Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3028278
Beste forumgenoten,

Allereerst zal ik eerst even kort voorstellen, mijn naam is Cynthia, 28 jaar, wonend in Veenendaal, een eigen bedrijfje muurschilderingen en ik heb 2 Europese kortharen. Een mannetje van 5 jaar oud (donkerkleurig, Shiva) en een vrouwtje van 4 jaar oud (rode poes, Zohra). Ze zijn beide geholpen. Ook hebben ze hun hele leven gewoon brokken gehad en natvoer. Tussendoor wel eens witvis of een stukje kip, maar meer niet.

Nu heb ik een documentaire gezien van de keuringsdienst van waren, en hierdoor ben ik zo van geschrokken (rotzooi die ze binnenkrijgen) dat ik opzoek ben gegaan naar alternatieven. Ik ben uitgekomen bij BARF. Ik heb me goed ingelezen, en ben gestart met het geven van BARF aan mijn katten.
Dit beviel me eigenlijk heel erg goed. Ze reageerde er erg goed op. Shiva vond het geweldig, hij kauwde goed op de stukken en vond het erg lekker. Zohra is van nature al een iets moeilijke eter, maar ze  reageerde er redelijk goed op. Ze is wat kleiner dan Shiva en eet ook minder, maar ze vond vooral de organen erg lekker.

Nu had ik alleen problemen met de botjes, ze weigeren het beide te eten. Heel af en toe eten ze een beetje, maar dan muizenhapjes. Ik heb geprobeerd het te vermalen, er sju bij te doen, ze dat als eerste te geven in de ochtend als ze hongeriger zijn maar het heeft geen zin. Ze willen alleen de lekkere orgaantjes en spiervlees (ook als ik het ''meng'', dan vissen ze de lekkere stukjes eruit) Met vis geen problemen, maar toch haal ik wel de graat weg omdat ik bang ben dat de erin stikken.

Dan heb ik ook nog een ander probleem. Zohra heeft waarschijnlijker een gevoeliger maagje. Ik had witvis gegeven (kabeljauw) en daar was ze ziek van geworden (ik denk dat het van de kabeljauw was) Ze heeft de hele avond overgegeven. Ik vod het super zielig, want op een gegeven moment was het erg. DA gebeld, en die adviseerde de komende dag alleen brokjes te geven en zorgen dat ze veel dronk. Nu heb ik een probleem, want als ik haar nu BARF vlees geef, dan eet ze het, maar ze kotst het een half uur later weer uit. Ook kauwt ze nauwelijks meer op de stukken. Met Shiva is er niets aan de hand. Hij is erg gezond en kan overal goed tegen. Maar Zohra vind het helemaal niets.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze toch de goede voedingsstoffen binnen krijgen, en zorgen dat ze bot gaan eten (beginners botjes van verschillende diersoorten geprobeerd, maar ze willen het niet) Kan ik dit vervangen door iets anders, of hebben jullie tips om te zorgen dat het wel kan?

2. Wat kan de oorzaak zijn dat Zohra alles uitkotst wat ik haar geef (behalve natvoer wat ik haar eigenlijk niet meer wil geven)

Nou heel erg bedankt iniedergeval! En leuk deel uit te mogen maken van dit forum!
#3028351
Welkom!

Botjes kan je even hameren, dan zijn ze makkelijker behapbaar.
Het kan zijnd at Zohra alles erg lekker vindt en daardoor gaat schrokken. Vaker kleinere porties geven kan helpen.

Wat voor jus (zju  :P ) geef je erbij? Toch niet datgene in de pan als jij voor jezelf een vleesje hebt gebakken?
#3028372
Als ze het echt vermalen heeft in een vleesmolen is het in elk geval niet de hardheid van het bot dat ze tegenstaat. Dan denk ik niet dat kvv of hameren wel gaat lukken.

Wat voor bot geef je, Cynthia? Welke diersoorten en wat voor delen daarvan? En is het goed bevleesd? Als je spiervlees geeft van andere diersoorten kan het zijn dat ze die diersoorten gewoon lekkerder vinden. Of knagen ze wel het vlees eraf en laten ze het bot dan liggen?
#3028395
Martine-Tom schreef: Welkom hier!

Heb je al eens kvv geprobeerd om te kijken of dat beter binnen blijft?
Kvv had ik geprobeerd, dit geeft hetzelfde resultaat helaas. Daarnaast vinden ze dit minder 'lekker' dan andere stukken vlees. Welk bedankt voor je advies!
#3028397
koekje schreef: Welkom!

