Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ChantalNoa
#3025015
Lieve forumleden,

Ik heb afgelopen weken heel enthousiast mij ingelezen over het concept BARF, ik heb een menu samengesteld.
Menu heb ik aan jullie voor gesteld, daar kreeg ik veel positieve en lovende woorden over.
Dus we zijn over gegaan tot bestellen bij Degomeat, vorig weekend hebben we alles verdeelt en klaar gemaakt voor de komende weken.
Tot zover viel het alles mee en hadden wij er veel lol in.

Nou zit Noa (onze aussie) sinds maandag op BARF, en het valt ons erg tegen. Ze is heel kieskeurig, zowel met spiervlees als met vleesbotten. Ze heeft echt hulp nodig om het weg te krijgen, ze is er absoluut nog niet enthousiast over.
En daarnaast is ze van 2x per dag een klein hoopje poepen over gegaan op 5 tot 7 x flinke bergen poepen.

Hiervoor kreeg Noa KVV van een aanbieder uit het dorp, daar heeft ze het vanaf het begin (januari 2014) heel goed op gedaan, prachtige vacht, ze ruikt niet, mooi gebit en ze is er gek op! Ze springt er een gat voor in de lucht.

Doordat het ons onwijs tegen valt hoe Noa reageert op het BARF overwegen we om toch maar weer over te gaan op KVV. Maar voordat ik overstap wil ik toch jullie wijsheid raadplegen.

Kan dit een overgangsperiode zijn?

Moet ze het leren eten? (ze krijgt overigens al vanaf pup gedroogde vleesbotten als nekken en pootjes)

Wordt de ontlasting beter?


Alvast super bedankt!
Chantal
Gebruikersavatar
Door Hope
#3025021
Ik heb je menu niet gezien, en daarom de eerste vraag: wat voor vleesbot geef je?

Ja, er zijn honden die gewoon moeten leren eten. Die zijn gewend dat eten gewoon niet geknaagd/gekauwd hoeft te worden en die staan echt raar te kijken dat dit nu ineens wél moet.
Kieskeurigheid kan natuurlijk ook. Misschien vind ze iets niet lekker, maar misschien vindt ze het gewoon vreemd. Ik zou het zeker nog even volhouden.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3025031
Barfen kan voor een hond echt wennen zijn, die van mij moest er eerst ook helemaal niks van weten.
Nu zie ik in je lijstje ook een aantal diersoorten staan die niet bij iedere hond favoriet zijn:
Kangeroe, (heb je tam of wild?) konijn, paard, hert,  fazant (kangaroe weet ik niet hoor, nooit gevoerd maar kan het me zo voorstellen, zal vast een ander smaakje hebben)

Als je dit voorschotelt aan mijn hond zegt ie ook van eet het lekker zelf op.  :biggrin2:
Wild heeft sowieso een aparte smaak en er zijn gewoon bepaalde diersoorten die een hond niet lust en de ene hond is daar makkelijker in dan de andere.
Ik zie bij je vleesbot ook kwartel staan. Ik weet dat bij degomeat hier nogal een verschil ik kan zitten.. toen ik nog kvv kwartel bij hen bestelde was het de ene keer heel licht van kleur en de andere keer donkerder (wilde kwartel?) en hoefde mijn hond het niet.. hij heeft het sowieso ook niet op kwartel.

