Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tamara
#3029861
Zoals de titel al zegt, ik wil graag een lijst maken met welke dieren het minste troep gegeven/ingespoten word.

Ik wil namelijk zo min mogelijk antibiotica ect.. in mijn honden, ratten en kat hebben. (wat ik biologisch kan kopen koop ik biologisch maar wat niet kan, dan ga ik op een dier waar het minste mee geklooid word.)
Het gaat dus niet om minste dierenleed, maar op het minste antibiotica, ect.. alhoewel ik ook wel dieren wil hebben die zo weinig mogelijk leed hebben gehad natuurlijk. Maar de troep is in dit rijtje even het belangrijkst  :biggrin2: 

Als jullie me zouden willen helpen, alvast bedankt! Ik vul morgen zelf ook de lijst even aan nadat ik me nog ff verder heb ingelezen.
Meeste rotzooi:

- Kip

Minste rotzooi:

- Hert/Ree/hinde? 
- Paard (van ex slager gehoord dat dit het schoonste vlees/organen is?)
Door Ruisje
#3029870
Echt wild! Dus niet het semi-wild dat gekweekt en later uitgezet wordt, of op grote farms elders in de wereld gefokt wordt en hier als wild wordt verkocht.

Echt wild heeft ook een vrij leven gehad. :) Maar wat ie aan vuiligheid gegeten heeft is natuurlijk onbekend (leefgebied, luchtverontreiniging...)
Door Lizzy
#3029887
Zo'n lijst valt niet te maken. Kip van biologische afkomst is werkelijk echt veel schoner dan een slachtpaard die uit het Oostblok wordt gehaald. Denk dus dat echt schoon vlees echt wild is (en niet opgefokte fazant uit een Belgische kwekerij) en biologisch. De herkomst is dus belangrijk, niet het soort dier.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3029890
Lizzy schreef: Zo'n lijst valt niet te maken. Kip van biologische afkomst is werkelijk echt veel schoner dan een slachtpaard die uit het Oostblok wordt gehaald. Denk dus dat echt schoon vlees echt wild is (en niet opgefokte fazant uit een Belgische kwekerij) en biologisch. De herkomst is dus belangrijk, niet het soort dier.
+1.

Als je zo min mogelijk rotzooi wil dan moet je alleen wild en biologisch voeren. Het is dan ook nog belangrijk dat je echt vraagt of het wild ook wild is. Haaskarkas in augustus is gewoon geen wilde haas geweest namelijk.
Door kakocavi
#3029953
Wild hoeft helemaal niet schoon te zijn. De grond waarop ze lopen is niet gecontroleerd. Het kan zijn dat ze over een oude vuilstort hebben gelopen, langs een grote weg planten met fijnstof hebben gegeten, enzovoorts. Zeker in Nederland liggen bos en vervuilde grond vaak dicht bij elkaar. De Broekpolder, een natuurgebied in Vlaardingen, is zelfs aangelegd op vervuilde grond waar dus geen huizen mochten staan. Je kunt vlees van Schotse Hooglanders kopen die daar gelopen hebben, hoe gezond is dat dan? En zo zijn er vast wel meer voorbeelden.

Neemt niet weg dat ik graag wild voer aan mijn katten hoor, maar hoe natuurlijker hoe schoner gaat volgens mij gewoon niet op.
#3029957
Zelfs wild dat op een vervuild gebied geleefd heeft, is volgens mij beter dan kip of konijn die hun hele leven op AB staan.  Vlees van een dier dat vrij rond gelopen of gevlogen heeft, en dat volwassen is kunnen worden, is zowiezo beter dan een dier dat 6 weken niet heeft kunnen bewegen. En dan heb ik het nog niet over de genetica van zo'n tamme dieren die generatie's lang geselecteerd zijn op verkeerde dingen.

