Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3019047
Ik kijk weinig. Maar gut, voor wie niet gekeken heeft: jullie hebben aan Radar gisteren wat gemist :-X. Ik gebruik nog bio roomboter en bio melk in de koffie maar dat is per direct ook afgelopen :-X :-X :-X :-X :-X :-X
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 13 nov 2014, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3019050
Nadia schreef: Wat is er mis met bio roomboter?
Alles.

Direct na de geboorte halen ze het kalfje weg bij de moeder. Gisterenavond kregen we even "fijn" zicht op hoe dat er aan toe gaat en hoe vreselijk over de zeik de moeder en het kalf zijn :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Ik zweer je, ik wist dat het absoluut niet pluis was, maar ik heb serieus keihard zitten janken :-X :-X :-X :-X

Wat wij dieren aan doen is meer dan misselijk makend.

Er is een zuivel bedrijf (en zo zijn er nog een paar in NL maar die zijn letterlijk op hand te tellen) die het kalf wel bij de moeder laten. Een van die bedrijven gaat zelf een klein zuivelfabriekje opzetten. In de Noord Oost Polder. Dus dat is te ver weg om mijn zuivel te gaan halen. Dus gaat er hier een volledige ban op alle zuivel, tot en met de melk chocolade toe. Ik wens niet aan deze walgelijke praktijken mee te werken.
Door Lizzy
#3019062
Oh. En de kalfjes? Dat is een "rest product". Dus die gaan naar een opfokkerij. Laat ik het daar verder niet over hebben :-X :-X :-X :-X

Dus mjah, TV kijken kan soms best nuttig zijn.
Door Nadia
#3019066
Maar had jij die gedachte dan? Dat bio ook meteen 'vriendelijk' is?
Ik niet iig. Tis puur de troep die ze niet ingespoten krijgen. En het voer. En ik geloof de aantal m2 om te begrazen. Maar verder zegt het niets.
Vreselijk inderdaad.
Door Lizzy
#3019067
Nadia schreef: Maar had jij die gedachte dan? Dat bio ook meteen 'vriendelijk' is?
Ik niet iig. Tis puur de troep die ze niet ingespoten krijgen. En het voer. En ik geloof de aantal m2 om te begrazen. Maar verder zegt het niets.
Vreselijk inderdaad.
Nee. Ik wist dat het bij bio daar ook zo aan toe ging. Daarom gebruikte ik Demeter. Maar daar is het geen haar beter. En ik had nooit met eigen ogen gezien hoe erg van de rel moeder en kind zijn. Jij?
Door Lizzy
#3019070
Fenixjuh schreef: Hier staat de tv elke avond wel aan, eerst wereld draait door, dan journaal en daarna wisselt het veel.
Gisterenavond ook de uitzending van radar gezien, werd er echt misselijk van. . Gelukkig een happy end met een boer van een zorgboerderij.. ga daar toch eens naar op zoek, ze wilden een eigen keurmerk enzo..
Boerderie van die boer:

http://www.zuiverzuivel.nl/ontdek-de-he ... wolde.aspx

http://www.zonnehoeve.net/
Door Nadia
#3019071
Lizzy schreef: Nee. Ik wist dat het bij bio daar ook zo aan toe ging. Daarom gebruikte ik Demeter. Maar daar is het geen haar beter. En ik had nooit met eigen ogen gezien hoe erg van de rel moeder en kind zijn. Jij?
Jawel :( althans op tv dan. Wel in het evt gezien hoe paarden van de leg zijn complete paniek na het abrupt spenen.

Ik kan hier boter (en andere producten) kopen van een kleine fok. Waarvan ik weet dat dit allemaal niet gebeurd :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3019073
Net de uitzending terug gekeken.
Wij gebruiken zeer weinig zuivel omdat ik lactose-intolerant ben, maar ik weet nu ook dat als ik dat niet zou zijn ik nog steeds geen melk meer zou willen drinken!

Bah!