Wat ik zou doen is kijken wat ze wel eet en dat gaan voeren. Je menu beslaat mega veel soorten en dat is fijn maar niet per se nodig. Als ze maar minstens 5 soorten eet.
Wat gaat er wel met smaak in? En eet ze bijvoorbeeld het orgaan wel allemaal en laat de rest liggen? Want dat is niet echt bevorderlijk voor de ontlasting natuurlijk.
Zolang ze niet compleet eet kun je ook niet een goed ontlastingspatroon verwachten.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3025034
Oh en, mep de botten eens plat met een (vlees)hamer of voer het uit je hand. Ze vind het duidelijk nog moeilijk of spannend dus misschien werkt het als je haar helpt. Ik heb voor mijn hond eerst ook alles vast gehouden.. die had al moeite met een parelhoenkarkas, wist gewoon niet wat hij met zo'n ding aan moest. En toen was het geen pupje meer maar een grote enge stafford, maar toch, dat parelhoenkarkas was hem veels te groot  ;D
Inmiddels eet hij zelfs herten- en lamsribben, jonge geitjes etc  ;)
Door Anne in Zweden
#3025040
Mijn dicht-bij-de-wolf-zoals-hij-oorspronkelijk-bedoeld-was-husky heeft er acht maanden over gedaan om te gaan barfen. ::) Gewoon, omdat hij een miep is, een boer die niet vreet wat ie niet kent. Hij ging pas overstag toen ik zijn barf even kort in de voedseldroger deed, een uurtje of twee bij ongeveer 55 graden. Toen was het kleffe eraf en durfde hij het aan te pakken, en na twee dagen was ook dat drogen niet meer nodig omdat hij ineens had begrepen dat dat rauwe spul zijn voer was, en nog lekker ook! Sindsdien staat hij als een pup om me heen te springen wanneer ik met zijn voerbak naar de plek loop waar hij eet.

Geef het dus nog niet op. Misschien vindt ze de stukken die je voert te groot (ik snij voor mijn husky het spiervlees en orgaan in kleinere blokjes dan voor de andere twee honden, omdat hij grote stukken weleens laat liggen. Is een gemakshond, denk ik, het moet vooral geen moeite kosten allemaal :biggrin2:). Je zou inderdaad het bot even flink kapot kunnen slaan, of je stopt alles even een uurtje of twee in de voedseldroger als je die hebt (of op max. 50 graden in een gewone oven, met het deurtje op een kiertje).

Wat ik wel vreemd vind, is dat ze zoveel meer is gaan poepen. Ze was al kvv gewend, dus dat kan geen restafval van brokken uit de darmen zijn. Hier poepen ze af en toe wat meer als ze groentemix hebben gehad, maar dat is logisch, daar zitten veel vezels in. Hoe zien de keutels eruit? Zijn ze wel mooi vast, of is het een blubberige bende?
Door Roosj
#3025073
Mijn honden en poes moesten in het begin ook wennen. Mijn herder was een miep met eten. Bij hem heb ik alles moeten fijn maken en door elkaar mixen. Botten in de pens in de koelkast leggen zodat ze naar pens gingen geuren etc. Later was er geen probleem meer en at hij blij een heel menu. Vreemd genoeg was hij dol op fazant, terwijl de meeste honden geen fazant willen.

Mijn bouvier en mijn poes zijn (bijna) alles eters. Toch moest ook mijn poes wennen. De eerste dag weigerde ze compleet. Ik negeerde haar en de volgende dag nam ze rustig een hapje en zo begon ze aan hele kwartels ed weg te werken.
Mijn bouvier lust alleen geen fazant, gans en bosduif en dat heb ik geweten!! Mijn poes van 3 kilo ging er vandoor met een compleet fazanten karkas in haar bek!!  ;D Wat was ik stom verbaast..
Fazanten nekken lust madam alleen gedroogd. Bosduif karkassen kraakt ze wel flink, maar eet het niet op. Ganzen vlees moet ze wel, maar een gans karkas niet. Ganzen poten is twijfel achtig.
Mijn hond is ook bang voor veren  ::)

Verder kocht ik altijd (vrij kale) konijn karkassen van Dego. Toen ineens kwam er hier op bp een goedkoop lijntje voorbij van flink bevleeste konijn karkassen. Beiden tam. Beiden leek ze erg lekker te vinden, maar toen de bp karkassen op waren en ik weer terug wilde schakelen naar de Dego karkassen, wilde ze de Dego karkassen echt niet!!
Het is me ook opgevallen dat wanneer ik Dego BARF of KVV voer, mijn hond en kat zeer hard achteruit hollen qua gezondheid. Het is mij een raadsel waarom dit gebeurd, maar ik bestel er dus eigenlijk niet meer.
Wellicht dat als je elders je producten besteld, het wel goed komt.

