Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Rapalje
#3022524
Naast Moos heb ik een aantal tamme ratten, waar ik ook mee fok (Rattery Rapalje)
Die smullen soms lekker mee van Moos zijn hapjes - meestal van de hapjes die Moos laat staan ::)

Ratten zijn omnivoren, dus ze krijgen lang niet zo veel vlees als de hond. Maar ik ben al wel jaren bezig om ze zo natuurlijk mogelijk te voeren. Ratten leven maar een jaar of 2-3 en hebben een hele snelle stofwisseling, dus resultaten zijn snel te zien. Ik heb al duidelijk gemerkt dat ze zo gezonder blijven en minder tumoren krijgen dan met de commerciele ('brokjes') rattenvoeding!

Zo krijgen ze hier veel verse groente en fruit, in het droogvoer voornamelijk 'echte' graankorrels, pitten en zaden, gedroogde groente, fruit, insecten, vis en kruiden, en zo weinig mogelijk brokjes en meuk met toevoegingen.

Maar een BARFhap zoals de hond die krijgt wordt vaak wel heel enthousiast ontvangen!
Een tijdje terug hebben de dames en heren een hele heek gekregen en heb ik de camera er eens bij gepakt.
Kunnen jullie meegenieten  :biggrin2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Tamara
#3022555
Ikzelf voer mijn 7 ratten (heb er ook weleens 18 gehad) ook vers vlees.

Ik heb 2 groepen dus 1 kuiken per 3/4 ratten om de dag.
Eerst gaf ik ook rund, paard, enz.. maar ik hou het nu op gevogelte.

Van de eenden en kippennekken wouden ze de bot niet opeten, alles werd eraf gekluift behalve het bot.
De kuikentjes worden helemaal opgevreten om het zomaar te zeggen.  :biggrin2: het gaat de HELE kooi door.

Ze krijgen hier kasper faunafood konijn knaagdierenmix, dit is alleen granen, doperwten en johannesbrood.
Daarnaast krijgen ze ook een paar keer per week veel groente en fruit zoals bananen, appels, peren, komkommer, appel, wortel en witlof.


Net zoals met honden hoop ik ook dat meer ratten eigenaren gaan barfen, het is niet alleen goed voor de hond namelijk, maar ook voor de rest van de dieren in het dierenrijk.
Laatst gewijzigd door Tamara op ma 17 nov 2014, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#3022565
Zev schreef: Ziet er gezellig uit zo met zijn allen 'aan tafel', leuk hoor!
Hehehe gezellig is het niet hoor, het is ieder voor zich. Heel de tijd elkaar wegduwen en piepen en proberen een hapje te scoren ;D
Op de foto's is het een beetje te zien, aan de graaiende handjes - en natuurlijk die laatste foto waarop Yoshi er pontificaal bovenop is gaan zitten: MIJN!
Zo'n vis is binnen een kwartiertje helemaal verdwenen.  ::)

Bedankt voor de leuke reacties!

Renate, ik heb ook nog niet zo heel lang heren, 1,5 jaar ofzo - maar ze zijn zo leuk dat de groep al is uitgebreid naar 10 stuks  :-[

Tamara
Hier eten ze wel bot, ik vind zelden iets terug!
Hier ook bijna alleen maar vis en gevogelte. Eendagskuikens deed ik vroeger ook wel eens toen ik nog geen hond had, werden ze bloedfanatiek van. Maar nu geef ik ze dan makkelijker een kipkarkasje of een eitje. 

Ze krijgen ook veel gekookte botten, etensresten - vrienden bewaren ze zelfs voor mij in de diepvries als ze iets met bot eten :) Met ratten kan dat, die bijten het namelijk niet door maar schrapen met hun tanden, dus geen risico op splinters.
Een ander verschil met ratten en honden vind ik dat ratten nog meer genieten van hun eten, bij een hond is het toch gauw hap slik weg als ie de kans krijgt. Dus het is geweldig om elke keer weer wat lekkers voor ze te verzinnen  :)

Ik gooi ook wel eens kasper knaagdierenmix in mijn mengsel, maar vind dat er nog wel veel van die zwarte luzernepellets in zitten. Is op zich niet zo slecht, met 'brokjes' bedoel ik vooral van die geextrudeerde meuk in bijvoorbeeld Reggie Rat of Xtra Vital, maar die zwarte korrels blieven ze gewoon niet :P

Ze krijgen trouwens ook heel veel groene bladgroente, vooral boerenkool maar ook andijvie, andere kool, spinazie en onkruid uit de moestuin, paardebloembladeren, zuring enzo :) ook heel gezond!

