Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#3022225
Er is een nieuwe vogelgriep in NL. Vermoedelijk overgedragen door wilde vogels. Vooral kippen, kalkoenen en wilde eenden zijn vatbaar hiervoor.
Het kan op zoogdieren overgebracht worden. Voor mensen is het advies om kippen vlees goed gaar te maken, maar hoe zit het met het rauwe gevogelte voor onze honden en katten? En hoe ziek kan een hond of kat hiervan worden?

Voor gezonde mensen is het een milde griep van 5 dagen. Voor mensen die al een griepje hebben kan het echter dodelijk aflopen.

Bron voor de info die ik geef:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... de_1177136


Maar weet iemand antwoord op mijn vraag?
Door Lizzy
#3022386
Nee. Helaas niet. In 2006 beloofde men al onderzoek te gaan doen naar of honden de vogelgriep wel of niet kunnen krijgen en wat de gevolgen zijn als ze het wel kunnen krijgen. En daarna werd het stil.
Door Roosj
#3022415
Lizzy schreef: Nee. Helaas niet. In 2006 beloofde men al onderzoek te gaan doen naar of honden de vogelgriep wel of niet kunnen krijgen en wat de gevolgen zijn als ze het wel kunnen krijgen. En daarna werd het stil.
Ok. De huidige variant zou bij alle zoogdieren voor kunnen komen. Als voorbeeld word oa katten benoemd.

Ik ga vandaag ff rond bellen.
Door Roosj
#3022422
Ik heb ff rond gebeld.

Het RIVM verwees me naar de GGD, maar de GGD site ligt plat. Ik heb daarop Any Animal (dierenarts/orthomoleculaire arts/producent van Carnivoer etc) gebeld. Zij zijn het nog hard aan het uitzoeken. Ze hebben contacten met de overheid en Dhr. Geitenbeek gaat hier een artikel over maken, welke binnen 24h op hun websites gepubliceerd zal worden.

Wel konden ze me al met zekerheid vermelden dat besmetting via voeding niet kan omdat het vlees nu 72h nergens heen mag en eerst uitvoerig gecheckt word.
Voor nu kreeg ik dus wel het advies om het eten van vogelpoep te vermijden omdat ze nog niet weten hoe of wat.

Ik zal een link naar het artikel plaatsen wanneer dat er is.
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 17 nov 2014, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3022573
Roosj schreef: Ik heb ff rond gebeld.

Het RIVM verwees me naar de GGD, maar de GGD site ligt plat. Ik heb daarop Any Animal (dierenarts/orthomoleculaire arts/producent van Carnivoer etc) gebeld. Zij zijn het nog hard aan het uitzoeken. Ze hebben contacten met de overheid en Dhr. Geitenbeek gaat hier een artikel over maken, welke binnen 24h op hun websites gepubliceerd zal worden.

Wel konden ze me al met zekerheid vermelden dat besmetting via voeding niet kan omdat het vlees nu 72h nergens heen mag en eerst uitvoerig gecheckt word.
Voor nu kreeg ik dus wel het advies om het eten van vogelpoep te vermijden omdat ze nog niet weten hoe of wat.

Ik zal een link naar het artikel plaatsen wanneer dat er is.
Je bedoelt daarmee hele prooidieren met darmen, neem ik aan? En eendagskuikens moeten ook in de vriezer blijven ??? Zijn de poezels niet blij mee...
Door Roosj
#3022635
Ruisje schreef: Je bedoelt daarmee hele prooidieren met darmen, neem ik aan? En eendagskuikens moeten ook in de vriezer blijven ??? Zijn de poezels niet blij mee...
Ik bedoelde eigenlijk meer dat mijn hond onder het lopen wel eens vogel ontlasting op eet. Daar moest ik voor de zekerheid mee oppassen omdat ze dus nog niets zeker weten. Wilde, levende dieren worden ook niet op de vogelgriep getest.
Door Ruisje
#3022689
Roosj schreef: Ik bedoelde eigenlijk meer dat mijn hond onder het lopen wel eens vogel ontlasting op eet. Daar moest ik voor de zekerheid mee oppassen omdat ze dus nog niets zeker weten. Wilde, levende dieren worden ook niet op de vogelgriep getest.
Ow oké! Gelukkig eten ze hier geen vogelpoep. ;) Straks dan toch maar een paar kuikentjes uit de vriezer halen voor het kattenontbijt morgen...
Gebruikersavatar
Door pike
#3022766
Als ik dit onderzoek mag geloven:

