Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3023100
Beste medebarfers,

Is er ergens een totaaloverzicht beschikbaar van alle diersoorten die gevoerd worden?
Welke delen van het dier gevoerd , met eventueel de beschikbaarheid in periode?
Kan me voorstellen dat wild alleen of met name in november tot februari/maart beschikbaar is?

Als er geen complete lijst is, hebben we ergens een top 10 of 20 beschikbaar?


Hoop dat jullie me kunnen helpen?

Groetjes,
Anna
#3023126
Er zijn zoveel diersoorten die gevoerd worden, en welke je voert is gewoon afhankelijk van waar je eenvoudig aan kan komen en welke prijs je wil betalen.  Enkel varken en wild zwijn kan niet.
Das afhankelijk van waar je woont, waar je het liefst je vlees aankoopt enz...  Je kan ook rekening houden met wat je zelf het liefst voert (vb meer wild of weinig kip, biologisch of niet), en wat je hond/kat graag eet.
Wild kan je ook buiten het seizoen krijgen, omdat vele voorraden ingevroren gewaard worden.  Er komen al eens aanbiedingen wanneer er meer is dan er vraag is uit de menselijke consumptie en dat gebeurt dat typisch na of op het eind van het wildseizoen.

Nieren van gevogelte moet je niet achter zoeken want die zijn te kwetsbaar om uit de karkas te halen en pens vind je natuurlijk enkel in herkauwers.
Verder worden te harde en dragende botten van grote dieren niet gevoerd, omdat ze te hard zijn om te voeren. Kalkoenbotten en ganzenbotten zijn ook vrij hard en behalve de nekken kan dat plintering geven, waardoor een aantal barfers die niet voeren. Er zijn echter ook honden die er perfect mee om kunnen.  Voor de rest kan zowat alles, bij botten is het enkel de volgorde van beginnersbotten naar gemiddeld naar gevorderd volgen. Een lijst van beginnersbotten kan je wel in de barf-bib vinden.
#3023380
Nee. Maar dat komt omdat je in feite alles kunt voeren. Behalve varken/zwijn (tenminste, dat beveel ik nog steeds niet aan - onder wilde zwijnen komt Aujeszky in veel Europese landen zeker nog voor). En je kunt alle onderdelen voeren. Behalve het bot van oude/grote dieren uit de poten. Dit heeft gewicht gedragen. Maar verder, ja, kun je van kop tot kont voeren. Spiervlees, botten en organen.

En het meeste is het hele jaar door te krijgen. Alleen is een lam in januari natuurlijk niet echt een lam meer maar eerder een schaapje. En echt wild is vaak in het najaar goed te krijgen, de rest van het jaar niet of minder.

Dus een top 10 of 20:

Kip
Kalkoen
Duif
Rund
Lam/schaap
Geit
Eend
Fazant
Haas
Konijn
Patrijs
Hert
Ree
Parelhoen
Kwartel
Paard
Zalm
Haring
Sardien
Struisvogel
Gans

Minder populair, sommige vooral bij hondeneigenaren:
Rat
Gerbil
Cavia
Kangoeroe
Zebra
Krokodil
Lama
Zwaan
Muis
Cavia
Antiloop
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 19 nov 2014, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#3023400
Toch fijn zo'n lijstje. Gewoon, om op te slaan en na te lopen als je een diersoort zoekt om op te elimineren of als tweede, derde of weet-ik-veel-hoeveelste diersoort te proberen.

Eten honden cavia? Muis? Rat?
Op zich zou dat nog best wel eens interessant kunnen zijn als eliminatie. Of zit je dan weer te koekeloeren met dat graan?  ???
#3023413
Hope schreef: Toch fijn zo'n lijstje. Gewoon, om op te slaan en na te lopen als je een diersoort zoekt om op te elimineren of als tweede, derde of weet-ik-veel-hoeveelste diersoort te proberen.

Eten honden cavia? Muis? Rat?
Op zich zou dat nog best wel eens interessant kunnen zijn als eliminatie. Of zit je dan weer te koekeloeren met dat graan?  ???
Mijn honden zouden zeggen "doeiiii!" maar dat zijn zeikerds in die zin (wat de boer niet kent dat de boer niet vreet). Ik ken zat honden die echt makkelijk cavia en rat eten! Muis is zo klein, dan moet je echt 20 muizen per dag voeren, da's ook ruk. Graan ligt altijd op de loer als je de beestjes heel geeft..............
#3023533
Lizzy schreef: Mijn honden zouden zeggen "doeiiii!" maar dat zijn zeikerds in die zin (wat de boer niet kent dat de boer niet vreet). Ik ken zat honden die echt makkelijk cavia en rat eten! Muis is zo klein, dan moet je echt 20 muizen per dag voeren, da's ook ruk. Graan ligt altijd op de loer als je de beestjes heel geeft..............
Wel iets om in het achterhoofd te houden!
#3023588
Hope schreef: Toch fijn zo'n lijstje. Gewoon, om op te slaan en na te lopen als je een diersoort zoekt om op te elimineren of als tweede, derde of weet-ik-veel-hoeveelste diersoort te proberen.

Eten honden cavia? Muis? Rat?
Op zich zou dat nog best wel eens interessant kunnen zijn als eliminatie. Of zit je dan weer te koekeloeren met dat graan?  ???



Nou dat zal ik dus nooit geven  :'(

Mijn honden willen trouwens niks met een vacht hebben.
Kuikentjes hooo maar, maar volwassen kale kippetjes daarintegen  :dribble: de kuikentjes heb ik daarom aan mijn ratten gegeven.

Het is misschien dat mijn honden met ratten zijn opgegroeid. ze speelt ook met ze, is heel voorzichtig met ze.
Als een rat overleden is dan laat ik de honden er altijd nog aan ruiken, die likken of ruiken er een keer aan en gaan dan zelf naar achteren en zitten ze er naar te kijken of lopen weg.
Ik heb mijn hond er nog nooit met eentje zien wegrennen  :2funny:

D'r zit trouwens altijd graan in de maag en poepgat (in de drollen) van een rat, muis of cavia.
#3023591
Ik geef trouwens ook zwanenvlees aan senna. Die zie ik nog niet op de lijst.

eeehm.. Krokodil  :nono2:

Hoe duur zijn zebra's en krokodil wel niet per kg? ik zie het al voor me 1 kg 30 euro, nou dat zou mevrouw dan alleen voor haar verjaardag krijgen hahaha
Laatst gewijzigd door Tamara op di 18 nov 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#3023645
Tamara schreef: Ik geef trouwens ook zwanenvlees aan senna. Die zie ik nog niet op de lijst.

eeehm.. Krokodil  :nono2:

Hoe duur zijn zebra's en krokodil wel niet per kg? ik zie het al voor me 1 kg 30 euro, nou dat zou mevrouw dan alleen voor haar verjaardag krijgen hahaha
Zelfs op een verjaardag zouden ze dat hier kunnen schudden  :biggrin2:  In een verleden is er wel eens door een barfhappenwinkel krokodil e.d. aangeboden, dat was, wat ik er toen van begreep een overblijfsel van een restaurantleverancier in belgië. Echt gebruikelijk is dus niet om exoten te voeren. Ik doe het nooit. De meeste honden die het hier op het forum voorgeschoteld kregen lieten de kroko voor wat het was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door