Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3022440
De nagels van Nelson worden lang, en zeker omdat hij zo krabt wil ik ze liever kort houden.
Hij heeft allemaal zwarte nagels. Hoe knippen jullie die?
Door Lil
#3022442
Al jaren: knip en klaar. Ik heb zo'n guillotine tang en bij Jones heb ik bijna 2 handen nodig om dat ding dicht te krijgen en bij Boris en Cay ging dat gemakkelijker.

Maar wat bedoel je precies met hoe knip je die? Wil je een bepaalde uitleg?

Als het voor het krabben is: na het knippen zijn de nagels vlijmscherp! Ik zou daarna nog met zo'n slijptolletje erlangs gaan, dan zijn ze niet meer zo scherp.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3022444
Heel voorzichtig stukje voor stukje
In 10 jaar tijd incl 3 honden is het dus 1x "mis gegaan" Piepende hond en bloedbad. Maar het ziet er erger uit dan het is, hond nog verder kunnen knippen en daarna stolt het bloed en blijft maar een paar uurtje gevoelig, daarna niks meer aan de hand.
Je kunt vaak net een stukje in de nagel kijken en dan zie je tot waar je zeker kunt knippen. (je kunt verder) Dus als de hond op zijn zij ligt is het het makkelijkst. dan kun je onderin kijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3022460
Vijlen kan je natuurlijk altijd doen, maar als je wil knippen kan je dat ook wel.
Je moet gewoon opletten dat je het niet te lang zo laat en ze lang laat worden.
Als je dat doet, kan het leven heel ver in de nagel doorgroeien.  Als je ze regelmatig knipt, gebeurt dit nooit verder dan het haar.
Als je dan dus stukje per stukje afknipt tot aan de haarlijn, dan zit je wel goed.
Nelson heeft natuurlijk kort haar, dus leg zijn haartjes mooi langs de nagels en knip niet korter dan zijn vacht rijkt.
Het is even goed kijken en wennen, want je kan natuurlijk zijn haar ook wegstrijken en heel de nagel blootleggen, maar das dus net niet de bedoeling.
Bij honden met lange vacht op hun voeten, is het lastiger.  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3022486
Nou, de vraag komt vooral omdat een kennis van ons ooit een konijn zijn nagels kwam knippen, en dat hoefde daarna nooit meer. Het was knip, bloedbad, konijn dood  :-X

Vandaar dat ik niet zo'n held ben, maar om nu telkens naar de trimsalon te gaan is ook weer zo iets.
Met een slijptolletje er langs na het knippen is wel slim ja! Het moet inderdaad niet te lang worden.
Gebruiken jullie een speciaal schaartje?
Door Lizzy
#3022494
De kunst is dus flintertje voor flintertje en langzaam knijpen in de tang. Dan kun je nog stoppen met knippen voordat je echt in het leven hebt geknipt.
Door tt-tjes
#3022538
Chendo's nagels knip ik elke week een flintertje na het kammen. Balou zijn nagels hoef ik nooit te knippen en Fjurdy's nagels doe ik met de dremel, omdat hij ook ooit eens door iemand ( niet door mij) in het leven geknipt is en sindsdien panisch is voor de nageltang.
ik haal er altijd het puntje af.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3022571
Hope schreef: Nou, de vraag komt vooral omdat een kennis van ons ooit een konijn zijn nagels kwam knippen, en dat hoefde daarna nooit meer. Het was knip, bloedbad, konijn dood  :-X

Vandaar dat ik niet zo'n held ben, maar om nu telkens naar de trimsalon te gaan is ook weer zo iets.
Met een slijptolletje er langs na het knippen is wel slim ja! Het moet inderdaad niet te lang worden.
Gebruiken jullie een speciaal schaartje?
Meen je dat?
Konijn zal dan wel gestopt zijn met eten of zo, want ik kan me moeilijk voorstellen dat ze anders sterven van eens verkeerd te knippen.  :o
Konijnennagels knippen is anders super simpel. Veel eenvoudiger dan bij een hond.  In de opvang komen soms konijnen binnen waar de nagels langer zijn dan de tenen, vreselijk! Maar ook die kan je perfect gewoon met de haarlijn gelijk knippen, het leven zit nooit verder dan dat.
Ikzelf zet konijnen altijd op mijn schoot, maar de persoon die de opvang leidt, neemt zo'n konijn zelfs gewoon onder zijn oksels en knipt ze in de lucht. Gelijk met de vacht van de poten dus, van haar heb ik dat geleerd.  Ze heeft natuurlijk erg veel ervaring, maar das wel indrukwekkend om te zien, en ik geloof niet dat ik ooit geweten heb dat ze verkeerd knipte.
Ik heb 1 keer een bloedende nagel gehad bij een konijn (en ik heb er wel een aantal geknipt, ook met zwarte nagels), en 1 bij de hond van mijn ouders. Die vond ik veel lastiger.  Was trouwens een Ierse Setter, dus ook compleet donkere nagels en ze waren iets te lang niet onderhouden.
Mijn katten hebben witte nagels dus das eenvoudig te zien waar het leven zit.

