Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door nisha
#3020950
Ik zal op dit forum ook maar mijn dilemma stellen over het geven van kvv want ook al ben ik er al weken mee bezig en stel vragen op andere forums,kan geen besluit nemen
Ik zou zo graag mijn pup en volwassen hond volledig op kvv zetten maar durf het gewoon niet

De fokker van mijn berner heeft me verschillende keren gewaarschuwd dat ik zeker de pup niet volledig op kvv mag zetten, dat ze dan tekorten
gaan hebben met later de nodige gevolgen

Mijn vorige berner is ingeslapen door afgebrokkelde heupen, ze had HD in zeer erge mate, is 6.5 jaar geworden, ingeslapen een goede 2.5 maand geleden
Ze kreeg als puppy maanden enkel kvv en ook al wist ik dat ze zeer slechte heupen had, op laatste brokkelde het boT en kraakbeen gewoon af (was te zien op foto)
Denk  nu natuurlijk dat ze misschien in haar puppytijd door het geven van enkel kvv tekorten heef opgelopen en dat dit haar botten later zo broos heeft gemaakt.

Das dus de reden dat ik momenteel het niet durf, deze pup komt van gezonde ouders en is gezond momenteel en kzou het mezelf noot vergeven
dat ik door verkeerde voeding haar vroegtijdig moet laten inslapen

De honden krijgen nu elke ochtend kvv en s'avonds brok, af en toe eens een kippevleugel of ribje
Probleem is vooral dat mijn pup, bernerteef van 18 weken, weegt 21 kilo nu, de hoeveelheid brok dat ze moet eten zelden opeet.
Ze krijgt elke ochtend 400 gram kvv wat maar een 3 de is van wat ze normaal per dag zou moeten eten
en er staat brok klaar heel de dag maar ze eet soms pas tegen de avond een halve portie, dus eigenlijk eet ze veel te weinig.

Ik moet ofwel de stap eindelijk zetten en haar meer kvv geven of brok zoeken dat ze liever eet, maar zo is het ook niet gezond, ze groeit als kool en heeft
goede voeding nodig.

Maar tja, wie haalt de agnst bij me weg dat kvv alleen niet goed is?
En dit door jaren ervaring en het geven van kvv aan pups
Want veel mensen volgen de massa dikwijls en doen wat andere schrijven zonder er verder misschien bij stil te staan of het wel klopt
Daarom dat ik dus liever dit vraag aan mensen die het al jaren geven, fokkers die hun puppen laten opgroeien op kvv en me kunnen bewijzen dat hun honden
gezond en een mooie leeftijd hebben zonder broze botten en andere ziektes ten gevolgen van het geven van kvv misschien
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3020953
Ik snap dat je bang bent dat je hond op KVV tekorten kan oplopen, maar heb je diezelfde angst dan niet bij brokken?
Dit is de reden dat er altijd aangeraden wordt om meerdere merken KVV te geven, dan weet je zeker dat een hond overal wat van binnen krijgt.
Verder zijn er vast mensen die beter advies kunnen geven dan ik ;)

Oh, ennuh...  :hi: en foto's?
Door nisha
#3020966
Brok bestaat al heel lang, kvv en barf is wat nieuwer, en alhoewel het echt wel meer en meer word gegeven, zelfs nu dierenartsen voorstander worden van het geven van kvv, in honden magazien's er artikels worden gegeven en ze erbij schijven dat het gezond is kan ik niet van het gevoel afstappen, echt raar wel

Want kenji, mijn 9 jaar oude malamute kruising, krijgt al vanaf pup kvv, mijn vorige honden ook, maar wel altijd met brok maaltijd erbij
En hij is nog altijd heel gezond
Door Lizzy
#3020970
Nou even een oprechte vraag aan jou. En aan je fokker. Wil die fokker van jou nou met droge ogen beweren dat honden die opgegroeid zijn op brok allemaal reuze gezond rondlopen en oud worden en geen skelet problemen hebben? Berners krijgen geen HD, ED en kanker als je ze alleen brokkies voert? Geeft ze 10 jaar garantie op een gezonde Berner, als jij brokkies gaat voeren?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3020972
Ik weet 1000% zeker dat BARF eerder was dan brok.
Wat aten de voorouders van de hond? Echt geen brokkies hoor, maar prooidieren, vlees dus  ;)

Wat wil je nou precies van ons horen? Natuurlijk gaan we hier geen brokken aanraden. Dit is immers een versvoer-forum.
Ik zou gaan Barfen als je echt zeker wil weten wat je voert. In een gevarieerd menu zit alles wat je hond nodig heeft, en ook nog eens optimaal opneembaar en geen synthetische rommel en koolhydraten zoals in brokken.

