Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Droppie
#3022388
Weet niet of ik deze vraag onder het juiste topic plaats, maar dat hoor ik dan wel. Laatst was er een vraag over grote diepvriezer of 2 kleinere. Ik heb een soortgelijke vraag. Wij voeren onze 4 katten al enkele jaren voornamelijk kvv en dagelijks wat om te knagen erbij. Tot nu toe gebruiken wij hiervoor een 94 liter vriezer, waarbij wij 2 laden gebruiken voor de katten. Bij iedere bestelling is het afwachten of het erin gaat.
Dus nu hebben wij besloten om er een vriezer bij te nemen. Gisteren heb ik daarom een diepvrieskist(je) van liebherr besteld. De kleinste die er is 137 liter. Nu begin ik te twijfelen of een diepvrieskastje (tafelmodel) niet toch handiger is. Ik weet dat het tafelmodel dan wel ongeveer 40 liter minder in kan. Gezien wat ik bestel en verbruik aan kvv en barf zou ik uit moeten kunnen met rond de 100 liter. Maar ja hoe meer ruimte hoe mee je gaat bestellen :D. en misschien kan ik dan ook eens met een lijntje meedoen
Wat zijn de ervaring is een diepvrieskist of een diepvrieskast makkelijk in gebruik?

alvast dank, Natascha
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3022396
Ik heb van beide 1.

Kast: fijn overzichtelijk, je kan per lade sorteren en het pakt makkelijk. Nadeel: veel ruimteverlies! Zeker barfproducten laten zich lastiger erin proppen.

Kist: heerlijk veel ruimte, ik knikker alles er zo in en er gaat echt veel meer in (naar verhouding) dan in de kast. Nadeel: altijd een bende, wat je nodig hebt ligt onderop.

Als je voornamelijk kvv voert, dan zal die rommel wel meevallen. Dan stapel je gewoon de rollen en voer je van boven naar beneden. Bedenk wel, dat als je een nieuwe bestelling doet, dat je de oude rollen dan bovenop legt. Ga je in je kist ook nog barfproducten doen, dan zal het wel wat rommeliger kunnen worden qua indeling. In zo'n klein model kist kun je niet echt vakken maken.
#3022400
Bedankt, voor je reactie. Zat ook te denken dat met laden ik dan 1 lade barf, en de andere 3 laden per merk kan verdelen.
Hetzelfde zou kunnen bij een kistje, daar zit 1 mandje bij. Er kunnen er in totaal 4 in. Alleen lijkt het mij dat door gebruik te maken van mandjes er net zo veel ruimteverlies is als met lades.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3022401
Droppie schreef: Bedankt, voor je reactie. Zat ook te denken dat met laden ik dan 1 lade barf, en de andere 3 laden per merk kan verdelen.
Hetzelfde zou kunnen bij een kistje, daar zit 1 mandje bij. Er kunnen er in totaal 4 in. Alleen lijkt het mij dat door gebruik te maken van mandjes er net zo veel ruimteverlies is als met lades.
Da valt wel mee. Onder die mandjes kan je makkelijker barf producten kwijt dan in een la. Een la gaat al snel niet meer dicht met barfproducten.
Ik heb hier een kist en een kast. In de kast leg ik alleen de geportioneerde dingen, die kan ik veel beter stapelen.
#3022457
Dat van dat de la niet meer dicht gaat, is inderdaad al snel een probleem. Had ik nog niet aan gedacht.
Ze belde net vrijdag wordt die geleverd. Krijg helemaal zin om gelijk allemaal barf spullen in te kopen, moet mij echt nog even inhouden. Ik zie de bui al hangen is straks 137 liter te weinig. ;D
#3023053
Ik heb 2 kasten en eentonig haal de lades eruit. Dat scheelt al enorm veel ruimte en je hebt vakken, meteen verdeeld en je hoeft niet een lade dicht te duwen. Nu moet je de deur dicht duwen  :whistle:
En wat handig is. Ik heb 2 vriezers met in totaal lades omgedoopt tot vakken. Voor iedere dag een.
#3024258
Ik heb eerst een kast gehad, maar ik kwam al snel ruimte te kort. Dus een kist erbij. Kist was eigenlijk ook al snel vol, toen ben ik op zoek gegaan naar een hele grote kist. En daar ben ik heel blij mee!

