Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3028927
Nu ik de juiste percentages heb en ik weet wat ik ongeveer kan verkrijgen (en mag voeren) ga ik ook proberen om een menu samen te stellen :) Het gaat om een berner sennen pup van 12 weken, hij weegt nu ongeveer 8,5 kilo. We voeren op dit moment 750 gram aan KVV, dit wil ik dus ook als uitgangspunt gebruiken voor de BARF, maaltijden van 750 gram. Op dagen dat hij bij mijn ouders zit, krijgt hij er 250 gram KVV tussendoor, de BARF maaltijd wordt dan gereduceerd naar 500 gram. Verhoudingen blijven hetzelfde
Rauw vleesbot (Aanbevolen: 50%) (=375 gram of 250 gram)
Orgaanvlees incl. pens (Aanbevolen: 15% - 20%) (=150 gram of 100 gram) 5% hart 3% lever en 3% nier
Spiervlees (Aanbevolen: 15% - 25%) (=150 gram of 100 gram)
Rauw/gepureerde groentes (Aanbevolen: 10% - 15%) (= 75 gram of 50 gram)

Maandag:
Kipnekjes (250 gram)
schapenstukjes met been (100 gram)
Kiplever-maag-hart (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (250 gram)
Geitenpens (100 gram)
Geitorganen (nier, lever en hart) (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (250 gram)
Geitensnippers (100 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Donderdag:
Eendennekjes (250 gram)
kalfsnippers (100 gram)
geitenorganen (nier, lever en hart) (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Kalfs kopvlees (150 gram)
lamspens (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Geitensnippers (150 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Eendennekjes (375 gram)
kalfsnippers (150 gram)
geitenorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Extra:
2x per week een sardine (heel)
2x per week een rauw eitje
2x per week theelepel volle yoghurt

Dit lijstje heb ik maar geprobeerd samen te stellen aan de hand van eerdere topics en aan de hand van wat er beschikbaar is op de volgende bestelmogelijkheid hier in de buurt;
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 422.0.html

Ik zou eventueel ook uit dit topic mee kunnen bestellen als dit het makkelijker / verantwoorder maakt;
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 534.0.html

Ik heb werkelijk geen idee of dit een beetje in de haak is gezien dit de allereerste keer is dat ik zoiets doe. Hulp wordt dus zeker gewaardeerd :) misschien is het teveel variatie en moet ik het simpeler houden? Het zijn nog beginnersbotten omdat het een pup is en nog nooit gekauwd heeft, er kan later dus wel wat meer variatie komen in het bot gedeelte.
Laatst gewijzigd door MarkK op do 27 nov 2014, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#3028980
Hoi Mark,

Je voert teveel nek op deze manier. In nek zit schildklierhormonnvan het prooidier, teveel hiervan is niet verstandig. Beginnersbotten zijn kippennek, eendennek, kipkarkas, eendkarkas, parelhoenkarkas, kwartel(karkas), konijn(karkas). Schaap is echt nog geen optie.
Ik houd zelf dit schema aan:
Maandag            Vleesbot + Spiervlees + Groente
Dinsdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Woensdag          Vleesbot + Spiervlees + Groente
Donderdag        Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Vrijdag              Vleesbot + Spiervlees + Groente +
Zaterdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Zondag              Vleesbot + Spiervlees + Groente

Ik voer 4 dagen per week een rauw ei erbij en 2 dagen per week als extraatje vette vis als haring of sardientjes. Yoghurt is in principe niet nodig omdat je al calcium (bot!!) voert.
#3029054
Bedankt voor je reactie! :) handig schemaatje ook. Is er nog een regel of % voor de hoeveelheid pens die je moet voeren trouwens? Helaas beperkt de eerst link zich tot enkel deze beginnersbotten;
Kipkarkas
Kipnekjes
Eendennekjes

Er is dan wel soep- en braadkip maar dat is hetzelfde als kipkarkas (tenminste qua bot veranderd er niks).

Bij de ander zou ik dit nog bij kunnen bestellen als beginner;
Haasrugkarkas (misschien nog te hard?)
Parelhoenkarkas
Soepkwartels
Kipvleugeltips

In ieder geval de parelhoen en kwartels zouden al meer variatie geven. Ik hoop dat er nog meer reageren zodat ik met de reacties bezig kan om mijn menu te wijzigen zodat ik bestellingen kan plaatsen voor het volgende week te laat is :)
#3029103
Op pens dagen voer ik inderdaad s morgens pens en dan laat in de middag nog wat orgaan. Ik voer pas sinds een paar dagen 1x daags en moet daar ook nog een ritme in vinden, maar waarschijnlijk schrap ik die dag het orgaanprutje en vervang dat voor pens, of laat de pens die dag liggen en voer dus orgaanprutje.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op do 27 nov 2014, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#3029260
Oke dat is duidelijk :) wanneer je orgaanvlees voert, geen pens tegelijkertijd. Op dezelfde dag kan wel maar niet in dezelfde maaltijd. Aan de hand van je tips krijg ik dan het volgende;