Let op: Ik noem nu Dego, maar Natural Paws verkoopt hetzelfde merk en ook daar worden mijn hond en kat ziek van. Natural Paws koopt haar producten zowel via Dego als via de leverancier van Dego.
Laatst gewijzigd door Roosj op vr 21 nov 2014, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3025393
Ze moeten het vaak wel leren eten ja. Een van mijn honden heeft op kvv en brok gestaan voor hij bij mij kwam, en die at geeneens een lapje vlees. Alles moest ik helemaal fijnsnijden. Sommige orgaanvleessoorten moest eventjes de kook over. Maar dat was maar een heel korte periode. Elke dag ging het wat grover en/of iets korter gekookt en al spoedig at hij het helemaal rauw en groot. Ik denk dat dat hele proces 2-3 weken geduurd heeft.

Ik begrijp niet hoe hij heel veel meer ontlasting kan krijgen. 5-7 flinke bergen ipv 2 kleine hoopjes??? Dat klinkt mij wel heel vreemd in de oren. Zowiezo vind ik de woorden hoopjes en bergen niet passen bij een rauw dieet.. Hier zijn het altijd keuteltjes. ::) 
Hoe geef je de groente, is die gepureerd of niet? Want ongepureerd verteert de groente niet en wordt hij allemaal weer uitgepoept.
Hoe zit het met de kwaliteit van je spiervlees. Zit er veel bindweefsel aan -vlies, pees - dat verteert namelijk slecht (althans dat heb ik zo ervaren bij mijn honden) en geeft dan ook meer ontlasting.
Ik lees ook over ossenstaart (te hard bot wat slecht verteert), bullepezen en runderluchtpijp, geef je dat ook nog naast je menu? Want ook dat zorgt natuurlijk voor meer ontlasting. Als ik een stuk pees of kraakbeen geef aan mijn honden leggen ze ook een hoop neer  :-X
Geef je nog meer aan bot dan kippennekken, eendennekken en kwartel, want anders geeft je teveel nek. Dat is te eenzijdig. Ik zou op zijn minst een zoogdier toevoegen en dan kan je in de eerste plaats denken aan konijnkarkassen (dat is gemakkelijk verkrijgbaar).
Door Tamara
#3025530
bloemetje schreef: Wat vreemd joh. Mijn aus eet alles wat ik hem voorzet. Wat lust ze dan niet? Heeft ze met nekken ook moeite?


Mijn lab eet meer dan dat ik haar voorzet!
Al een keer in paniek/jankend de dierenarts gebeld omdat mevrouw het nodig vond kant en klare magnetron maaltijden op te vreten, plus plastic  :'(
schrok me rot maar haar scheten roken wel lekker naar currie  ;D 

Mijn honden aten het zo vanaf dag 1, zonder raar te kijken, schrokte het gelijk naar binnen, het enige wat ze niet lusten is kuikentjes en patrijs.
Oh en ratjes, maar die waren niet om op te eten  ;D
Laatst gewijzigd door Tamara op vr 21 nov 2014, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3025548
Niet zo snel opgeven, hoor!!

Sommige honden moeten inderdaad even wennen dat ze nu wat voor hun eten moeten doen: kauwen! ;) Platslaan wil inderdaad weleens helpen. Maar je schrijft dat je haar moet helpen het op te krijgen... Hoe doe je dat? En ze eet het blijkbaar uiteindelijk wel allemaal op, anders poepte ze niet. :o

