Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3019104
1 van mijn katten heeft een lelijke wond in/bij zijn oor. En steeds als het weer beter lijkt te worden, krabt hij het weer open, ondanks smeren met honing zalf.

Dus nu denk ik er aan om hem te beletten te krabben.

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Misschien bestaat er ook wel zoiets als een filmlaagje wat voldoende helpt? Of een andere zalf? Of een kap of moon collar?
Iemand ervaring hiermee?
#3019800
Ik denk dat het in een week wel genezen zal zijn,  mits hij er af blijft dus.

Ben er niet mee naar de dierenarts geweest. Smeagol begon met veel krabben en ik ontwaarde zo hier en daar een vlo met het kammen. Dagelijks kammen en een keer wassen hielpen niet afdoende, dus een pipet gegeven, en toen werd het pas echt erg. Ik denk dus dat hij zowel een vlooienallergie, als een vlooienmiddelallergie heeft. Toen kwam hij op een dag thuis met wat schade uit een knokpartij (denk ik); oor kapot en wondje in zijn oor. En omdat hij toch al in de krabmodus zat, blijft hij hier dus ook aan krabben.
Weet dat mijn dierenarts ab of prednison ofzo zou kunnen geven, maar daar voel ik weinig voor.

Hij krijgt nu sinds een week homeopatische druppels voor vlooienallergie, en de wond (die oppervlakkig is hoor) smeer ik meer maal daags in met honingzalf, zilverwater en cardiflor spray...Maar ja, zo lang hij blijft krabben..
#3040227
Ok, ruim 4 weken verder, en de plek waar oorspronkelijk de wond zat is mooi genezen, MAAR de ellende heeft zich verplaatst!

Vandaag de dierenarts gevraagd om antibiotica zalf, maar ze wilde toch echt eerst zelf de kat zien, dus maar weer langs. Ze heeft de plek geschoren en een afkrabsel genomen voor onder de microscoop. Ze dacht zelf aan een allergie, schimmel of gist, maar mij leek een bacteriële infectie voor de hand liggender, aangezien t allemaal begonnen was na een aanvaring met een andere kat.
Goed, wat we zagen onder de microscoop; witte bloedcellen met daarin bacteriën. Zijn lichaam knokt dus wel, maar blijkbaar is het te hardnekkig.

Advies van de dierenarts; 3 weken antibiotica ORAAL  :-X  :-\  :o
Nou, daar was ik het toch niet zo mee eens, ook al kan het best zijn dat die bacteriën niet alleen in de opperhuid zitten. Stel dat antibiotica zalf 80% doodt, dan kan het lichaam wellicht zelf die andere 20% wel aan. Ondersteunend dus. Het was niet haar voorkeur, maar vooruit dan maar. Nu dus ab zalf. Dagelijks de plek met gekookt water met zout goed poetsen, alle korsten weg, en dan de zalf erop.

Intern wil ik hem dus ondersteunen met een goede weerstandsverhoger (witte bloedcellen booster). Iemand een idee wat hiervoor in te zetten? 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door