Ik wil nog wel eens een uitgebreid artikel over voeding op mijn website gaan zetten, ooit... het kan zo veel verschil maken!
Door Shanti en co
#3022568
Wat een leuke foto's, ratjes zijn zo leuk!  :D

Mijn twee ratjes krijgen ook geen "normaal" voer. Een granen en zaden mix en voor de rest krijgen ze er verse groenten, fruit rauwe vis/gevogelte en gekookt ei bij. Ik heb ze een keer een kuiken gegeven maar dat vonden ze niet zo veel aan.
Door Lizzy
#3022588
Ohwwwwwww, wat leuk leuk leuk!!!!!!!!!!!! Ik ben dol op tamme ratten! En het is natuurlijk ultiem geweldig om hen ook vers te voeren! Jammer dat ze geen 5 worden op deze voeding (dan had ik er toch ook nog wel graag eens aan willen beginnen). Ohww, echt, jullie moeten ons vaker verblijden met foto's van vers etende ratten hoor! Te leuk!
Door Irish
#3022599
Owh ratjes :smitten::smitten::smitten::smitten:
Vroegah in mijn top tijd ook tamme ratjes gehad, zo leuk!
Volgens mij was jij op het zelfde forum actief als ik, kan me herinneren dat je als nicknaam grrrrrrrmbl of iets hebt gehad  :biggrin2:
Door Tamara
#3022613
Hier eten ze wel bot, ik vind zelden iets terug!
Hier ook bijna alleen maar vis en gevogelte. Eendagskuikens deed ik vroeger ook wel eens toen ik nog geen hond had, werden ze bloedfanatiek van. Maar nu geef ik ze dan makkelijker een kipkarkasje of een eitje.
Een ander verschil met ratten en honden vind ik dat ratten nog meer genieten van hun eten, bij een hond is het toch gauw hap slik weg als ie de kans krijgt. Dus het is geweldig om elke keer weer wat lekkers voor ze te verzinnen  :)
Ik heb hier een husky die na afloop helemaal rood is  :D
Het zielige kuikentje wordt meteen in 20 stukken gescheurd. Alleen wat ik wel lief vindt is dat als ik er bij kom kijken ze mijn vingers heel laten en zelfs likken.
Dus de 'ze worden wild van rauw vlees' geld ook niet voor ratjes.

Ik gooi ook wel eens kasper knaagdierenmix in mijn mengsel, maar vind dat er nog wel veel van die zwarte luzernepellets in zitten. Is op zich niet zo slecht, met 'brokjes' bedoel ik vooral van die geextrudeerde meuk in bijvoorbeeld Reggie Rat of Xtra Vital, maar die zwarte korrels blieven ze gewoon niet :P

Die luzernepellets laten ze hier ook links liggen, deze gooi ik altijd weg.  :biggrin2:


Ik wil nog wel eens een uitgebreid artikel over voeding op mijn website gaan zetten, ooit... het kan zo veel verschil maken!
Die lees ik graag! maar ben bang dat je de hele rattenwereld over je heen krijgt.
Die is namelijk net als bij honden vastgeroest in de hondenbrokken en gekookte vlees. (alhoewel gekookt altijd beter is dan brokjes)
Door bloemetje
#3022645
Fantastisch ;D  :-* :-* :-*
Ik ga eendagskuikens halen  :biggrin2: gekookt kippenbot heb ik wel gegeven.  Dat word uit je handen gerukt hoor! Ik geef alleen weinig groente. Ik eet dat zelf nl te weinig :-X
Nou nog zelf mengen..

Volgens mij is t nu meer in om ratten boven 1 jaar volledig vegetarisch te voeren! Verder idd alles gekookt... Nooit rauw want o o salmonella  :-X
Laatst gewijzigd door bloemetje op ma 17 nov 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tamara
#3022898
bloemetje schreef: Fantastisch ;D  :-* :-* :-*
Ik ga eendagskuikens halen  :biggrin2: gekookt kippenbot heb ik wel gegeven.  Dat word uit je handen gerukt hoor! Ik geef alleen weinig groente. Ik eet dat zelf nl te weinig :-X
Nou nog zelf mengen..

Volgens mij is t nu meer in om ratten boven 1 jaar volledig vegetarisch te voeren! Verder idd alles gekookt... Nooit rauw want o o salmonella  :-X


vegetarisch?  :wall:

Ik moet zeggen dat ik in het begin twijfelde bij mijn ratten. Omdat ze zo snel wat kunnen krijgen kwa ziektes. (gaf toen gekookte ei en kip, hondjes zaten wel al op rauw)
Toch heb ik er een keer rauw voer in de kooien gegooid. Nadat ze de volgende dag nog leefde ben ik niet meer terug gegaan.  ;D
Ze springen nog net geen rondjes of tegen je aan zoals de 2 hondjes doen. maar ze ruiken het al als ik de kamer binnenkom en je ziet ze allemaal uit hun slaap komen aanrennen.
Door bloemetje
#3022908
Yep volgens bijv ratten.nl voer je alleen dierlijk eiwit aan rittens en niet aan volwassen ratten. Weet je ik ben er gewoon niet in thuis vind t echt moeilijk voor ratten. Er zijn geen simpele percentages zoals voor honden...
Door miik
#3022939
Gave foto's !!!
Ik heb ook jarenlang ratjes, hamsters en andere kleine knagers gefokt.
De meest tamme diertjes gingen naar de dierenwinkel en wat minder vriendelijk was werd gevoerd aan de katten.
Mijn knagers barfden ook en deden het er super op. De dierenwinkels wilden ze heel graag hebben omdat ze zo super gezond waren. Ze vergeleek het dat mijn jonge grut voelde als "bodybuilders" en niet als slappe poppen...
Op het moment dat je hamsters en ratten regelmatig vlees voert merk je gewoon dat ze meer spiermassa krijgen en dat ze stevig en "droog" aanvoelen.... in tegenstelling tot de meeste die slap en pappig voelen...
Dus ja, je mag best meer/vaker foto's plaatsen hoor !

Afbeelding
Laatst gewijzigd door miik op ma 17 nov 2014, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door