Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3026917
zoals een aantal weten hebben we een berner sennen pup van 11 weken inmiddels :) op het moment krijgt hij KVV, maar we willen uiteindelijk over op BARF. Dit doe je natuurlijk niet zomaar, vandaar dit topic! :) ik zag dat er binnenkort wat te bestellen valt hier in de buurt in dit topic; http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 422.0.html

volgens mij valt het voor de rest best tegen qua verkrijgbaarheid hier in de buurt (Westerhaar) :(

maar goed! omdat we toch naar BARF toe willen werken, wat is er uit deze lijst aan te bevelen om mee te beginnen voor de pup? :)

zie graag jullie reacties tegemoet :D
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3027005
Alle beginnersbotten: kip (tam) konijn eendennekken kwarteltje parelhoen .. zachte botten ig. Een visje kan ook al, denk dan aan een sardientje of haring.

Edit; als je nou denkt hij schrokt, sla je botwerk dan plat met een vleeshamertje. Ik gaf en geef mijn lab geen kippennekken en vleugels om die reden. Te klein, dat gaat te snel en te ongecontroleerd naar binnen.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op ma 24 nov 2014, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3027075
Els&Flow schreef: Alle beginnersbotten: kip (tam) konijn eendennekken kwarteltje parelhoen .. zachte botten ig. Een visje kan ook al, denk dan aan een sardientje of haring.

Edit; als je nou denkt hij schrokt, sla je botwerk dan plat met een vleeshamertje. Ik gaf en geef mijn lab geen kippennekken en vleugels om die reden. Te klein, dat gaat te snel en te ongecontroleerd naar binnen.
Nou ja, is er een hond die een kippennek niet in zijn geheel naar binnen werkt? Kippennek kan echt geen kwaad die kleine botjes verteren echt wel. Bij kippenvleugeltjes altijd even het gewricht (bij hele vleugels: de gewrichten) doorknippen.
Verder kan je in het begin idd alle reeds genoemde zachte botjes gebruiken. Eendennek zou ik wel platmeppen want die kunnen soms best hard zijn. .Alle soorten spiervlees zijn bruikbaar en orgaanvlees als hart, lever, nier en pens heb je nodig.
Ik heb geen ervaring met de leverancier uit de genoemde link.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3027143
Ieder zn ding Pike. Ik geef enkel mijn mening en mijn ervaring met een grote hond. Ik vind dat namelijk eng als ze een hele nek of vleugel inslikt, zeker voor een pup en ook als het zacht bot is. Ik wil gewoon niet hebben dat ze bot in zn geheel doorslikt, niet met zacht bot en niet met een harder bot. Better safe then sorry.

En ik heb moeite met je nou ja.. wellicht niet zo bedoelt van jou kant maar ik vind dat niet prettig overkomen.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op ma 24 nov 2014, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3027161
pike schreef: Nou ja, is er een hond die een kippennek niet in zijn geheel naar binnen werkt? Kippennek kan echt geen kwaad die kleine botjes verteren echt wel. Bij kippenvleugeltjes altijd even het gewricht (bij hele vleugels: de gewrichten) doorknippen.
Verder kan je in het begin idd alle reeds genoemde zachte botjes gebruiken. Eendennek zou ik wel platmeppen want die kunnen soms best hard zijn. .Alle soorten spiervlees zijn bruikbaar en orgaanvlees als hart, lever, nier en pens heb je nodig.
Ik heb geen ervaring met de leverancier uit de genoemde link.
Tja, bij een grote hond, zeker een pup zou ik zelf ook niet gelijk naar een kippenek grijpen, ik zou dan toch beginnen met wat groters, iets wat niet gelijk in 1 teug naar binnen kan. En nee ik zou niet gelijk bang zijn dat pupsel kielhaalt als ze een nek opzuigt maar ik wil dat mijn hond netjes en beheerst leert eten en goed knaagt, en voor een bernerpup is een kippenek nou niet echt knaagwerk. Als ik eenmaal weet dat mijn hond een brave eter is kan ie ze van mij krijgen hoor, maar als het een schrokker is dan komen er gewoon alleen grotere botten op het menu, niet per definitie hardere botten, maar gewoon groter zodat het niet in 1 keer naar binnen kan.

Met een bernerpup zou ik denk ik aan konijnkarkas, kipkarkas, eendennek dat soort botten beginnen, er is genoeg afwisseling te vinden, leuk hoor dat je gaat barfen, pupsel zal je vast dankbaar zijn  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3027199
Zelfs mijn kater wilde een kippennek wel eens in zijn geheel doorslikken (en daarna weer mooi teruggeven...  ::)), als ik hem niet platmep.  Platgemept kan hij hem niet inslikken want dan is die te breed, en hij schrokt minder tegenwoordig, maar ik geef ze dus ook enkel gemept bij hem.  Het is wel de bedoeling dat het eten verteerd wordt en niet teruggegeven...  :P
Dus ik kan volgen dat je ook een kippennek in het begin wat mept. Als hij wel gewoon verteert, is dat prima, maar je geeft toch beginnersbot omdat je er net vanuit gaat dat dat verteren niet van in het begin 100% vlot gaat. 
Als je hem wil leren knagen, kan je beter iets groters nemen.  Zelfs gemept, krijgt een hond een kippennek zo binnen...
Gebruikersavatar
Door pike
#3027230
Els&Flow schreef: Ieder zn ding Pike. Ik geef enkel mijn mening en mijn ervaring met een grote hond. Ik vind dat namelijk eng als ze een hele nek of vleugel inslikt, zeker voor een pup en ook als het zacht bot is. Ik wil gewoon niet hebben dat ze bot in zn geheel doorslikt, niet met zacht bot en niet met een harder bot. Better safe then sorry.

