Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door prisje
#3022336
Hallo,

Voor de hond heb ik al een menu geplaats. Ik zou graag jullie feedback willen over het menu voor mijn katten. De katten krijgen momenteel Degomeat van de hond mee. Ze hebben al een stuk penslap van de hond afgejat en al lekker lopen knagen aan het eendenkarkas wat de hond liet staan.
Viskoppen laten de beide dames dan wel weer staan
Het zijn beide poezen van ong 3.4 kg.

Volgens de rekenhulp:
Hoeveelheid: 3% van 3.4 kilo = 102 gram per dag / 714 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  51gr p/dag
Groentes 0% :  0gr p/dag
Orgaanvlees 15% :  15gr p/dag
Spiervlees 25% :  26gr p/dag


Maandag:
40 gr konijnenkarkas
70 gr hertenvlees

Dinsdag:
40 gr kippennekken
45 gr konijnennieren

Woensdag:
40 gr zalmkarkas
70 gr hertenvlees

Donderdag:
40 gr konijnenkarkas
45 gr lamslever
1 eendagskuiken

Vrijdag:
40 gr eendenvleugels
70 gr geitenvlees

Zaterdag:
40 gr kippennekken
50 gr runderhart

Zondag:
40 gr eendenvleugel
75 gr hertenvlees

De bedoeling is uiteraard wel om in diersoorten af te wisselen.
Zou ik op bv zondag ook kunnen zeggen ik geef een hele kwartel? of kom ik dan weer niet uit met de rest van de week

Ik hoop dat ik een beetje goed zit zo niet hoor ik het heel graag!

Alvast bedankt.

Groetjes Priscilla
Gebruikersavatar
Door koekje
#3022361
Welkom!

Je menu ziet er al goed uit!
1 kuikentje per week is niet zo heel veel, je mag er best 2 geven.
Eendenvleugels zijn best een stevige kluif voor (beginnende) katten. Je kan ze op weg helpen door de vleugel eerst met de hamer te slaan.
50% vleesbot is wel erg ruim. Ik wil je aanraden in dat geval alleen vleesbot te voeren wat heel dik bevleesd is.
Natuurlijk mag je op zondag ook een hele kwartel geven; erg lekker. Ik tel kwartels als heel, dus haal het gewicht van het weektotaal af.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3022371
Bedankt voor je reactie.
Ik zie idd dat ik het zo gekopieerd heb van de rekenhulp.
Zoals je kunt zien aan het menu ben ik uitgegaan van 40/20/40. Was niet goed aan het opletten.
Dan ga ik nog ergens een kuiken tussen plaatsen en even een extra menu maken voorals ik kwartels heb.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3022373
Daar hoef je geen heel nieuw weekmenu perse voor te maken hoor. Gewoon een kwartel in 2 knippen en ieder een halve geven ipv de gebruikelijke zondagsmaaltijd. Tenzij je standaard iedere zondag een kwartel wilt geven, dan kan het handig zijn dit even aan te passen in je menu.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3022525
Ligt eraan hoe ze het eten natuurlijk. Als ze het nou heel lekker vinden zal dat wel een standaard zijn en zal ik het dan wel gaan aanpassen. Bedankt weer voor je advies
Gr Priscilla
Gebruikersavatar
Door prisje
#3022670
Ze zijn beide 3.5 jaar en zijn gewone europeze kortharen. Het zijn inderdaad kleine katten maar beiden goed op gewicht gelukkig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3023155
Ziet er prima uit , voor een eerste menu'tje.
Houdt er wel rekening mee dat je misschien een paar zaken zou kunnen moeten veranderen. Hier vonden ze vb lamslever niet te vreten.
Als zoiets gebeurt, kan je beter uitproberen welke lever ze wel lusten. ;)
Er staat bv ook zalmkarkas in je menu (de middengraat vonden mijn katten trouwens te hard), terwijl je voorheen zegt dat ze vis niet willen...
Als ze zalm zo niet lusten, gaat zalm-kipmix er misschien wel in, of lusten ze wel haring of sardien of makreel... Even uitproberen.

