Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3024635
Ik word een beetje moe van onze oven.

Van de week croutons. Recept: 25 minuten op 180 graden. Ik heb 15 minuten op 150 graden gedaan en het was zwart verkoold, de hele keuken stond blauw.

Nu groente. Recept: halveer de wortel en pastinaak en laat 1 uur garen op 180 graden. Aangezien ik nu eerst kip aan het maken ben, heb ik om te testen een halve pastinaak en 1 wortel al erbij gedaan. na 20 minuten op 160 graden: de dunne stukken al helemaal zwart. De dikke stukken lijken eigenlijk redelijk gaar.

Wat doe ik fout? Dat er enigszins verschil in zit kan ik wel begrijpen. Maar 1 uur op 180 graden versus 20 minuten op 160 vind ik nogal wat. En de kippenpootjes komen na 40 minuten op 160 graden prachtig mooi uit de oven...
Door ChantalKrijn
#3024639
Leg eens een losse thermometer in je oven om te kijken of de temperatuur die hij aangeeft wel goed is  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3024644
ChantalKrijn schreef: Leg eens een losse thermometer in je oven om te kijken of de temperatuur die hij aangeeft wel goed is  :)
Dat kan ik uiteraard doen, dan moet ik er even een kopen. Maar ik doe meerder keren per week ovenfriet, aardappelkroketjes ed en vandaag dus kippenpootjes en dat gaat allemaal wel goed. Dus ik snap niet waarom het een wel prima gaat en het ander in de verste verte niet.
Door Jantina
#3024647
Wat voor soort oven is het? Een hetelucht oven is standaard sneller. Maar als ik dat niet wil kan ik bijv alleen boven en onder warmte gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3024650
Jantina schreef: Wat voor soort oven is het? Een hetelucht oven is standaard sneller. Maar als ik dat niet wil kan ik bijv alleen boven en onder warmte gebruiken.
Ik heb geen idee. Het is geen gas, hij gaat op elektriciteit. Ik kan inderdaad wel boven, onder of beide kiezen.
Door TMG1961
#3024654
Kaela schreef: Ik heb geen idee. Het is geen gas, hij gaat op elektriciteit. Ik kan inderdaad wel boven, onder of beide kiezen.
Zit er een ventilator in? Indien ja dan is het een hetelucht en indien nee dan is het een conventionele oven.
Maar ik zou zeker even met thermometer testen of de temp die je instelt ook de temp is in de oven.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3024658
TMG1961 schreef: Zit er een ventilator in? Indien ja dan is het een hetelucht en indien nee dan is het een conventionele oven.
Maar ik zou zeker even met thermometer testen of de temp die je instelt ook de temp is in de oven.
Ventilator wil niet per se hetelucht betekenen, kan ook zijn boven/onderwarmte met venialtor. Onder-en bovenwarmte zorgt dan voor de temperatuur en de ventilator voor een constantere verspreiding. Bij hetelucht wordt de lucht verwarmd en dus niet de oven zelf...

OT: Als andere dingen we op de aangegeven temperatuur en tijd goed worden, vind ik het raar. Of maak je die frietjes etc. anders dan op de verpakking staat?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3024662
Lizetta schreef: Ventilator wil niet per se hetelucht betekenen, kan ook zijn boven/onderwarmte met venialtor. Onder-en bovenwarmte zorgt dan voor de temperatuur en de ventilator voor een constantere verspreiding. Bij hetelucht wordt de lucht verwarmd en dus niet de oven zelf...

OT: Als andere dingen we op de aangegeven temperatuur en tijd goed worden, vind ik het raar. Of maak je die frietjes etc. anders dan op de verpakking staat?
Nee, hooguit iets korter. Bijvoorbeeld als er staat 20-25 minuten dan doe ik 20.

Heb net de kippenpootjes en dikke stukken uit de oven gehaald. Kippenpootjes zijn perfect geworden! De dikke stukken pastinaak en wortel: zwart verbrand. Terwijl ik dan nog 20 minuten korter dan het recept zit en 30 graden kouder (aldus mijn knop...).
Door Martine-Tom
#3024670
Kaela schreef: Dat kan ik uiteraard doen, dan moet ik er even een kopen. Maar ik doe meerder keren per week ovenfriet, aardappelkroketjes ed en vandaag dus kippenpootjes en dat gaat allemaal wel goed. Dus ik snap niet waarom het een wel prima gaat en het ander in de verste verte niet.
Hoe warm gooi je die in de oven?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3024673
Martine-Tom schreef: Hoe warm gooi je die in de oven?
De aardappelproducten? Sommige bevroren, sommige uit de koelkast of op kamertemperatuur. Gaat altijd goed.
Door Martine-Tom
#3024676
Kaela schreef: De aardappelproducten? Sommige bevroren, sommige uit de koelkast of op kamertemperatuur. Gaat altijd goed.
Hihi ik bedoelde de oven  :)
Even voor de beeldvorming, ik heb een hetelucht oven, als ik verse aardappels in schijfjes snij en die in de oven doe gaan ze 25 tot 30 minuten op 225 graden.
Voorgebakken broodjes gaan 8 minuten op 200 graden.

Stel dat jij het 20 minuten op 180 graden zou doen zou je idd kunnen gaan denken dat de temp wat afwijkt  :)
Door Nadia
#3024677
Stel de oven in op 100 graden. Ovenschaal met water er in. Dan zou het water moeten gaan koken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3024678
Ik heb een heteluchtoven en die zet ik 25 graden minder warm als de verpakking aangeeft.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3024680
Ik heb een oven die ik desgewenst in kan stellen op elektrisch of hete lucht, maar wat ik ook kies, vrijwel alles moet er langer in dan de aangegeven tijd op een verpakking of recept. En dat varieert van 10 minuten tot een half uur..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3024684
Hier ook zo'n wispelturig oventje. Soms moet het veel langer dan de aangegeven tijd, maar vandeweek weer jaw breakers ipv pepernoten, duidelijk doorbakken, terwijl ik nog aan de onderkant van de 30 tot 40 minuten zat.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door