Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Prinses Kayla
#3026043
Hallo Allemaal,

Sins kort ben ik Haaks Barf gaan voeren, echter zit ik nog met een aantal vragen.

Je zou 3 soorten in 3 weken moeten voeren om het tot een compleet voer te maken, echter moet ik eerst elimineren waar ze wel en niet tegen kunnen. Is het dan erg om bijv: 3+ weken één soort te voeren, en dan een soort erbij te gaan voeren?

En hoe zit het met het honger gevoel, ik heb het idee dat ze honger hebben. Ze wegen beiden rond de 5 kg, en ik geef ze 2 x 50 gram per dag.
Is dit een kwestie van wennen, of geef ik dan te weinig?

Moet er wel bij zeggen, dat ik eerder altijd brokjes had staan omdat mij reu niet meteen zijn bak leeg eet, maar eet als hij honger heeft.
Het vlees eet hij wel in een keer op, dus misschien dat het toch even wennen voor ze is, dat ze nu nog maar 2 keer eten krijgen en niet de hele dag door een beetje.

En hoe zit het met het gebit, blijft dit echt schoner door vers vlees, of is er geen verschil met het voeren van brok of vers vlees?

Wie kan mij iets meer vertellen over het geven van vers vlees ? :)

Groetjes S
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3026045
Welkom op Barfplaats!  ;D
Het beste is 4 tot 5 soorten in drie weken te voeren. Waarom zou je eerst willen elimineren?
Heeft je hond een voedselallergie dan?
Zo nee, dan wissel je zoveel mogelijk merken en diersoorten af, dan gaat het goed.
En dan 1 of twee keer per week wat knaagwerk voor het gebit, zoals een kippennekje. kipkarkasje. eendennekje of konijnenkarkasje.
In het algemeen krijgt het gebit minder last van tandsteen door versvoer, maar niet altijd.
Er zijn honden die ook van vers vlees toch tandsteen krijgen.
Je kunt 2 tot 3% van het gewicht als richtlijn aanhouden, dus wellicht is 1 ons per dag voor jouw hondjes net te weinig.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 23 nov 2014, 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Prinses Kayla
#3026048
Allebei mijn hondjes hebben een allergie, alleen weet ik niet precies voor wat.
Mijn reu regeert alleen op bepaalde snacks en koekjes, maar mijn teef krabt zich de hele dag, en knabbelt ook al haar pootjes rood.

Vandaar dat ik op vers ben over gegaan, alleen nu vraag ik me af hoe je het beste kunt elimineren. Zodat het wel gezond blijft.

Groetjes S
Door Anne in Zweden
#3026049
[quote="Lazy Garfield"]
Welkom op Barfplaats!  ;D
Het beste is 4 tot 5 soorten in drie weken te voeren. Waarom zou je eerst willen elimineren?
Heeft je hond een voedselallergie dan?
Zo nee, dan wissel je zoveel mogelijk merken en diersoorten af, dan gaat het goed.
En dan 1 of twee keer per week wat knaagwerk voor het gebit, zoals een kippennekje. kipkarkasje. eendennekje of konijnenkarkasje.
In het algemeen krijgt het gebit minder last van tandsteen door versvoer, maar niet altijd.
Er zijn honden die ook van vers vlees toch tandsteen krijgen.
Je kunt 2 tot 3% van het gewicht als richtlijn aanhouden, dus wellicht is 1 ons per dag voor jouw hondjes net te weinig.
[/quote]

Voor kleine hondjes wordt vaak 5-7% aangehouden, dus de kans is groot dat ze echt veel te weinig krijgen momenteel en daardoor honger hebben.

Welkom hier, trouwens!

Van kvv (= gemalen voer) zullen de gebitten niet beter worden qua tandsteen, als je dat wilt, moet je echt knaagwerk gaan toevoegen, zoals Lazy hierboven al schrijft. En ja, tandsteen is per hond verschillend, of ze daar last van krijgen, ondanks het knaagwerk. Dus dat moet je gewoon even in de gaten houden.

En inderdaad: waarom moet je eerst elimineren? Dat is alleen nodig als ze allergisch zijn voor iets, en ook dan kun je niet stellen: "allergisch voor brokken met bv. kip" = automatisch "allergisch voor verse kip".  Ik lees net dat ze allebei allergisch zijn; als ik jou was, zou ik de snacks en koekjes eerst weglaten (granen zijn vaak een boosdoener, en daar barsten die snacks en koekjes vaak van) en een tijdje gewoon helemaal alleen vers voeren. Je bent nog maar kort op vers overgestapt; ik denk dat het te vroeg is om al aan elimineren te denken. Hoewel het natuurlijk wel goed is om vooral je teefje in de gaten te houden.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3026050
[quote="Prinses Kayla"]
Allebei mijn hondjes hebben een allergie, alleen weet ik niet precies voor wat.
Mijn reu regeert alleen op bepaalde snacks en koekjes, maar mijn teef krabt zich de hele dag, en knabbelt ook al haar pootjes rood.

Vandaar dat ik op vers ben over gegaan, alleen nu vraag ik me af hoe je het beste kunt elimineren. Zodat het wel gezond blijft.

Groetjes S
[/quote]

Dan wordt het lastiger en zul je eerst met 1 soort zes weken moeten elimineren. Dan een volgende diersoort toevoegen.  Bekend is dat kip en rund de meeste kans op allergieen geven.
Haas, konijn, hert, paard, eend en pens geven de minste kans. Het is een kwestie van uitproberen.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 23 nov 2014, 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3026052
[quote="Anne in Duitsland"]
Voor kleine hondjes wordt vaak 5-7% aangehouden, dus de kans is groot dat ze echt veel te weinig krijgen momenteel en daardoor honger hebben.

