Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#3005354
Hoi...

Even erg benieuwd...Via een therapeut waar ik met mijn hond geweest ben die oa aan TCM, traditionele Chinese medicijnen, doet. Zij wees mij op het belang van een evenwichtige voeding waarin balans yin-yang is, en in geval van mijn hond, met name koude (yin) voedingsmiddelen te voeren. Dit zijn dan mn eend, konijn, haas en daarnaast neutrale dingen als rund en gans. Andere dingen zouden te warm zijn (hert is zelfs heet) en geen goed doen. Ze was er ook van overtuigd dat daarmee voedingsklachten zouden verdwijnen, maar ook ziektes genezen konden worden. Ze gaat ervan uit, dat als een hond "verkeerde"voeding krijgt, hier ook jeukproblemen ed van kunnen komen.

Ik vind dit best logisch, je bent wat je eet, en gebruik zelf ook al jaren kruiden ed. Alleen ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen hierna zijn.

Als iemand interesse heeft, ik heb ook een heel bestand van haar gekregen met info en voeding ingedeeld in yin/yang.

Wat het voor mij alleen lastig maakt, is dat mijn hondje geen konijn mag, en geen rund. Dan blijft er over, naast de andere allergieen die hij heeft: haas, gans en eend, en wat kalkoen (warm) Das best minimaal....Hij heeft geen allergie voor hert/ree/fazant ed, maar dat schijnt dus veel te warm te zijn....LASTIG!!!

Hoor graag of iemand hier ervaring mee en als iemand het bestand wil: mail maar even!

Groet Manon
#3005822
Mijn ervaring is dat wat de een warm noemt de ander neutraal of zllfs koel. Ik vind de lijsten erg onbetrouwbaar. Daarnaast denk ik dat dieren veel yanger zijn dan mensen en ze dus veel beter tegen verwarmende voeding kunnen dan mensen. Deze lijsten zijn vaak voor mensen gemaakt.
Ik doe er dus bewust niet te veel mee.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je naar je dier kijkt en hoe hij/zij er op reageert.
#3005840
Er zal best een kern van waarheid inzitten, alleen ik geloof er niet echt in. Als mijn kat een vogel of muis vangt zal ie echt niet denken, is het Yin of Yang.
Evenzo goed vind ik dat ook gelden voor honden, hert of ree lijkt me toch echt goed voor honden.
Waar baseert ze het trouwens op dat jouw hond geen konijn meer mag of rund.
#3005897
Hitam schreef: Mijn ervaring is dat wat de een warm noemt de ander neutraal of zllfs koel. Ik vind de lijsten erg onbetrouwbaar. Daarnaast denk ik dat dieren veel yanger zijn dan mensen en ze dus veel beter tegen verwarmende voeding kunnen dan mensen. Deze lijsten zijn vaak voor mensen gemaakt.
Ik doe er dus bewust niet te veel mee.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je naar je dier kijkt en hoe hij/zij er op reageert.
Grappig, daar kwam ik ook achter. Vandaag zag ik mijn oude acupuncurist, en haar gevraagd naar voeding. Zij gaf aan kip als koelend te ervaren, terwijl het op de lijsten als warm staat.

En goede tip idd, kijken hoe hij reageert. Konijn zag ik zelf al dat het niet goed ging, door jeuk op neus, en dat is dd uit andere test door bioresonantie gekomen als overgevoelig. Vooralsnog die test maar aanhouden en goed kijken
#3005899
spikkel schreef: Er zal best een kern van waarheid inzitten, alleen ik geloof er niet echt in. Als mijn kat een vogel of muis vangt zal ie echt niet denken, is het Yin of Yang.
Evenzo goed vind ik dat ook gelden voor honden, hert of ree lijkt me toch echt goed voor honden.
Waar baseert ze het trouwens op dat jouw hond geen konijn meer mag of rund.
Dat hij geen konijn en rund mag, kwam uit een test die ik bij een DA gedaan heb, die ook aan bioresonantie doet. En wel grappig, want was juist konijn gaan geven, maar hij kreeg ook jeuk bij neus. Dacht eerst dat dat ontgiftigingsverschijnselen waren, omdat hij ervoor best wat medicatie gehad heeft. Nu sinds een week geen konijn (en geit_) meer, en nu gaat het stuk beter.

Die test heeft dus niet met de yin/yang te maken...Ik had meerdere spoortjes uitgezet..misschien niet echt handig, maar ja..soms ook lastig om als je hond al tijdje niet lekker is rustig af te wachten wat werkt tot je iets nieuws gaat doen:)
#3006128
spikkel schreef: Inderdaad goed naar je hond kijken, neemt niet weg dat het ook fijn is dat er andere geneeskundige richtingen zijn. Persoonlijk vind ik kip ook koud en hert weer warm, voor mijn hondjes zal het ongetwijfeld anders zijn.
HAha, ik zou dat dus niet weten...wel dat mijn salades meestal koud of lauw zijn, en de gekookte prut warm...
maar nog even een opmerking over als je hond een muis ziet: die van mij vreet ook brood, terwijl dat niet echt gezond is..ik denk dat een hond meer kijkt: is het lekker, is het niet lekker, ga ik er dood van en verder niet...toch?! Uitzonderingen daargelaten natuurlijk:)
#3027455
Ik zie dat het een oud topic is maar misschien wel interessant om op in te haken.

