Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Bizzy
#3020992
Hoi, ik ben een tijdje aan het rekenen geweest voot een menu voor mijn hond.
Ik wil haar 300 gram per dag gaan geven. Daarbij ben ik uitgegaan van 50% bevleesd bot, 25% spiervlees, 7,5 % pens en 7,5% orgaanmix en 10 % groentemix.Ik heb een weekmenu gemaakt.

Dag 1 165 vleesbot, 135 pens(lap)
Dag 2 150 vleesbot, 90 spiervlees en 60 groentemix
Dag 3 150 vleesbot, 90 spiervlees, 70 orgaanmix
Dag 4 visdag compleet
Dag 5 150 vleesbot, 90 spiervlees, 60 groentemix
Dag 6 150 vleesbot, 90 spiervlees, 70 orgaanmix
Dag 7 150 vleesbot, 90 spiervlees, 60 groentemix.

Door afronding kan het soms een klein beetje afwijken.

Ik heb gekeken naar producten die ik bij degomeat kan bestellen.

De orgaanmix wil ik maken van lamslever, konijnenniertjes en kalkoenhartjes. Als pens wil ik runderpens gebruiken.

Als vleesbot wil ik kipkarkas, konijnkarkas, lamsribben en eendrugstuk bestellen. Als spiervlees rundvlees, konijnenvlees en paardensucade.

Vis, gemengd: haring, sprot, zalm, wijting.

Is dit een goede optie? Hebben jullie nog tips of op of aanmerkingen? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Wilma (ja, mijn inlognaam is Bizzy, dat is mijn hond, de naam Wilma was al in gebruik op het forum)
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3021039
Hoi,

Wat leuk dat je vers gaat voeren  ;D
Ik zie dat je op maandag 165gr vb geeft ipv 150, dat is niet nodig. Tenzij je een andere dag 135gr zou voeren, mocht je dit doen, dan klopt je week totaal niet helemaal meer.
Een visdag kan, hou er alleen rekening mee dat sommige honden hier wel eens misselijk van kunnen worden of aan de platte gaan.
Hier rekenen we vis als extra, niet als een hele maaltijd.
Doordat je vis als een hele maaltijd rekent kom je eigenlijk te kort in je sv percentage, je zit namelijk nu op 90gr per keer, terwijl als ik je percentages bereken je op 525gr per week zou moeten zitten en dan kom je op 525gr/5porties is 105gr.

Je orgaan percentages kloppen ook niet geheel als je de vis niet als maaltijd rekent.
wanneer je 2x per week orgaan voert zou je moeten uitkomen op afgerond 80gr per portie.

Je groenten percentages zijn ook niet geheel juist 10% 300 is 30gr (210/week) als je dit verdeelt over 3 porties dan kom je uit op 70gr ipv 60gr.

Lamsribben zijn wel geen beginners bot, dus daar zou ik nog even mee wachten om te voeren. Kwa variatie zit je wel goed, al zou ik in eerste instantie beginnen met nekken bv kippennekken en eendennekken.


Persoonlijk denk ik dat Bizzy door dit menu wel eens krijt poep kan krijgen, deze ervaring had ik ook met Kira,want je voert namelijk vleesbotten die minder bevleesd zijn. Ik geef zelf 40% vb, 30% sv, 10% pens, 10% (hart-lever-nier) en 10% Groenten.
Dit verdeel ik dan over elke dag vb, elke dag groeten en 4x/week sv en 2x/week orgaanmix. Je zou het kunnen proberen op 50% en aankijken hoe Bizzy het op dit menu doet :)

In begin is het zoeken, maar uiteindelijk komt er een handigheid in!!

Veel succes!!!
Laatst gewijzigd door Inouchka op vr 14 nov 2014, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Bizzy
#3021063
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, super! Een visdag is voor haar geen probleem, krijgt ze nu ook al wel. En nekken ben ik ooit idd mee begonnen, maar ze heeft ook al meer botwerk gehad en ook al ribben en zalmkop. Ik zal de percentages nog weer even kritisch onder de loep nemen en de visdag niet als compleet beschouwen. Dan moeten orgaan en groente over 7 verdeeld ipv over 6. En af en toe krijgt ze nog complete heel jonge haantjes, maar die tel ik niet mee omdat ze compleet zijn, toch?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3021168
[quote="Bizzy"]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, super! Een visdag is voor haar geen probleem, krijgt ze nu ook al wel. En nekken ben ik ooit idd mee begonnen, maar ze heeft ook al meer botwerk gehad en ook al ribben en zalmkop. Ik zal de percentages nog weer even kritisch onder de loep nemen en de visdag niet als compleet beschouwen. Dan moeten orgaan en groente over 7 verdeeld ipv over 6. En af en toe krijgt ze nog complete heel jonge haantjes, maar die tel ik niet mee omdat ze compleet zijn, toch?
[/quote]
Ik geef VB en groenten elke dag, orgaan niet. Hier geef ik de weekhoeveelheid over 2 dagen, dus in kira haar geval, zij krijgt 455gr per week, delen door 2 porties is 227gr afgerond. Met jonge haantjes bedoel je daarmee 1 dagskuikens? Die kunnen namelijk gezien worden als eitje en zou je als extraatje mogen rekenen.
Laatst gewijzigd door Inouchka op vr 14 nov 2014, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3021268
[quote="Bizzy"]
De jonge haantjes zijn van ca 100 tot 500 gram, over van de fok.
Ok dus 2 keer orgaan.
En de vis, tel ik dat dan als spiervlees of als bot?
[/quote]
Als die haantjes tot 500gr wegen, zou je die eventueel wel als volledige maaltijd kunnen geven. Moet eerlijk zijn, daar ben ik niet geheel zeker van, want zelf voer ik die niet, alleen klinkt het wel logisch. Vis hoef je niet als VB of sv te geven, als je zalmlijf geeft dan kan je dat gewoon verdelen als 150gr VB, een volledige zalmkop zou 500-800gr kunnen wegen, Eventueel kan je hierbij sv geven. Kira krijgt gewoon naast haal portie VB, sv, Gr een heel visje, bv sardientje gewoon als extra, maar ik tel het niet mee in de maaltijd. Heel soms krijgt ze ook wel een tonijn als sv. Maar dat is echt een enkele keer.
Laatst gewijzigd door Inouchka op vr 14 nov 2014, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3021358
[quote="Bizzy"]
De jonge haantjes zijn van ca 100 tot 500 gram, over van de fok.
Ok dus 2 keer orgaan.
En de vis, tel ik dat dan als spiervlees of als bot?
[/quote]

Als ze echt compleet zijn, de haantjes (dus ook de orgaantjes nog bevatten) hoef je ze niet mee te tellen. Je mag het als vleesbot meetellen, zou je dat makkelijk vinden (want dat compenseert dan de vleesbotten die wat minder bevleest zijn) maar het hoeft niet.

Vis: hele visjes hoef je niet mee te tellen. Viskop reken ik tot vleesbot. Visvlees reken ik tot spiervlees. Kijk je wel uit dat je niet meer dan 10% van het totaal aan vis voert? Dit in verband met afbraak vitamine B1.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door