Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jouls
#3025322
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn cane corso dame Jouls over te zetten van kvv op barf.
Dit meer omdat ik vlees (kopen, bestellen, ophalen en verwerken...in omgekeerde volgorde :)) zo leuk vind en omdat Jouls na al die tijd door heeft gekregen dat goed kauwen en knagen ook fijner is dan kvv met een scheutje water (het moest als het ware door een rietje opgeslurpt kunnen worden
Door Lizzy
#3025589
[quote="Jouls"]
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn cane corso dame Jouls over te zetten van kvv op barf.
Dit meer omdat ik vlees (kopen, bestellen, ophalen en verwerken...in omgekeerde volgorde :)) zo leuk vind en omdat Jouls na al die tijd door heeft gekregen dat goed kauwen en knagen ook fijner is dan kvv met een scheutje water (het moest als het ware door een rietje opgeslurpt kunnen worden
Gebruikersavatar
Door Thea
#3025595
Wat ik me afvraag. Wat zit er in je runder/kip en haasorgaan.
De haasorgaan is idd meestal plukjes waar alles in zit.
Maar de kip en rund koop je echt per onderdeel meestal.
Rund lever en nier word aangeraden niet teveel te geven vanwege de afvalstoffen van het rund wat daar inzit.
Gebruikersavatar
Door Jouls
#3025740
Bedankt Lizzy, hier kan ik wel wat mee :)

Even wat meer info over Jouls, ze weegt 's winters rond de 40 kg en 's zomers 38 kg, dit doe ik heel bewust, omdat ze zomers veel minder actief is dan 's winters.
Jouls is nu 4,5 jaar en heeft hele erge HD (ook dat is een rede waarom ik haar niet te zwaar wil laten worden).
Ik heb kvv altijd op het oog gevoerd dus ik zal de komende periode moeten wennen aan de weegschaal ;D

Jouls is absoluut geen ervaren Barfer, maar krijgt al 2 jaar naast haar kvv lamsribben, dus dat durf ik wel aan (afgelopen zomer ook geitjes besteld en dat ging ook goed...tot nu toe.)

Waar ik vannacht wakker van heb gelegen is idd Thea het orgaanvlees.
Hoe ga ik dat nu doen; welke samenstelling is verstandig om aan het houden, is het beter om orgaanvlees van verschillende diersoorten te combineren?

Ik ben al wat opweg geholpen, maar ben er nog niet helemaal....
Gebruikersavatar
Door Thea
#3025762
Als je maar hart, lever en nier heb. Ik voer het vaak van lam/geit hart,lever nier en beetje testikels en konijn.
Hart voer ik ook wel van rund. En soms van kip of eend de lever en hart.
Maagjes voer ik eigenlijk niet en long droog ik altijd ;)
1x pw halve schapenkop waar dan weer hersens en tong in zit.
Gebruikersavatar
Door Jouls
#3026182
Oké, hart-lever-nier geef je die gelijke delen?

Dus als ik Lizzy's menu aan houdt (lijkt me het meest praktische) dan geef ik om de dag orgaanvlees, houdt dit dan in dat ik de ene keer pens en de andere orgaanvlees geef?

Zoals je leest, ik moet nog heel veel leren ;)
Door Lizzy
#3026188
[quote="Jouls"]
Oké, hart-lever-nier geef je die gelijke delen?

Dus als ik Lizzy's menu aan houdt (lijkt me het meest praktische) dan geef ik om de dag orgaanvlees, houdt dit dan in dat ik de ene keer pens en de andere orgaanvlees geef?

Zoals je leest, ik moet nog heel veel leren ;)
[/quote]

We hebben het allemaal moeten leren :-*

Ik geef zelf 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% hart, nier en lever (minimaal die 3). Ik geef 3 dagen per week dan ook een combinatie van pens, hart, nier en lever (die laatste 3 orgaanvleessoorten geef ik gewoon van alle 3 ongeveer 3 gelijke delen maar ik weeg dat niet eens, ik doe dat op het oog). Ik doe het zo omdat ik het niet prettig vind om die 3 orgaanvleessoorten in 1 maaltijd te proppen omdat de ontlasting de volgende dag dan echt te dun is.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3026223
Je moet je eigen weg erin vinden ;)
Ik geef bv 1 pensdag daar doe ik klein stuk vleesbot bij omdat anders de ontlasting te dun is.
Ik maak dus wel mixen van orgaan. Ik koop 2 kg hart, 1 kg lever en 1 kg nier en  1 kg testen  dat snij ik en doe ik in zakjes van 250 gr. wat ik 2x pw voer bij vleesbot en groentemix en een ei. Daar ga wel wat hart van naar de katten.
Dan voer ik 2 dagen vleesbot met spiervlees.
1 dag voer ik jonge geit waar zoveel vlees aan zit dat ik het als compleet voer. Die geitjes wegen ongeveer 2 kg en deel ik door 3 zit ook meestal orgaan nog in en bij ieder deel doe ik dan wat orgaan.
En 1 dag een halve schapenkop.
Ik Barf nu 3 jaar en heb dus al veel verschillende soorten menu s gehad. Deze is voor mij en Bency tot nu toe het fijnste.
Maar het lig er ook aan welke soorten vleesbot je heb.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3027613
[quote="Jouls"]
Dan zijn er nog een aantal dingen die Jouls echt vertikt te eten; fazant, duif, konijn, hertenrib en zalm.
[/quote]

Is dit wilde konijn? Er zijn meerdere honden die dit niet lusten, maar die tamme konijn weer erg lekker vinden.
Gebruikersavatar
Door Jouls
#3027658
[quote="judith vd"]
Is dit wilde konijn? Er zijn meerdere honden die dit niet lusten, maar die tamme konijn weer erg lekker vinden.
[/quote]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het tamme konijn (van een lijntje van laatst...) was vrij roze van kleur en volgens mij is wild wat roder?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door