Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3018655
Goedemiddag allemaal!

Mijn naam is Jamilla en ik ben de gelukkige eigenaar van twee prachtige Cane Corso mannen. Baco van 2 jaar en Wolf van 7 maanden.
Zij eten op dit moment al KVV echter vind ik het belangrijk om exact te weten wat ze binnen krijgen en ben ik mijn onderzoek gestart naar het samenstellen van een eigen menu.

Het valt mij op dat je veel verschillende dingen leest de een zegt dit de ander dat en dat maakt het niet echt makkelijk. Ik ben dus zelf maar een beetje aan de slag gegaan en heb voor beide mannen een weekmenu gemaakt. Ik ga er vanuit dat jullie hier wel kunnen vertellen of dit goed is of dat ik nog zaken mis. Is het belangrijk om een 1 of 2 weeks schema te hanteren? en ik zie bij sommige mensen ook extra;s in het menu staan waarvan ik niet helemaal begrijp hoe ik deze kan toevoegen en in welke hoeveelheden. Zie hieronder beide schema's en ik hoor graag van jullie!

Op dit moment eten zij de compleet rollen van degomeat, wat nu ook blijkt helemaal niet zo compleet als dat je denkt... Ik wil de kvv worsten voor nu (tot ze op zijn) gebruiken als de hoeveelheid rauw vleesbot en dit aanvullen met spier-, orgaanvlees en groenten. Wel met de hoeveelheden zoals ik deze onderstaand berekend heb.

Groetjes,

Jamilla

BARF menu voor Wolf (7 maanden 37kg 5%), 7 dagen in de week, 2 maaltijden per dag:
Per week:
6783 gram vleesbot            50%                            2 x 484.5 gram = 969 gram vleesbot iedere dag
2035 gram orgaan              15%                            2 x 145.5 gram = 291 gram om de dag
2713 gram spiervlees        20%                              2 x 194 gram = 388 gram om de dag
2035 gram groenten          15%                            2 x 145 gram = 290 gram per dag

Maandag ochtend:                                                          Maandag avond:
484.5 gram kippenvleugels                                          484.5 gram kippenvleugels
145 gram runderpens                                                    146 gram orgaanmix
145 gram groenten                                                        145 gram groenten

Dinsdag ochtend:                                                            Dinsdag avond:
484.5  gram eendennek                                                484.5 gram eendennek
194 gram runderstoofvlees                                          194 gram runderstoofvlees   
145 gram groenten                                                        145 gram groenten

Woensdag ochtend:                                                      Woensdag avond:
484.5 gram parelhoenkarkas                                      484.5 gram parelhoenkarkas
145 gram runderpens                                                  146 gram orgaanmix
145 gram groenten                                                      145 gram groenten

Donderdag ochtend:                                                    Donderdag avond:
484.5 gram kipkarkas                                                  484.5 gram kipkarkas
194 gram paardensukade                                            194 gram paardensukade
145 gram groenten                                                      145 gram groenten

Vrijdag ochtend:                                                          Vrijdag avond:
484.5 gram zalmkarkas                                              484.5 gram zalmkarkas 
145 gram runderpens                                                146 gram orgaanmix               
145 gram groenten                                                      145 gram groenten

Zaterdag ochtend:                                                        zaterdag avond:
484.5 gram konijnkarkas                                            484.5 gram konijnkarkas
194 gram rundvlees                                                    194 gram rundvlees     
145 gram groenten                                                      145 gram groenten

Zondag ochtend:                                                          zondag avond:
484.5 gram eendennek                                                484.5 gram eendennek
145 gram runderpens                                                  146 gram orgaanmix
145 gram groenten                                                      145 gram groenten


BARF menu voor Baco (2 jaar 55kg 2%), 6 dagen in de week, 1 maaltijd per dag:
Per week:                                                                                  Per dag:
3850 gram vleesbot                  50%                                      642 gram vleesbot iedere dag   
1155 gram orgaanvlees            15%                                      385 gram orgaanvlees om de dag
1540 gram spiervlees                20%                                      514 gram spiervlees om de dag
1155 gram groenten                  15%                                      193 gram groenten

Maandag:
642 gram kippenvleugels
192 gram runderpens + 193 gram orgaanmix
193 gram groenten

Dinsdag:
642 gram eendennek
514 gram runderstoofvlees
193 gram groenten

Woensdag:
642 gram parelhoenkarkas
192 gram runderpens + 193 gram orgaanmix
193 gram groenten

Donderdag:
642 gram kipkarkas
514 gram paardensukade
193 gram groenten

Vrijdag:
642 gram zalmkarkas
192 runderpens + 193 gram orgaanmix
193 gram groenten

Zaterdag:
642 gram konijnkarkas
514 gram rundvlees     
193 gram groenten

Zondag:
Niks
Laatst gewijzigd door Mil op ma 10 nov 2014, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3018983
Welkom hier!