Verder kijk ik weinig tv. Twee avonden per week meestal, en niet langer dan een uur achter elkaar.
Door Jantina
#3019075
Net als bij de Keuringsdienst van waarde over het restvlees/Rendac verhaal was ook dit Radar item wel weer ingespeeld op de extremiteit hoor. Ik heb voor mijn studie in heel veel melkveebedrijven een kijkje kunnen nemen en zo extreem als ze lieten zien hier heb ik het nog nooit gezien... Dus of dit nou zo de gemiddelde melkveehouderij vertegenwoordigt vraag ik me af... Het initiatief van die melkveehouder was natuurlijk wel super, hoop dat dit vervolg krijgt. En ik dacht ook wel dat bio iets meer omvatte, maar vooruit, we worden weer genept. Die laatste boer zat op de oude Waiboerhoeve (voormalig proefcentrum) of niet?

On topic: wij kijken wel TV 's avonds ja, zeker in de wintertijd (in de zomer hebben we buiten genoeg te doen 's avonds), of liever gezegd, hij staat aan. Overdag soms ook wel.
Door hannabelgje
#3019076
Ik heb ook bij een melkveebedrijf geholpen tijdens mijn studie. Ook daar werden kalfjes meteen na de geboorte gescheiden van de koe en zonder veel drama. Hooguit dat de koe wat loeide, dat was maar heel even en bij het kalf merkte de helemaal niks. Die werden drooggewreven en onder een warme lamp gezet om bij te komen na de bevalling.
Ik gebruik zelf niet veel melkproducten. Het blijft onnatuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3019081
hannabelgje schreef: Ik heb ook bij een melkveebedrijf geholpen tijdens mijn studie. Ook daar werden kalfjes meteen na de geboorte gescheiden van de koe en zonder veel drama. Hooguit dat de koe wat loeide, dat was maar heel even en bij het kalf merkte de helemaal niks. Die werden drooggewreven en onder een warme lamp gezet om bij te komen na de bevalling.
Ik gebruik zelf niet veel melkproducten. Het blijft onnatuurlijk.
Klopt, maar dat blijft het scheiden van het kalf direct na de geboorte ook. In de paardenhouderij gebeurd het ook. Daar staat het veulen een maand of 4 bij moeders en gaat het dan van de ene op de andere dag weg. Ook in de paardenhouderij zijn er dingen die écht verbeterd zouden moeten worden. Veulens die maar een uur per dag op het land komen, die geen vriendjes of vriendinnetjes hebben om mee te spelen omdat de eigenaar niet wil dat zijn merrie met andere paarden op het land komt. Abrupt afspenen, het is aan de orde van de dag.
Ik denk dat het met veel diersoorten zo is. Varkens, koeien, kippen, paarden, honden. Het punt is alleen dat als we maar blijven roepen dat het zoveel kwaad niet kan, dat het economischer is, dat het 'maar een paar dagen onrustig is bij moeder en kind', het ook nooit zal veranderen.
Ik zie toch echt liever de kalveren lopen in een weiland dan in een eenzaam hokje zonder ruimte om een keer een bokkesprong te maken en ik zie liever een veulen dat minder abrupt is gespeend.
Door Lizzy
#3019127
Jantina schreef: Net als bij de Keuringsdienst van waarde over het restvlees/Rendac verhaal was ook dit Radar item wel weer ingespeeld op de extremiteit hoor. Ik heb voor mijn studie in heel veel melkveebedrijven een kijkje kunnen nemen en zo extreem als ze lieten zien hier heb ik het nog nooit gezien... Dus of dit nou zo de gemiddelde melkveehouderij vertegenwoordigt vraag ik me af... Het initiatief van die melkveehouder was natuurlijk wel super, hoop dat dit vervolg krijgt. En ik dacht ook wel dat bio iets meer omvatte, maar vooruit, we worden weer genept. Die laatste boer zat op de oude Waiboerhoeve (voormalig proefcentrum) of niet?

On topic: wij kijken wel TV 's avonds ja, zeker in de wintertijd (in de zomer hebben we buiten genoeg te doen 's avonds), of liever gezegd, hij staat aan. Overdag soms ook wel.
Dit ligt toch volgens mij iets ingewikkelder.

