Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3024885
Flow is te zwaar. eergisteren bij een voor ons vreemde da geweest, dat werd uiteraard weer een discussie omtrent dit punt. Ik weet dat ze moet afvallen, kilootje of 4/5. Maar hoe ga ik dat doen? Ze eet al zo weinig. 220 gram per maaltijd, nu nog 2x daags. ik houd nu 1,5% aan voor een hond van 35 kilo, mijn streefgewicht. Maar misschien valt ze juist niet af omdat ik te weinig voer, dat schoot ook nog door mn hoofd.

4/5 dagen per week Darf eko, Bibi of All animal en de overige dagen Barf. Volledig barf wil mijn zeeman niet. Op dit moment weegt ze 39 kilo, dat is echt te veel, ook met een zware lab bouw. :-\ Ze komt uit een zware showlijn, papa en mama waren ook absoluut geen maatjes 36..dat hoeft ook niet maar ik wil haar zo graag wat laten afvallen.

De assistente in de kliniek had een theorie over meerdere malen per dag een klein beetje voeren. Dus s morgens de normale maaltijd, die 220 gram. En dan vanaf 13.00 de maaltijd in 2-en of zelfs 3-en delen, maar met kvv blijft er dan niks over om te delen.

Ik zat zelf eerder te denken om 1x per dag te gaan voeren. s morgens een groente hapje en s middags na de grote wandeling de grote maaltijd maar dat pad is voor mij helemaal nieuw en ik weet niet zeker of ik daar goed aan doe. Flow is een echt lab, heeft altijd honger en schuimt het strand en de duinen af voor, nou ja, eigenlijk alles wat ze kan eten.  :-\

Ons wekelijks ritme bestaat uit: 'morgens 1,5 uur naar het strand. 's middags naar het bos, duin of strand, ook minimaal uurtje. Op woensdag en zondag trainen we. Op maandag en donderdag logeert er hier een vriendinnetje van dezelfde leeftijd dus extra speeltijd. Op dinsdag en vrijdag trainen we zelfstandig en er word 3x per week 15 tot 20 minuten gefietst, we zitten nog in de opbouw fase. Qua beweging weet ik niet wat ik nog meer kan aanpassen.

In zo'n kliniek maken ze je weer zo onzeker. ::) :(
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3024898
Hoe oud is Flow nu? 1x per dag voeren zou best moeten kunnen denk ik?

Misschien snaait ze op het strand (ongemerkt?) zo veel dat ze daardoor niet afvalt?
Zou het mogelijk zijn om het snaaien te voorkomen?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3024903
Ik zou ook naar 1 keer per dag gaan.
En toch gaan barfen omdat je dan kan zien of je mager vlees voert of niet.
Zeker nu ze ook 'geholpen' is lijkt het me zaak dat ze afvalt!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3024904
[quote="Els&Flow"]
Maar misschien valt ze juist niet af omdat ik te weinig voer, dat schoot ook nog door mn hoofd.
[/quote]

Geen idee of het bij honden zo werkt, maar bij mensen wel. Je lichaam gaat in een soort spaarstand en zet de inwendige "motor" zo laag mogelijk. Elk beetje extra wordt direct opgeslagen voor slechte tijden.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3024905
Ze word in maart 2. We zitten er wel bovenop, maar ze eet vooral krabbetjes, schelpdiertjes en ze kraakt mosselen. In het duin wil ik niet weten wat ze snackt, althans, ik weet het wel maar kan het niet voorkomen omdat niemand de moeite neemt de ontlasting op te ruimen. :puke: :puke: :puke:
Om het te voorkomen zal ze een snuitje om moeten en dat zie ik niet zo zitten. Nog niet althans. Never say never.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3025000
Mijn lijkt de overstap naar barf (of zelfgemalen, maar volgens mij smult Flow van haar barfhapjes) de meest logische. Meer voldoening door meer kauwwerk en beter zicht op hoe mager je voert. Kies dan de magere soorten, zoals konijn, paard enz. Kvv is nou eenmaal over het algemeen (veel) vetter dan barf. En dat betekend dat ze op die 1,5% naar verhouding nog minder voedingsstoffen binnenkrijgt, omdat een deel daarvan vet is ipv voedingsstoffen.

En ik zou ook 1 keer per dag gaan voeren. Elke keer een beetje voer lijkt mij alleen maar honger aanwakkeren. Mij lijkt het veel gezonder om haar 1 keer per dag lekker een vol en voldaan gevoel te geven. Dus ik zou 1,5 of 2% van haar streefgewicht nemen (afhankelijk hoe mager je kunt gaan voeren) en daar ook nog een flinke portie groente bij geven. Dus 600-700 gram barf met daar zeker nog 100-150 gram groente bij.

