Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marf
#3026802
Hallo allemaal,

Mijn naam is Marieke en ik ben nieuw op dit forum. Heb geprobeerd om een goed menu voor mijn hond in elkaar te zetten.
Wat denken jullie van dit menu? Alle tips en adviezen zijn welkom!

De hond is 13 jaar, weegt ongeveer 20 kg en krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht. Kom ik uit om 2800 gr per week.

Maandag: 200 gr eendennek, 100 gr runderkopvlees, 100 gr groente met zuivel en een ei.

Dinsdag:  200 gr kippennek, 100 gr geitensnippers, 80 gr runderhart.

Woensdag: 200 gr runderstrot, 100 gr lamstongen, 100 gr groente.

Donderdag: 200 gr kippenvleugel, 100 gr rundersnijlingen, 80 gr lamslever.

Vrijdag: 300 gr vis, 100 gr groente.

Zaterdag: 200 gr eendennek, 100 gr geitensnippers, 100 gr groente met zuivel en een ei.

Zondag: 400 gr vuile pens.

Wat denken jullie?
Door Lizzy
#3026812
Marf schreef: Hallo allemaal,

Mijn naam is Marieke en ik ben nieuw op dit forum. Heb geprobeerd om een goed menu voor mijn hond in elkaar te zetten.
Wat denken jullie van dit menu? Alle tips en adviezen zijn welkom!
Hoi Marieke,
Welkom op Barfplaats!
De hond is 13 jaar, weegt ongeveer 20 kg en krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht. Kom ik uit om 2800 gr per week.

Maandag: 200 gr eendennek, 100 gr runderkopvlees, 100 gr groente met zuivel en een ei.

Dinsdag:  200 gr kippennek, 100 gr geitensnippers, 80 gr runderhart.

Woensdag: 200 gr runderstrot, 100 gr lamstongen, 100 gr groente.

Donderdag: 200 gr kippenvleugel, 100 gr rundersnijlingen, 80 gr lamslever.

Vrijdag: 300 gr vis, 100 gr groente.

Zaterdag: 200 gr eendennek, 100 gr geitensnippers, 100 gr groente met zuivel en een ei.

Zondag: 400 gr vuile pens.

Wat denken jullie?
Ziet er prima uit! Als ik strot niet mee tel (daar zit kraakbeen in en dat bevat hoegenaamd geen calcium), voer je 40% vleesbot. Dat is prima. Je voert 6 diersoorten dus dat is ook uitstekend. Ik zou dit lekker gaan voeren en kijken hoe je hond het er op doet!
Gebruikersavatar
Door pike
#3026900
Ik weet niet hoe actief de hond nog is ? maar ik vind 2% erg weinig. Ik tel overigens 2760 gram.

Daarnaast vind ik de verdeling van het orgaanvlees niet optimaal:
80 hart, 80 lever, 100 tong en 400 pens

Totaal 660 gram. de hoeveelheid hart is erg weinig en pens erg veel.
Ik zou 100 gram lever geven, 50 gram nier (die mis ik nog in je menu) 200 gram hart, 100 gram tong en dan heb je nog 200 gram voor de pens over.  Pens nooit meer dan de helft van je orgaan maken. Dus je kan nog iets minder tong en wat meer pens doen, maar ik zou niet beknibbelen op het hart. 

Je spiervlees bestaat uit runderkopvlees, rundersnijlingen en geitensnippers. Houdt wel de kwaliteit in de gaten, zodat je niet alleen maar veel vet en vel en wang voert want je hond heeft wel degelijk echt spiervlees nodig. Aan een goede strot zit ook nog wel wat mooi spiervlees.

