Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door k9
#300633
ja,ja...het is weer zo ver, 2 mooie dagen en daar zijn ze al:teken..... Wat gebruiken jullie om te voorkomen dat onze lieve viervoeters gebeten worden door zulke gevaarlijke parasiten? :-\
Door Lizzy
#301062
Bijv. dit: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2286

Hoewel ik zelf eigenlijk altijd een tea tree spray van De Tuinen neem en daar zelf lavendel olie, citronella olie, geranium olie en ceder olie aan toe voeg. En dat spuit ik dan op voordat ik naar het bos ga. Nou moet ik eerlijkheidhalve toegeven dat ze vorig jaar toch regelmatig een teek hadden hoor. En deze verwijderen we dan met een lasso-tekentang.
Door zurca
#301181
Lizzy schreef: En deze verwijderen we dan met een lasso-tekentang.

Lizzy, wat is er anders en misschien beter (??) aan zo'n tekentang dan aan een gewone?
Door k9
#301810
Lizzy schreef: Bijv. dit: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2286

Hoewel ik zelf eigenlijk altijd een tea tree spray van De Tuinen neem en daar zelf lavendel olie, citronella olie, geranium olie en ceder olie aan toe voeg. En dat spuit ik dan op voordat ik naar het bos ga. Nou moet ik eerlijkheidhalve toegeven dat ze vorig jaar toch regelmatig een teek hadden hoor. En deze verwijderen we dan met een lasso-tekentang.

ok, dus geen wonder middel dus. Geef mij dan de Frontline + en scalibor bandjes..... Misschien toch agressiver maar dan ook eficienter....
Maar bedankt Lizzy voor de informatie... :D
Door Lizzy
#301815
k9 schreef: ok, dus geen wonder middel dus. Geef mij dan de Frontline + en scalibor bandjes..... Misschien toch agressiver maar dan ook eficienter....
Maar bedankt Lizzy voor de informatie... :D
Tja, ik geef persoonlijk de voorkeur aan af en toe een teek moeten verwijderen of die gif-troep op mijn honden te spuiten (waarvan ik persoonlijk denk dat dat absoluut niet onschuldig is).
Door margreet
#302590
Hier ook geen troep enz,ze hebben een scaliborband gehad en binnen een week zat de hele nek onder de uitslag,dus ik doe het niet meer.
Ik gebruik ook de teatreespuit en vorig jaar heb ik op twee honden maar 5 teken gevangen dus valt best mee.
Laatst gewijzigd door margreet op di 12 apr 2005, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door k9
#302952
Lizzy schreef: Tja, ik geef persoonlijk de voorkeur aan af en toe een teek moeten verwijderen of die gif-troep op mijn honden te spuiten (waarvan ik persoonlijk denk dat dat absoluut niet onschuldig is).
nou het is maar een quest van mening, ik heb liever dus de "gif" dan een teek die de Babisiosis draagt. Je weet zeker al dan een keer gebeten door zo'n teek kan je hond dood maken.... Dus geen kans aan af en toe een teek.... Trouwens die gif doet helemaal geen schade aan mijn honden, geen reactie...niks! Maar dat ligt natuurlijk aan de honden zelf, weet ik.....
Door Peet
#302959
In NL gebruik ik ook niks, na elke wandeling wel een stricte controle 8) >:( met tekentang in de aanslag.

In Frankrijk spray ik beide honden wel met Frontline, want ik ben ook als de dood voor babesiose, dat komt daar echt voor...en ik ga met Beau, na zoveel meegemaakt te hebben, geen risico lopen hem te verliezen aan zo'n kl*teteek.... >:( >:(..
Door Lizzy
#302961
k9 schreef: nou het is maar een quest van mening, ik heb liever dus de "gif" dan een teek die de Babisiosis draagt. Je weet zeker al dan een keer gebeten door zo'n teek kan je hond dood maken.... Dus geen kans aan af en toe een teek.... Trouwens die gif doet helemaal geen schade aan mijn honden, geen reactie...niks! Maar dat ligt natuurlijk aan de honden zelf, weet ik.....
Deze tekenziekte komt in Nederland eigenlijk niet voor. Wel als je zuidelijker Europa in trekt. Dus als je op vakantie gaat naar bijv. Frankrijk, dan is een tekenband zeker aan te raden ja. Maar, dat gif heeft op de lange termijn wel degelijk grote invloed op de gezondheid van je hond. Kunnen ze nu wel geen reactie vertonen: gif = gif. En daarom zou ik (wanneer je niet naar het buitenland gaat) zelf nooit gif gebruiken omdat de kans dat je hond aan het gif dood gaat groter is als dat hij in Nederland deze tekenziekte oploopt. Overigens kan een teek vooral ziektes overbrengen wanneer ie langer als 24 uur vastgezogen zit. Altijd goed controleren dus, of ie nou een band draagt of niet.

