Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tamara
#3024968
Ik heb weer 4 katten op barf weten te krijgen. oh wat ben ik goed  :wavetowel2: :wiggle: :worthy: :rock:


Ok dan, nu serieus.

Mijn opa heeft een kat en die eet nu sinds 3 dagen kvv omdat ze brokjes en blikvoer totaal niet meer wou eten en ook dunner werd.
Ik stelde voor de zoveelste keer kvv/barf voor aan mijn moeder en dit keer ging ze overstag. (haar hond en mijn hond krijgen beide barf)
Maar ze maakte zich zorgen over de verzorgingshuis waar hij inzit en een van die brokvoerende  :censored2: verzorgsters loopt nu ook te zeuren dat ze het niet wil geven.
Waar mijn moeder toen nog een lekkere discussie mee begon, mijn moeder zei dat ze met d'r poten van die kat af moest blijven en geen eten meer moest voeren of zoiezo hoefde te voeren.
Ze voeren nogal vaak ham en worstjes en kaas, ect.. iets wat wij niet willen en al vaak is gezegd. De eerste keren nog netjes maar op een gegeven moment wordt het irritant. 

(ze doen zoveel fout daar, gaat gelukkig over een jaar tegen de vlakte, wat een zooitje en daar betaal je 800 huur voor voor 4 bij 4 meter, maar dat terzijde. Ik dwaal teveel af  ;D) en ik een boze moeder aan de telefoon kreeg van 'als hij het niet wilt geven dan ga jij er maar iedere dag 5 minuten heen'. pittige tante mijn moeder!

Nu geeft mijn moeder kuikentjes als zij daar naartoe gaat (1 of 2 keer per week) en voor de rest wil ik gemalen kvv (met bot) voeren en daarnaast de vlees gewoon barf in kleine stukjes geknipt en de organen ook.

Als hij het niet geeft (hij is al wat ouder, snapt minder) dan ga ik 1 keer per dag ernaartoe. Mijn moeder heeft vroeger ook een kat gehad die ze 1 keer per dag voerde en 17 werd.
Hij kan de kat wel de hele dag snoepjes geven ernaast. Ik zat te denken dat een kat beter 1 keer per dag goed vers voer kan krijgen dan 3 keer per dag brok. Het is niet anders.
Als hij het zelf gaat doen wat ik moet afwachten dan wordt ze 2 keer per dag gevoerd.

De kat is 5 kg, ik wil haar weer naar 6 of 6,5 kg hebben. het is een zwarte korthaar vrouwtje van ongeveer 4 jaar jong.
Beweegt niet veel, maar heeft een mooi huisje.


Nu wil ik dus rond de 200 gram gaan voeren, dit was mijn menuutje:

1 of 2x per week een kuikentje.

Per dag:

100 gram gemalen kvv met botjes erin. (eend/kip/kwartels)
25 gram barf klein gesneden organen (hart, nier, lever) zoals bij de hond?
75 gram klein gesneden vlees (rund/lam/paard/ect..)

(klein gesneden in het begin) 

Is dit wat?  ???


Oh en 3 katjes van mijn zus gaan op kvv of barf, maar ze wou als eerst de blikjes die ze heeft opmaken, dus daarover horen jullie nog van me  :biggrin2:
Ze had er nog genoeg dus zal wel rond kerst of januarie zijn hahaha  ;D
Laatst gewijzigd door Tamara op do 20 nov 2014, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3024980
Tamara schreef: ...
Per dag:

100 gram gemalen kvv met botjes erin. (eend/kip/kwartels)
25 gram barf klein gesneden organen (hart, nier, lever) zoals bij de hond?
75 gram klein gesneden vlees (rund/lam/paard/ect..)