Op het eerste oog lijken de maaltijden voor Wolf niet te kloppen met de weektotalen. Orgaan geef je 8x145 gram dus 1160, geen 2035.
Per maaltijd zou je op ruim 900 gram moeten komen, dit red je nu niet.
Je weektotalen kloppen ook niet met 5% van 37 kilo zie ik.
je hoeft overigens echt niet alles op de gram af te wegen. Gewoon beetje afronden wat makkelijk voor je is.

Het andere menu klopt volgens mij wel qua hoeveelheden.

Je voert in ieder geval voldoende diersoorten, dus dat is prima. Wat zit er in je orgaanmix? En in welke verhoudingen?
Een menu voor 1 of 2 weken maakt niet uit., wat je zelf prettig vind.

Voor het aanvullen van kvv met barf betreft, in je kvv zit al orgaan als het goed is. Ik zou dit niet aanvullen met nog meer orgaan maar de kvv gewoon als complete maaltijd geven. Of bevatten die rollen die jij hebt alleen bot en spiervlees?

welke extra's bedoel je? Een eitje, noten, dat soort dingen?
Laatst gewijzigd door pluk op ma 10 nov 2014, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#3019063
Hi!

Dank voor je reactie! Ik heb de pens als orgaan mee gerekend, dus 145+146=291x7= 2037.

Voor de 5% heb ik de rekenhulp op de site gebruikt, wat klopt er niet volgens jou dan kijk ik dat nog eens na.

Ik heb bij degomeat een orgaanmix gevonden met verschillende soorten erin: levertjes, niertjes en maagjes. Ik wil straks alles los gaan kopen en er dan zelf een mix van maken maar hier horen volgens mij ook weer bepaalde hoeveelheden bij, kun je mij daar misschien mee helpen?

In mijn kvv zit geen orgaan volgens het etiket maar alleen vlees en bot.

Ja dat is inderdaad wat ik bedoel aan extra's ik zie dat bij meer mensen terug komen in de menu's.

En wat betreft het menu zou ik dus iedere week dit menu kunnen gebruiken of wissel je dit na een bepaalde periode weer af?
#3019089
Hoi, welkom hier!

Hopelijk ga ik het niet nog ingewikkelder, maar juist makkelijker voor je maken.
Je schrijft dat je hond 7 maanden is, nog een pup dus. Een pup voer je het beste elke dag compleet, dus elke dag spiervlees, orgaan en vleesbot. Ik zou niet elke dag orgaan en pens voeren, maar bijvoorbeeld om en om. Anders gaan ze vaak toch wat dunne ontlasting krijgen.

Wat ik zelf altijd doe met de pup, is gewoon een menu maken per dag. Dus 1 soort vleesbot, 1 soort spiervlees en een orgaanmix of pens. Dat stort je in een bak en daarvan geef je op het oog de helft. Dat portioneert echt veel makkelijker.

Wat betreft de percentages. Een pup geef je het beste iets minder vleesbot en iets meer orgaan omdat in orgaan de meeste vitaminen zitten.
Ik zou het vleesbotpercentage zetten op 45% en het orgaan op 20% (waarvan dus de helft pens). Een orgaanmix moet bestaan uit hart, lever en nier. Maag, long en dergelijke hebben flink minder voedingsstoffen.

Als extra zou ik je pup 2 keer per week een rauw eitje geven met schil, en 2 keer per week een vet visje (sardien, stukje zalm, haring) geven en dit niet meerekenen in het menu.
Zalmkarkas zou ik echt niet samen geven met orgaan en pens. Dat gaat echt diarree geven vrees ik.
Wat je verder nog zou kunnen doen is in plaats van runderpens lamspens nemen. Je geeft ook al runderspiervlees en dan wordt je percentage rund in je menu vrij hoog.
#3019092
[quote="Mil"]
Ik heb de pens als orgaan mee gerekend, dus 145+146=291x7= 2037.
[/quote]
Vervolgens deel je die 2037 door 7 dagen, dus 290 per dag. Maar je voert maar 4 dagen orgaan dus je komt tekort. Tel alles maar eens na.
Als je vier dagen orgaan wil geven kom je totaal op 510 gram per dag. Omdat je spiervlees meer is zou ik dat overigens over vier dagen verdelen en orgaan over drie.

Ik zou het zo doen:
2035 gram orgaan verdelen over 3 dagen a 680 gram per dag (340 gram per maaltijd)
2713 gram spier verdlen over 4 dagen a  680 gram per dag (340 gram per maaltijd)

[quote="Mil"]
Voor de 5% heb ik de rekenhulp op de site gebruikt, wat klopt er niet volgens jou dan kijk ik dat nog eens na.
[/quote]
5% van 37 kg is 1850 gram per dag. In jouw 50/20/15/15 verhouding kom ik dan op: 925/370/277/277. Per week: 6475/2590/1939/1939.