Overigens is babesiosis zeker niet per definitie dodelijk. Er is behandeling mogelijk:

Behandeling in een vroeg stadium geeft een goede kans op volledig herstel, hoewel de honden wel drager van de ziekte (kunnen) blijven. Van de niet behandelde honden kan een aanzienlijk percentage overlijden.

Een teek die deze ziekte overdraagt, doet dit pas nadat hij een aantal uren vastgezogen heeft gezeten (20 tot 24 uur)

Wanneer Babesia geconstateerd wordt VOORDAT het de chronische vorm heeft aangenomen bij volwassen honden en behandeld wordt met de juiste medicijnen, geneest de hond en is daarna mogelijk immuun voor de ziekte.

Pups dienen onmiddellijk behandeld te worden bij de eerste symptomen, anders is de besmetting fataal. Ook zij zijn na genezing mogelijk immuun.

Bron: http://www.agilitymaastricht.nl/babesiosis.htm

(en persoonlijk vind ik dat er vorig jaar een hoop hysterie is geweest om de gevallen in NL, maar da's puur persoonlijk. En vaccineren tegen deze tekenziekte vind ik persoonlijk helemaal van de gekke!)
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 12 apr 2005, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door k9
#302962
Lupa schreef: en K9 voor jou honden zou ik het zeker niet op doen, want ze hebben een korte vacht dus teken zijn zo gevonden, als je een bob hebt kan me voorstellen dat je er weleens 1 mis loppt
nou, de mechelaar wel, maar Rocky (je kan hem niet met een bob vergelijken natuurlijk) heeft vrij lang haar... net een border...zeg maar.... en dan nog iets gekruld.... ;)
Door k9
#302972
Lizzy schreef: Deze tekenziekte komt in Nederland eigenlijk niet voor. Wel als je zuidelijker Europa in trekt.
Het komt steeds vaker Lizzy, denk aan de vakantie honden, en aan de buitelandse honden die naar NL worden gebracht. Vorig jaar was die teek in de Veluwe heel vaak gevonden..... zelfs hier in Groningen in onze club zijn 3 honden heel ziek geweest en een dood gegaan aan deze ziekte.... :'(niet onderschaatten hoor... Terwijl ik geen honden ken die aan Frontline dood zijn gegaan
Gebruikersavatar
Door Angelique
#302973
Met frontline hadden mijn honden nog steeds dagelijks teken. Oké, het waren er ipv 50 per dag nog maar 10 per dag. Maar het gebruik van echt gif garandeert dus nog lang niet dat je hond ook teekvrij blijft. Daarbij moet bij Frontline de teek zich eerst vastbijten voordat hij het loodje legt en verdroogt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#302976
k9 schreef: Terwijl ik geen honden ken die aan Frontline dood zijn gegaan
Maar denk je als dat gebeurd dat dat nieuws de krant zou halen?
Door Lizzy
#302982
[quote="k9"]
Het komt steeds vaker Lizzy, denk aan de vakantie honden, en aan de buitelandse honden die naar NL worden gebracht. Vorig jaar was die teek in de Veluwe heel vaak gevonden..... zelfs hier in Groningen in onze club zijn 3 honden heel ziek geweest en een dood gegaan aan deze ziekte.... :'(niet onderschaatten hoor... Terwijl ik geen honden ken die aan Frontline dood zijn gegaan
[/quote]

Ik onderschat het niet, maar ga mijn hond er toch niet voor inspuiten met gif. Ik denk dat je de werking van het gif overigens onderschat. Maar goed, het is puur een persoonlijke afweging die men moet maken.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door