Het enige waar je bij wild op moet letten is de nieren.  Die slaan cadmium op, en aangezien vervuiling overal zit, heb je bij oudere dieren meer kans op hoge cadmiumlevels dan bij jonge dieren.  Biologisch helpt dan niet, integendeel.
Door Lizzy
#3029958
pearlsofpassion schreef: Zelfs wild dat op een vervuild gebied geleefd heeft, is volgens mij beter dan kip of konijn die hun hele leven op AB staan.  Vlees van een dier dat vrij rond gelopen of gevlogen heeft, en dat volwassen is kunnen worden, is zowiezo beter dan een dier dat 6 weken niet heeft kunnen bewegen. En dan heb ik het nog niet over de genetica van zo'n tamme dieren die generatie's lang geselecteerd zijn op verkeerde dingen.

Het enige waar je bij wild op moet letten is de nieren.  Die slaan cadmium op, en aangezien vervuiling overal zit, heb je bij oudere dieren meer kans op hoge cadmiumlevels dan bij jonge dieren.  Biologisch helpt dan niet, integendeel.
+ 1
Door smulpaap
#3029967
Een echt schoon dier is helaas een utopie geworden
Maar er is natuurlijk nog wel het minst slechtste
En dat is natuurlijk het echte wild en zeker bio -kip bio lam enz
Bio organen zijn in deze natuurlijk ook een betere keuze , en dan van jonge dieren
Mijn honden hebben geen gezondheidsproblemen , maar ik hoef ook geen treurig slachtkonijn bv
Liever minder diersoorten met een beter leven dan tientallen soorten waarvan de afkomst en het leven dubieus is
Door kakocavi
#3030025
pearlsofpassion schreef: Zelfs wild dat op een vervuild gebied geleefd heeft, is volgens mij beter dan kip of konijn die hun hele leven op AB staan.  Vlees van een dier dat vrij rond gelopen of gevlogen heeft, en dat volwassen is kunnen worden, is zowiezo beter dan een dier dat 6 weken niet heeft kunnen bewegen. En dan heb ik het nog niet over de genetica van zo'n tamme dieren die generatie's lang geselecteerd zijn op verkeerde dingen.
Het gaat in dit topic om vervuild vlees, niet om hoeveel zo'n dier beweegt of de genetica. Voer voor tamme dieren moet gewoon aan bepaalde eisen voldoen terwijl wilde dieren alles kunnen eten wat ze tegenkomen. Daar zit gewoon een risico aan vast. En die zware metalen worden niet alleen in de nieren opgeslagen, maar soms ook in andere organen of in het vet.

Ik denk dat lam en geit bijvoorbeeld redelijk schoon zijn, en misschien eend. En verder soorten van grote farms zoals tam hert, struisvogel en kangoeroe. Daar wordt best weinig mee gedaan denk ik.
#3030027
Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat de elanden die ik hier in Zweden voer de allerallerminste rotzooi bevatten.  :biggrin2: Er is hier in de omgeving geen industrie, de bevolkingsdichtheid is laag, er is maar weinig verkeer, er zijn uitgestrekte bossen met alleen maar natuurlijk voer (ze worden niet bijgevoerd), en deze elanden hebben natuurlijk nog nooit een door de mens ontwikkeld medicijn gezien. Ze worden in hun habitat geschoten, en binnen een uur (of soms twee) daarna heb ik pens, lever, nieren, longen, tong, eigenlijk alles behalve het hart in de vriezer liggen. Mooier en beter kan gewoon niet. Maar ja, het is voor de meeste mensen niet haalbaar om aan zulk voer te komen voor hun honden. Ik heb het grote geluk dat ik een welwillende buurman heb die deel uitmaakt van het jachtgezelschap.
Door kakocavi
#3030034
Anne in Duitsland schreef: Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat de elanden die ik hier in Zweden voer de allerallerminste rotzooi bevatten.  :biggrin2: Er is hier in de omgeving geen industrie, de bevolkingsdichtheid is laag, er is maar weinig verkeer, er zijn uitgestrekte bossen met alleen maar natuurlijk voer (ze worden niet bijgevoerd), en deze elanden hebben natuurlijk nog nooit een door de mens ontwikkeld medicijn gezien. Ze worden in hun habitat geschoten, en binnen een uur (of soms twee) daarna heb ik pens, lever, nieren, longen, tong, eigenlijk alles behalve het hart in de vriezer liggen. Mooier en beter kan gewoon niet. Maar ja, het is voor de meeste mensen niet haalbaar om aan zulk voer te komen voor hun honden. Ik heb het grote geluk dat ik een welwillende buurman heb die deel uitmaakt van het jachtgezelschap.
Ja die elanden zullen wel prachtig schoon vlees geven :D Maar ik heb het zelf dus vooral over Nederlands wild. Dan gaat het dus over dieren in een drukbevolkt land, die leven in snippers bos tussen de snelwegen in, of op een stuk land waar toch geen huizen op mogen worden gebouwd omdat de grond te vervuild is, of naast akkers waar ze hier en daar een bespoten plantje van weg knabbelen. Het is absoluut beter vlees dan dat van de bio-industrie, maar het is verre van vrij van schadelijke stoffen.
Door Lizzy
#3030061
kakocavi schreef: Het gaat in dit topic om vervuild vlees, niet om hoeveel zo'n dier beweegt of de genetica. Voer voor tamme dieren moet gewoon aan bepaalde eisen voldoen terwijl wilde dieren alles kunnen eten wat ze tegenkomen. Daar zit gewoon een risico aan vast. En die zware metalen worden niet alleen in de nieren opgeslagen, maar soms ook in andere organen of in het vet.