https://nioo.knaw.nl/nl/pers/onderzoek- ... n-het-hier

dan zijn onze wilde eenden drager van het vogelgriepvirus, dus zijn ze er altijd mee besmet en zouden nóg de honden nóg wij mensen wilde eend mogen eten omdat we dan ziek worden? Mijn honden eten alleen tamme eend, wij zelf eten alleen wilde eend en we leven nog steeds allemaal. Ik heb nog steeds liever dat ze een vogelpoepje eten dan een vieze kattendrol.

Trekvogels krijgen meestal de schuld, maar de ware oorzaak van het probleem is natuurlijk het feit dat er duizenden dieren op een kluitje worden gehouden onder erbarmelijke omstandigheden. Deze onnatuurlijke situatie vraagt gewoon om ziekte. Overbevolking wordt in de natuur altijd aangepakt met ziekte om het evenwicht te herstellen. Bij mensen gaat dat niet anders.
Door Ruisje
#3022785
pike schreef: Als ik dit onderzoek mag geloven:

https://nioo.knaw.nl/nl/pers/onderzoek- ... n-het-hier

dan zijn onze wilde eenden drager van het vogelgriepvirus, dus zijn ze er altijd mee besmet en zouden nóg de honden nóg wij mensen wilde eend mogen eten omdat we dan ziek worden? Mijn honden eten alleen tamme eend, wij zelf eten alleen wilde eend en we leven nog steeds allemaal. Ik heb nog steeds liever dat ze een vogelpoepje eten dan een vieze kattendrol.

Trekvogels krijgen meestal de schuld, maar de ware oorzaak van het probleem is natuurlijk het feit dat er duizenden dieren op een kluitje worden gehouden onder erbarmelijke omstandigheden. Deze onnatuurlijke situatie vraagt gewoon om ziekte. Overbevolking wordt in de natuur altijd aangepakt met ziekte om het evenwicht te herstellen. Bij mensen gaat dat niet anders.
Precies! Alles valt of staat met de gezondheid en weerstand van het dier, en ons! :) Moeder Natuur weet het altijd het beste!
Gebruikersavatar
Door Aurora Borealis
#3023000
pike schreef: Als ik dit onderzoek mag geloven:

https://nioo.knaw.nl/nl/pers/onderzoek- ... n-het-hier

dan zijn onze wilde eenden drager van het vogelgriepvirus, dus zijn ze er altijd mee besmet en zouden nóg de honden nóg wij mensen wilde eend mogen eten omdat we dan ziek worden? Mijn honden eten alleen tamme eend, wij zelf eten alleen wilde eend en we leven nog steeds allemaal. Ik heb nog steeds liever dat ze een vogelpoepje eten dan een vieze kattendrol.

Trekvogels krijgen meestal de schuld, maar de ware oorzaak van het probleem is natuurlijk het feit dat er duizenden dieren op een kluitje worden gehouden onder erbarmelijke omstandigheden. Deze onnatuurlijke situatie vraagt gewoon om ziekte. Overbevolking wordt in de natuur altijd aangepakt met ziekte om het evenwicht te herstellen. Bij mensen gaat dat niet anders.
helemaal mee eens, er wordt ook gezegd dat het uit Duitsland komt. Ze vertellen zo veel  :-\ geloof er geen barst van. Alles op elkaar proppen dat geeft pas ziekten zowel bij mens als dier.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3023009
Aurora Borealis schreef: helemaal mee eens, er wordt ook gezegd dat het uit Duitsland komt. Ze vertellen zo veel  :-\ geloof er geen barst van. Alles op elkaar proppen dat geeft pas ziekten zowel bij mens als dier.
Dat zeg ik al jaren, makkelijk afschuif systeem
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door