Yin yang etc is niet alleen even wat koele en warme diersoorten maar een hele levenswijze. Voor de meeste honden hoef je hier dus niet echt op te letten. Bij gevoelige of zwaar allergische  honden is het wel een goede om in te verdiepen.

teveel aan warme diersoorten  kan jeuk veroorzaken. Gevoelige of jeukerige honden zijn vaak al warm van zichzelf. Met de hete diersoorten wakker je dus jeuk aan. Daarom word bij zulk soort honden vaak aangeraden om meer koele diersoorten te geven en de warme diersoorten te verminderen of zelfs helemaal weg te laten. Vooral in de zomer is dit aan te raden ivm warm weer warme hond en warme diersoorten, die combi kan dus jeuk veroorzaken. In de winter kan je dan wel weer wat meer warme diersoorten geven maar zorg dat het in balans blijft met je koele diersoorten.

wild word als warm gezien
kip konijn als koud
rund bijv als neutraal

voor de ts. Ik zou gewoon zorgen dat je diersoorten qua koel en warm in balans zijn. En in de zomer je warme diersoorten te beperken.
ik zou dus wel gewoon wild geven want dit is prima vlees met veel voedingsstoffen wat de weerstand ten goede komt. Maar zorg dat het in balans blijft.

het kan dus werken, ik heb er zelf goede resultaten mee gezien. Bij een kennis met een zwaar allergisch  hondje, en tevens in de natuurgeneeskundige praktijk waar ik stage heb gelopen. Die dierenarts werkt dus ook met chinese kruiden en de yin yang voeding.

voor de meeste honden gaat het dus niet op maar gevoelige of allergische honden kunnen er baat bij hebben.
Ook is het belangrijk dat de hond een goede weerstand opbouwd.
#3029433
Ja, de therapeute waar ik kwam (cursus ttouch bij gedaan en ervoor een consult voor zijn klachten) heeft ook veel goede ervaringen...alleen hier is het nu wat onmogelijk, omdat hij juist veel wild zou moeten eten ivm overgevoeligheid bepaalde diersoorten. Ik geef hem wel veel eend en gans erbij, das koelend en neutraal, dus hoop het zo in balans te houden.

nu is hij niet lekker, en dan is zijn buik echt superwarm, en oren en poten ook....en zijn kvv haas laat hij staan, terwijl hij eendevleugels opeet en nog meer van zou willen....nu dus even een weekje op eend/kalkoen/gans en wat haasspiervlees, kijken of dat werkt..
#3037450
Ginger schreef: Ik zie dat het een oud topic is maar misschien wel interessant om op in te haken.

Yin yang etc is niet alleen even wat koele en warme diersoorten maar een hele levenswijze. Voor de meeste honden hoef je hier dus niet echt op te letten. Bij gevoelige of zwaar allergische honden is het wel een goede om in te verdiepen.

teveel aan warme diersoorten kan jeuk veroorzaken. Gevoelige of jeukerige honden zijn vaak al warm van zichzelf. Met de hete diersoorten wakker je dus jeuk aan. Daarom word bij zulk soort honden vaak aangeraden om meer koele diersoorten te geven en de warme diersoorten te verminderen of zelfs helemaal weg te laten. Vooral in de zomer is dit aan te raden ivm warm weer warme hond en warme diersoorten, die combi kan dus jeuk veroorzaken. In de winter kan je dan wel weer wat meer warme diersoorten geven maar zorg dat het in balans blijft met je koele diersoorten.

wild word als warm gezien
kip konijn als koud
rund bijv als neutraal

voor de ts. Ik zou gewoon zorgen dat je diersoorten qua koel en warm in balans zijn. En in de zomer je warme diersoorten te beperken.
ik zou dus wel gewoon wild geven want dit is prima vlees met veel voedingsstoffen wat de weerstand ten goede komt. Maar zorg dat het in balans blijft.

het kan dus werken, ik heb er zelf goede resultaten mee gezien. Bij een kennis met een zwaar allergisch hondje, en tevens in de natuurgeneeskundige praktijk waar ik stage heb gelopen. Die dierenarts werkt dus ook met chinese kruiden en de yin yang voeding.

voor de meeste honden gaat het dus niet op maar gevoelige of allergische honden kunnen er baat bij hebben.
Ook is het belangrijk dat de hond een goede weerstand opbouwd.
Grappig, want ben ooit bij een holistische dierenarts geweest en volgens haar was kip oa een warme vleessoort en rund ook .....
Volgens mij zijn er toch wat verschillende lijsten op de markt en moet je per geval kijken waar je hond/kat het goed op doet :)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door