Welkom hier, trouwens!

Van kvv (= gemalen voer) zullen de gebitten niet beter worden qua tandsteen, als je dat wilt, moet je echt knaagwerk gaan toevoegen, zoals Lazy hierboven al schrijft. En ja, tandsteen is per hond verschillend, of ze daar last van krijgen, ondanks het knaagwerk. Dus dat moet je gewoon even in de gaten houden.

En inderdaad: waarom moet je eerst elimineren? Dat is alleen nodig als ze allergisch zijn voor iets, en ook dan kun je niet stellen: "allergisch voor brokken met bv. kip" = automatisch "allergisch voor verse kip".  Ik lees net dat ze allebei allergisch zijn; als ik jou was, zou ik de snacks en koekjes eerst weglaten (granen zijn vaak een boosdoener, en daar barsten die snacks en koekjes vaak van) en een tijdje gewoon helemaal alleen vers voeren. Je bent nog maar kort op vers overgestapt; ik denk dat het te vroeg is om al aan elimineren te denken. Hoewel het natuurlijk wel goed is om vooral je teefje in de gaten te houden.

Succes!
[/quote]

5 tot 7%? dat vind ik echt veel hoor voor KVV. De meeste leveranciers adviseren 2 tot 3%! Maximaal 4%.
https://www.google.nl/search?q=kvv+2+to ... 8QeTjoGIBg
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 23 nov 2014, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3026260
Ik hanteerde 5% voor de berner pup maar dat was erg weinig. Hij werd magerder. inmiddels gaan we ongeveer 700 gram daags geven (hond is bijna 8kg).
Door CelineS
#3026263
[quote="MarkK"]
Ik hanteerde 5% voor de berner pup maar dat was erg weinig. Hij werd magerder. inmiddels gaan we ongeveer 700 gram daags geven (hond is bijna 8kg).
[/quote] O0 Dat zal hem vast goed doen nu hij volop in de groei is.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3026265
[quote="MarkK"]
Ik hanteerde 5% voor de berner pup maar dat was erg weinig. Hij werd magerder. inmiddels gaan we ongeveer 700 gram daags geven (hond is bijna 8kg).
[/quote]

Dat is nog een pup en dan gelden inderdaad hogere percentages.
Voor een volwassen hond is 2 tot 3%, maximaal 4% echt genoeg.
Gebruikersavatar
Door Prinses Kayla
#3026571
Snacks en koekjes geef ik al een tijdje niet meer. Wel long en eenden nekjes, en kluiven liggen hier onbeperkt.

Waarom ik wil elimineren, is omdat ik weet dat ze allergisch zijn, alleen nog niet waarvoor, dit kan graan zijn maar ook voor kip bijv.
Ik wil met een soort beginnen, en het zo uitbreiden,... als dit niet ongezond is en ze wel genoeg voedingstoffen binnen krijgen?

Hoe doen jullie dat, die nu al met een eliminatie dieet bezig zijn? 6 weken alleen maar 1 soort, of krijgen ze er dan nog iets bij?

Ik ben nu begonnen met Lam, Kip zat ook in de brokken dus dat wil ik pas als laatste toe gaan voegen.  :)

De porties die ik nu gemaakt heb, zijn elk 50 gram, ik kijk het even deze week aan, mochten ze nu graatje mager worden,... krijgen ze iets meer  :biggrin2:

Groetjes S
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3026597
[quote="Prinses Kayla"]
Snacks en koekjes geef ik al een tijdje niet meer. Wel long en eenden nekjes, en kluiven liggen hier onbeperkt.

Waarom ik wil elimineren, is omdat ik weet dat ze allergisch zijn, alleen nog niet waarvoor, dit kan graan zijn maar ook voor kip bijv.
Ik wil met een soort beginnen, en het zo uitbreiden,... als dit niet ongezond is en ze wel genoeg voedingstoffen binnen krijgen?

Hoe doen jullie dat, die nu al met een eliminatie dieet bezig zijn? 6 weken alleen maar 1 soort, of krijgen ze er dan nog iets bij?

Ik ben nu begonnen met Lam, Kip zat ook in de brokken dus dat wil ik pas als laatste toe gaan voegen.  :)

De porties die ik nu gemaakt heb, zijn elk 50 gram, ik kijk het even deze week aan, mochten ze nu graatje mager worden,... krijgen ze iets meer  :biggrin2:

Groetjes S
[/quote]

Hoe je dat doet heb ik je in reactie #4 hierboven uitgelegd.
Door keetje
#3026606
Je geeft 6 weken 1 diersoort. Ook de snacks tussendoor moeten van dat dier zijn. Dus als je konijn geeft dan tussendoor gedroogde oren ofzo. Als er na 6 weken geen reactie is geef je er een andere diersoort bij. Is er een reactie dan terug naar het laatste waar geen reactie op was. Weer een tijd geven tot een en ander weer rustig is, dan weer iets toevoegen. Enzovoort. Ik heb de verschillende groenten ook bij het elimineren betrokken. Echt alles wat je nieuw toevoegd zien als iets wat fout kan gaan.

Je geeft nu lam, dan kan je als tussendoortjes bijv. lampensstaafjes geven. Ik zou, als je de mogelijkheid hebt zelf gaan drogen of er heel erg op letten dat de gekochte snacks echt vrij zijn van toevoegingen.
Laatst gewijzigd door keetje op ma 24 nov 2014, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door