Hoe veel honden die brokken eten krijgen HD? En botproblemen? En weet ik wat voor ziektes? En als je dan bij de dierenarts komt, zegt ie dan dat het aan de brokken ligt? Nee dan is het ineens erfelijk. Of heb je gewoon pech.
Maar als iemand vlees voert dan komt alles wat de hond ooit nog krijgt door het vlees. Uiteraard  ::)

Als jij je goed voelt bij brokken voeren, gewoon doen. Maar als je over wil op vlees, zou ik hier een topic maken met je menu, dan kunnen mensen hier er kritisch naar kijken zodat je hond niks tekort komt.

Succes  :)
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3020975
[quote="son"]
Brok bestaat al heel lang, kvv en barf is wat nieuwer, en alhoewel het echt wel meer en meer word gegeven, zelfs nu dierenartsen voorstander worden van het geven van kvv, in honden magazien's er artikels worden gegeven en ze erbij schijven dat het gezond is kan ik niet van het gevoel afstappen, echt raar wel

Want kenji, mijn 9 jaar oude malamute kruising, krijgt al vanaf pup kvv, mijn vorige honden ook, maar wel altijd met brok maaltijd erbij
En hij is nog altijd heel gezond
[/quote]

Brok bestaat pas een jaar of 70, dat is echt niet zo lang... BARF bestaat al veel langer, het heette alleen niet atijd zo.
Ik denk dat jouw vorige hond die klachten sowieso gekregen had, KVV of niet. Kan jouw fokker je verzekeren dat jouw hond het niet gekregen had als hij alleen brokjes had gehad? En welke brok dan?
Kijk bijvoorbeeld naar de honden van Lizzy, die staan al 4 generaties op vers vlees en die zijn hartstikke gezond!

Mijn pup (nu 9 maand) is veel rustiger en mooier gegroeid op KVV dan mijn volwassen hond destijds op brok. Juist dat wisselen tussen brok en KVV zou weleens een probleem kunnen opleveren. Daarnaast: hoe weet je zeker dat die brokken goed zijn? Je vertrouwt dan op een multinational, die geld moet verdienen, dat jouw hond goede voeding krijgt  :-X

Wisselen van KVV wordt wel aangeraden bij pups, zodat ze bij wisselende samenstelling toch genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. BARF is in dat opzicht beter, dan weet je precies wat erin gaat en waarom  :)
Door Lizzy
#3020977
Sinds 1990 is BARF dus heel erg in. Een hype, zeg maar. Die nu zo'n 24 jaar duurt. En zo lang bestaan brokkies nog helemaal niet. En wat dacht je dat ze voor die tijd aten, voor de komst van de brok?

Ik heb nog wat leuke boekjes liggen van Donath over wat je je hond te eten moet geven. Toen bestonden brokkies nog niet. Tot meneer Donath zelf Donatin ontwikkelde. En Hols hondenbrood.

En hier loopt 4de generatie BARF hond rond. Dalmaat. Dus als je mijn mening wilt weten? Ga BARFen. Met kwalitatief goed spul. Dan ben je het zekerst van je zaak. Als je dat dan perse niet wilt, moet je zeker niet gokken op 1 merk KVV. Voer zoveel mogelijk merken als je kunt en zoveel mogelijk diersoorten.

En nogmaals, laat die fokker zonder met haar ogen te knipperen in jouw ogen kijkend maar eens beweren dat honden op brok allemaal zo gezond zijn als een vis en niet aan HD, ED en LPC lijden :-X

Maar als jij jezelf ophangt als je Berner HD ontwikkeld en jij KVV hebt gegeven zou ik zeggen: blijf lekker brokken voeren. Wat doe je dan trouwens, als ie toch weer HD ontwikkeld? Jij weet net zo goed als ik natuurlijk dat de Berner een ongezond ras is, toch?
Door CelineS
#3021044
Ik ben daar heel simpel in en dat is voer waar je zelf achterstaat.En of dat nu brok is of kvv,maakt niet uit het gaat erom dat jij vind dat je voert waar je vertrouwen in hebt.
Door nisha
#3021095
Ik heb zeker vertrouwen in verse voeding hoor, mijn man zegt dikwijls dat ik volledig over moet gaan, de honden eten het ook veel liever, zeker als het vlees wat
bloederig is, dan likken ze hun pot leeg

De fokster van Nisha, de pup, geeft zelf kvv aan de pups en de moeder, naturis met daarnaast brok

En toch zegt ze tegen mij dat ik beter als  hoofdmaaltijd brok geef

Ik was er overlaatst nog om de stamboom papieren te halen, en toen kwam er juist een hele grote bestelling Kvv binnen bij hen, voor hun honden ( 13 ) stuks

Maar ik lees hier dat sommige al verschillende generatie's lang verse voeding geven wat wel positief is

Maja, men overleden berner had al als pup zware HD,  voor ze op kvv stond had ze al problemen, vanaf dat ze op 11 weken hier kwam, ze kwam van een  heel slechte fokker, Nisha komt van een fokker waar de bloedlijnen goed zijn en geen HD en ED in voorkomen de laatste generatie's, dat zeggen ze toch en bewijs is er via de papieren.