Die hoeveelheid ontlasting en zoveel keer per dag snap ik ook niet. Hoe vaak voer je nu per dag? En wat voer je naast vleesbot/spiervlees/orgaan? En hoeveel groenten(mix)? Want wat er aan de achterkant uitkomt, is er eerst wel van voren ingegaan. ;)
Even als voorbeeld mijn honden: Lily 6kg, 250gr barf per dag, poept 3 tot 4 keuteltjes ter grote van een knikker per dag en Sergi 14kg, 350+gr barf per dag, poept 5 à 6 iets grotere knikker keutels. Ze krijgen 1x per dag eten, met groentenmix en 2x per week een ei of kuiken. Verder af-en-toe een gedroogde snack, maar niet eens dagelijks.
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 22 nov 2014, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door CelineS
#3025562
Ah altijd jammer dat als je zelf erg enthousiast bent,je hond daar heel anders over denkt. :-\Ik heb zelf geen tips voor je wbt barf want ik voer al ruim 10 jaar kvv. ;)
Door Roosj
#3025575
De beste vertering (en dus de minste ontlasting tot gevolg) vind plaats wanneer er geen prikkels zijn. Nu kun je waarschijnlijk niet 100% prikkels weg halen. Prikkels zijn bijvoorbeeld TV, mobiel, vuilnisbak, auto's etc etc. Je kunt dus het beste na de laatste wandeling eten geven en daarna direct naar bed gaan.
Let op: Als je hond nu 2x per dag krijgt of op vaste tijden, dan zul je dit rustig aan moeten verplaatsen om de kans op gal spugen te vermijden.

De rede waarom een hond minder last heeft van veel ontlasting op kvv bij 2x per dag voeren of op een ander tijdstip is dat KVV gemalen is en dus sneller te verteren.

Een ander punt kan zijn dat het maagzuur nog moet 'wennen' om BARF te verteren, maar ik verwacht eerder dat het tijdstip van voeren het probleem is ism wat d
mijn voorgangers vertellen over groente ed.

Mijn hond poept normaal gesproken 1 keer per dag.
Door Lizzy
#3025583
ChantalNoa schreef: Lieve forumleden,

Ik heb afgelopen weken heel enthousiast mij ingelezen over het concept BARF, ik heb een menu samengesteld.
Menu heb ik aan jullie voor gesteld, daar kreeg ik veel positieve en lovende woorden over.
Dus we zijn over gegaan tot bestellen bij Degomeat, vorig weekend hebben we alles verdeelt en klaar gemaakt voor de komende weken.
Tot zover viel het alles mee en hadden wij er veel lol in.

Nou zit Noa (onze aussie) sinds maandag op BARF, en het valt ons erg tegen. Ze is heel kieskeurig, zowel met spiervlees als met vleesbotten. Ze heeft echt hulp nodig om het weg te krijgen, ze is er absoluut nog niet enthousiast over.
En daarnaast is ze van 2x per dag een klein hoopje poepen over gegaan op 5 tot 7 x flinke bergen poepen.
Dit is niet "normaal". In de zin dat BARF minder ontlasting zou moeten produceren dan KVV. Is er niet iets anders aan de hand met Noa? Heeft ze niet een virusje onder de leden? Ik zou zelf aan de slag gaan met probiotica. Om de darmen eens flink te boosten. Solgar heeft goeie. Dr. Mercola ook.
Hiervoor kreeg Noa KVV van een aanbieder uit het dorp, daar heeft ze het vanaf het begin (januari 2014) heel goed op gedaan, prachtige vacht, ze ruikt niet, mooi gebit en ze is er gek op! Ze springt er een gat voor in de lucht.

Doordat het ons onwijs tegen valt hoe Noa reageert op het BARF overwegen we om toch maar weer over te gaan op KVV. Maar voordat ik overstap wil ik toch jullie wijsheid raadplegen.

Kan dit een overgangsperiode zijn?

Moet ze het leren eten? (ze krijgt overigens al vanaf pup gedroogde vleesbotten als nekken en pootjes)

Wordt de ontlasting beter?


Alvast super bedankt!
Chantal
Het kan heel goed dat dit een overgangsperiode is. En dat je hond zoiets heeft "gatver, moeite doen voor mijn eten". Ik vraag me ook af, hoeveel % voer je haar? Voer je haar niet teveel? Hoe oud is Noa? En hoe vaak voer je per dag?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door