Ik heb de kist in zessen gedeeld. Daar zit in elk vak een anders diersoort of vleessoort in. Twee vakken voor gans, een vak voor kipkarkas, een vak voor hele kip, een vak voor spiervlees, een vak voor orgaanvlees. En dan bovenop de vakken kunnen nog drie vouwkratten en een doosje, waar zalm inzit, wild en een kratje voor de kat. Ik kan zo echt alles vinden. Een kist vind ik ideaal.
#3024325
Als alles goed gaat komt het kistje morgen. Ik hoop het maar want ik heb al zoveel besteld dat het echt niet in mijn huidige diepvriezer past. Het is inderdaad een kleintje meer ruimte hebben wij ook niet. Het is ook maar voor 4 katten, die eten samen rond de 600 gram per dag.
Zit wel al te denken hoe in te richten. Die mandjes vind ik relatief duur. WillyP hoe heb jij de kast in vakken gedeeld, met kratten?

Natascha
#3024534
ik heb een grote kist van 300 L  en sinds kort ook een kast van 300 L .  in de kist zit de voorraad en de karkassen. In de kast zit  de geportioneerde  onderdelen  en er zijn ook nog een paar lades voor ons eigen gezin van 5 personen :biggrin2:
om een beetje overzicht te houden in de diepvrieskist heb ik  alle soorten  verpakt in draagtassen, gewoon  van die supermarkt tassen. dus als ik iets nodig heb hoef ik maar per tas te kijke nwat er in zit.  werk prima  :)
In de kast heb  ik per lade gesorteerd,  dus een la met pens, la orgaan, la groentemix  en verschillende lades spiervlees.
succes. Ik dacht dat met 2 honden die 300 l kist genoeg was maar  toch niet, ben blij met mijn kast erbij. 
Heb nu wel meer overzicht  ( zolang het duurt ;D
Succes
#3024560
startouw schreef: ik heb een grote kist van 300 L  en sinds kort ook een kast van 300 L .  in de kist zit de voorraad en de karkassen. In de kast zit  de geportioneerde  onderdelen  en er zijn ook nog een paar lades voor ons eigen gezin van 5 personen :biggrin2:
om een beetje overzicht te houden in de diepvrieskist heb ik  alle soorten  verpakt in draagtassen, gewoon  van die supermarkt tassen. dus als ik iets nodig heb hoef ik maar per tas te kijke nwat er in zit.  werk prima  :)
In de kast heb  ik per lade gesorteerd,  dus een la met pens, la orgaan, la groentemix  en verschillende lades spiervlees.
succes. Ik dacht dat met 2 honden die 300 l kist genoeg was maar  toch niet, ben blij met mijn kast erbij. 
Heb nu wel meer overzicht  ( zolang het duurt ;D
Succes
"Zolang het duurt..." ;D Ja, dat moet je er wel bijzeggen, hahaha.
Ik werk ook met supermarktdraagtassen in de kist, werkt perfect! En in de kasten alles gesorteerd per la en laden voor de katten apart. Gaat goed............ totdat je ineens heeeeel veeeel nekken krijgt. :biggrin2:
Door CelineS
#3024581
Meer dan 20 jaar een tafelmodelkistje gehad en daar paste wel 50 kilo kvv in,maar toen die ter ziele ging hebben we een ladenkastje gekocht en daar past erg weinig in,zeg maar 25 rollen Cb.Toen maar een kastje er weer bijgekocht want ik voer 35 kilo kvv per maand en wil het wel kwijt kunnen.Dus als je de keuze hebt zou ik een kistje kiezen.
#3024623
Kom ik aanzetten met een kistje van 135 liter, valt in het niet bij 300 liter. Vind de boodschappentassen een goed idee, til je er ook zo uit, zodat ik niet op mijn kop in de vriezer hoef om het onderste rolletje eruit te halen (ben niet zo heel groot). Ga ik uitproberen
#3024786
Droppie schreef: Als alles goed gaat komt het kistje morgen. Ik hoop het maar want ik heb al zoveel besteld dat het echt niet in mijn huidige diepvriezer past. Het is inderdaad een kleintje meer ruimte hebben wij ook niet. Het is ook maar voor 4 katten, die eten samen rond de 600 gram per dag.
Zit wel al te denken hoe in te richten. Die mandjes vind ik relatief duur. WillyP hoe heb jij de kast in vakken gedeeld, met kratten?