Ik weet niet wat je aan vis geeft - hele vis, graat, kop, filet??? Zonder dat gegeven is het moeilijk rekenen. De strot bevat geen bot, dus ik tel maar 800 gram (waarvan 75% nek en dat is wel wat veel). Dat is wel exclusief eventueel botjes uit de vis. Maar ik kom dus daarmee aan nog geen 29% vleesbot. Als je vis uit zalmkop bestaat dan kom je wel aan een krappe 40%, maar zijn het hele sardientjes zit je beduidend lager. En zelfs 40% vind ik persoonlijk ook nog steeds laag maar dat is wel iets wat van de hond afhangt en een kwestie van proberen.
Ook mag er wel een diersoort bij bij de botten, eend en kip is wel erg summier. Konijnkarkas zou mooi zijn erbij.
Door Marf
#3027391
[quote="Lizzy"]
Ziet er prima uit! Als ik strot niet mee tel (daar zit kraakbeen in en dat bevat hoegenaamd geen calcium), voer je 40% vleesbot. Dat is prima. Je voert 6 diersoorten dus dat is ook uitstekend. Ik zou dit lekker gaan voeren en kijken hoe je hond het er op doet!
[/quote]

Dankjewel!  :)

[quote="pike"]
Ik weet niet hoe actief de hond nog is ? maar ik vind 2% erg weinig. Ik tel overigens 2760 gram.

Daarnaast vind ik de verdeling van het orgaanvlees niet optimaal:
80 hart, 80 lever, 100 tong en 400 pens

Totaal 660 gram. de hoeveelheid hart is erg weinig en pens erg veel.
Ik zou 100 gram lever geven, 50 gram nier (die mis ik nog in je menu) 200 gram hart, 100 gram tong en dan heb je nog 200 gram voor de pens over.  Pens nooit meer dan de helft van je orgaan maken. Dus je kan nog iets minder tong en wat meer pens doen, maar ik zou niet beknibbelen op het hart. 

Je spiervlees bestaat uit runderkopvlees, rundersnijlingen en geitensnippers. Houdt wel de kwaliteit in de gaten, zodat je niet alleen maar veel vet en vel en wang voert want je hond heeft wel degelijk echt spiervlees nodig. Aan een goede strot zit ook nog wel wat mooi spiervlees.

Ik weet niet wat je aan vis geeft - hele vis, graat, kop, filet??? Zonder dat gegeven is het moeilijk rekenen. De strot bevat geen bot, dus ik tel maar 800 gram (waarvan 75% nek en dat is wel wat veel). Dat is wel exclusief eventueel botjes uit de vis. Maar ik kom dus daarmee aan nog geen 29% vleesbot. Als je vis uit zalmkop bestaat dan kom je wel aan een krappe 40%, maar zijn het hele sardientjes zit je beduidend lager. En zelfs 40% vind ik persoonlijk ook nog steeds laag maar dat is wel iets wat van de hond afhangt en een kwestie van proberen.
Ook mag er wel een diersoort bij bij de botten, eend en kip is wel erg summier. Konijnkarkas zou mooi zijn erbij.


[/quote]
Ok, dankjewel voor de tips! Dan ga ik toch nog even kijken of ik wat minder pens en wat meer hart aan het dieet toe kan voegen. Ik hou jullie op de hoogte en zal het nieuwe menu binnenkort posten!  :biggrin2:
Door Kim en Casper
#3027705
Ik zou vooral wat meer bot toevoegen. Je geeft 4 dagen bot en 1 dag vis. Ik mis 2 dagen bot en ik mis nier.

Ik zou de runderstrot vervangen door bijv konijnkarkas. Dit is ook zacht bot.

En ik zou de tongen vervangen door 80 gram nier.
De pens zou ik 250-300 gram geven met iets van vleesbot
En op de visdag bijvoorbeeld 200 gram vis, 100 gram lamstong en groente.
Door Ruisje
#3027738
Welkom op Barfplaats, Marieke!

Je eerste menu ziet er al best goed uit en je hebt ook al wat verbeterpuntjes van anderen gehad. Ik wil er daar nog 1 aan toevoegen. ;)

Nekken! In je menu staan 3 keer nekken per week. Nou bestaat een prooidier uit meer dan nek alleen, dus ik zou minstens 1x vervangen voor karkas. Konijnenkarkas wordt al genoemd, maar ook parelhoenkarkas gaat er altijd goed in bij de honden. En met konijn en parelhoen heb je gelijk 2 extra diersoorten! :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door