Vwb de orgaanmix: waarschijnlijk van konijn?  Uitgangspunt is meen ik dat je niet meer dan 20% van 1 diersoort moet voeren, met konijnkarkas en konijnorgaan kom je hier dan boven. Check sowieso even of de karkassen die je wil geven al niet orgaan bevatten, want anders geef je teveel. 
Als je orgaan zelf wil mixen zijn er diverse varianten. Iedereen houdt wel 50% pens aan, de mix bevat daarnaast in ieder geval lever, nier en hart. Sommigen doen van alles 1/3, anderen hanteren 15/10/25.

Als er in de KVV geen orgaan zit zou je dit inderdaad kunnen toevoegen.

Een eitje kun je een paar keer per week toevoegen aan je menu maar ook als snackje tussendoor. Noten idem. Deze maal je wel vooraf.

Als je honden er goed op reageren dan kun je dit menu blijven geven. Maar het kan zijn dat de ontlasting bijvoorbeeld te hard is, dan kun je wat minder bot en wat meer spier/orgaan geven. Andersom bij erg slappe ontlasting. Je zult zelf moeten uitvinden wat voor jouw honden werkt.

Tegen de tijd dat je vriezer weer leeg is zou je eens kunnen kijken wat je wilt aanpassen aan je menu. Hoeft niet maar kan wel.

Succes !
#3019096
Ik ben ook begonnen met iedere dag compleet geven. Ik gaf dan 's morgens spiervlees en orgaanvlees en 's avonds vleesbot. Dat vond ik veel makkelijker. Ik voerde 600 gram per dag en gaf dan 300 gram vleesbot, 180 gram spiervlees en 120 gram orgaanvlees.
Nu voer ik of vleesbot met orgaan of vleesbot met spiervlees.
Je wordt daar op den duur vanzelf makkelijker in. 
#3019097
[quote="Hope"]
Wat ik zelf altijd doe met de pup, is gewoon een menu maken per dag. Dus 1 soort vleesbot, 1 soort spiervlees en een orgaanmix of pens. Dat stort je in een bak en daarvan geef je op het oog de helft. Dat portioneert echt veel makkelijker.

Wat betreft de percentages. Een pup geef je het beste iets minder vleesbot en iets meer orgaan omdat in orgaan de meeste vitaminen zitten.
Ik zou het vleesbotpercentage zetten op 45% en het orgaan op 20% (waarvan dus de helft pens). Een orgaanmix moet bestaan uit hart, lever en nier. Maag, long en dergelijke hebben flink minder voedingsstoffen.
[/quote]

Ok, dat zou dan voor wolf het volgende menu kunnen zijn als ik je goed begrijp. Hij krijgt ongeveer het zelfde qua afwisseling als Baco anders moet ik straks 100.000 verschillende dingen in huis gaan halen  :D maar die lamspens is inderdaad een goede.

BARF menu voor Wolf (7 maanden 5%), 7 dagen in de week, 2 maaltijden per dag:
Per week:
5828 gram vleesbot            45%                            1 x 835 gram iedere avond
2590 gram orgaan              20%                            1 x 370 gram iedere ochtend
3238 gram spiervlees        20%                              1 x 465 gram iedere ochtend
1295 gram groenten          15%                            1 x 185 gram iedere ochtend
2 x per week een ei met schil
2 x per week vet visje

Maandag ochtend:                                                          Maandag avond:
370 gram orgaanmix (50% pens/lever/nier/hart)    835 gram kippenvleugels
465 gram runderstoofvlees                                         
185 gram groenten     
1 ei met schil                                                 

Dinsdag ochtend:                                                            Dinsdag avond:
370  gram orgaanmix                                                    835 gram eendennek
465 gram paardensucade                                             
185 gram groenten   
1 visje                                                   

Woensdag ochtend:                                                      Woensdag avond:
370 gram orgaanmix                                                    835 gram parelhoenkarkas
465 gram runderstoofvlees
185 gram groenten


Donderdag ochtend:                                                    Donderdag avond:
370 gram orgaanmix                                                    835 gram kipkarkas
465 gram eendenvlees                                     
185 gram groenten       
1 ei met schil

Vrijdag ochtend:                                                          Vrijdag avond:
370 gram orgaanmix                                                  835 gram zalmkarkas 
465 gram hertenvlees         
185 gram groenten
1 visje

Zaterdag ochtend:                                                        zaterdag avond:
370 gram orgaanmix                                                    835 gram konijnkarkas
465 gram eendenvlees                             
185 gram groenten                                     

