Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jasmijn8
#3025638
Hallo,

Mijn kitten is geholpen en heb toen een rompertje gekregen. Die hebben we drie keer opnieuw aan moeten doen, omdat ze hem zelf uit trok. Volgende dag gelijk een kap gehaald die ze dus ook al twee keer zelf had uitgedaan. Nu zit hij strak genoeg, maar heeft dus een paar keer de gelegenheid gehad om een paar keer aan de wond te likken en nu ziet het er zo uit:

Ik vind het er zelf niet goed uitzien, moet ik acuut naar de dierenarts of kan ik er zelf wat aan doen? (Ben nogal in paniek)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3025682
Ontsmetten heeft geen zin.  De wond moet gesloten blijven.

Ik kan het op de foto niet geoordelen in hoeverre de wond open gaat of niet.
Je zei toch dat ze onderhuids gehecht werd? Vanwaar dan zoveel draad?
Als je het niet vertrouwt, ga er dan toch even mee langs de DA.  Als het echt nodig is kunnen ze er ook zo'n waterdichte pleister op doen.  Das niet ideaal voor de genezing, maar beter dan open trekken.

Wel jammer dat ze het rompertje uit kreeg. Daar heb ik nog nooit van gehoord, moet ik zeggen.
Dan doe je al die moeite en trekt ze het toch nog open, terwijl de meeste kittens bij onderhuids hechten er gewoon vanaf blijven.  Zelfs mijn konijnen hoefden geen rompertje...  ::)
Door Jasmijn8
#3025735
Ze is onderhuids gehecht maar had onderaan een klein knoopje zitten. Hier heeft ze aan zitten likken en waarschijnlijk ook een beetje aan het draadje getrokken. Ik vertrouwde het eerst niet nee, maar we hebben het schoongemaakt met water en daarna alcohol erop gedaan. Wij dachten dan is het toch ontsmet, want het zag er een beetje vies uit van het likken. Daarna heb ik Manuka honey 15 umf erop gesmeerd. Werkt heel sterk en helend zeggen ze. Heb dus ook voor hoogste umf gekozen. Het is niet echt open, eerder een beetje geïrriteerd, nadat we het hadden schoongemaakt zag het er ook wat beter uit.

Het was een drama met dat rompertje. Ze kon er totaal niet mee overweg en viel ermee en had het steeds al snel uitgetrokken. Nu heeft ze een kap en hebben m strakker omgedaan. Had ze ook al twee keer uitgedaan haha. Nu krijgt ze m gelukkig niet meer uit. Dus kan er ook niet meer aan zitten. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3026001
Wel zielig zo'n kapje...
Hopelijk is de irritatie snel weg en kan je de kap dan achterwege laten.
Honingzalf is inderdaad wel iets goed, naar het schijnt.  Dat kan je dan blijven gebruiken.
Door Jasmijn8
#3026012
Ja ik vind het ook vreselijk zielig, maar t is om de wond te beschermen. We hebben de zalf vandaag 3x gesmeerd en t lijk al effect te hebben de wond ziet er rustig uit en niet meer zo rood. Voor de rest eet en drinkt ze gewoon goed en heeft ze eindelijk is wat gerust vandaag. Na de operatie zonder kap vond ik haar al te snel heel actief, maar dat is misschien gewoon mijn gevoel. Ik moet wel zeggen dat ik met zulke dingen echt heel overbezorgd ben.

Had gelezen op internet dat eigenlijk spoelen met water en dan die honingzalf al ruim voldoende is qua ontsmetten. Ook las ik dat je zelf een zoutoplossing kan maken als je wilt ontsmetten dat is niet zo heftig als alcohol.

Bedankt nog voor je reactie. Het is fijn dat je eerst wat kan overleggen met mensen die er veel van af weten zonder gelijk naar de dierenarts te rennen. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3026128
De meeste kittens zijn meteen na de operatie alweer actief hoor.
Ze merken er meestal heel erg weinig van, of lijken er alleszinds weinig last van te hebben.  De meeste mensen vinden dat een goed ding.  :biggrin2:  ;)
Door Jasmijn8
#3026575
haha oké, gelukkig! Ja ik dacht van dan krijgt die wond geen rust.. Maar goed om te horen dat dat bij meerdere katten zo is.
Ik ben waarschijnlijk gewoon te bezorgd om haar.

Ik heb het idee dat het wel wat beter gaat met haar en de wond. Wel is het best lastig te beoordelen.. We hebben gister 3 keer gesmeerd met de honing en vandaag 1 keer. morgen zal ik nog een foto plaatsen en nog even voor de zekerheid de dierenarts bellen kijken wat hij zegt.
Door Jasmijn8
#3027028
Vandaag haar proberen in bad te doen om even de aangekoekte honing eraf te wassen zodat we de wond beter konden bekijken. Dat in bad doen ging niet echt goed. Ze had er echt geen zin in en vloog alle kanten op. Besloten om naar de dierenarts te gaan. Bleek toch ontstoken te zijn en heb antibiotica gehad. Wel liet hij merken dat de honing goed was (zolang hij maar gesteriliseerd is) en zei dat we daar gerust mee door konden smeren. Maak even geen foto ervan. Laat haar lekker met rust de komende dagen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3027035
Een kat in bad doen is sowieso meestal geen goed teken, maar met hechtingen zou ik dat ook niet doen.
Overigens voelt een kat zich wel geneigd smeersels van zich af te wassen, dus de honingzalf zou juist het tegenovergestelde effect kunnen hebben.
Door Jasmijn8
#3027047
De DA zei er niks over en begreep dat ik het schoon wilde houden. Ze heeft vooral hechtingen aan de binnenkant en had een klein knoopje aan de onderkant. Maar ze had er zelf zorgvuldig aan lopen likken dat t knoopje twee langere draadjes waren geworden en de huid er geïrriteerd uitzag. Wij dachten: Ontsmetten! We hebben na het mislukte rompertje verhaal een kap aangeschaft en die uiteindelijk strak genoeg gedaan zodat ze die ook niet meer uit kon krijgen en dus ook niet meer aan de wond en de honing kon likken.

In het vervolg als ze nog een keer geopereerd word doe ik gelijk al een kap of mooncollar om. Ik snap eigenlijk niet dat ze me dat niet van begin af aan hebben geadviseerd om dat te doen i.p.v. eerst te kijken of ze er aan zou likken. (aldus de assistente)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3027178
Omdat het meestal helemaal niet nodig is, en je dat toch liever vermijd?
Als de meeste kittens er maar een paar dagen lijken van te weten dat ze geopereerd zijn, wil je ze toch niet 2 weken lastig vallen met een kap? Ale, ik weet niet hoe lang je die kap nu aan gaat laten natuurlijk.  ;)
Door hannabelgje
#3027187
Hier al zo veel geopereerde honden en katten gehad en pas 1 keer problemen met hechtingen gehad. Ik blijf er altijd 100% af. Geen zalf, geen ontsmetten en al zeker niet wassen. Hoe meer je er aan zit te klungelen, hoe meer je de aandacht erop vestigt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door