Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Mil
#3019694
Hallo allemaal,

Ik heb al twee menu's gemaakt voor onze honden (die door de keuring zijn gekomen  :P) maar nu is het voor mij nog even lastig hoe ik een goede groentemix kan maken.

Kan iemand mij een voorbeeld geven waar ik zelf weer verder aan kan sleutelen?

Ik heb de Champion sap pers aangeschaft en wil alles rauw gaan pureren. Ik kom er op de site niet echt aan uit, hoeveel verschillende groentes je zou moeten toevoegen e.d.

Alvast bedankt!
#3019820
Het is wel handig de bovengrondse- en ondergrondse groenten een beetje gelijk te verdelen ivm de ontlasting. Hier gaat de kook over bataat, wortel, courgette, sperzieboontjes en spruitjes. Bladgroenten, broccoli, witlof en komkommer gaan er rauw door. Rode biet koop ik gekookt. Extra wat tenen knoflook, stukje gember, alfafa en na het pureren 2 of 3 eieren anders eet Lily het niet. ;)
#3019829
Mil schreef: Is er een speciale reden waarom je dit kookt?
Ja en nee. ;) Onze vorige hond verdroeg die groenten rauw niet zo goed, hij was toen wel al 10+. Ik ben het dus eigenlijk blijven doen en met name de hardere groenten gaan zo ook wat gemakkelijker in de foodprocessor. Behalve de rode biet, worden ze niet gaar gekookt hoor.
#3019835
Mil schreef: Ok, nouja dan gaan we het meemaken  ;D misschien willen ze het hier ook niet hahaha
Als je de groentenmix in dezelfde bak met je barf ontdooit en voor het geven nog even lekker door elkaar roert, dan gaat het er meestal wel goed in hoor.
Onze Lily eet het met ei net even smakelijker als zonder, dan zit ze te miepen. ;)
#3019922
Ik heb pas een mix gemaakt, met mijn Champion Juicer van (voor 4 honden voor 29 dagen): 3 grote stronken andijvie, 3 zakken waterkers, 5 stronken witlof, 1 kg wortelen, 3 bietjes, 1 pompoen, 4 courgettes, 3 stronken broccoli, 1 venkel, 1 knolselderij, 3 pastinaken, halve groene kool, 6 appelen, flinke hand winterpostelijn.
#3020209
Lizzy schreef: Ik heb pas een mix gemaakt, met mijn Champion Juicer van (voor 4 honden voor 29 dagen): 3 grote stronken andijvie, 3 zakken waterkers, 5 stronken witlof, 1 kg wortelen, 3 bietjes, 1 pompoen, 4 courgettes, 3 stronken broccoli, 1 venkel, 1 knolselderij, 3 pastinaken, halve groene kool, 6 appelen, flinke hand winterpostelijn.
Oh super! wij hebben ook de Champion juicer besteld deze komt als het goed is vandaag binnen (ben helemaal blij  ;D) van de groenten die je gebruikt schil je die ook of gaat dat zo allemaal in het apparaat? Ik vind het inderdaad ook fijner om een grotere hoeveelheid te maken en in te vriezen. Dat maakt het al weer een stuk makkelijker aangezien wij ook nog twee winkels hebben  :biggrin2: dan kan ik in de avond zo alles uit de vriezer leggen.
#3020222
Als basis heb ik meestal wel wortels, spinazie, zoete aardappel, avocado, taugé, knoflook, gember, dat heb ik altijd wel in huis. En dat vul ik dan nog aan met bijvoorbeeld bietjes, broccoli, pompoen, en soms ook wat kikkererwten uit blik (vindt ze heeeerlijk!) en andere groenten. Of ik pluk wat uit de tuin er nog bij zoals tatsoi, paardenbloembladeren, sla, etc.
Ook meng ik er fijngemalen noten doorheen.
#3020226
Mil schreef: Oh super! wij hebben ook de Champion juicer besteld deze komt als het goed is vandaag binnen (ben helemaal blij  ;D) van de groenten die je gebruikt schil je die ook of gaat dat zo allemaal in het apparaat? Ik vind het inderdaad ook fijner om een grotere hoeveelheid te maken en in te vriezen. Dat maakt het al weer een stuk makkelijker aangezien wij ook nog twee winkels hebben  :biggrin2: dan kan ik in de avond zo alles uit de vriezer leggen.
Ik schil niks! :)

Oh, een tip van een ervaren Champion Juicer gebruiker: stop niet teveel bladgroenten in eens. En wat lekker is om er daarna in te gooien zijn stukjes appel of komkommer. En wat ook helpt om de bladgroenten makkelijker te laten gaan: sperziebonen koken, afkoelen, afgieten en mengen door je bladgroenten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door