Maandag:
Parelhoenkarkas (250 gram)
schapenstukjes met been (100 gram)
Kiplever-maag-hart (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (250 gram)
Kalfsnippers (100 gram)
Geitenpens (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (250 gram)
Geitensnippers (100 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (250 gram)
kalfsnippers (100 gram)
Geitenpens (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Kalfs kopvlees (150 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Geitensnippers (150 gram)
Lamspens (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Kipvleugeltips (375 gram)
kalfsnippers (150 gram)
geitenorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Is dit een beter menu? :) of is dit alsnog te bewerkelijk (veel werk) en kan het eenvoudiger?
#3029319
Nog eenvoudiger: geen spier en orgaan op 1 dag voeren.  :) Met orgaan zul je zowiezo heel matig moeten zijn omdat je ook dagelijks kvv voert. Ik vraag me zelfs af of je dan de orgaan niet beter helemaal weg kunt laten, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Die schapenstukjes kun je beter schrappen en vervangen voor zachtere botjes. schaap is erg hard. :)
#3029349
Dan zou het er ongeveer zo uit komen te zien als ik het goed heb :) bedankt in ieder geval voor al je hulp, hoop wel dat er meer feedback willen geven op het menu zodat ik het waar nodig kan aanpassen :)

Maandag:
Parelhoenkarkas (250 gram)
kipdijenvlees (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (250 gram)
Kalfsnippers (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (250 gram)
Geitensnippers (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (250 gram)
kalfsnippers (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Kalfs kopvlees (150 gram)
Lamspens (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Kipvleugeltips (375 gram)
kalfsnippers (150 gram)
groentemix (75 gram)
#3029390
MarkK schreef: Oke dat is duidelijk :) wanneer je orgaanvlees voert, geen pens tegelijkertijd. Op dezelfde dag kan wel maar niet in dezelfde maaltijd. Aan de hand van je tips krijg ik dan het volgende;

Maandag:
Parelhoenkarkas (250 gram)
schapenstukjes met been (100 gram)
Kiplever-maag-hart (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)
Hoi MarkK,
Dit is te hard, dat schapenstukjes met been. Je kunt prima schapenspiervlees als vlees voeren maar dat been moet eruit en kan de kliko in.
Dinsdag:
Eendennekjes (250 gram)
Kalfsnippers (100 gram)
Geitenpens (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)
Ik zou proberen de kalfssnippers te vervangen voor echt rundvlees. Dat bevat meer voedingsstoffen dan kalfsvlees.
Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (250 gram)
Geitensnippers (100 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (250 gram)
kalfsnippers (100 gram)
Geitenpens (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Kalfs kopvlees (150 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Geitensnippers (150 gram)
Lamspens (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Kipvleugeltips (375 gram)
kalfsnippers (150 gram)
geitenorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Is dit een beter menu? :) of is dit alsnog te bewerkelijk (veel werk) en kan het eenvoudiger?
Ik vind vleugeltips eerlijk gezegd niet echt geschikt als vleesbot. Die dingen zijn 3 cm groot en passen in de holle kies van je hond. Probeer die anders te vervangen voor kippenvleugels en knip in het begin de botjes van de vleugel gewoon goed in met een snoeischaar.

Verder mis ik volgens mij nog vette vis zoals sardien of panharing ofzo op je menu. En mag er twee keer per week een rauw eitje bij als extraatje. Als het lukt zou het mooi zijn als je 1 keer vleesbot van kip kan vervangen door iets anders. Parelhoen of eendkarkas ofzo. Of konijnkarkas. Of kwartel. Nu staat er 4 keer kip qua vleesbot op het menu, kan wel maar het hele mooie mag je dat best nog wel een keer afwisselen. Verder ziet het er knap uit hoor! Je kunt heel goed zien dat je je huiswerk goed hebt gemaakt! Wil je perse nog KVV geven? (ik zou zeggen: nergens voor nodig, je menu is goed genoeg om dat lekker te schrappen).
#3029482
Bedankt voor je antwoord Lizzy :) met jou tips erbij kom ik aan het volgende resultaat;

Maandag:
Parelhoenkarkas (250 gram)
kipdijenvlees (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (250 gram)
Mager rundsnijlingen (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (250 gram)
Geitensnippers (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (250 gram)
Mager rundsnijlingen (100 gram)
groentemix (50 gram)
KVV (250 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Kalfs kopvlees (150 gram)
Lamspens (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (150 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Soepkwartel (375 gram)
Mager rundsnijlingen (150 gram)
groentemix (75 gram)

Ik geef op het moment 2x per week een hele sardine en zo nu en dan ook een heel eitje :) De KVV ben ik 'genoodzaakt' te voeren aangezien hij overdag op die dagen bij mijn ouders is. Dan is dit wat makkelijker en schoner dan met allerlei organen aan te komen zetten :P ik kan het natuurlijk altijd overleggen wat hun er van vinden.