Botjes kan je even hameren, dan zijn ze makkelijker behapbaar.
Het kan zijnd at Zohra alles erg lekker vindt en daardoor gaat schrokken. Vaker kleinere porties geven kan helpen.

Wat voor jus (zju :P ) geef je erbij? Toch niet datgene in de pan als jij voor jezelf een vleesje hebt gebakken?
Ja dit had ik ook al geprobeerd, zelfs vermalen in de blender, maar dit heeft hetzelfde effect.


Neee hahaha geen jus van de pan, (al pikt Shiva wel alles wat hij kan pakken, gelukkig nog nooit ziek van geworden)
Ik bedoel het vocht wat bij natvoer zit, bijvoorbeeld Whiskas.

Ik heb geprobeerd de laatste 2 dagen kleinere porties te geven, (verdeeld over 6 keer over de dag, in plaats in 2 keer) maar dan kotst ze dat kleine beetje weer uit. :'(
#3028404
Rauw vlees zorgt voor een ander (lager, dus zuurder) pH-waarde van de maag. Sommige gevoeligerds reageren hierop door te kotsen. Niet zozeer vanwege de zuurgraad, maar wel de verandering. Als dit het geval is, gaat het over. Maar dat duurt even. Door minder veranderingen zal er ook minder kots komen. Daarom is barf en brok/blik niet voor iedereen zo'n lekkere combinatie.
Door Martine-Tom
#3028443
LShiva schreef: Ja dit had ik ook al geprobeerd, zelfs vermalen in de blender, maar dit heeft hetzelfde effect.


Neee hahaha geen jus van de pan, (al pikt Shiva wel alles wat hij kan pakken, gelukkig nog nooit ziek van geworden)
Ik bedoel het vocht wat bij natvoer zit, bijvoorbeeld Whiskas.

Ik heb geprobeerd de laatste 2 dagen kleinere porties te geven, (verdeeld over 6 keer over de dag, in plaats in 2 keer) maar dan kotst ze dat kleine beetje weer uit. :'(
Alles wel op kamertemp?
#3029412
Geef je er nog brokjes bij?

Ik heb ook een kater met een gevoelige maag.  Als ik hem blikvoer geef en de volgende dat geen gemalen vleesbot, komt het er ook zeker terug uit. Zelfs al staat hij nu al meer dan 2 jaar op barf.
De overgang van gekookt naar rauw voer, gaat bij hem niet zo vlot.  Zijn maag vind dat niet fijn.

Ik vraag me ook af wat voor bot je geprobeert hebt?
Houdt het in het begin anders gewoon bij kwartel of kippennekjes.  Ik zou ze platmeppen, dat geeft het meeste kans op succes.
Als je bot wil malen, moet het ook echt wel gemalen zijn bij een gevoelige maag.  Als ik vb eend voer, moet ik het 2 keer malen omdat Luis anders nog last krijgt van zijn maag.  Eend is vrij hard bot.
Maar je zegt dat ze zelfs zonder vleesbot ook overgeeft? Dan is het misschien toch eerder dat het gewoon rauw is.
Wat ook nog kan, is dat ze gewoon ziek is.  Katten worden ook al eens ziek...  Als het aanhoudt, zou je ook kunnen overwegen om naar een pro-verse DA te gaan. Dus iemand die je kan verderhelpen met rauw voer en niet meteen aanraadt om brokken te geven en daardoor het probleem alleen uitstelt ipv op te lossen.
#3029853
Geen idee of het vaker voorkomt en in jouw geval helpt, maar hier heb ik met de komst van de kitten gemerkt dat industrie vleesbot niet goed verdragen wordt. Normaal geef ik het niet, maar nu had ik voor makkelijk beginners bot voor de kleine uk oa kwartel besteld en meer soorten kvv, ook niet bio. De kitten gaf er van over en ook de oudste kat die de overige porties heeft mogen op eten gaf ook vaak over, dat deed hij voor hij rauw at ook heel vaak, maar sinds de overstap nauwelijks. Mijn idee is dat niet elke kat tegen die industrie dieren kan. Ik zou dus is biologisch of wild proberen, wild is wel harder dan bio, dus bio is waarschijnlijk makkelijker om mee te beginnen, eventueel met wat hulp van de hamer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door