Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3023125
Hoi,

Wij hebben een mooie eettafel. Daar heeft nu zo'n 3-4 jaar plastic op gelegen. Vond ik niets, werd smoezelig en heb ik er nu afgehaald.
En nu? Moet ik de tafel olieën? Gewoon zo laten? We houden allebei van de houtkleur, dus verven wordt het voorlopig nog niet.

Iemand tips om deze tafel zo lang mogelijk mooi te houden?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3023130
Dan zul je hem moeten lakken. Om het harde, ietwat schitterige effect van de laklaag weg te halen kun je daarna de tafel met staalwol dubbel 0 in de was kunnen zetten. Je krijgt dan het effect van een wastafel, echter kringen van nattigheid hebben dan geen effect.
Dit deed ik vroeger altijd zo in onze Antiek & Brocantewinkel.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3023136
Esther Q schreef: Dikke laag bijenwas kan ook, ruikt ook nog lekker, nieuw erop doen als de laag eraf slijt, zie en voel je vanzelf :)
Dat kan, maar dan heb je zo kringen in de tafel, spreek uit ervaring!
Door spikkel
#3023154
Mijn houten tafel zet ik om de zoveel week in de olie van Ikea, waar je ook de houten snijplanken mee in smeert. Als de tafel echt smerig word door de kattenpootje was ik met sunlight zeep en dan weer in de olie. Gaat prima zo.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3023160
Bummer.. Was ik al bang voor...

Komt nou net even niet goed uit.. Druk  :o (wel weer een SOA studieontwijkende activiteit bedacht  :D :biggrin2: )
Denk dat we de tafel even niet gebruiken, alleen ik dan voor mijn huiswerk en van het weekend even naar de Ikea gaan.. Bijenwas klinkt leuk, maar denk niet dat VL het er mee eens is.. Hij is errug trots op zijn tafel.. En zijn bank.. En geeft mij dan de schuld dat het huis te vol staat..  ::)

Er zitten nogal veel kanten aan, het is deze tafel (denk ik):
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80257874/
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3023163
spikkel schreef: Mijn houten tafel zet ik om de zoveel week in de olie van Ikea, waar je ook de houten snijplanken mee in smeert. Als de tafel echt smerig word door de kattenpootje was ik met sunlight zeep en dan weer in de olie. Gaat prima zo.
Om de zoveel weken? Zeg elke anderhalf/twee maanden? Is dat niet vaak?
Esther Q schreef: Dikke laag bijenwas kan ook, ruikt ook nog lekker, nieuw erop doen als de laag eraf slijt, zie en voel je vanzelf :)
Hoe lang duurt het eigenlijk voor zo'n laag bijenwas eraf is dan?

Ik ben bang dat ik met lakken alles beschadig, gebruik liever impregnaat of olie zoiets, wat het hout versterkt ipv verstikt...
Door Esther Q
#3023179
Lazy Garfield schreef: Dat kan, maar dan heb je zo kringen in de tafel, spreek uit ervaring!
Oké, hadden wij geen last van, maar we hielden het ook goed bij :)
Door inge58
#3023194
Meubeline van HG,werkt ook heel goed!
In ons campinghuisje hebben we een massief houten ( donkere) vloer,die maak ik in het najaar grondig schoon met een sopje groene zeep en dan inwrijven met meubeline.
Dan moet je er wel een paar dagen weg blijven want het wordt spekglad  ::)
Na een paar dagen wrijf ik hem nog eens na met een droge doek en voila.....hij kan er weer een heel seizoen tegen!
Door monster
#3023195
Hé, die tafel heb ik ook. Tot mijn schande zet ik hem 1x per 3 maanden in de ikeaolie. Ziet er nog steeds netjes uit.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3023268
Mijn paps heeft een zwarte tafel helemaal kaal geschuurd en daarna in de Glitsa vloerlak gezet. Geen kringen of wat.
En hij kan tegen een schuursponsje.
De houtstructuur kun je zelfs nog voelen.
Door Esther Q
#3023500
Fenixjuh schreef: Om de zoveel weken? Zeg elke anderhalf/twee maanden? Is dat niet vaak?
Hoe lang duurt het eigenlijk voor zo'n laag bijenwas eraf is dan?

Ik ben bang dat ik met lakken alles beschadig, gebruik liever impregnaat of olie zoiets, wat het hout versterkt ipv verstikt...
Als ik het me goed herinner deden wij hem 1 keer per 4 a 5 maand.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3023557
Fenixjuh schreef: Hoi,

Wij hebben een mooie eettafel. Daar heeft nu zo'n 3-4 jaar plastic op gelegen. Vond ik niets, werd smoezelig en heb ik er nu afgehaald.
En nu? Moet ik de tafel olieën? Gewoon zo laten? We houden allebei van de houtkleur, dus verven wordt het voorlopig nog niet.

Iemand tips om deze tafel zo lang mogelijk mooi te houden?
Wij hebben op onze tafel waxolie gebruikt. Dezelfde die ook op de houten vloer zit.  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door