Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mikai
#3019853
Hoi,

ik heb 2 siberische kat kittens Mikai en Dima. Ze zijn nu 7 mnd.  Het zijn katers en volgende maand worden ze gecastreerd. Afgelopen weekend ben ik begonnen met kvv, De smaak vis van barf ging erin maar zondag gaf ik ze gemalen muis en dat vonden ze niet lekker. Ik heb ze ook eendagskuikens gegeven, alleen Mikai heeft ze alletwee opgegeten. ( eerst hebben ze ermee gespeeld, ik moest ze daarna wel in stukjes knippen). Helaas de kippennek hebben ze niets mee gedaan ( misschien loop ik te hard van stapel en wil te veel). Doordat ik doordeweeks werk geef ik ze dan ook brokjes, momenteel rc maine coone kitten, straks wil ik ze applaws geven ( daar zit geen granen in), omdat ze behoorlijk actief zijn en ben bang dat als ze vlees krijgen dat ze niet genoeg krijgen en dat ze honger hebben als ik thuis kom. Ik weet ook niet of je vlees de hele dag kan laten staan ( extra portie geven zeg maar).
ik ga me even inlezen.

Groetjes van Daphne
Gebruikersavatar
Door koekje
#3020010
Welkom!

De meeste katten moeten even wennen en de kat uit de boom kijken. Een hele en ongemepte kippennek kan dan te imposant zijn. Het is een goed teken dat ze Tinlo hebben gegeten! Dus ze lusten het wel.
Het is helemaal niet erg als ze honger hebben als je uit werk komt. Dat kan ervoor zorgen dat ze hun rauwe vleesjes beter zullen eten.
IN principe kan je rauw ook wat langer laten staan, het is niet gelijk rot. Je zou naar wens ook een voederautomaat met timer kunnen nemen, als ze tussendoor echt eten moeten hebben. Hier zit een koelelement in en een timer op. Als je een portie bevroren kvv erin doet, blijft dat met de koeler zeker goed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3020260
Ik zou je katten op 3 keer per dag zetten.
1 maal 's ochtends, 1 keer als je thuiskomt van het werk, en nogmaals voor het slapengaan.
Dat is normaal zeker genoeg voor kittens van 7 maand, ook als ze erg actief zijn.

Op vlees krijgen katten net minder last van honger omdat daar geen koolhydraten in zitten.  Koolhydraten geven bij katten nog meer dan bij mensen insulineverschillen en onstabiele bloedsuikerspiegels waardoor honger al snel opkomt.
Op rauw vlees hebben ze dat niet en kunnen ze na een goede maaltijd ook echt een paar uur verder spelen.
Als je toch bang bent, kan je inderdaad een beetje laten staan op een koelelement of een kleine portie uit de vriezer halen net voor je vertrekt. Test maar eens uit hoe lang het duurt voor die dan mooi ontdooit is, dat duurt altijd wel even en dan is het vlees dus niet meteen bedorven.
Katten eten trouwens doorgaans ook geen bedorven vlees, dus daar hoef je je ook geen zorgen in te maken. 
Als ze nog zo jong zijn ,zullen vliegen ook geen kans krijgen, vermoed ik.  Hier werden die toch vakkundig uit de lucht gegritst en zelf opgegeten.

Kittens mag je wel onbeperkt voeren, tot je zou gaan merken dat ze wat zwaar worden (evt na de castratie).  Op vers zullen ze dat minder snel hebben dan op brok en zullen ze ook mooier gespierd opgroeien.
Ik weet dat je graanvrij wil gaan voeren, maar ook in graanvrije brok zitten koolhydraten, want zonder kunnen ze geen harde brok maken (bindmiddel). Het verschil met gewoon koolhydratenvrij is toch wel merkbaar.
Ik merk dat bij mezelf al, maar merkte het bij de katten ook meteen aan hun gedrag. 
Bij mijn katten ben ik op een keer overgegaan op 2 keer per dag rauw, omdat ze dat toch aangenamer bleken te vinden.  Maar dat merk je dan wel.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3020314
Toen ze bij mij zo jong waren had ik dus ook een voederautomaat met koelelementje eronder. Dat werkte goed. Maar er werd lange niet altijd van gegeten, al vrij snel overgegaan naar 's ochtends voor het werk eten geven, daarna bij thuiskomst en nog een klein beetje voor we gingen slapen, zoals hiervoor ook werd gezegd. Sommige smaakjes zijn in 1 keer op en de andere die ze wat minder lekker vinden staan wat langer, nog nooit problemen mee gehad. Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door mikai
#3020372
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb op zolder een timer staan ( die had ik nodig omdat mijn vorige kat Caesar suikerziekte had), die zoek ik op.
Ik heb even rondgekeken en de meeste geven hun katten die 7 mnd zijn 200 tot 300 gram per dag.
Ik wil ze 3 x daags 80 gram geven en kijken hoe ze hier op doen, als ze gecastreerd worden moeten ze minder krijgen.
ik wil ze van het weekend kvv kip gaan geven.

Ik heb nog wel een vraagje, kan je ze wel een blikje Applaws, schesir, almo nature erbij gaan geven.

Nu alleen nog op zoek naar een keukenweegschaal om te gaan wegen.

Groetjes van Daphne
Gebruikersavatar
Door Viking
#3020395
Ik zou eerst proberen of ze het zo lusten, dan kun je het blikvoer sowieso achterwege laten. Als ze de vis al zonder toevoegingen eten geloof ik niet dat ze veel moeite zullen hebben met andere smaakjes. Mocht het zo niet lukken dan kun je er wel blikvoer bijgeven en dan na verloop van tijd steeds minder zodat ze uiteindelijk alleen vlees krijgen, is toch beter hoor.
Gebruikersavatar
Door mikai
#3020951
Ik heb een zaak gevonden waar ze biologische voer verkopen, nu vraag ik me af of de samenstelling goed is. ( natuurlijk dierenvoer)
Darf eend: 10% organen ( lam, eend, rund) waarvan de helft lever
                15 % eetbaar bot ( kip/lam)
                  80% spiervlees ( rund, kip en lam)

Darf versvlees: 7,5 % organen  ( lam, kip en rund) waarvan de helft lever
                      12,5 % eetbaar bot ( kip en Lam)
                      80% spiervlees ( rund kip en lam)

Dit wil ik dan voor de grote gedeelte voeren aan mijn katten en afwisselen met verschillende soorten Tinlo.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3021069
Ik geloof dat er meer mensen zijn die Darf voeren en ik dacht dat de ervaringen goed waren. Afwisselen met iets als Tinlo is goed hoor  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door