Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3022984
de KVV is binnen gekomen :) vanmorgen Taro gewogen, mannetje is nu 7 kg en rond de 11 weken (had al zwaarder moeten zijn). op basis van dit gewicht heb ik gerekend dat hij 350 gram per dag zou mogen hebben (50 gram per kg lichaamsgewicht)
zonder blikken of blozen werd de 115 gram Hert verorberd  :o hij zocht zelfs naar meer. daarmee begint mijn eerste vraag!

1. gezien het zo weg was en hij zoekende is, is die 350 gram per dag te weinig? lees ook over % van lichaamsgewicht voeren. 5-10% waarbij 5 een grote hond is. ben er vanuit gegaan dat de berner valt onder 7%(?). Dit zou al inhouden dat hij bijna 500 gram zou moeten hebben (deze hoeveelheden week dus nogal af! Wat is jullie ervaring hierin?

2. ik heb diverse KVV en een rol is niet gelijktijdig op. kan het kwaad om meerdere soorten KVV Door elkaar te gooien om de hoeveelheid per portie te bereiken?

3. ontwormen! volgens de agenda en de DA zou hij nu weer ontwormt moeten worden. is dit verstandig terwijl we ook overgaan op ander voer? vorige keer raakte hij behoorlijk aan de schijt van ontwormen. zouden jullie nog een weekje wachten? ik merk in ieder geval niks aan hondlief wat mij tot ontwormen zou aanzetten.

alvast bedankt mensen! :) :)
#3023029
[quote="MarkK"]
de KVV is binnen gekomen :) vanmorgen Taro gewogen, mannetje is nu 7 kg en rond de 11 weken (had al zwaarder moeten zijn). op basis van dit gewicht heb ik gerekend dat hij 350 gram per dag zou mogen hebben (50 gram per kg lichaamsgewicht)
zonder blikken of blozen werd de 115 gram Hert verorberd  :o hij zocht zelfs naar meer. daarmee begint mijn eerste vraag!

1. gezien het zo weg was en hij zoekende is, is die 350 gram per dag te weinig? lees ook over % van lichaamsgewicht voeren. 5-10% waarbij 5 een grote hond is. ben er vanuit gegaan dat de berner valt onder 7%(?). Dit zou al inhouden dat hij bijna 500 gram zou moeten hebben (deze hoeveelheden week dus nogal af! Wat is jullie ervaring hierin?
Je moet gewoon een beetje kijken naar wat je hond nodig heeft en hoe hij het er op doet. Maar als je denkt dat hij nog echt trek hebt geef je hem gewoon wat meer en kijk je hoe hij het er op doet. Je moet een beetje als leidraad gebruiken dat je z'n ribben nog kan voelen.

2. ik heb diverse KVV en een rol is niet gelijktijdig op. kan het kwaad om meerdere soorten KVV Door elkaar te gooien om de hoeveelheid per portie te bereiken?
Geen probleem hoor om meerdere soorten door elkaar te mengen.

3. ontwormen! volgens de agenda en de DA zou hij nu weer ontwormt moeten worden. is dit verstandig terwijl we ook overgaan op ander voer? vorige keer raakte hij behoorlijk aan de schijt van ontwormen. zouden jullie nog een weekje wachten? ik merk in ieder geval niks aan hondlief wat mij tot ontwormen zou aanzetten.
Er zijn verschillende meningen over het ontwormen. Maar inderdaad zoals je zelf al zegt is het volgense het schema van de dierenarts. Ik doe daar persoonlijk niet aan, aangezien je een hond niet preventief kan ontwormen! Zo heb ik mijn hond dan sinds in hem heb, 8 weken, nooit meer ontwormd. Ik laat ongeveer 4 keer in het jaar zijn ontlasting controleren op de aanwezigheid van wormen. Want mijn mening is, waarom zou je die 'troep' in je hondje stoppen terwijl het geen nut had. Maar dat is mijn mening!

alvast bedankt mensen! :) :)
[/quote]
#3023052
[quote="MarkK"]
de KVV is binnen gekomen :) vanmorgen Taro gewogen, mannetje is nu 7 kg en rond de 11 weken (had al zwaarder moeten zijn). op basis van dit gewicht heb ik gerekend dat hij 350 gram per dag zou mogen hebben (50 gram per kg lichaamsgewicht)
zonder blikken of blozen werd de 115 gram Hert verorberd  :o hij zocht zelfs naar meer. daarmee begint mijn eerste vraag!

1. gezien het zo weg was en hij zoekende is, is die 350 gram per dag te weinig? lees ook over % van lichaamsgewicht voeren. 5-10% waarbij 5 een grote hond is. ben er vanuit gegaan dat de berner valt onder 7%(?). Dit zou al inhouden dat hij bijna 500 gram zou moeten hebben (deze hoeveelheden week dus nogal af! Wat is jullie ervaring hierin?

