Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#302855
Het ging alweer te lang goed in "Huize Audrien" ::) dus besloot mijn reu om maar "last" van zijn oren te krijgen. Ik vond hem de laatste tijd nogal doof en gaf zijn leeftijd daar de schuld van (hij is 12,5 jaar). Ik maak regelmatig zijn oorschelpen schoon, maar omdat ie dat niet fijn vindt doe ik dat alleen oppervlakkig. Gister ben ik eens beter in zijn oren gaan kijken en het is niet verwonderlijk dat ie stokdoof is want in beide oren zat een prop met bruine korst-achtige derrie. Jaren geleden toen hij nog op brokken stond had hij dit ook. Het is geen mijt, maar een soort hooikoorts-achtige reactie, vanwege het mooie weer. Maar de laatste jaren was het minder en sinds ie op vlees staat was het zelfs helemaal weg. Tot nu dus....

Echt last heeft ie er niet van, het jeukt niet en hij schudt ook niet met zijn kop. Voor zover het ging heb ik zijn oren goed schoongemaakt met Hydrocortiderm en de meeste smurrie was er wel uit. Ik ga zijn oren nu elke dag 1 keer schoonmaken en als er volgende week geen grote verbetering in zit ga ik sowieso met hem naar de DA. Toen hij jaren terug last had van zijn oren kreeg hij altijd een vettig zalfje waarvan ik de naam even kwijt ben, uit een tube met een lange tuut er aan van zacht plastic zodat je de zalf goed in het oor in kan brengen.

Nu is Hydrocortiderm niet het juiste middel voor dit soort dingen. Het is een middel bedoeld voor huiduitslag en er zit corticosteroïde in. Heeft iemand misschien tips waarmee ik zijn oren beter schoon zou kunnen maken? Kan het kwaad om er een piepklein beetje verwarmde sla-olie (niet te warm natuurlijk) in te doen, dat een beetje in te masseren en het oor daarna voorzichtig schoon te wrijven met wattenschijfjes?

Het is niet zo dat ik niet naar de DA wil hoor, maar het levert altijd zoveel stress op voor m'n reu. Dus als ik het ook op een andere manier op kan lossen zonder hem mee te nemen naar een DA doe ik dat liever.
Laatst gewijzigd door Audrina op do 14 apr 2005, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eefje
#302859
je hebt toch speciaal reinigingsmiddel voor honden en kattenoren?
dat verkopen ze bij de DA maar ook bij de dierenwinkel geloof ik.
ik heb het ook thuis maar ben de naam kwijt.
Het is een beetje vettig en je moet het goed inmasseren en dan gaat de hond schudden en schud hij al het vuil eruit.
het zit in een paars doosje....of rose....
groetjes eefje
Door Peet
#302862
Volgens mij moet je SpeciCare van Leo hebben. Da's voor prutoren en lang niet zo aggresief als een cortisone creme. Die haalt elke keer een dun laagje huid weg, en de binnenkant van die oren zijn al zo gevoelig.... :-\...
Door Audrina
#302868
Oh shit, ik dacht dat ik dit bij Medisch had gezet. Weer niet goed op zitten letten dus, sorry. :-\

Ik heb net toch maar even de DA gebeld, om te vragen of ik misschien niet zo'n tube van die zalf die m'n reu een paar jaar geleden ook heeft gehad kon komen halen. Krijg ik zo'n super irritante nieuwe assistente aan de telefoon, die voor geen meter mee wil werken. Alsof ik zelf niet zou weten wat mijn hond mankeert. >:( Ik heb maar een afspraak gemaakt voor morgenmiddag en dan hoop ik voor haar dat zij er niet zit. :P Het is zielig voor m'n reu, maar ik maak zijn oor tot die tijd maar niet meer schoon.
Door Peet
#302874
Tja, ik sopte vroeger Beau's oren uit met een verdund Biotex-sopje......en een dikke prop watten of keukenpapier....maar ik weet niet of dat juist was....

Otiderm bestaat geloof ik niet meer...Maar waarom geen Specicare?
Door Lizzy
#302882
Ik zou zeker ook specicare gebruiken, vooral omdat het me helemaal niet ontstoken lijkt. Ik heb al zoveel goede berichten over dit spul gehoord, dat ik dit zou verkiezen boven een dierenarts zalf, op dit moment in tijd.
Door Audrina
#302964
Ik ben uit mijn werk even langs de DSZ gefietst, maar daar hadden ze geen Specicare oorcleaner meer. Ze hebben het wel voor me besteld, is altijd handig om in huis te hebben.
Ik laat de DA er morgen toch even naar kijken en laat me niks aansmeren wat me niet goed lijkt voor m'n reu. Mijn eigen DA is er jammergenoeg zelf niet, dus krijg ik 1 van de andere DA's uit zijn praktijk. :-\ Maar ja, als het me niet bevalt ben ik zo weer weg.
Ik weet 99,9% zeker dat ie weer precies hetzelfde aan zijn oren heeft als een paar jaar geleden. Maar volgens de assistente kon het net zo goed oormijt, een ontsteking of een geperforeerd trommelvlies zijn. Ik weet dat ie dat zeer waarschijnlijk niet heeft, maar als je dat allemaal hoort schrik je toch wel en daarom laat ik er naar kijken.
Door eefje
#303080
dat middel waar ik het over had heet otisept en dat werkt bij ons als een trein.

misschien kun je hier aan komen maar ja ik las al dat je naar de DA gaat die zal misschien hetzelfde wel voor schrijven.
Onze hond was toen in zijn oor gebeten en heeft toen ook een zalf erbij gekregen,clindacutin.
dit verzachte het geirriteerde plekje

groetjes eefje
Door Femke
#303139
hier zweer ik inmiddels bij een combi van groene leem inwendig en specicare uitwendig. En dat voor een hond die 2 jaar lang aan het kwakkelen is geweest, spreekkamer in en spreekkamer uit!
Door Audrina
#304210
Gister zijn we met Donny bij de DA geweest en zijn oren waren alleen maar geirriteerd, de linkerkant wat erger dan de rechterkant. We hebben Otiderm meegekregen en de komende 4 a 5 dagen moeten we dat 1 keer per dag in zijn oortje doen en dan een beetje masseren. Ik dacht dat Otiderm uit de handel was genomen, maar onze DA had gelukkig nog een paar tubetjes. Dus het viel gelukkig allemaal erg mee. :)

Dat Specicare, is dat alleen voor de oorschelp? Of kan je daar ook het diepere gedeelte van het oor mee reinigen?

Donny kan jammergenoeg niet zo goed tegen groene leem (raakt ie verstopt van) :( anders zou ik het hem op zeker geven want dat is goed spul.
Door Peet
#304215
Volgens mij is Specicare ook voor de dieper-gelegen-prut in de oren :-X...het is ook redelijk zacht ("voor gevoelige oren" dan he).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door