Heel veel koeien hebben vandaag de dag nul moeder-instinct. Ze worden namelijk generatie op generatie op generatie geselecteerd op zoveel mogelijk melk geven. Zoveel zelfs dat ze er zelf op hun 5de/6de jaar dood van neervallen. Uitgemolken. Letterlijk. En generatie op generatie op generatie de kinderen van koeien wegnemen: dat doet iets met de koe. Het verliest moeder-instinct. En dat is wat je dus wel ziet ja, koeien die te nomb zijn om nog normaal uit d'r ogen te kijken en voor hun kind te willen zorgen. Hoe ziek is dat? Dit is het resultaat van het handelen van de mens. Selecteren op melkgift, absoluut niet op natuurlijk moedergedrag. En zeker in de biologische industrie (bij Demeter) waar ze op een andere manier koeien selecteren: juist daar zie je kalfjes en moeders die totaal van de rel zijn als ze gescheiden worden.

Wij, de mens, hebben een stelletje domme onnatuurlijke melk-fabrieken gecreeerd. En ik vind dat we ons daar DOOD voor moeten schamen. Het dus "mwah het is allemaal ZO erg niet" klopt niet, als je het mij vraagt. Het is namelijk NOG erger dan wat je op TV gisteren zag.

En dat allemaal omdat wij mensen te besodemieterd zijn om meer dan 1 euro voor een liter melk te betalen.

Oh, en bij die boer in Zeewolde? Waar de kalfjes wel bij hun moeder mogen blijven? Daar hebben ze veel minder koeienziektes, hoeven ze nooit AB te gebruiken, hebben ze een super stabiele kudde waar de koeien super stabiel bij elkaar leven, sterk en gezond zijn en oud worden. En dat geldt ook voor de kuddes met kalfjes. De kalfjes worden na 6 maanden weggehaald bij de moeder en gaan de wei en bos in. Deze kalfjes vormen ook een super stabiele kudde, met goed opgevoede geestelijk gezonde dieren. Doordat de kalfjes door de moeder opgevoed zijn. En dit hoor ik niet alleen van deze boer, maar ook van de boer waar wij ons bio rundvlees vandaan halen.
Door Jantina
#3019160
Lizzy schreef: Dit ligt toch volgens mij iets ingewikkelder.

Heel veel koeien hebben vandaag de dag nul moeder-instinct. Ze worden namelijk generatie op generatie op generatie geselecteerd op zoveel mogelijk melk geven. Zoveel zelfs dat ze er zelf op hun 5de/6de jaar dood van neervallen. Uitgemolken. Letterlijk. En generatie op generatie op generatie de kinderen van koeien wegnemen: dat doet iets met de koe. Het verliest moeder-instinct. En dat is wat je dus wel ziet ja, koeien die te nomb zijn om nog normaal uit d'r ogen te kijken en voor hun kind te willen zorgen. Hoe ziek is dat? Dit is het resultaat van het handelen van de mens. Selecteren op melkgift, absoluut niet op natuurlijk moedergedrag. En zeker in de biologische industrie (bij Demeter) waar ze op een andere manier koeien selecteren: juist daar zie je kalfjes en moeders die totaal van de rel zijn als ze gescheiden worden.

Wij, de mens, hebben een stelletje domme onnatuurlijke melk-fabrieken gecreeerd. En ik vind dat we ons daar DOOD voor moeten schamen. Het dus "mwah het is allemaal ZO erg niet" klopt niet, als je het mij vraagt. Het is namelijk NOG erger dan wat je op TV gisteren zag.

En dat allemaal omdat wij mensen te besodemieterd zijn om meer dan 1 euro voor een liter melk te betalen.