Natascha
Ik heb de verdeling gemaakt met houten platen. Eén lange en overdwars twee die erin haken zeg maar. En daar bovenop kunnen bij mij nog kratten staan.

Ik heb ook een hele grote, zou ook best 300 liter kunnen zijn. Maar heb ook een kleintje van een meter breed. Die heb ik niet zo ingedeeld als de grote. Daar kan alles in dozen of tassen in. We kunnen daar nog alles goed vinden. De kleine vriezer is voor menselijke consumptie.
#3024918
Mag ik nu iets anders vragen?
Wat kost nu zo'n klein kistje ongeveer?
Ik denk er al een tijdje over of dat hier handig zou zijn. Niet als barfvriezer, maar als reserve voor onszelf (en barf natuurlijk  ::))
Maar ik heb geen idee hoeveel dat kost.

Ik ben heel blij met mijn kisten.  Ik koop zeker nooit geen kast meer.
Ik heb wel een kast met vrieselementen boven elke lade en dat vind ik wel heel handig om snel dingen in de vriezen. Die verbruikt erg veel, want het is een oude kast, maar op een paar uur tijd is het wel hardbevroren terwijl mijn zuinige kisten dat niet aankunnen.  Dat is mijn vriezer waarin ik alles invries na het portioneren of malen en daarna naar de barfvriezer verhuis. Als er nog plaats is natuurlijk, anders blijft het er nog even in zitten...  :biggrin2:

Ik deel de kist ook in vakken en gebruik dozen om gemakkelijk onderin te komen door de bovenste dozen eruit te tillen.  Maar ik heb kleine portie's en moet dagelijks alleen in de bovenste dozen zijn.  Af en toe dan eens wat naar boven halen, maar zeker niet dagelijks of zelfs wekelijks.
#3024934
pearlsofpassion schreef: Mag ik nu iets anders vragen?
Wat kost nu zo'n klein kistje ongeveer?
Ik denk er al een tijdje over of dat hier handig zou zijn. Niet als barfvriezer, maar als reserve voor onszelf (en barf natuurlijk  ::))
Maar ik heb geen idee hoeveel dat kost.

Ik ben heel blij met mijn kisten.  Ik koop zeker nooit geen kast meer.
Ik heb wel een kast met vrieselementen boven elke lade en dat vind ik wel heel handig om snel dingen in de vriezen. Die verbruikt erg veel, want het is een oude kast, maar op een paar uur tijd is het wel hardbevroren terwijl mijn zuinige kisten dat niet aankunnen.  Dat is mijn vriezer waarin ik alles invries na het portioneren of malen en daarna naar de barfvriezer verhuis. Als er nog plaats is natuurlijk, anders blijft het er nog even in zitten...  :biggrin2:

Ik deel de kist ook in vakken en gebruik dozen om gemakkelijk onderin te komen door de bovenste dozen eruit te tillen.  Maar ik heb kleine portie's en moet dagelijks alleen in de bovenste dozen zijn.  Af en toe dan eens wat naar boven halen, maar zeker niet dagelijks of zelfs wekelijks.
Kosten is uiteraard merk gebonden, neem je bv een liebherr, mag je voor een nieuwe makkelijk 250 tot 300 rekenen, terwijl je van een goedkoper merk ze nieuw wel vind voor 150-200. De meeste kleinere modellen hebben een inhoud rond de 100L, heb mij de afgelopen 2 dagen georiënteerd voor nieuwe vrieskast.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door