Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Debbie123
#3023081
Alle 3 mijn honden zitten op kvv en zoetjes aan willen we volledig gaan barfen.
Nu krijgen ze al zo nu en dan kippennekjes,eendenekken,zalmkop en dat gaat bij de grote honden goed.
De chi van 1.7 krijgt ook een kippenekje en ook dat gaat goed. Nu wil ik ook diamantduifjes bestellen,dat is voor haar een mooi maatje denk ik, maar hoe ga ik dat doen met kipkarkas,runderstrot,zachte lamsribben, penslap,ze zijn natuurlijk te groot voor haar. Maar ben bang dat als ik ze te klein maak dat ze stikt. Hoe pak ik dat aan met die kleine.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3023132
Ribben moet je altijd met meerder aan elkaar voeren zodat ze ze niet in zijn geheel in de lengte kunnen inslikken.
Maar je kan zo'n ribben aan elkaar wel dwars doorknippen.  Nog steeds minstens 2 of 3 ( vb halve) stukjes rib aan elkaar.
Daar kan je chi dan mooi op knagen.  Als ze die lamsribben wegkrijgt natuurlijk. Anders is het misschien een beter idee haar een half ribbenkastje van een konijn te geven ipv lamsribben.  Maar ik denk dat mooi jonge lamsribben normaal wel moeten lukken, als ze wat kan oefenen en haar kaakspieren trainen.

Kipkarkas, kan ze zeker ook.  Knip gewoon in de helft of kleinere stukjes.  Barfen met kleine eters is niet anders dan met grote eters, alleen moeten de stukjes inderdaad wat kleiner en zijn sommige botten misschien wat te hard.  Maar kip, duif, kwartel, parelhoen, konijn enz... moet zeker altijd goed gaan.  Als je onzeker bent, kan je ook wat tips zoeken in de kattenhoek en daar staat ergens een topic over welke botten voor katten gaan. Maar houdt er rekening mee dat kleine honden meestal wat hardere botten aankunnen dan katten.  Ze hebben krachtigere kaken.
Pens zal je dus ook op maat moeten knippen, daar zit weinig anders op.
Normaal is de maat dan toch in balans met haar eigen grootte en de grootte van haar mond.  Ook grote honden kunnen in een grote penslap stikken als ze die in 1 keer proberen inslikken. Als je daar bang voor bent, moet je het in extra kleine stukjes knippen. Maar als ze gewoon mooi kauwt, net als je grote honden, zal ze zich net zo min verslikken in een stukje op haar maat als de grote in hun stukken.
Hetzelfde geldt voor spiervlees.
Runderstrot, dat weet ik niet of dat nog lukt. Misschien kan je dan beter lamsstrotjes zoeken.
Door Martine-Tom
#3023148
Ribben hoef je voor zo'n kleintje niet persee aan elkaar te laten..doe ik ook niet en de mijne weegt 7 kilo  ;)

Je moet je hond een beetje kennen, is het een brave knager? Zo ja, dan gaat een stukje rib prima, dan is het toch te groot om in 1 keer in te slikken, je zou wel kunnen kijken of het handig is om ze in de lengte een keer door te knippen,  ribben zijn best groot dus weet niet of dat zo wel in dat bekkie past  ;D
Ik haal alle ribben los en dan gaan ze nog een keer door midden en zo krijgt Tom ze, gaat prima, maar hij is dan een rustige en brave knager  :)
Kipkarkas kan je makkelijk de ribben van af knippen, rug doormidden is ook een mooi stuk denk ik.
Pens zou ik om te beginnen gewoon een mega stuk geven om te zien hoe ze het ermee doet, als ze braaf eet kan je het gewoon op maat geven en anders in kleine stukjes blijven aanbieden..kan ze er niet in stikken ook  :)

