Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mikai
#3025697
Hoi,

Zoals je de vraag al kan lezen heb ik per ongeluk barfmenu 500 gram eend voor de hond gekocht ipv de kat.
Ik ben daar net achter gekomen. Hij ligt al een tijdje in de koelkast, wou hem doormidden snijden en toen zag ik het etiket >:(
Kan mijn kat dat eten?

Groetjes van Daphne
#3025700
Voor een keertje kan dat zeker geen kwaad.
Kan zijn dat ze er iets moeilijker op poept, en er zit wat minder orgaan in, maar voor een keer kan dat dus geen kwaad.
Er zit toch geen pens in? Waarschijnlijk niet bij eend he.  Want anders zou het kunnen dat ze het niet eet.  ;)
Door Jacoba
#3025746
Het enigste verschil is de grovere maling en het bevat 'een fractie' minder hart. Je zou wat extra hart kunnen toevoegen of een taurine supplement.
Voor de poep zou je eenzelfde aantal grammen spiervlees kunnen toevoegen. Qua percentages zit je naar mijn mening dan niet verkeerd. Zo doe ik het als de kattenworsten op zijn.

Edit: ik voeg bij Tinlo altijd hetzelfde aantal in spiervlees toe voor een goede ontlasting.
Laatst gewijzigd door Jacoba op za 22 nov 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3028710
Voor zomaar een keer, joh gewoon doen, taurine zit ook in spiervlees en ze kappen echt niet om als ze 1 of 2 keer iets minder binnen krijgen  ;)
Qua bot, dat kan wel problemen geven, er zijn katten die het echt teveel vinden het bot% in honden kvv.
Ga je echt structureel honden kvv voeren aan een kat dan zou ik idd wel op de wijkende verhoudingen gaan letten maar als het zo eens 1 keer per week is ofzo...gewoon lekker geven ;)
Door Marpa
#3063980
Jacoba schreef: Het enigste verschil is de grovere maling en het bevat 'een fractie' minder hart. Je zou wat extra hart kunnen toevoegen of een taurine supplement.
Voor de poep zou je eenzelfde aantal grammen spiervlees kunnen toevoegen. Qua percentages zit je naar mijn mening dan niet verkeerd. Zo doe ik het als de kattenworsten op zijn.

Edit: ik voeg bij Tinlo altijd hetzelfde aantal in spiervlees toe voor een goede ontlasting.
Volgens het begintopic van Koekje, zie kvv en katten, kan er wel gewoon KVV hond aan de kat worden gegeven zonder toevoegingen terwijl ik hier meerdere keren lees over' een keer kan wel' , niet structureel geven' en bijvoeren met orgaan en taurine bij kvv hond.
MAAR ...wat is het nu? Kun je kvv hond 'gewoon' geven zoals Koekje zegt of zoals ettelijke anderen alleen ' soms' eventueel aangevult met orgaan/ spiervlees of nee, alleen kvv speciaal voor kat geven?
Door Martine-Tom
#3063981
Marpa schreef: Volgens het begintopic van Koekje, zie kvv en katten, kan er wel gewoon KVV hond aan de kat worden gegeven zonder toevoegingen terwijl ik hier meerdere keren lees over' een keer kan wel' , niet structureel geven' en bijvoeren met orgaan en taurine bij kvv hond.
MAAR ...wat is het nu? Kun je kvv hond 'gewoon' geven zoals Koekje zegt of zoals ettelijke anderen alleen ' soms' eventueel aangevult met orgaan/ spiervlees of nee, alleen kvv speciaal voor kat geven?
Het ligt er een beetje aan, als je kvv met pens geeft eten ze het niet denk ik. En honden kvv heeft meestal een wat hoger bot% waardoor je spiervlees tekort komt, taurine zou ik me niet zoveel zorgen om maken, dat zit ook in spiervlees ed.
#3064018
Een kat heeft wel hogere voedingseisen en de percentage's liggen gedeeltelijk anders. Dus structureel zou ik het niet doen.  Af en toe kan natuurlijk wel eens.
Ik denk namelijk dat Koekje die mening ook gewoon deelt, dus beetje vreemd dat het daar anders zou staan...
Door Marpa
#3064044
koekje schreef: Ja, kvv voor de hond is voor de kat geen vergif. Dus ze kunnen het eten. Maar ik zou het niet idd structureel voeren.
.

