Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jasmijn8
#3024273
Hallo,

Binnenkort wordt Jazzy geopereerd(gecastreerd) en ik vroeg me af of jullie nog wat tips hadden wat betreft voorzorg en nazorg. Ook hadden ze het bij de DA over een rompertje die ze aan kan na de operatie zodat ze niet aan haar wond gaat likken.. Dit kost bij de dierenarts extra 15euro, dacht dat ik misschien zelf ook wel zo'n ding aan kan schaffen bij de zeeman bv. ?

Groetjes Jasmijn en Jazzy
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3024276
Je kan een rompertje inderdaad ook bij de Zeeman kopen, al werken die speciale DA-rompertjes natuurlijk iets handiger.  Maar je hebt die daarna (hopelijk) nooit meer nodig...
Je moet bij de babyrompertjes wat verzinnen om te zorgen dat ze nog gewoon naar de bak kan gaan, terwijl die dierenrompertjes daarop voorzien zijn. Het lukt hoor, ik weet dat mensen dat doen, ik heb het alleen nooit zelf gedaan.
Als je dat wil, kan ik wel eens kijken of ik terugvind op een ander forum hoe dat gedaan werd...

Normaal echter, als je een goede en ervaren DA hebt, is het tegenwoordig maar een klein sneetje en wordt dat onderhuids gehecht waardoor er maar 1 klein knoopje onderaan zit.  De rest is als het ware dichtgeritst en kan ze ook niet open likken.  Een rompertje is dan ook bij de meeste gevallen niet nodig. 
Als je voor een rompertje bij de DA zou gaan, zou je ook kunnen overwegen af te wachten en pas als ze dat knoopje echt niet met rust zou laten, kan je alnog eentje gaan halen. Meestal is het dus niet nodig, omdat ze de wond niet open likken.
Tenzij je DA natuurlijk nog een beetje ouderwets handelt (er zijn er nog zo  ::))...

Oh en van voorverzorging: gewoon zorgen dat ze niet te dik staat (ook niet te mager natuurlijk).  Zien dat ze nuchter is.
Voor naverzorging: haar de eerste uren goed in het oog houden. Ik weet niet of je haar meekrijgt wanneer ze al helemaal wakker is of al als ze nog wat groggy is.  Als het laatste het geval is, moet je zorgen dat ze vb niet in haar drinkbakje in slaap kan vallen of nergens af kan vallen als ze nog wankel loopt.  Er zijn katten die misselijk zijn na narcose en die geef je best kleine beetjes voer elk uur.  Als ze nog niet wil eten een paar uur na de narcose is dat geen probleem, dat kan volkomen normaal zijn.  Geef haar maar wat tijd dan.
Als ze meteen aanvalt en grote honger heeft, geef haar dan maar wat eten. Ik heb nog nooit gehad dat het er terug uitkwam, maar er zijn katten bij wie dat kan. Misschien niet meteen een dagportie aanbieden, maar wachten met eten hoeft ook niet.
De eerste dagen kan je proberen of je haar kan verhinderen van al als een gek in de krabpaal te sprinten of hoge sprongen te maken, maar vaak is dat onbegonnen werk.  Ze knappen wel snel op hoor.  Na een paar dagen merk je er meestal al niets meer van.  Tenzij ze een rompertje aan hebben, dan houden ze zich stil tot dat uit mag, maar dat komt dan doordat ze dat aanhebben, niet door de operatie.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 19 nov 2014, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3024277
Toen Otje ontstokt werd, vroeg ik dat aan de da-assistente. Zij zei me juist de wond en hechtingen niet af te dekken, maar het te laten drogen aan de lucht zoveel mogelijk.
De kleinste maat rompers bij Zeeman is 50-56. Die dingen vallen niet alleen groot uit, maar zullen voor menig kitten ook nog eens te groot zijn. En te breed. Wil je je kat dan toch aankleden, zou ik voor de pasvorm en bijbehorend gemak en comfort toch voor een medical petshirt kiezen.
Door Martine-Tom
#3024283
Ik zou het bij voorkeur ook niet afdekken, als je het een eng idee vind kan je voor de zekerheid een petshirt meenemen, mocht ze dan gaan bijten aan de wond ofzo kan je het alsnog aantrekken.
Verder heb ik thuis altijd de verwarming fiks hoog staan als ze thuis komen en een lekker warm plekje waar ze bij kunnen komen, mijn katten handelen narcose wel goed, mijn hond wat minder, die zakt eenmaal thuis altijd weer weg en kan zichzelf niet goed warm houden, die krijgt dan ook een warmtematje om op te liggen.
Verder valt het doorgaans gelukkig erg mee, hier willen ze altijd gelijk weer eten en drinken en in de vensterbank springen enzo  ::)
Door Jasmijn8
#3024299
Goede tips! bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
Ik hoef verder dus niks van homeopatische middeltjes te hebben voor de genezing?
Door Ruisje
#3024309
Bij onze B'Elanna is afgelopen voorjaar een melkkliertumor weggehaald. Toen ik haar op ging halen had ze al een rompertje aan. Nu was die wond wel groter denk ik dan na een castratie. Maar ik heb een paar keer naar de wond gekeken  en die heelde heel netjes met het rompertje. Zelf vond ze het een heerlijk ding, lekker warm ;) en heeft er 10 dagen mee gelopen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3024375
Homeopathie, ben ik niet niet thuis in. Dus kan ik je niet verder mee helpen. 
Ik geloof echter wel in de mogelijke werking.

En mag ik zeggen: oh my god, wat een mooi kittentje!
Ik heb wel een zwak voor lapjes, maar zij is daar dan ook nog een heel erg mooi exemplaartje van!  :)


@Ruisje: ik kan me voorstellen dat B'Elanna dat heel aangenaam vond, een lekker warm jasje. :)  Ze heeft niet zo'n dikke vacht als de htk's zeker?  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 20 nov 2014, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jasmijn8
#3024436
Oke dan laat ik het zo en zie ik vanzelf of ze al een rompertje aankrijgt na de operatie. Hoorde vandaag wel dat  ze van binnen wordt gehecht dus dat is al heel fijn!
Dankjewel! Ze is inderdaad prachtig, en een grote deugeniet. Precies zoals een (lapjes)kat hoort te zijn:D
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3024466
pearlsofpassion schreef: En mag ik zeggen: oh my god, wat een mooi kittentje!
Ik heb wel een zwak voor lapjes, maar zij is daar dan ook nog een heel erg mooi exemplaartje van!  :)
Hier ook een zwak voor lapjes, mijn eerste poes was een blauw lapje (Loulou uit mijn onderschrift) ;)

Je zou nog kunnen vragen wat voor narcose je DA gebruikt. Gasnarcose ontwaken ze over het algemeen wat sneller uit en is beter te doseren als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3024843
Ja, dat klopt wel.
Maar daarvoor moeten ze intuberen en naar het schijnt is dat bij katten niet zo evident. Het kan dat ze de luchtpijp dan licht beschadigen. En aangezien een castratie een heel erg korte routineoperatie is (geen langdurige ingreep), is dat niet noodzakelijk te verkiezen.

En bij gasnarcose geven ze ook eerst een kleine dosis vloeistofnarcose, geloof ik. En dan is de operatie al bijna voorbij tegen dat die narcose op zijn einde zou lopen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door