(klein gesneden in het begin)

Is dit wat? ???
...
Of barf voeren in het verzorgingstehuis haalbaar is even daargelaten... Wat bedoel je in je menu met 'kvv met botjes erin'?
Als je een kvv met bot als calciumbron bedoelt, is dat meestal een mix van vleesbot, spiervlees en orgaan in de verhoudingen: 30-40% vleesbot, 60-45% spiervlees en 10-15% orgaanvlees.
Als jij daar evenveel los spiervlees en orgaanvlees bij gaat geven, dan gaat poeslief gegarandeerd aan de dunne, plus dat het helemaal uit balans is!

Als je daarentegen een echte botmix zou nemen (Kiezebrink heeft die) dan kun je wel los spiervlees en orgaanvlees bijvoeren. Dan moet het juist! ;) Ik weet niet precies hoe de botmixen in vlees/bot verhouding zijn van Kiezebrink, maar ik dacht dat de meeste mensen die ze geven inderdaad half botmix, half spier/orgaanvlees doen. Maar die hoeveelheid kun je het beste even uitproberen met de kat.

Eén keer per dag eten voor een kat vind ik zelf te krap. En één dag wordt sneller langer als je er elke dag naartoe moet. :-\
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 21 nov 2014, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Droppie
#3024985
Hier combineer ik ook, met name omdat ze van alleen kvv te harde ontlasting krijgen. En ook stukjes knaagwerk krijgen.
Het spiervlees krijgen ze hier niet zo klein, soms koop ik weleens kipfiletreepjes in de supermarkt, maar daar hoeven ze geen moeite voor te doen. Krijg het idee dat het ze ook minder verzadigd hiervan zijn.

Is het geen mogelijkheid om voor de 2de keer op een dag een bordje klaar te zetten in de koelkast met folie erover, zodat je opa die zo kan geven wanneer hij het ziet staan?
Door Tamara
#3025346
Hoi,

bedankt voor de reacties!

Ik wil het toch anders gaan doen.
Ik ben het merk Runner tegengekomen en deze gekocht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit kon gewoon in de koelkast en dit vernieuw ik iedere 4 dagen, dit heb ik in porties van 2 gedaan dus kan hij 2 keer per dag voeren.
Als wij dan 2 keer per week ook nog even komen kunnen we nog een kuikentje geven.
Door Ruisje
#3025361
Dat zijn volgens mij worsten die (ongeopend) buiten de koeling goed blijven. Hoe het goed blijft weet ik niet. ???

Ook is het niet voor katten zo te zien...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3025385
Ik vind het allemaal erg ingewikkeld, kvv en barf samen.
Die runner-worsten zijn niet zo geschikt. Het is geen rauw kvv en niet voor katten.
Door Tamara
#3025391
Ruisje schreef: Dat zijn volgens mij worsten die (ongeopend) buiten de koeling goed blijven. Hoe het goed blijft weet ik niet. ???

Ook is het niet voor katten zo te zien...


Ik dacht vlees is vlees ??? Kippenvlees is toch kippenvlees? Ik weet dat hondenblikvoer te zout is voor katten, is dit bij vers niet anders dan?



Lam & Rijst
(Met stukjes vlees) 800 mg


Analyse:
Ruw eiwit 13.59 %
Ruw vet 10.16 %
Vocht 70 %
Ruwe celstof 0.5 %
Ruw as 5 %
Toegevoegde vitaminen p/kg:
Vitamine A 5000 IE
Vitamine D3 700 IE
Vitamine E 55 mg
Koper (als kopersulfaat) 0.1 mg


Samenstelling

kippenvlees, lamsvlees, rijst, vitaminen, mineralen.


Ik kan dit aanvullen met eierschalen (in de mixen zelf iedere dag) en 2 kuikentjes en een mix van orgaantjes 2x per week?
Of de orgaantjes als gedroogde snack voeren? Ze is gek op long in ieder geval. kan hart, lever en nieren ook gedroogd geven?
Dit is het beste wat kan want anders moet ze weer over op blikvoer en dat wil ik dus niet meer. ben blij daat ik vrije toegang heb om dit te geven nu na zoveel zeuren. :biggrin2:
Mijn opa geeft de gewone kvv nog bevroren, of zet het op de aanrecht om te ontdooien, dan komt de zuster binnen, ziet het op de aanrecht liggen en kregen we een telefoontje waar mijn moeder nogal pissig om werd.

