Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3028600
is alleen helaas alleen in nederland maak ik erop uit.
Zoiets zou breder moeten, europees bijv, anders kun je minder buitenlandse honden meer gebruiken voor fok en wordt de genenpoel ook kleiner. Bedoel als ze in het buitenland en buitenlandse shows door blijven gaan met extremer kun je daar geren hond meer van gebruiken.
Maar hopelijk worst dit dan ook in andere landen gevolgd.

Ik schrik nl ook altijd van de news met mastinosnuiten en zie het steeds vaker...
#3028601
Zonder te willen wegwuiven dat er bij de rashonden wel wat verbeterd kan worden, vraag ik me af wat de sancties gaan zijn voor Piet op de hoek die stamboomloos kreukelpuppen met hoofdpijn produceerd. Eerlijk gezegd denk ik dat het bijkant onmogelijk is om middels de huidige populaties dusdanige verbeteringen aan te brengen....in tien jaar tijd, dat er significante verbeteringen/veranderingen zichtbaar gaan worden.

Ik zou zeggen...al die deskundigen daar bij elkaar....ontwerp eens een fokprogramma waarbij je zo goed al direct resultaat hebt...zeg binnen 5 jaar ofzo.
#3028603
Angelique schreef: Zonder te willen wegwuiven dat er bij de rashonden wel wat verbeterd kan worden, vraag ik me af wat de sancties gaan zijn voor Piet op de hoek die stamboomloos kreukelpuppen met hoofdpijn produceerd. Eerlijk gezegd denk ik dat het bijkant onmogelijk is om middels de huidige populaties dusdanige verbeteringen aan te brengen....in tien jaar tijd, dat er significante verbeteringen/veranderingen zichtbaar gaan worden.