Ik denk dat lam en geit bijvoorbeeld redelijk schoon zijn, en misschien eend. En verder soorten van grote farms zoals tam hert, struisvogel en kangoeroe. Daar wordt best weinig mee gedaan denk ik.
Ik weet niet bij welke eendenkwekerij en bij welk geiten-opfokbedrijf jij bent geweest, maar waar ik regelmatig kom, daar gaat het er bij de eenden precies hetzelfde aan toe als bij de plofkip. En de geitenopfokbedrijven waar ik ben geweest (die overal de bokjes opkopen en vetmesten om de meeste naar het buitenland te exporteren) : geen haar beter dan welk ander opfokbedrijf dan ook.

En qua hertenfarms: afhankelijk hoe ze daar met de dieren omgaan heb je zeer goed gehouden herten die niet met AB worden behandeld maar er zitten ook bedrijven tussen :-X. Of deze herten op gezondere grond leven dan wilde dieren is natuurlijk ook nog maar zeer de vraag.
Door Lizzy
#3030065
Aan de smaak van geitenkaas is de Nederlandse consument inmiddels gewend. Nu nog het geitenvlees. Het eten van geit kan namelijk een oplossing zijn voor de duizenden overtollige bokjes waarmee boeren nu in hun maag zitten.

Naast de Franse chèvre, heeft de Hollandse geitenkaas de afgelopen vijftien jaar een plek weten te veroveren op de menukaart en in de supermarkt. Ook melk, yoghurt en kwark afkomstig van dit knuffelbare dier worden vaker gegeten. De toegenomen populariteit van geitenzuivel heeft alleen wel een keerzijde.

Lammetjes 'over'
Om melk te kunnen blijven geven, moeten de melkgeiten jaarlijks lammeren. Met de bokjes die worden geboren kan de melkveehouder niets, en niet elk sikje, zoals de vrouwtjes heten, is weggelegd om melk te produceren. Jaarlijks zijn er ongeveer 225.000 geitenlammetjes 'over'.

Een deel daarvan krijgt vlak na de geboorte een spuitje, het merendeel verdwijnt in mesterijen om na een paar weken geslacht te worden en op transport te worden gezet naar Zuid-Europa, waar geit vaak op het menu staat.

De lammetjes zijn vlak na de geboorte nog te zwak om al met veel dieren van andere bedrijven bij elkaar te leven. Dus krijgen ze preventief antibiotica. Desalniettemin sneuvelt ongeveer 15 procent, voordat de lammetjes 'slachtrijp' zijn.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... tjes.dhtml
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door