Het is voor mijn opa het makkelijkst om het uit de koelkast te halen en te geven. Dat met dit uit de vriezer halen, dat dan en dan laten ontdooien en dan geven snapt hij allemaal niet.
het leek me fantastisch omdat het alleen in de koelkast hoefde. Alles beter dan brok :plas:
Door Tamara
#3025399
koekje schreef: Ik vind het allemaal erg ingewikkeld, kvv en barf samen.
Die runner-worsten zijn niet zo geschikt. Het is geen rauw kvv en niet voor katten.


Ik kan met het gezeur van de verzorgingstehuis denk ik geen vers vlees geven, wij zeggendeze week al zovaak
'haal het de avond ervoor uit de vriezer en zet het in de koelkast en dan kan je het de dag erna geven'
Hij komt de volgende dag als het 6 uur is (dan geeft hij altijd eten) erachter dat het nog in de vriezer staat en hij laat dit ontdooien op de keukentafel waar gezeur van komt door de zusters.
gekookt vlees voor honden wat hij rechtstreeks uit de koelkast kan pakken met eventueel zelf dingen hieraan toevoegen is beter dan brok of blik lijkt mij.

Eventueel gedroogde en gemalen eierschalen erdoorheen, 2 keer per week een kuikentje als wij komen en gedroogde orgaantjes als snack de hele dag door?

Ik zou graag zo rauwe barf eendennekken, kuikentjes, mix van orgaantjes, zalm, kippenvleugels en lamsvlees ect.. geven maar dit is door gezeur van de zusters helaas niet mogelijk.



Er zijn gewoon 2 problemen:

- Mijn opa vertikt het om het op tijd uit de vriezer te halen , misschien vergeet hij dit gewoon (uit de koelkast is het beste, dan kan hij het zo geven als hij eraan denkt)

- Het verzorgingstehuis accepteer 'rauw' niet echt..
Laatst gewijzigd door Tamara op vr 21 nov 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3025414
Gekookt mist taurine, een essentieel aminozuur voor katten. Zonder taurine sterft een kat een hele nare dood. Taurinegebrek is niet terug te draaien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3025436
Ik zou dan eerder een goed blikvoer voor katten voeren, dan dit voer.  Er zijn blikken met betere samenstellingen dan dit en dan weet je zeker dat de kat tenminste geen tekorten gaat krijgen.  Verhit is het beide, dus dat maakt geen verschil.
Dat kan je ook buiten de koelkast en na opening in de koelkast bewaren.
Hondenvoeding geven die verhit is, lijkt mij heel riskant inderdaad omdat er misschien te weining taurine aan toegevoegd is. Katten hebben een stuk meer voedingseisen dan honden, dus zomaar hondenvoeding geven is niet helemaal veilig. Maar verhit, is helemaal vragen om taurinetekort.
In kattenvoer wordt dat extra toegevoegd, maar in hondenvoeding weet je dat niet.

En waarom zou je er eierschalen bij doen? Er zit vast calcium genoeg in toegevoegd, extra calcium brengt de Ca-Fo balans in de war en kan verstopping geven.
Door kakocavi
#3025442
Taurine kun je los als poeder kopen bij de Body&Fitshop. Het wordt namelijk ook door sommige sporters gebruikt. Dus een taurinetekort kan nog voorkomen worden, maar ik weet niet in hoeverre het dan compleet is. Het blijft voer dat gefabriceerd is voor honden, die stellen andere eisen dan katten. Ik zou het sowieso afwisselen met een goed blikvoer.
Door Tamara
#3025451
het nadeel is dat ze dus geen brokken en blikvoer meer wilt hebben. ze is al een stuk afgevallen en mijn opa vroeg ons andere voer te geven hiervoor.
Ze at nog maar erg weinig, terwijl dat we haar net kregen ze te dik was.