Ik zou zeggen...al die deskundigen daar bij elkaar....ontwerp eens een fokprogramma waarbij je zo goed al direct resultaat hebt...zeg binnen 5 jaar ofzo.
Nou kijk! Dit vind ik dus ook. Potverdorie, zoveel knappe koppen bij mekaar. Hoe moeilijk kan het helemaal zijn? Je zegt als RvB "OK, alle RV's zijn vanaf nu verplicht om een stamboom database te hebben. Deze moet voor iedereen toegankelijk zijn. En gij vult hem tot aan uw founders of tot hoe ver u hem kunt vullen (zo ver mogelijk). Wij gaan met alle RV's om de tafel, we gaan kijken naar hoe het zit met inteelt binnen uw ras. En als dit boven XX% is, bent u verplicht om een outcross te doen, eventueel zelfs (als de knappe koppen dat nodig achten) met een ander ras. Wij gaan met alle RV's om de tafel. Brengen de gezondheidsproblemen in kaart. En gaan samen met de knappe koppen bepalen hoe we dit probleem het beste kunnen tackelen, met het inkruisen van een ander ras. En de eerste generatie na die inkruising krijgt een stamboom met daarop de vermelding 1-gen-na-inkruising. En 3 generaties verder vervalt de vermelding van inkruising". Ofzo. Maar nee, we nemen nog even wat DNA af. Doen nog een tessie. Rot op zeg >:(
#3028604
(en als ik dan een foto zie van een Dalmaat die bijna voorover pleurt van zijn veel te overdreven zware front en daarop mensen zie reageren met "ohhhh, kijk hoe geweldig, dat front" dan denk ik eerlijk gezegd dat de rashondenfokkerij gewoon ten dode is opgeschreven).
#3028637
Lizzy schreef: (en als ik dan een foto zie van een Dalmaat die bijna voorover pleurt van zijn veel te overdreven zware front en daarop mensen zie reageren met "ohhhh, kijk hoe geweldig, dat front" dan denk ik eerlijk gezegd dat de rashondenfokkerij gewoon ten dode is opgeschreven).
Ik heb echt de ballen verstand van hondenfokkerij, maar ik zie het bij meer dieren. Ik denk dat het niet alleen bij de fokker ligt, maar ook bij de koper. Als we nou eens niet allemaal de mooiste hond van het land wilden, maar de leukste, liefste en gezondste, dan waren we al een heel eind.
#3028711
En als de excessen nou eens niet door fokkers en keurmeesters als ideaal en als goede vertegenwoordigers van het ras worden gepresenteerd... De gewone huishondbezitter heeft deze modellen niet bedacht, dat lijkt me toch echt vanuit de fokkers/rasvereniging ontstaan.
#3028738
Iedereen die er direct bij betrokken is, is schuldig. De fokker omdat die ze fokt, de koper omdat die ze koopt, De RvB omdat die het goed vindt dat je ze fokt en verkoopt, de Km's die het goedkeuren/bejubelen op de door de RvB goedgekeurde shows. En natuurlijk het korps da's die het in stand houden door alle hulp te bieden bij KI's en geplande KSen en die lekker door blijven opereren en modderen bij die honden die amper lucht kunnen krijgen of de moord stikken van de koppijn, waarbij iedereen geholpen is, behalve de hond zelf.
#3028784
Ik denk dat de eerste omslag gemaakt moet worden bij de keurmeesters op shows.
Zolang zij ongezonde kenmerken hoger waarderen dan gezonde kenmerken zullen fokkers ook letten op de ongezonde kenmerken om maar een zo hoog mogelijke beoordeling te krijgen.
Wanneer er meer op gezondheid wordt gelet (en hoger gewaardeerd) dan zullen de fokkers daarna waarschijnlijk wel volgen in het kader alles voor het resultaat.
#3028796
Angelique schreef: Iedereen die er direct bij betrokken is, is schuldig. De fokker omdat die ze fokt, de koper omdat die ze koopt, De RvB omdat die het goed vindt dat je ze fokt en verkoopt, de Km's die het goedkeuren/bejubelen op de door de RvB goedgekeurde shows. En natuurlijk het korps da's die het in stand houden door alle hulp te bieden bij KI's en geplande KSen en die lekker door blijven opereren en modderen bij die honden die amper lucht kunnen krijgen of de moord stikken van de koppijn, waarbij iedereen geholpen is, behalve de hond zelf.
Ik denk dat jij gelijk hebt en iedereen de omslag moet maken.
Door Martine-Tom
#3028831
Angelique schreef: Zonder te willen wegwuiven dat er bij de rashonden wel wat verbeterd kan worden, vraag ik me af wat de sancties gaan zijn voor Piet op de hoek die stamboomloos kreukelpuppen met hoofdpijn produceerd. Eerlijk gezegd denk ik dat het bijkant onmogelijk is om middels de huidige populaties dusdanige verbeteringen aan te brengen....in tien jaar tijd, dat er significante verbeteringen/veranderingen zichtbaar gaan worden.

Ik zou zeggen...al die deskundigen daar bij elkaar....ontwerp eens een fokprogramma waarbij je zo goed al direct resultaat hebt...zeg binnen 5 jaar ofzo.
Eens, echter zal er ergens begonnen moeten worden, en de geregistreerde fokker is dan een makkelijker startpunt als de MP hondjes...ik denk wel dat je er een goed begin mee maakt omdat het hopelijk wat bewustzijn creert, nu zijn de broodfukkers met lookalikes aan het fokken met kenmerken die mensen dus blijkbaar willen, als de rasfokkers en de shows die kenmerken anders fokken en beoordelen zal de vraag er hopelijk ook naar verminderen.
Als ik een lookalike koop wil ik natuurlijk wel dat ie erop lijkt, en wat heb ik aan een tekkel met een lange rug als er op show en via rasfokkers korte ruggen worden neergezet? (Om even een voorbeeld te pakken)
Dus ik denk zeker dat als er maar flink wat ruchtbaarheid aan gegeven word, en mensen zich bewust worden dat de honden eronder te lijden hebben, dat ze vaker ziek zijn, pijn hebben enz dat er dan wel wat gaat veranderen...ooit...
#3028847
Martine-Tom schreef: Eens, echter zal er ergens begonnen moeten worden, en de geregistreerde fokker is dan een makkelijker startpunt als de MP hondjes...ik denk wel dat je er een goed begin mee maakt omdat het hopelijk wat bewustzijn creert, nu zijn de broodfukkers met lookalikes aan het fokken met kenmerken die mensen dus blijkbaar willen, als de rasfokkers en de shows die kenmerken anders fokken en beoordelen zal de vraag er hopelijk ook naar verminderen.
Als ik een lookalike koop wil ik natuurlijk wel dat ie erop lijkt, en wat heb ik aan een tekkel met een lange rug als er op show en via rasfokkers korte ruggen worden neergezet? (Om even een voorbeeld te pakken)
Dus ik denk zeker dat als er maar flink wat ruchtbaarheid aan gegeven word, en mensen zich bewust worden dat de honden eronder te lijden hebben, dat ze vaker ziek zijn, pijn hebben enz dat er dan wel wat gaat veranderen...ooit...
Ruchtbaarheid...want dat heeft tot nu toe al zoveel zoden aan de dijk gezet? Zolang als ik honden heb waarschuwt men al voor belgische pupkennels enz. Heeft dat zin gehad, nee, die draaien nog steeds topomzetten, zo ook hun NL-collega's.