Maar alles valt of staat een beetje met wat voor eter ze is, rustig, bedeesd en goed knagen...dan loopt het allemaal zo'n vaart niet  :)
Door Debbie123
#3023161
Zo lang ze alleen ligt kan ze rustig knagen,als ze maar denkt dat er iemand aankomt slikt ze het snel door. Ik schrok me rot met d'r kippenek,het laatste stuk slikte ze zo door pfff. Ik blijf op afstand toekijken, de andere 2 genieten er van....
Dan laat ik de runderstrot even voor wat het is. Ben wel benieuwd met ze als ze kipkarkas, diamantduifjes enzo gaan krijgen. Waar je je op kan verheugen he ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3023169
Als ik zo'n klein hondje had dan gaf ik alleen bot wat qua grootte bij het diertje past. Een chi zal,nooit een schaap kunnen grijpen, dus ik zou hem geen lamsribben geven. Een runderstrot ook niet, misschien wel lamsstrotjes. Konijnenribjes en hazenribjes vind ik meer gepast voedsel voor zo'n kleintje. Kleine vogelkarkasjes kan je altijd nog in vier stukken knippen (links en rechts, boven en onder), hele vogeltjes kan je ook verdelen in boutjes, vleugeltjes, lijfje en te zware nekken zou ik in de lengte doorknippen en dan indien nodig de halve nekken nog in kleinere stukken.
Door Debbie123
#3023240
maar zijn een diamantduifje en kwarteltje ook te groot voor d'r? Ik dacht dat ik die juist in z'n geheel kon geven omdat het qua grote toch kleine vogeltjes zijn...
Door smulpaap
#3023260
Debbie123 schreef: Alle 3 mijn honden zitten op kvv en zoetjes aan willen we volledig gaan barfen.
Nu krijgen ze al zo nu en dan kippennekjes,eendenekken,zalmkop en dat gaat bij de grote honden goed.
De chi van 1.7 krijgt ook een kippenekje en ook dat gaat goed. Nu wil ik ook diamantduifjes bestellen,dat is voor haar een mooi maatje denk ik, maar hoe ga ik dat doen met kipkarkas,runderstrot,zachte lamsribben, penslap,ze zijn natuurlijk te groot voor haar. Maar ben bang dat als ik ze te klein maak dat ze stikt. Hoe pak ik dat aan met die kleine.


Ribben zijn geen beginners -vleesbot .
Ik zou dus beginnen met de zachte soorten . En dat is o.a  kwartel -konijn - parelhoen en nekjes
Met kleine(re) hondjes moet je nu eenmaal knippen
Gebruikersavatar
Door pike
#3023375
Debbie123 schreef: maar zijn een diamantduifje en kwarteltje ook te groot voor d'r? Ik dacht dat ik die juist in z'n geheel kon geven omdat het qua grote toch kleine vogeltjes zijn...

Ik weet niet wat die vogeltjes wegen, maar als het gewicht past binnen wat de chi dagelijks krijgt kan je ze natuurlijk heel laten. Ook als het ietsje meer is hoor. Alleen als een vogel zeg maar 700 gram weegt dan zal je toch wat moeten gaan knippen :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pike op di 18 nov 2014, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3023844
Ik heb kwartels van een dikke 200gr gehad.  Maar goed, das ook prima in 2 te knippen en zo te geven.
Zou je enkel gehele prooidieren willen voeren?
Want je kan ook gewoon perfect samenstellen met je chi zoals je met je andere honden doet... Alleen kleinere hoeveelheden.

Diamantduifjes zijn als ik me goed herinner 50gr, dus perfect te doen.
Ze zijn wel ongelooflijk duur voor wat ze zijn...  ::)
Door Debbie123
#3023883
Wil geen hele prooidieren gaan geven, wil wel overstappen op barf, ben echt nog aan het meelezen, sites met producten aan het vergelijken,en producten aan het bekijken die hier worden aangeboden.
Maar af en toe slaan mn hersens op hol pfff...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door