Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie82
#3030023
Oke, vleesbotten check , orgaanvlees check, spiervlees check, groentemix check, af en toe een visje/eitje check.... en nu?

Als beginnende barfer loop je tegen een enorme muur van info aan, kan soms wel eens overweldigend zijn, en dan komt stiekum de gedachte boven; :o waar begin ik aan...

Ik heb zoveel informatie gelezen dat ik door de bomen het bos nietmeer zie :-\
Maar gelukkig zijn er mensen die meer kennis van zaken hebben, jullie dus :biggrin2: , en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Lijnolie, visolie, kokosolie, levertraanolie, teunisbloemolie, zwarte komijnolie, hennepolie, arganolie en ga zo maar door.... wat zijn jullie ervaringen? er is zoveel keus dat je niet meer weet wat nou goed is en wat niet...

Hetzelfde geld voor kruiden en vitaminen....
Om maar eens enkele te noemen; spirulina, groenlipmosselmeel, brandnetelkruid, kiezelaarde, paardenbloem, zeealgenmeel en ga zo nog maar even door...

Allemaal componenten die vast wel ergens goed voor zullen zijn...
Gebruikt iemand dit?
Door Lizzy
#3030026
essie82 schreef: Oke, vleesbotten check , orgaanvlees check, spiervlees check, groentemix check, af en toe een visje/eitje check.... en nu?

Als beginnende barfer loop je tegen een enorme muur van info aan, kan soms wel eens overweldigend zijn, en dan komt stiekum de gedachte boven; :o waar begin ik aan...

Ik heb zoveel informatie gelezen dat ik door de bomen het bos nietmeer zie :-\
Maar gelukkig zijn er mensen die meer kennis van zaken hebben, jullie dus :biggrin2: , en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Lijnolie, visolie, kokosolie, levertraanolie, teunisbloemolie, zwarte komijnolie, hennepolie, arganolie en ga zo maar door.... wat zijn jullie ervaringen? er is zoveel keus dat je niet meer weet wat nou goed is en wat niet...
:biggrin2:
OK. Daar gaan we:
* Lijnolie: bevat niet actieve omega 3 vetzuren. Honden moeten dit in hun lichaam nog omzetten. En bovendien zijn sommige honden allergisch voor deze olie. Dat maakt lijnolie echt 10de keus.
* Kokosolie: bevat laurinezuur. Sommige zeggen "heeeel gezond". Andere zeggen "ongezond". Ik geef mijn honden af en toe kokosolie. Ze vinden het heerlijk en het is goed voor van alles en nog wat. Ik geef dan wel extra vergine, biologisch.
* Visolie: bevat actieve omega 3 vetzuren. Als je menu rijk is aan omega 6 vetzuren en arm aan omega 3 vetzuren, kan het een goed idee zijn om een paar dagen per week een goede gezuiverde visolie te geven. Solgar is een uitstekend merk. Maar HEMA doet het ook prima (moet je bij de HEMA wel opletten dat je niet de omega 3-6-9- olie pakt).
* Levertraanolie: nee, niet geven. Dit bevat veel te veel vitamine A.
* Teunisbloemolie: nee, niet geven. In sommige gevallen kan het raadzaam zijn om een combinatie van vis en borageolie te geven. Borageolie bevat GLA en het schijnt dat honden met bijv. atopische dermatitis moeite hebben om het omzetten naar GLA. In dat geval is supplementeren handig. Ik weet niet meer wie het was maar in de medische hoek heeft iemand daar pas over geschreven, over het nut van Borageolie bij allergieen. 
* Zwarte komijnolie: Kè?
* Hennepolie: Nee.
* Arganolie: Nee.
Hetzelfde geld voor kruiden en vitaminen....
Om maar eens enkele te noemen; spirulina, groenlipmosselmeel, brandnetelkruid, kiezelaarde, paardenbloem, zeealgenmeel en ga zo nog maar even door...
Spirunlina, chlorella, wat verse brandnetel door de groentenmix, een beetje verse paardenbloem door de groentenmix, algen: allemaal prima supplementen voor gewoon lekker wat gezonde extra's. En verder geef je eigenlijk alleen maar supplementen wanneer je hond wat mankeert. Ja, zo moet je het eigenlijk zien. Wat gezonde extra supervoeding is prima hoor, maar sec gezien is een goede BARF maaltijd voldoende. Als je dan het gevoel hebt dat je wat extra wilt doen (omdat je menu niet 100% is of omdat je dat zelf prettig vindt), zou ik zeggen: kies voor natuurlijke gezonde extra's zoals spirulina, chlorella, zoutwateralgen, etc. En pas als je hond wat mankeert, kun je daar specifieke supplementen bij zoeken zoals groenlipmossel, kiezelaarde, etc.
Allemaal componenten die vast wel ergens goed voor zullen zijn...
Gebruikt iemand dit?
Nee. Ik gebruik dit allemaal niet. Ik knikker af en toe een scheppie kokosvet in de bakken. Vinden ze lekker. En ik knikker soms (eens in de 2 weken ofzo) een scheppie zoutwateralgen (van Beaphar geloof ik) in de bakken en daar heb je het wel mee gehad. Ze krijgen een goed gevarieerd BARF menu met veel biologisch vlees en groenten en verder gezonde extra's, ik vind het wel mooi zo. Ik ga supplementeren als dat nodig is. Zoals Linga, die heeft een stramme knie door een ongeluk, zij krijgt kurkuma (met zwarte peper en olijf + kokosolie). Hebben ze diarree, krijgen ze probiotica. Als ik bosbessen heb, krijgen zij ook een handje. In de zomer plukken we gezellig bramen met elkaar (en vreten die honden zich helemaal vol aan bramen). In de herfst doen ze aan zelfbediening met hazelnoten (vreten ze dat halve bos leeg... ze kraken zelf de schil en vreten de inhoud op). Als ik het nodig vind om ze een kuurtje ontgiften te doen, geef ik ze groene leem of Schindele's mineralen.
Door kakocavi
#3030028
Visolie naast vis kan nuttig zijn als je weinig wild en veel bio-industrie voert. Spirulina bevat veel jodium, als je weinig zeevis voert is dat ook nuttig (kelp kan dan ook). Voor de vitamine E kun je bijvoorbeeld tarwekiemolie geven, in andere plantaardige olie zit het ook maar minder. Kokosolie wordt makkelijk omgezet in energie dus is misschien leuk voor een sporthond. Met de rest ben ik niet bekend.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#3030085
Hier krijgen de gezonde honden niets extra's aan supplementen of vitaminen. Ze krijgen een gevarieerd BARF-menu met een rauw eitje en verse groenten en dat is het dan, prima.

Mijn allergiehond met HD, artrose en spondylose krijgt chlorella. Dat werkt bij hem echt heel goed om afvalstoffen af te voeren en hij krijgt er meer energie door. Dat weet ik zeker, omdat ik er laatst een periode mee gestopt ben en toen een jeukende en suffe hond had. Daarnaast krijgt hij Doils visolie om alles een beetje soepel te houden. Maar geen andere poespas, naast zijn aangepaste BARF-menu en ook groenten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door