Maar weet je, ik schat onze look-a-like kopers best hoog in en ik ben er eigenlijk zeker van dat die ruchtbaarheid die er nu ook al is en noppes nada oplevert geen zoden aan de dijk zal zetten. En dat als "wij" een inbreedingprogramma opstarten om dingen als een hoofdvorm te verbeteren ten gunste van meer zuurstof, dus een fijner leven voor die hond enz. dat de gemiddelde sukkel er nog snel eentje extra van MP weghaalt, want dat is tenminste een echte, met rastypisch gesnorkel. De echte liefhebber van het ras zal blijven hangen, maar zoals dat meestal bij modehondjes is zijn dat er aan het eind van het verhaal niet zoveel. Maar goed, de look-a-like koper is sowieso nooit een doelgroep van de rashondenfokker en die zal pas de nieuwe versie gaan kopen (misschien) als er geen "echte" meer beschikbaar zijn. Gezondheidsproblemen zien ze niet zo snel. Tot nu toe als ik iemand erop aansprak als die zo'n snorkelend hondje bij zich hadden met "wordt je daar nou niet gillend gek van, ik krijg het nu al spaans benauwd" dan kreeg ik als antwoord terug.....ach, dat doet die z'n hele leven al en ik vind het wel gezellig klinken, het hoort nu eenmaal bij dit soort hondjes. Gezondheidsproblemen worden vaak pas een issue als ene hond zich van voor tot achter openkrabt, of zich 24/7/365 leegsch**t en het ze bakken met geld kost om het leven een beetje leefbaar te houden.

Dus uiteindelijk zullen ze idd ooit aan de nieuwe versie moeten, maar dat is ver weg en waarschijnlijk is er tegen die tijd alweer een ander ras in de mode.
#3028866
Ik snap dat er aan een heel aantal rashonden wel iets verbeterd kan worden hoor, maar ik vind het wel weer heel makkelijk om de rashondenfokkers weer als grote schuldige aan te wijzen. Vaak zijn dat (denk ik heel naïef) toch liefhebbers die proberen om mooie hondjes te fokken en die goed te plaatsen. Dat een heel aantal fokkers eens goed achter hun oren zou moeten krabben en bedenken waar ze nou eigenlijk mee bezig zijn, prima.
Toch is er nog een veel grotere groep honden die het heel moeilijk hebben. Al die broodfok honden die een vreselijk bestaan leiden, die pups op de wereld zetten die na een paar weken al van ellende in elkaar storten. Daar moet eens naar gekeken worden.
Ik snap het wel. De fokkers van rashonden zijn makkelijk te vinden en dus makkelijk in regeltjes te persen. De broodfok gaat haar eigen gang, dus dat is veel te lastig. Nee, echt heel blij kan ik niet zijn.
#3028877
^^ Maar niks doen is ook geen optie  :-\ Dus dat de broodfokkers er mee wegkomen, so be it. Maar dan wel in de media een duidelijke scheiding maken tussen rashonden....dus mét stamboom en de look-alikes. Niet groep 1 tot de enkels affikken met cijfertjes die voor een heel groot deel bepaald worden door groep 2 die altijd buiten schot blijft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door