Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pluk
#3025742
Heb hertenlong besteld. Er hangt nog van alles aan vast, luchtpijp en slokdarm heb ik wel herkend maar wat is dit voor kwab?
Ook long? Of iets anders?
Is dun en heeft qua kleur wel iets van lever.

Afbeelding

En uitgevouwen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pluk op za 22 nov 2014, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#3025768
Nou heb ik de afgelopen weken toch heel wat hertenlongen ontleed (en slokdarm, luchtpijp, lever en pens) maar zo'n lap ben ik nog nooit tegengekomen. Bij 'dun' en 'leverkleurig' denk ik altijd aan de milt, maar die zit aan de pens vast en is ook niet zo gigagroot bij een hert. Een milt is donkerrood van binnen; welke kleur heeft die lap aan de binnenkant?

Op de tweede foto vind ik het  deel linksonder er al meer uitzien als een milt, en de boel daarboven als het vlees dat je ook aan de lever vaak ziet, waarvan ik vermoed dat het de verbinding vormt met het vaste deel van het skelet (weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar zo'n ribbel vlees zag ik ook altijd aan de lever zitten). Maar snij 'm eerst eens doormidden voor de kleur?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 22 nov 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3025770
Heb het niet doorgesneden en het ligt inmiddels weer in de vriezer. Bedoel je met spiervezels dat het op spiervlees lijkt? Misschien stomme vraag, maar heb met biologie niet zo opgelet geloof ik ::)
Maar zou ik het dan gewoon kunnen voeren (eventueel gedroogd)?

Heb trouwens begrepen dat schildklier nog weleens er tussenzit bij long. Hoe herken ik dat?
#3025773
pluk schreef: Heb het niet doorgesneden en het ligt inmiddels weer in de vriezer. Bedoel je met spiervezels dat het op spiervlees lijkt? Misschien stomme vraag, maar heb met biologie niet zo opgelet geloof ik ::)
Maar zou ik het dan gewoon kunnen voeren (eventueel gedroogd)?

Heb trouwens begrepen dat schildklier nog weleens er tussenzit bij long. Hoe herken ik dat?
Ik weet niet of Kakocavi dat bedoelt, maar die flap boven dat ding dat ik op de milt vind lijken heeft inderdaad iets weg van spiervlees. Ik voer het ook als spiervlees.

Ik denk toch dat het de milt is, hoor. Ook aan de buitenkant ziet het er zo uit. Kun je allemaal gewoon voeren; ik voer ze samen met de nieren, want hert heeft maar kleine niertjes, en samen met de milt heb ik dan net genoeg voor één portie voor mijn drie honden.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3025779
Er zit een redelijk stevig en dik stuk bij (staat niet op de andere foto, maar ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit)
Afbeelding

En een heel dun stuk met vooral veel vlies

Afbeelding

Kleur is donker aubergine neigend naar bruin
Laatst gewijzigd door pluk op za 22 nov 2014, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3025809
Anne in Duitsland schreef: Volgens mij is dat toch de milt. Hoe groot is ie?
Hij ligt weer in de vriezer, maar de snijplank is 34x24cm.
het dikke stuk past daar makkelijk op, het dunne valt er overeen.

Het zat niet vast aan de longen volgens mij, maar het kwam echt als 1 klomp binnen en heb behoorlijk moeten snijden dus misschien wel.
Laatst gewijzigd door pluk op za 22 nov 2014, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#3025814
pluk schreef: Had t besteld bij Floris24, dus hem via pb ook gevraagd. Volgens hem is het ook de milt.
Ik ben gerustgesteld.
O kijk, da's nog veel makkelijker!  :biggrin2: Op de allereerste foto leek het alsof het stuk vlees aan de longen vastzat, en dat maakte mij aan het twijfelen, want de milt ligt tegen de pens aan geplakt dmv een stukje vlies. Maar later bedacht ik dat op die eerste foto's alles misschien nog in een halfbevroren klomp zat samengeperst, en dat die lap dus niet aan de longen vastzat. In dat geval is het zonder enige twijfel de milt, want daar lijkt het sprekend op.
Gebruikersavatar
Door pike
#3025833
Dit zit ook aan de lamslong die ik altijd heb. Alleen natuurlijk iets kleiner van uitvoering. Het is afkomstig van het middenrif, het is een vlies met een laagje spiervlees ertussen. Bij een hert zal dat wat dikker zijn natuurlijk. Van het middenrif van koeien worden zgn. skirtsteaks gesneden. Ik voer het als spiervlees (het teveel aan vlies doe ik weg).  ;)
#3025845
pluk schreef: Er zit een redelijk stevig en dik stuk bij (staat niet op de andere foto, maar ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit)
Afbeelding

En een heel dun stuk met vooral veel vlies

Afbeelding

Kleur is donker aubergine neigend naar bruin
De milt is een min of meer rond orgaan, het ding op de eerste foto lijkt daar wel op. Het schijnt een heel laxerend orgaan te zijn, dus niet teveel tegelijk voeren. Op de onderste foto zie ik een platte lap vliezig vlees. Ik denk daarbij toch aan een deel van het middenrif (inderdaad een spier). Ik weet het niet zeker, maar het middenrif bestaat uit platte lappen spier die direct onder de longen zitten en daar lijkt het op. Omdat het middenrif de longen op hun plek moet houden zit er veel bindweefsel bij, en het wordt gebruikt bij de ademhaling dus is een sterke, donkere spier.

Hoe dan ook, je kunt het allebei gewoon voeren denk ik :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door