Ik denk dat ik dit gewoon af en toe extra aan haar ga opvoeren tot deze 3 rollen op zijn en dan hou ik het bij om de dag 4 bakjes rauw vlees (gemixte bot kvv, barf vlees en barf organen) ontdooien en naar mijn opa breng.
Rauw blijft 3 dagen goed, dus 2 dagen bij mijn opa in de koelkast moet kunnen.

Dan haal ik het er bijvoorbeeld maandag morgen bij mezelf uit de vriezer, breng ik het maandagavond (kan de kat er meteen 1 opeten. Dinsdag ochtend en avond eet ze ook nog en woensdag ochtend, woensdag ochtend haal ik er weer nieuwe uit mijn vriezer in 4 porties en breng dit woensdag avond. ect..

En die zusters kunnen de  :censored2: krijgen haha

Ik wil namelijk niet dat ze tekorten krijgt. Raar, de dierenwinkel eigenaar zei dat dit ook compleet was en gegeven kon worden.
Ik dacht vlees is vlees dus kocht er gelijk 3  ???
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3025455
Eet ze dit dan wel?
Of heb je het nog niet getest?
Want lijkt me sterk dat ze geen enkel blikvoer zou eten, maar wel dit. Dit is toch niet anders dan blik??  ???

3 dagen is wel voor honden. Er zijn weinig katten die het na 2 dagen in de koelkast nog lusten.
Ik zou dan ook als je dit wil gaan proberen, minstens de portie's voor de dag later pas uithalen als je vertrekt en nog bevroren in de koelkast plaatsen daar. Dus eentje maandagochtend voor maandagavond te voeren, en als je vertrekt op maandagavond al de rest uithalen.  Die zijn dan dinsdagochtend pas ontdooit en dan win je een halve dag.

Nu iets anders.  Het is prachtig dat je deze poes op vers wil krijgen he, als dat ook haalbaar is, des te beter.
Maar het is toch wel duidelijk dat het hier niet evident is.
Zijn er andere merken blik of brok ook geprobeert? Want een kat heeft soms gewoon ook afwisseling nodig.  Ik had er hier ook wel zo eentje...  ::)
Door Tamara
#3025461
Ik wil als eerst even mijn excuses aanbieden voor dat ik steeds van gedachte verander ;D

Ik heb net even met mijn moeder gesproken hierover (ook verteld over de taurine), die heeft me nu heel duidelijk verteld dat ze de kat op barf wilt hebben.
Hoe ik het ook doe, wat die zusters ook zeuren. Ze moet op barf zegt ze.
Ik zou dan ook als je dit wil gaan proberen, minstens de portie's voor de dag later pas uithalen als je vertrekt en nog bevroren in de koelkast plaatsen daar. Dus eentje maandagochtend voor maandagavond te voeren, en als je vertrekt op maandagavond al de rest uithalen. Die zijn dan dinsdagochtend pas ontdooit en dan win je een halve dag.


Ik denk dat ik dit wel doe/ga proberen, iedere 2 dagen.

ik weet dan alleen niet of ik de bot van gemixte kvv moet geven of met kuikentjes en kippennekken begin? :confused1:
kuikentjes eet ze wel.

Rundvlees (barf) vindt ze ook lekker en gedroogde longetjes (rund of lam) gaan ook per kilo naar binnen, het snoeppotje was al binnen 2 dagen op zei mijn opa.
Hoeveel snacks mag ze naast 200 gr eten hebben, alleen longetjes is zeker niet goed de hele dag door?
Laatst gewijzigd door Tamara op vr 21 nov 2014, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3025464
Kvv is geen vervanger voor (gemalen) vleesbot.

Ik ben echt heel pro-barf hoor, maar waarom MOET deze kat perse op rauw? Zowel je opa als de zusters kunnen/willen de eindverantwoording niet nemen en voor jou en je moeder is dat bijzonder lastig, eufemistisch gezegd, omdat je er niet mee in huis woont.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door