan haar kat en eet zich letterlijk dood als hij de kans zou krijgen.
Door Tamara
#3030321
koekje schreef: Ot eet wel eens een weekendrat in 1x zo goed als helemaal op. Daarna doet ze de rest van de dag ook vrij weinig meer. Maar zoiets wil ze niet te vaak.
Sien kan een heel eind komen met een kwartel.


wat voor ratten geef je dan? want mijn 'huisdier' mannelijke ratjes wegen rond de 500/600 gram. De naaktratten rond de 450 gram. Ik weet niet of je die ook geeft, want ik zie een albino op de foto in je signature. (Heet dit eigenlijk zo?)
Een kwartel weegt volgens mij ook maar 300 gram maximaal. (die ga ik trouwens later ook is aan onze kat geven, maar pas als ie helemaal gewend is op kuikens en eventueel kippen nekken.)

Ik weet niet hoe groot een kattenmaag is? Er zal wel een kilo in kunnen toch? Meer denk ik niet. Net als ik bij een all you can eat buffet, op een gegeven moment komt het er weer uit :puke: :2funny:
Door kakocavi
#3030324
Ik denk eigenlijk niet dat er een kilo voer in een kattenmaag past. Dat is 20% van een kat van vijf kilo, moet je je voorstellen dat je 20% van je eigen lichaamsgewicht aan vlees eet :o En ik weet dat katten geen mensen zijn, maar in de natuur eten ze kleine prooien zoals muizen en kleine vogeltjes en zijn hun maaltijden dus veel kleiner.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3030330
Tamara schreef:

wat voor ratten geef je dan? want mijn 'huisdier' mannelijke ratjes wegen rond de 500/600 gram. De naaktratten rond de 450 gram. Ik weet niet of je die ook geeft, want ik zie een albino op de foto in je signature. (Heet dit eigenlijk zo?)
Een kwartel weegt volgens mij ook maar 300 gram maximaal. (die ga ik trouwens later ook is aan onze kat geven, maar pas als ie helemaal gewend is op kuikens en eventueel kippen nekken.)

Ik weet niet hoe groot een kattenmaag is? Er zal wel een kilo in kunnen toch? Meer denk ik niet. Net als ik bij een all you can eat buffet, op een gegeven moment komt het er weer uit :puke: :2funny:
Ik heb meestal ratten van maximaal 250-300 gram. Ot is maar een klein poesje van 3,5 kilo. De foto is een oudere, ik weet niet meer hoe groot die rat was. Zal zeker niet groter zijn geweest. Overigens laat Otje wel delen liggen; wat organen (iig galblaas) en meestal ook de kop en een stuk huid van de rug. Ze holt de rat dan uit.
Mijn kwartels wegen meestal zo rond de 200 gram. Sien is wat dikker; ongeveer 5 kilo.
Door Tamara
#3030333
koekje schreef: Ik heb meestal ratten van maximaal 250-300 gram. Ot is maar een klein poesje van 3,5 kilo. De foto is een oudere, ik weet niet meer hoe groot die rat was. Zal zeker niet groter zijn geweest. Overigens laat Otje wel delen liggen; wat organen (iig galblaas) en meestal ook de kop en een stuk huid van de rug. Ze holt de rat dan uit.
Mijn kwartels wegen meestal zo rond de 200 gram. Sien is wat dikker; ongeveer 5 kilo.


dat zijn vrouwtjes denk ik. zitten er enorme ballen aan? (zijn meestal net zo groot als het hoofd is, rare verhoudingen LOL ::) )
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door