Dus ik veronderstel dat dit wel in orde is.

Misschien moet ik gewoon met verstand op nul (dat beetje dat ik nog heb ;)) en er voor gaan, de honden zullen zoveel meer plezier hebben
Barf, dat is nog te vroeg, kvv is toch samengesteld door mensen die er zich in verdiepen, daarom dat ik het bij kvv hou, maar als knaagwerk wel dingen bij wil geven
zoals ik nu ook al doe
Door nisha
#3021112
De brokken zijn bijna op, van Kenji heb ik nog denk voor 2 maaltijden en van Nisha (pup) denk nog kilo of 3 dus tis het moment om te beslissen

Ze groeit momenteel heel mooi op, heel gelijkmatig, dat zeiden ze in de hondenschool ook al.

Als ik haar volledig wil zetten op kvv, hoeveel zou ik dan best geven? normaal schrijven ze 50 gram per kilo, dus bij haar is dat dan rond de 1 kilo, vorige week woog ze 20 kilo, dus nu zal dat rond de 21 zijn, moet haar nog eens wegen.

Een welk merken zijn beste, had gelezen dat beste is met gemalen bot in verwerkt

Nu geef ik voornamelijk Rodi exclusief en de gewone, Kenji eet liefst Smuldier, maar wil toch wat meer kwalitatief voer geven, alleen moet het nog betaalbaar blijven
Want als ik 1 kilo rodi exclusief geef en  bij kenji afstap van smuldier en  ook die rodi geef, hij krijgt 700 gram ongeveer per dag, dan is het wat te kostelijk
Door Ruisje
#3021135
Ik zou voor de betere (ja, en vaak duurderde) kvv's gaan ipv smuldier en rodi. Beide zijn, als ik het goed heb, met een premix van vitaminen en mineralen en GEEN natuurlijke calciumbron. En die natuurlijke calcium (uit vleesbot) is juist zo belangrijk voor je pup!

Wil nog beter voeren dan de goede kvv's, maar voor prijs van de goedkopere en kwalitief mindere kvv's, dan moet je volledig gaan barfen!!

Ik zou het wel weten. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 14 nov 2014, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#3021152
KVV is een hype . En ooit was er een hand vol . Nu hebben we een land vol mensen die zich ermee bezig houden .
De nieuwe merken vliegen je om de oren . Maar of al die mensen zich daar wel zo in verdiept hebben zoals jij post ?
Hang je daar maar niet teveel aan op  ;) En met een kwetsbaar ras wat ook nog eens groot word zou ik zeker voor kwaliteit gaan .
En daar hangt idd wel een prijskaartje aan met grote(re) honden . Ook ik zou het wel weten in jouw geval , barf 
Ik zou me eens heel goed in gaan lezen . En alles wat je niet begrijpt hier gaan vragen .
Ik weet niet of je de site Voerwijzer kent ? Daar kan je ook veel info vinden over kvv (als dat toch je keuze word )
Je kan ook eens op de site van Dierbewust kijken . Daar komen dierenartsen aan het woord die veel weten over verse voeding
Door Greece
#3021164
Ik heb een hond gehad groot geworden op brokken. Hij had HD en niet zo'n klein beetje ook.
Nu heb ik een jonge hond met ED en HD. Komt uit ED en HD vrije lijnen wat echt geen garantie is dat er toch geen pup tussenzit die dit wel krijgt.
De eerste weken bij mij heeft hij gebarft maar hij had er moeite mee. Voedselallergie of lekkend darm syndroom ik weet nu nog niet wat het is geweest. Noodgedwongen hem een periode op brok moeten zetten en nu weer terug op vers. Ik wil hiermee maar zeggen dat het voeren van brokken ook geen garantie is maar dat het zeker ook met aanleg/erfelijkheid te maken heeft.
Door Martine-Tom
#3021199
Klopt het dat je van Belgie komt?
Zo ja, ik geloof niet dat alle merken die we hier kennen daar ook verkrijgbaar zijn  ;)
En waarom neem je dan niet als tussenweg een kvv met bot als calcium en een premix, mss dat je je daar wat fijner bij voelt, als je jezelf ooit zou verwijten dat je kvv bent gaan voeren als ze wat gaat mankeren...dart wil je ook niet  ;)
Ik weet eerlijk gezegd zo even geen merk wat bot en premix heeft maar die zullen er vast wel zijn  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door