Weet jij toevallig hoe het zit met de opmerking over KVV en de organen voeren Lizzy? Dat het overbodig zou zijn dit te voeren wanneer je al KVV voert?
#3029493
Oh. Nog 1 klein (zeur) ding. Qua spiervlees voer je nu 5 dagen per week rund (kalf is immers baby rund). Ik vind dat teveel. Sorry dat ik dat niet eerder zag. Ik zou je aan willen raden om nog 1 keer per week geit te geven en 1 keer per week bijv. iets van kalkoenvlees of paard ofzo.

En dan ziet het er helemaal strak uit!

Qua KVV is het een beetje afhankelijk van welke KVV je voert, hoeveel orgaanvlees daar in zit en hoeveel KVV je voert. Stel je voert een KVV dat helemaal bestaat uit orgaanvlees en je voert dat 3 dagen per week, dan hoef je eigenlijk (behalve misschien pens) geen orgaanvlees meer te voeren. Maar de gemiddelde KVV's bevatten tegenwoordig niet meer zoveel orgaanvlees. Dus kun je best zelf nog 10% of 15% orgaanvlees erbij voeren.
#3029531
Geen punt, hoe meer feedback hoe beter :) ik heb nog eea aangepast en alles van jullie zeggen geprobeerd te maken en dan ziet het menu er zo uit;

Verhoudingen   Dag Week Maand
        750 gram 5250 gram 21000 gram

Rauw vleesbot (50%) 375 gram         2625 gram 10500 gram
Orgaanvlees (15%) 112,5 gram 787,5 gram 3150 gram
Spiervlees (25%) 187.5 gram 1312,5 gram 5250 gram
Groentes (10%) 75 gram         525 gram         2100 gram

Maandag            Vleesbot + Spiervlees + Groente
Dinsdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Woensdag          Vleesbot + Spiervlees + Groente
Donderdag        Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Vrijdag              Vleesbot + Spiervlees + Groente +
Zaterdag            Vleesbot + Orgaanvlees + Pens + Groente
Zondag              Vleesbot + Spiervlees + Groente

Maandag:
Parelhoenkarkas (375 gram)
kipdijenvlees (328 gram)
groentemix (75 gram)

Dinsdag:
Eendennekjes (375 gram)
Runderorganen (nier, lever en hart) (262,5 gram)
groentemix (75 gram)

Woensdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Geitensnippers (328 gram)
groentemix (75 gram)

Donderdag:
Soepkwartel (375 gram)
Kiporganen (nier, lever en hart) (262,5 gram)
groentemix (75 gram)

Vrijdag:
Kipnekjes (375 gram)
Mager rundsnijlingen (328 gram)
groentemix (75 gram)

Zaterdag:
Kipkarkas(bevleesd) (375 gram)
Geitorganen (nier, lever en hart) (262,5 gram)
groentemix (75 gram)

Zondag:
Soepkwartel (375 gram)
Kalkoendijvlees (328 gram)
groentemix (75 gram)

Extra;
2 maal weeks een hele sardien
2 maal weeks een heel eitje

Nu kloppen alleen de dagporties van 750 gram niet meer, geen idee waar dat mis gaat :P dan heb ik nog wat vragen over het voeren van de organen, las toevallig ergens de percentages van hart 5%, nier en lever beide 3%. Neem je de percentages van je te voeren organen of van het totale menu? Dus of van de 262,5 gram (portie organen per dag) of van de 750 gram (dagportie totaal (klopt nu alleen niet meer geheel)).

Nu is pens ook van het menu af maar dit moet wel gevoerd gaan worden, is hiervoor een bepaald percentage? En waar neem ik dit percentage van? :)
#3030169
Hoe ik het begrijp is dat die percentages van het totaal is. 10% hart, lever, nier in totaal en 10% pens. Dus in jouw geval 75gr van beide per dag. Hoe je dat doet als je andere organen zou willen geven (maagjes, long) durf ik niet te zeggen.

Heb je al nagedacht over hoe je dit op de dag zelf gaat verdelen? Dit vind ik zelf nog lastig. Pups tot 6 maanden kunnen het beste 3x per dag gevoerd worden, of als dit niet kan toch minstens 2x.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door