Ben je van plan om 1 keer per dag te voeren? Want bij katten is het meestal beter om 2 keer per dag te voeren.
En dat is ook iets dat je moet uitproberen, maar katten kunnen ook slecht reageren op vleesbot op een ander moment als spier of orgaan.  Honden kunnen daar doorgaans goed tegen, katten kunnen daar erg wisselende ontlasting van krijgen.
Persoonlijk voer ik 's ochtends vleesbot met spier en 's avonds vleesbot met orgaan. Dus elke dag compleet.  Hele kwartel is natuurlijk compleet van zichzelf en kan je wel gewoon in stukken voeren zonder te moeten uitrekenen.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3023879
pearlsofpassion schreef: Ziet er prima uit , voor een eerste menu'tje.
Houdt er wel rekening mee dat je misschien een paar zaken zou kunnen moeten veranderen. Hier vonden ze vb lamslever niet te vreten.
Als zoiets gebeurt, kan je beter uitproberen welke lever ze wel lusten. ;)
Er staat bv ook zalmkarkas in je menu (de middengraat vonden mijn katten trouwens te hard), terwijl je voorheen zegt dat ze vis niet willen...
Als ze zalm zo niet lusten, gaat zalm-kipmix er misschien wel in, of lusten ze wel haring of sardien of makreel... Even uitproberen.
Aanpassen kan zeker gebeuren. Van rund hebben ze de organen al gehad en vonden ze heerlijk. Konijn ook maar lam dan weer niet dus is even afwachten natuurlijk.
De koppen van vissen laten ze liggen daar doen ze niks mee maar de rest van de vis eten ze dan wel weer op. alleen sardientjes eten ze wel helemaal.
pearlsofpassion schreef: Ben je van plan om 1 keer per dag te voeren? Want bij katten is het meestal beter om 2 keer per dag te voeren.
En dat is ook iets dat je moet uitproberen, maar katten kunnen ook slecht reageren op vleesbot op een ander moment als spier of orgaan. Honden kunnen daar doorgaans goed tegen, katten kunnen daar erg wisselende ontlasting van krijgen.
Persoonlijk voer ik 's ochtends vleesbot met spier en 's avonds vleesbot met orgaan. Dus elke dag compleet. Hele kwartel is natuurlijk compleet van zichzelf en kan je wel gewoon in stukken voeren zonder te moeten uitrekenen.
Op kvv krijgen ze nu zelfs 3x per dag eten anders lopen ze de hele dag om eten te zeuren.
Ik was van plan om dat naar 2x te doen kijken hoe dat gaat. Bedankt voor de tip over de ontlasting. Ik zal dat even goed in de gaten houden en evt het voeren er dan op aanpassen.

Ze krijgen hetzelfde als de hond krijgt dus elke dag compleet word dan wat lastiger vandaar dat ik eerst kijk hoe het gaat om het spiervlees en orgaan af te wisselen. Mocht dat niet goed gaan dan zal ik iets moeten verzinnen om ze elke dag compleet te doen
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3023947
Orgaan als nier en lever (met uitzondering van konijnennier) wordt hier los niet gegeten. Ze hebben pech want ik wil afwisselen. Dus ik meng het met spiervlees en dooivocht en dan lusten ze het wel, alledrie. Sommige levertjes smaken volgens mij wat sterker, bijv. Lamslever. Dat moet ik echt mengen met iets heel lekkers en liefst in de ochtend al klaarleggen in wat dooivocht. Maar dan laten ze zich goed foppen. Dus laat je niet uit het veld slaan als ze iets niet lusten. Niet zelden eet de ene poes hier trouwens gewoon de orgaantjes als eerste op, die vindt sommige dingen los wel lekker haha.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3024305
Gelukkig zijn mijn katten niet zo kieskeurig. Ze doen namelijk bij elke maaltijd alsof ze al 3 weken niks te eten hebben gehad haha.
Daarnaast ben ik ook van je eet het maar op je krijgt niks anders. Alleen die vissenkoppen eten ze dan echt niet.
Mochten ze nou een bepaald iets echt weigeren dan zijn ze altijd nog te foppen idd:)
Bedankt voor je tip van het dooivocht!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3024379
Katten kan je niet dwingen door niets anders aan te bieden hoor. Je kan er wel een beetje druk op zetten, maar als ze het niet lusten gaan ze het echt niet eten.
Foppen is meestal een beter plan, want ze kunnen wel aan een smaak wennen.  Mijn rode heeft aan zowat alles wat hij nu eet moeten wennen, los van kip en konijn. In begin lustte hij vrijwel niets.
De eerste keer nier is gelukt doordat ik per toeval een konijnkarkasje vond met een niertje nog in.  Dat is mooi opgegaan en sindsdien lust meneer konijnnier.  Iets anders krijg ik er hier zowiezo niet in van nier, bij geen van de drie.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3024381
Laten staan probeer ik hier ook nog wel eens, maar dan echt niet langer dan een dag. Ik probeer het 's morgens en 's avonds nog een keer en als ze het dan niet eten krijgen ze echt wat anders. Gebeurt niet zo heel vaak, want soms eten ze het alsnog, en ik weet inmiddels redelijk wat ze lusten. Maargoed katten zijn soms echt zo ondankbaar, dat waar ze eerst een moord voor doen is drie weken later vergif, dus soms moet je creatief zijn ::) Andersom trouwens ook, dan sla je aan het malen van 'dat lust hij niet meer' en doe je er wat lekkers bij in, jat hij het van de anderen. :biggrin2: Achja ze houden je bezig. ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door