En ik heb moeite met je nou ja.. wellicht niet zo bedoelt van jou kant maar ik vind dat niet prettig overkomen.
Nee was niet zo bedoeld hoor, sorry dat het zo verkeerd overkwam.

Ik zie ook liever niet een heel bot naar binnen gaan hoor, maar bij een kippennek zie ik daar toch echt geen probleem in. En een van mijn honden is een enorme schrokker, die kan ik nog zo'n groot bot geven, hij knipt het in stukken en die slikt hij dan door, en die stukken zijn veelal nog groter dan een kippennek. Eendennekken gingen ook in een keer naar binnen maar dat vond zijn maag geen goed idee dus die kwamen terug. Sindsdien knipt hij ze twee keer voor hij ze doorslikt, krak krak en slik  ::)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3027232
Excuus aanvaard. :) Maar hoe doe jij dat dan met haas of kalkoennek? Absoluut geen beginnersbot, hard.. als ze al niet normaal kauwen op zacht bot doen ze dat ook niet op harder bot toch? En als dat fout gaat gaat het helaas meestal ook goed mis. :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#3027250
Kalkoennek dat geef ik nooit, haas wel. Ik vind haas nooit zo hard, die wordt hier ook zo in stukken gebeten en weg is het bot. Ook mijn gezellige eter Armagnac met zijn kleinere bekje heeft dat zo op. Waar Pike wel lekker van afknabbelt en een tijdje mee bezig kan zijn dat zijn harde ribben. Of een halve lamskop. Die harde dingen kan hij simpelweg niet door twee keer te bijten stuk krijgen, daar moet hij echt voor aan het werk. Of een grote konijnen- of hazenkop die hij niet tussen zijn kaken krijgt gegooid en waar niks aan uitsteekt waar hij grip op kan krijgen. Nee hij is niet bepaald een gezellige eter. Geef mij maar Armagnac, die peutert en pulkt alles tot in de finesses lekker uit elkaar. Zit net zo lang botjes te knippen tot het kleine stukjes zijn.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3027290
thanks voor de reacties so far :) kan ik bijvoorbeeld een maaltijd maken van een karkas en de volgende kvv? mijn ouders passen geregeld op, dan is dat iets makkelijker voor nu :P kan dat ook met willekeurige kvv ernaast of moet het bij dat dier passen bijvoorbeeld? denk dat dan het orgaanvlees ook overbodig is, of dat juist niet? En geld hier ook dat het dan juist van hetzelfde diersoort moet zijn? veel vragen  ;D
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3027344
Grappig om iemand uit de buurt te zien! Ik woon in Bergentheim, herder pup van 16 weken. Zit momenteel op Smuldier en donderdag komt de eerste barf bestelling binnen (via een lijntje op dit forum :) ). We hebben hem al wel halve kippenvleugels, orgaanvlees, stoofvlees en andere barfproducten gegeven en dat gaat erg goed gelukkig!
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3027402
MarkK schreef: thanks voor de reacties so far :) kan ik bijvoorbeeld een maaltijd maken van een karkas en de volgende kvv? mijn ouders passen geregeld op, dan is dat iets makkelijker voor nu :P kan dat ook met willekeurige kvv ernaast of moet het bij dat dier passen bijvoorbeeld? denk dat dan het orgaanvlees ook overbodig is, of dat juist niet? En geld hier ook dat het dan juist van hetzelfde diersoort moet zijn? veel vragen  ;D
Wij geven de dagen dat we zelf niet kunnen voeren kvv (mee). Ik vind dat ik mijn (schoon) ouders niet kan opzadelen met karkas, spier en orgaan, dat gaan zij niet leuk vinden en bovendien wil ik dat degene die voert ook weet wat ie moet doen als er iets niet goed gaat. Ik houd er dan geen rekening mee met wat er de dag ervoor op het menu stond, alleen voer ik bij voorkeur geen 2 dagen pens en dan vette vis erna of eend en daarna pens of vis. Van teveel vet vlees worden we hier niet vrolijk, dan kan iemand (ik dus ::) ) eruit s nachts.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3027702
Interessant van dat lijntje, ik heb je even een PB gedaan daarover :)

Dan houd ik gewoon wat KVV achter de hand zodat ze dit bij mijn ouders gewoon kunnen geven zonder teveel gedoe :) duidelijk van de pens, niet elke dag dus haha :P ik hoop dat er nog wat meer reacties volgen op mijn vragen :) las wel dingen over bepaalde percentages die je moet hanteren qua vlees, bot en orgaan (eventueel groente).
Vleesbot; 35%
Orgaan; 15%
Spiervlees; 40%
Groente; 10%
Weet niet of deze percentages een beetje kloppen?

Belangrijkste is denk ik om te weten hoeveel vlees er aan de botten zit? Telt dit dan mee voor spiervlees dat je geeft of hoe moet ik dit zien?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3027820
Waar heb je die percentage's vandaan?  ???  Het is wel een beetje laag in bot en vleesbot is 50-50 bevleesd.
Heb je de beginnersdocumentatie in de bib wel al goed doorgenomen?
Het is wel belangrijk dat je goed weet wat je gaat doen voor je eraan begint, weet wat de bedoeling is minstens.  Ik wil je aanraden ook op voorhand even een menuutje in elkaar te steken en dat eens te laten bekijken in: 'hoe ziet jouw barfmenu eruit'.

Over combineren van barf en kvv, is er ook overzicht 'barf en kvv in dezelfde bak'.  Das ook een aanrader als je dat wil gaan doen, dan kan je lezen waar je op moet letten.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door