Koekje, je schrijft ' . Als poes wel honden-kvv lust, is dat meestal ook geen probleem en kan je rustig dat voeren; liefst natuurlijk ook met zo weinig mogelijk granen en met gemalen bot.

Dus als ik een hond kvv geef met max 15 % bot , graanvrij en met een natuurlijke calciumbron zou dat goed genoeg zijn ook voor de kat?
Ik lees niets over een hond kvv niet structureel geven aan een kat in de begin topic of lees ik er over heen?

Uiteraard moet de kat de grovere maling van een hond kvv kunnen eten en de eventueel aanwezige pens lusten.
#3064048
Het is niet alleen dat.
Een kat heeft ook meer nood aan hoogwaardig spiervlees. Welke kvv heb je het hier over waar 15% kaal bot in zit? En wat zit er dan voor de rest in?
Normaal heeft een hond een orgaan percentage van 10% naast pens (enkel hart-lever-nier).  Bij katten is dat 15-20%. In sommige hondenkvv's stoppen ze zo'n percentage's orgaan, maar niet in allemaal. En is hoeveel lever zit er dan in? Want een normaal percentage bij een kat, is voor een hond al erg hoog.

Als je over een merk spreekt van vb All Animal, is er geen probleem.Dat zijn hele gemalen dieren, zelfs met vacht.  Maar dat is gewoon kvv waarbij vermeld staat dat het zowel voor hond en kat gaat.
Bij de meeste andere kvv's is dat niet het geval.  Kattenkvv heeft een andere samenstelling dan hondenkvv, dat prijsverschil is er niet voor niets.  En dat kan geen kwaad, net zoals het geen kwaad kan wat barfhapjes toe te voegen bij kvv zonder dat die barfhappen in verhouding zijn. Zolang de basis maar de juiste verhouding en de juiste kwaliteit heeft.
Katten luisteren gewoon iets nauwer dan honden en zijn gebouwd op de verhoudingen van kleinere prooien.
Door Marpa
#3064087
pearlsofpassion schreef: Het is niet alleen dat.
Een kat heeft ook meer nood aan hoogwaardig spiervlees. Welke kvv heb je het hier over waar 15% kaal bot in zit? En wat zit er dan voor de rest in?
Normaal heeft een hond een orgaan percentage van 10% naast pens (enkel hart-lever-nier). Bij katten is dat 15-20%. In sommige hondenkvv's stoppen ze zo'n percentage's orgaan, maar niet in allemaal. En is hoeveel lever zit er dan in? Want een normaal percentage bij een kat, is voor een hond al erg hoog.

Als je over een merk spreekt van vb All Animal, is er geen probleem.Dat zijn hele gemalen dieren, zelfs met vacht. Maar dat is gewoon kvv waarbij vermeld staat dat het zowel voor hond en kat gaat.
Bij de meeste andere kvv's is dat niet het geval. Kattenkvv heeft een andere samenstelling dan hondenkvv, dat prijsverschil is er niet voor niets. En dat kan geen kwaad, net zoals het geen kwaad kan wat barfhapjes toe te voegen bij kvv zonder dat die barfhappen in verhouding zijn. Zolang de basis maar de juiste verhouding en de juiste kwaliteit heeft.
Katten luisteren gewoon iets nauwer dan honden en zijn gebouwd op de verhoudingen van kleinere prooien.
Ik heb nu de kvv van Dego voor mijn honden en katten.
Deze kvv is voor zowel hond als kat , 20 % bot, 10 % orgaan. 20% bot is teveel voor mijn honden en katten kijkende naar hun (te) harde ontlasting. Zoekende naar katten kvv met 15 % bot kom ik uit bij Tamro,Tamminga, Haaksbarf en Meat4dogs. All Animal is indd ook een goede optie met gehele prooidieren.
Dus het word een mix van deze soorten om uit te proberen welke de katten goed eten en hoe hun ontlasting is. Met de honden ben ik bezig over te stappen naar Barf inmiddels.

Misschien is dat ook nog een optie voor de katten maar aangezien ik er 10 heb weet ik nog niet wat handiger en verstandiger is: kvv geven met vis en ei of een kuikentje of Karkas, sv en orgaan kopen en zelf malen.
Laatst gewijzigd door Marpa op di 27 jan 2015, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3064098
Ik geloof er inmiddels niks meer van dat er in dego slechts 20% bot zou zitten...ze poepen er hier krijtjes op en ik zie ook gewoon heel veel bot erin. Ik voer het ook niet meer inmiddels....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door