Ik heb zo'n huisdieren-nagelknip-schaartje.  Ik heb het bij mijn eerste konijn wel met een mensennagelknipper gedaan, maar dan moest ik de achterpoten in 2 delen doen. Niet erg handig. Ik denk niet dat je heb bij een hond zoals een labrador anders kan dan met zo'n schaar.  Ik vind die schaartjes alleszinds heel gemakkelijk omdat je de nagel erin plaatst en dan niet meer naast kan knippen. Je moet enkel de lengte inschatten terwijl je knipt.

Zoals Lizzie het doet, lijkt me ook de beste methode bij een hond. ;)
Dus heel mijn verhaal doet er niet echt toe dan...  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 17 nov 2014, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3022601
pearlsofpassion schreef: Meen je dat?
Konijn zal dan wel gestopt zijn met eten of zo, want ik kan me moeilijk voorstellen dat ze anders sterven van eens verkeerd te knippen.  :o
Konijnennagels knippen is anders super simpel. Veel eenvoudiger dan bij een hond.  In de opvang komen soms konijnen binnen waar de nagels langer zijn dan de tenen, vreselijk! Maar ook die kan je perfect gewoon met de haarlijn gelijk knippen, het leven zit nooit verder dan dat.
Ikzelf zet konijnen altijd op mijn schoot, maar de persoon die de opvang leidt, neemt zo'n konijn zelfs gewoon onder zijn oksels en knipt ze in de lucht. Gelijk met de vacht van de poten dus, van haar heb ik dat geleerd.  Ze heeft natuurlijk erg veel ervaring, maar das wel indrukwekkend om te zien, en ik geloof niet dat ik ooit geweten heb dat ze verkeerd knipte.
Ik heb 1 keer een bloedende nagel gehad bij een konijn (en ik heb er wel een aantal geknipt, ook met zwarte nagels), en 1 bij de hond van mijn ouders. Die vond ik veel lastiger.  Was trouwens een Ierse Setter, dus ook compleet donkere nagels en ze waren iets te lang niet onderhouden.
Mijn katten hebben witte nagels dus das eenvoudig te zien waar het leven zit.

Ik heb zo'n huisdieren-nagelknip-schaartje.  Ik heb het bij mijn eerste konijn wel met een mensennagelknipper gedaan, maar dan moest ik de achterpoten in 2 delen doen. Niet erg handig. Ik denk niet dat je heb bij een hond zoals een labrador anders kan dan met zo'n schaar.  Ik vind die schaartjes alleszinds heel gemakkelijk omdat je de nagel erin plaatst en dan niet meer naast kan knippen. Je moet enkel de lengte inschatten terwijl je knipt.

Zoals Lizzie het doet, lijkt me ook de beste methode bij een hond. ;)
Dus heel mijn verhaal doet er niet echt toe dan...  ::)
Heel jouw verhaal doet er wel toe hoor! ;) Dat van de lengte van het haar is helemaal nieuw voor mij. Al vraag ik me wel af of dat bij een korte vacht ook geldt? Dan houdt onze Sergi nagels over van 2 à 3 mm en ben ik bang voor een bloedbad en een hele zielige hond... :o
Door Lil
#3022830
Ruisje schreef: Heel jouw verhaal doet er wel toe hoor! ;) Dat van de lengte van het haar is helemaal nieuw voor mij. Al vraag ik me wel af of dat bij een korte vacht ook geldt? Dan houdt onze Sergi nagels over van 2 à 3 mm en ben ik bang voor een bloedbad en een hele zielige hond... :o
Volgens mij geldt dat alleen bij konijnen. Bij honden: geen van mijn drie heeft zo  weinig leven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door