Dat het snaaien moeilijk te voorkomen is, snap ik. Ik zou (desnoods tijdelijk) een korfje of andere routes overwegen. Uiteindelijk krijgt ze zo waarschijnlijk nog heel wat binnen. Jullie wandelen veel en dat is goed. Ze zit ook hartstikke mooi in de spieren. Is fietsen een optie, als beweging-zonder-snaaien? Of heel specifiek ergens heen om te zwemmen, zonder veel wandelen-met kans-op-snaaien erbij?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3025072
Ik heb haar vanmorgen 100 gram groentemix gegeven. Vanavond krijgt ze 500 gram konijn. Dat gaan we een poosje volhouden, s morgens een heel klein hapje groente en dan s avonds de grote maaltijd.

Ik ga haar vanmiddag weer aan de fiets zetten, als ze mee loopt snaait ze niet. Ze zit aan een springer vast dus die controle is er wel.
Door Lil
#3025095
Bij volwassen hond vind ik 1,5% geen enkel probleem en let wel die 1,5% van het GEWENSTE lichaamsgewicht, niet van het te zware gewicht  ;)

Verder doe ik aanvullen met groentemix of gekookte groente en daarbij dus de magere varianten (geen erwten bijvoorbeeld). En alleen mager vlees, geen lam, geen geit etc. Wel natuurlijk de minimale hoeveelheid vette vis.

Spaarstand kan, maar ik vind niet dat je echt weinig voert. Hoe groter de hond hoe minder in % je voert. Op dit moment allemaal gezond gewicht:

7 kg gesteriliseerd --> 150 gram per dag
27 kg gesteriliseerd --> 400 gram per dag
47 kg in tact --> 800 gram per dag (was 600-700 gram toen het implantaat werkte).
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3025178
[quote="Els&Flow"]
Ik heb haar vanmorgen 100 gram groentemix gegeven. Vanavond krijgt ze 500 gram konijn. Dat gaan we een poosje volhouden, s morgens een heel klein hapje groente en dan s avonds de grote maaltijd.

Ik ga haar vanmiddag weer aan de fiets zetten, als ze mee loopt snaait ze niet. Ze zit aan een springer vast dus die controle is er wel.
[/quote]

Maar dan eet ze nu 600 gram per dag tegenover de 440 die je eerst gaf.  :-\
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3025190
Als ik de barf rekenhulp erop los laat kom ik hierop uit:

Hoeveelheid: 1.5% van 35 kilo = 525 gram per dag / 3675 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 263gr p/dag
Groentes 10% : 53gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 79gr p/dag
Spiervlees 25% : 131gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9TCXrW|kb8BTo

Konijn ga ik zo nog wat aanpassen, dat is inderdaad wel erg veel zo in 1 x. Groente kan ook veel minder. Ze had er vanmorgen wel de pest in, ze bleef maar bij der bak dralen. Ik hoop wel dat dat snel went voor haar.

Vanmiddag heeft ze een half uur naast de fiets gelopen en we hebben straks nog een speel date in de duinen.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op vr 21 nov 2014, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3025219
Kan wel even duren voor ze went aan 1 keer eten. Maar daarna zal ze voldaner zijn dan 2x een beetje.

En misschien het eten in een kong doen zodat ze er wat langer mee bezig is?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3025395
Die kong was ik alweer vergeten. Die staat morgen op het menu.  :biggrin2: Ik heb ook nog een antischrokbak, die gaan we ook weer hanteren op de kvv dagen. Als deze lading Darf op is komt er geen nieuwe. :) We gaan weer een poosje volledig barfen, eens kijken of dat bevalt.  Mij wel, maar mijn lief moet het ook prettig vinden want hij zal weleens moeten voeren als ik er niet ben en dat moet wel in vertrouwen gebeuren.
Door Aprilsnow
#3025761
Wij kregen laatst op een seminar de tip om de hond 'gewoon' te eten te geven, een maaltijd in een bak en niet in een kong, als puzzel ed. Hond krijgt een beter verzadigd gevoel als hij zich gewoon kan voeden/vullen. Ook al gebeurd dat in enkele seconden  :o
De kong ed zijn voor de extra's of het hersenwerk. Het is niet natuurlijk om bijv de halve tuin door te moeten om steeds ergens een plukje eten te vinden. Een kong is daar ook mee te vergelijken. Het verzadigd niet en geeft eerder stress dan verzadiging (als maaltijd dan).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door