Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3027076
Goedenavond!

Ik ben Angelique en ben eigenaar van 2 huiskatten Cheetah (europees kort harige poes) en Puma (zwarte europees kort harige kater). Puma is 9 jaar en Cheetah is 6 jaar. Beide gecastreerd/ gesteriliseerd. Ze komen niet buiten op straat wel op het balkon. Ik ben verder gek op dieren en mijn zus heeft een Cannichen Teckel en een Jack Russel waar ik ook vaak op pas en uitlaat als ze op vakantie gaat.

Nu heb ik het volgende probleem met Cheetah. Ze krabt zichzelf helemaal open in haar nek en ik heb verschillende dingen geprobeerd zoals geen brokjes maar rauw vlees geit (bij de slager gehaald en zelf gemalen), eend, konijn, Barf eten. Maar geen veranderingen. Ook naar het dierenziekenhuis geweest en die stuurde me door naar het Medisch Centrum voor Dieren waar ze bij de dermatoloog is geweest (dermataloog weet het ook niet meer).

Atopica, Vetacortyl, Cytologie, huidafkrabsel, bacteriekweek met antibioticagevoeligheidstest, dexamethason en fucidin creme(antibioticum), dermiel wondspray. Behoorlijk wat uitgeprobeerd en geld uitgegeven. Maar tot dus ver geen verbeteringen. Heeft iemand dit meegemaakt en/of weet nog iets wat ik zou kunnen proberen. Ze is nu wel wat rustig en komt niet meer zo vaak knuffelen terwijl het echt een knuffelbeest is. De andere kat Puma heeft nergens last van en het is dus niet besmettelijk. Hoop dat iemand mij nog een tip kan geven.

Het lukt mij niet om een foto toe te voegen om de wond te laten zien, wellicht dat iemand mij dit kan uitleggen, de afbeelding toevoegen knop werkt bij mij niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Angelique
#3027475
Ik zou, wanneer je iedere maand ontvlooid, daar eerst de oorzaak in zoeken.

Op een ander forum heb ik wel gelezen over allergie voor huisstofmijt bij de kat, die heeft ook een lange zoektocht gehad naar de oorzaak.
Weet niet zeker wat ze nu gebruikt maar meende iets van puur jeuk waardoor het nu beter onder controle is.
#3027854
Korsten rond de kop en hals is wel typisch voor voedselallergie bij de kat.
Als het kale, vochtige plekken worden, kan je er bijna zeker van zijn dat het dat is, maar ze kunnen ook gewoon korsten hebben.

Als er verder niets gevonden wordt dat een oorzaak kan zijn, zou ik aanraden je in te lezen op een eliminatiedieet (hier op BP in de hondenbib staat daar info over) en daarmee te starten.
Dan ga je diersoort voor diersoort testen waar de kat tegen kan en waar niet.

Toen je rauw vlees gaf, heb je dan enkel rauw gegeven, of ook nog andere zaken? En hoe lang heb je dat gedaan?
Want het duurt wel 2 weken voordat een trigger volledig weg is en nieuwe korsten kunnen dus nog tot 2 weken na de laatste verkeerde voeding opkomen. 
Soms is rauw vlees alleen voldoende als ze vb allergisch zijn aan granen (veelvoorkomend) of zoals mijn Cuzco aan de kunstmatige bewaarmiddelen in voeding. Je zou dus ook kunnen proberen om een paar weken enkel rauw vlees te geven, misschien is dat al voldoende.  Maar houdt dan zeker een gemakkelijk verkrijgbare diersoort zoals konijn of eend, achter de hand (wil zeggen, niet voeren) zodat je daarmee kan starten als je toch een eliminatiedieet zou moeten starten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door