Zondag ochtend:                                                          zondag avond:
370 gram orgaanmix                                                    835 gram eendennek
465 gram runderstoofvlees
185 gram groenten                                 


Zit er trouwens een maximum aan het aantal dagen dat je iets "dubbel" mag geven ivm afwisseling zoaks bijvoorbeeld het spiervlees?
Laatst gewijzigd door Mil op di 11 nov 2014, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#3019118
[quote="pluk"]
Vwb de orgaanmix: waarschijnlijk van konijn?  Uitgangspunt is meen ik dat je niet meer dan 20% van 1 diersoort moet voeren, met konijnkarkas en konijnorgaan kom je hier dan boven. Check sowieso even of de karkassen die je wil geven al niet orgaan bevatten, want anders geef je teveel. 
Als je orgaan zelf wil mixen zijn er diverse varianten. Iedereen houdt wel 50% pens aan, de mix bevat daarnaast in ieder geval lever, nier en hart. Sommigen doen van alles 1/3, anderen hanteren 15/10/25. [/quote]

De orgaanmix is van degomeat en bevat  25 % konijnenniertjes, 25 % eendenlevertjes, 25 % kippenmaagjes, 25 % runderhart er zit hier echter geen pens in bedenk ik mij net.

Is dit een goede mix indien ik dit vermeng met pens? en kan ik dit dan iedere dag geven of is er dan weer te weinig afwisseling?
#3019374
[quote="Mil"]
BARF menu voor Wolf (7 maanden 5%), 7 dagen in de week, 2 maaltijden per dag:
Per week:
5828 gram vleesbot            45%                            1 x 835 gram iedere avond
2590 gram orgaan              20%                            1 x 370 gram iedere ochtend
3238 gram spiervlees        20%                              1 x 465 gram iedere ochtend
1295 gram groenten          15%                            1 x 185 gram iedere ochtend
[/quote]
Als zowel orgaan als spier 20% is, dan zou je daar hetzelfde aantal grammen moeten hebben. Spier heb je nog op 25% staan denk ik.

De orgaanmix lijkt mij prima. Aangezien hier ook rund in zit zou ik idd de lamspens nemen.
#3019380
Spier moet 25% zijn anders kom ik niet aan de 100% totaal.

Dus die getallen kloppen wel alleen het percentage dat ik er achter heb gezet niet  :)

En die orgaanmix kun je gewoon voor de hele week gebruiken of zou je adviseren om af en toe wat andere dingen te mixen, bijvoorbeeld van andere dieren o.i.d. of is dit goed genoeg?

Kan ik die visjes en eieren ook toevoegen aan het menu van Baco of is dit te veel?
Laatst gewijzigd door Mil op di 11 nov 2014, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3019493
[quote="Mil"]
En die orgaanmix kun je gewoon voor de hele week gebruiken of zou je adviseren om af en toe wat andere dingen te mixen, bijvoorbeeld van andere dieren o.i.d. of is dit goed genoeg?

Kan ik die visjes en eieren ook toevoegen aan het menu van Baco of is dit te veel?
[/quote]

De orgaanmix kun je voor de hele week gebruiken. Afwisseling is altijd goed dus je zou over een tijdje eens kunnen kijken waar je nog meer aan kunt komen. Wat wel handig is om te weten: nier en lever bevatten veel afvalstoffen. Dus runderlever/nier voer je bv liever niet omdat deze dieren vaak veel antibiotica krijgen. Biologisch kan natuurlijk wel.
En hou in de gaten dat je niet teveel van 1 diersoort geeft.

Eitjes en visjes kun je ook bij Baco erbij geven.

Ik zou de maaltijdverdeling van Wolf doen zoals Hope aangaf. Alles in 1 maaltijd. Nu geef je s morgens alleen spier en orgaan. Dit zou weleens slappe ontlasting kunnen opleveren.
#3019620
[quote="pluk"]
Ik zou de maaltijdverdeling van Wolf doen zoals Hope aangaf. Alles in 1 maaltijd. Nu geef je s morgens alleen spier en orgaan. Dit zou weleens slappe ontlasting kunnen opleveren.
[/quote]

Ja dat is inderdaad handiger denk ik in de ochtend alles mixen en dan ongeveer de helft. Kun je mij vertellen of ik ergens documentatie kan vinden over dingen die beter wel of niet kunt geven?

En hoeveel eitjes en visjes geef ik dan aan baco? Ik vraag mij ook af hoe jullie fruit verwerken in jullie schema's. Doe je dit in de groentemix? Ik heb gegrepen dat het beter is om fruit niet te combineren met vlees of is dit anders indien het in de groente puree zit?

Veel vragen he  :D hahaha

En ja het is inderdaad heftig maar ik heb het er maar mee te doen  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door