Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Bizzy
#3020833
Hoi, ik wil een barfmenu gaan samenstellen. Ik lees regelmatig over een pensdag, ,
maar ook dat je hoeveelheid pens niet meer dan 10% van je menu moet zijn. Is 1 pensdag in de week te veel en moet ik dan naar een 10-daags menu? En bij een visdag, is dat compleet of moet ik voor die dag ook extra organen rekenen?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3020866
Goed dat je je goed inleest!

Als je de barfrekenhulp gebruikt dan zie je hoeveel gram orgaan je zou moeten voeren. In principe zou je daar de helft van kunnen aanhouden (in mijn geval 600 gram orgaan = 300 gram pens) en dat als pens voeren per week.

Ik voer echter 1 dag gewoon een hele lamspens of iig sowieso de hoeveelheid die hij per dag aan eten moet hebben (das ongeveer 600 gram) aan pens. Sommige honden krijgen daar diarree van maar mijn juist niet. Ik vind het persoonlijk niet erg om wat meer pens te voeren dan aanbevolen, het doet mijn hond altijd goed en hij lust het graag.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3021022
Kira heeft gisteren een pens dag gehad in combi met een halve lams kop.
in totaal krijgt zij 910gr orgaan per week (20%), waarvan de helft 455gr pens.
Ook hier helemaal geen probleem.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3021476
1 dag voer is 14% van een weekmenu.
Als je dus elke dag evenveel voert, en je voert een volledig dag pens, dan heb je 14% pens in je menu. Hetzelfde geldt voor vis.
Maar je hoeft niet percé elke dag evenveel te voeren.
En je hoeft ook niet alle pens of vis op 1 dag te geven.  Dat is natuurlijk een keuze.
Je moet altijd opletten ivm vertering en stoelgang, ik wil zeggen dat vis soms zwaar op de maag kan vallen (licht misselijk na de maaltijd) en diarree kan geven.  Het is wel afhankelijk van je hond. Maar veel honden vinden het wel aangenamer om vis samen met vleesbot of spier te eten.  Als hij gemakkelijker diarree krijgt, ben je best er vleesbot bij te voeren.
Ook op pens reageren niet alle honden gelijk.  Dus dat is even uittesten of je hond pens alleen goed verdraagt, of dat je er beter wat bij geeft.

Zelf voer ik alle dagen compleet bij mijn katten, en dan voer ik 4 dagen orgaan in de week, 1-2 dagen vis ipv orgaan en 1-2 dagen kuiken (eitjes bij honden).  Je moet zelf een beetje zoeken hoe je je menu het liefst wil invullen en verdelen.
Gebruikersavatar
Door brenda532
#3022106
hier word ook alleen pens gevoerd 1 x per week.
geen gekkigheid de volgende dag en dat heeft hij ook niet met een visdag...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3022125
Hier voer ik alleen pens in combinatie met vleesbot. Anders wordt het dunne poep. Kwestie van proberen.

Qua percentage kun je of 1 keer per 2 weken een pensdag doen, of iets minder pens geven. Of niet al te nauw naar het percentage kijken, als je maar zorgt dat je netjes aan de % van de rest van het orgaan, spier en bot komt. Dan eet ie maar lekker een keer wat meer (als ie niet al tonnetje rond is  ;) )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door