Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door deja
#3022521
Wat mag een kat met PLE aan vleessoorten hebben, mijn buurvrouw heeft een kitten van bijna 8 maanden Ocikat waar PLE bij geconstateerd is hij krijgt nu hypoallergeen brokken maar wil niet eten als zij gemalen vlees wil proberen wat is dan het beste, moet hoog eiwitgehalte hebben en laag vet gehalte heeft ze op gehad. Ze vraag zich af of vlees niet te moeizaam is voor zijn maag en darmen, graag advies van jullie.
Door Ruisje
#3022593
Chronische dunne darm diarree of zo iets is het toch?
Ik zou zeker rauw gaan geven! Dierlijke eiwitten zijn voor een kat het meest natuurlijk en hoogwaardig en ik denk dat de speciale brokken het verteringsstelsel meer belasten.
Omdat het niet te vet mag zijn kan ze het beste zelf gaan samenstellen. Maar misschien zijn er ook kvv's die minder vet zijn of maakt dat bij rauwe voeding helemaal niet uit.
Door deja
#3022845
Ja het is een chronische dunne darmontsteking maar ook zijn maagwand is ontstoken zij kreeg op veel eiwitten en weinig vetten maar de kat wil momenteel niet eten ik heb haar Alroda haas meegegeven dat is alles van de haas gedraaid maar dat moest hij ook niet dus ze is een beetje ten einde raad. Kreeg wel van iemand te horen dat daar de blender nog een keer door moest vanwege de vertering.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3023141
Konijnkvv?
Das toch ook steeds mager? Of nog beter, zelf vetloos konijnkarkas malen met wat orgaan en evt spier (als het niet voldoende bevleesd is).
Das niet goed voor lange tijd, zeker niet bij een kitten, maar misschien dat ze weer wat moed kan krijgen als hij al iets eet.  En dan wat meer tot rust kan komen om verder een oplossing te zoeken.  Ik kan me goed indenken dat ze wat in paniek gaat. 
Konijn wordt doorgaans graag gegeten door katten.

Ik zou daarna zeker op zoek gaan naar andere diersoorten die mager zijn om te malen, maar om er als eerste iets in de krijgen en aan rauw te leren wennen, zou ik met konijn proberen.
Katje heeft buikpijn en is waarschijnlijk misselijk van te weinig gegeten te hebben.  Redenen genoeg om niet te willen eten.  Hopelijk gaat dat beter als hij weer iets eet, dat zou ik toch hopen.
Krijgt hij geen medicatie die eetlust opwekken? Pijnstillers? Geen pred liefst, maar goed...
Als het katje niet gaat eten, is het toch wel wat aflopend verhaal... :-\

Krijgt hij iets tegen de maagontsteking?

En zeker fijn genoeg malen alleszinds.  In die zin denk ik dat haasbot ook wat hard is, dat je beter naar een diersoort met wat zachtere botten kan gaan...
Mijn Luis heeft een gevoelige maagwand en hij vind fazant of eend, zelfs fijn gemalen ook wat minder leuk dan kip, kwartel of gemalen konijn. Hoe fijner gemalen hoe beter het wel gaat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 18 nov 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacoba
#3023249
Als de maag weinig kan hebben zou ik eerst beginnen met alleen spiervlees en/of orgaan te geven, geen bot. Wild is volgens mij ook mager vlees. Tegen ontstekingen zou omega 3 (als in vis of visolie) kunnen helpen. Kurkuma zou ook ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

Edit: Wild (o.a. hert en ree) bevat ook omega 3.
Laatst gewijzigd door Jacoba op di 18 nov 2014, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door deja
#3023275
Dank jullie wel voor het meedenken, hij eet nog steeds slecht maar wel wat hij eet alleen van een lepel blikastronautenvoer geloof hills ad of zoiets, het is wel een heel verwende kat, ze was er altijd druk mee liep de hele dag tegen hem te praten, ik zal de adviezen doorgeven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3023845
Ja, maar hij heeft net diarree, dus enkel spier en orgaan lijkt me daarom weer niet zo'n strak plan...
En zaken als kurkuma zou ik eerst eens goed opzoeken of dat niet giftig is voor een kat. Kruiden zijn meestal niet erg goed voor de nieren...

Visolie kan wel, maar op een ontstoken maag komt dat er waarschijnlijk zo weer uit: veel te vet en dus zwaar op de maag.
Krijgt hij nu medicatie? Want anders lukt het volgens mij nooit...  :-\

Dat hij veel aandacht krijgt, kan hem niet ziek maken he. ;)
Anders vielen ze bij mij ook allemaal om  ::)
Door deja
#3023932
Ze gaan deze week nog starten met Atopica, hij heeft momenteel nog AB voor de onstoken wond maar dat gaat geloof ik een stuk beter, hij eet zo nu en dan ook weer wat heeft op dit moment geen diaree en is ook al een tijdje aan de probiotica, hij is op dit moment behoorlijk speels, dus denkt dat het de goede kant uit gaat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3024230
Oh fijn.
Ik zou wel nog steeds vers proberen, maar misschien beter wachten tot de maagonsteking weg is.  En dan inderdaad zeker niet te hoog in botgehalte beginnen.  :)
Door deja
#3024742
Hardstikke bedankt voor de hulp, ze geeft hem momenteel alles wat hij eten wil moet eerst op gang komen dat hij weer normaal gaat eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door