2. ik heb diverse KVV en een rol is niet gelijktijdig op. kan het kwaad om meerdere soorten KVV Door elkaar te gooien om de hoeveelheid per portie te bereiken?

3. ontwormen! volgens de agenda en de DA zou hij nu weer ontwormt moeten worden. is dit verstandig terwijl we ook overgaan op ander voer? vorige keer raakte hij behoorlijk aan de schijt van ontwormen. zouden jullie nog een weekje wachten? ik merk in ieder geval niks aan hondlief wat mij tot ontwormen zou aanzetten.

alvast bedankt mensen! :) :)
[/quote]

Even ter vergelijk  :)
Ik heb hier een Franse Bulldog pupje rondlopen, van bijna 12 weken oud. Ze weegt 3/3,5 kilo.
Zij eet 3x 120 gram, totaal 360 gram dus. En als ze meer nodig heeft krijgt ze gewoon nog meer  :P

En je mag gewoon verschillende smaakjes door elkaar geven hoor  :)
Laatst gewijzigd door ChantalKrijn op di 18 nov 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3023362
net zn laatste portie van de dag gehad (180 gram). Volgens mij heeft het welgeteld 4 seconden geduurd voor het op was, wat kan die opeens vreten zeg :P als je er naar kijkt zou ie zeggen dat hij nog wel veel meer kan eten.
#3023389
Ik heb het al eerder gezegd die cijfers zijn richtlijnen, geen enkel hond is het zelfde. beginnen met 50 gram per kg lichaamsgewicht is leuk om te starten, maar dan wel van het gewicht uit gaan wat hij ongeveer hoort te wegen. Je schrijft dat hij met deze leeftijd iets meer zou mogen wegen dan die 7 kg, dan ga e dus uit van het gewenste gewicht. Als jou hond dan ook nog eens een grotere behoefte heeft dan kom je echt op andere hoeveelheden uit dan je u geeft..

Je kan alle smaken en erken kvv gewoon door elkaar geven. als je maar in de gaten houdt dat je minimaal 4 á 5 diersoorten in 3 weken voert, hoe en wanneer maakt niet zoveel uit.
Ik heb mijn honden na thuis komst nog 1 x ontwormt, tegenwoordig doe ik het alleen na een vakantie in Frankrijk i.v.m. hartworm. Schema's van de Da heb ik me nog nooit wat van aan getrokken. ;)
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3023709
Ik gaf eerst inderdaad brokken maar daar zijn we nu dus vanaf gestapt. Het voeren zal een beetje op zicht moeten gaan denk ik, erop letten dat hij niet te dun of te dik gaat worden. we voeren nu 500 gram op een dag in 3 porties.

Volgens de richtlijnen zou hij over een week tussen de 9 en 14 kilo in moeten zitten, dit gaat hij al nooit meer redden als hij nu 'maar' 7 kilo weegt. Hij groeit wel netjes een kilo in de week dus hij zal niet het eindgewicht krijgen dat hij zou moeten hebben denk ik?
Laatst gewijzigd door MarkK op wo 19 nov 2014, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door CelineS
#3024479
Ik zou nog eerder 700 gram gaan voeren.Je zegt dat hij al een achterstand heeft en honger lijkt te hebben.Ik heb een Shih Tzu pup rondlopen van 14 weken en die weegt plm.3500 gram en zij eet 320 gram per dag(plus pensstaafje en koekje).Deze periode duurt bij mijn hondje nog maar kort eer ik weer wat kan gaan minderen omdat shih's met zo'n 10 maanden volgroeid zijn.De volwassen Shih van 7 kilo eet 150 gram,dit even ter vergelijking.
#3024620
Een pup mag sowieso wel iets meer hebben hoor. Laika (boxer) was ongeveer 5 maanden oud toen wij overstapten op barf, en die heeft een tijdlang 7-10% gegeten, anders had ik een scharminkel gehad!

Een kilo per week groeien is prima, lijkt me. Je wilt ook niet dat ze te snel gaan, die grote rassen. Krijg je alleen maar gewrichtsproblemen van.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3025302
Tot dusver zijn Hert en Kip er goed in gegaan :) morgen proberen we eend met lamspens. Vandaag ook de eerste sardien gevoerd, na wat gestuntel werd deze ook verorberd met het nodige gekraak :P erg leuk om te zien trouwens :) ook hebben we wat volle yoghurt aangeschaft. Hoeveel en vaak kan je deze extra's geven? Hiermee doel ik op;
sardien
ei (rauw met schil)
yoghurt

Ben benieuwd naar jullie reacties :) ik verwacht na dit weekend ook weer wat leuke foto's die ik dan zal plaatsen :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door