Oh, en bij die boer in Zeewolde? Waar de kalfjes wel bij hun moeder mogen blijven? Daar hebben ze veel minder koeienziektes, hoeven ze nooit AB te gebruiken, hebben ze een super stabiele kudde waar de koeien super stabiel bij elkaar leven, sterk en gezond zijn en oud worden. En dat geldt ook voor de kuddes met kalfjes. De kalfjes worden na 6 maanden weggehaald bij de moeder en gaan de wei en bos in. Deze kalfjes vormen ook een super stabiele kudde, met goed opgevoede geestelijk gezonde dieren. Doordat de kalfjes door de moeder opgevoed zijn. En dit hoor ik niet alleen van deze boer, maar ook van de boer waar wij ons bio rundvlees vandaan halen.
Waar baseer je dat op dan als ik het vragen mag?
Begrijp me goed hoor, ik koop alles biologisch en zeker zuivel, vlees is van de buren waar de kalfjes bij de koeien lopen of van mijn zwager die zelf natuurgrazers houdt (en kalfjes bij moeder). Ik zou dit niet doen als ik er niet van overtuigd was dat het beter is. Maar ik kan me niet helemaal vinden in het beeld. De gemiddelde melkveehouder die ik ken is begaan met zijn dieren, en natuurlijk hinkt die op een grens van wat hij het liefste ziet en wat hij economisch kan verantwoorden. Ze werken hard voor hun boterham. Helaas heeft de gemiddelde veehouder geen 2 hectare bos tot zijn beschikking om zo'n kudde tot slachtrijpe leeftijd op te laten groeien. Het was natuurlijk prachtig om te zien! Van mij mag het ook allemaal wel zo. Maar met het vrij geven van het melkquotum wordt het alleen maar erger qua concurrentie en daar worden de dieren de dupe van. Ik geniet hier van de kalfjes in de wei bij moeders, op de een of andere manier staan de weilanden er hier vol mee, veel vleesvee mischien?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3019174
Hope schreef: Klopt, maar dat blijft het scheiden van het kalf direct na de geboorte ook. In de paardenhouderij gebeurd het ook. Daar staat het veulen een maand of 4 bij moeders en gaat het dan van de ene op de andere dag weg. Ook in de paardenhouderij zijn er dingen die écht verbeterd zouden moeten worden. Veulens die maar een uur per dag op het land komen, die geen vriendjes of vriendinnetjes hebben om mee te spelen omdat de eigenaar niet wil dat zijn merrie met andere paarden op het land komt. Abrupt afspenen, het is aan de orde van de dag.
En bij paarden vind ik het zo mogelijk nóg erger, want er is geen enkele reden voor! Men doet dat, omdat men het zo doet. Ja, want anders wordt de merrie te mager. Of zoiets. Nou, dan geef je der meer te vreten, of zoiets? Of anders is de merrie te lang uit de sport. Tja, ik ben dan vast heel blonT, maar dan heb je gewoon nog een paar maanden geduld, of je had dat veulen niet moeten fokken.

Bij de ijslanders lopen de veulens gewoonlijk tot minimaal 6 maanden in de kudde, maar er zijn diverse grote bedrijven die zeer actief spreken voor 9-12 maanden. En die merries zijn 9 van de 10 keer ook gewoon weer drachtig. Een enkele sportmerrie wordt misschien wat eerder uit de kudde gehaald, waarbij het veulen (minimaal 6 maand oud!) bij welbekende veulenvriendjes en tantes achterblijft. Heel wat minder schokkend dan op 4 maand in je eentje in een box gestopt worden.
Lizzy schreef: Oh, en bij die boer in Zeewolde? Waar de kalfjes wel bij hun moeder mogen blijven? Daar hebben ze veel minder koeienziektes, hoeven ze nooit AB te gebruiken, hebben ze een super stabiele kudde waar de koeien super stabiel bij elkaar leven, sterk en gezond zijn en oud worden. En dat geldt ook voor de kuddes met kalfjes. De kalfjes worden na 6 maanden weggehaald bij de moeder en gaan de wei en bos in. Deze kalfjes vormen ook een super stabiele kudde, met goed opgevoede geestelijk gezonde dieren. Doordat de kalfjes door de moeder opgevoed zijn. En dit hoor ik niet alleen van deze boer, maar ook van de boer waar wij ons bio rundvlees vandaan halen.
Tja, de totaal-niet-biologische melkboer waar ik met grote regelmaat komt en die dus wel hop, kalfjes direct van mama afhaalt, die heeft ook een stabiele kudde. Ik denk om eerlijk te zijn dat koeien wat dat betreft niet zo moeilijk zijn om in een kudde te houden.

Uiteraard is het hele idee van kalfjes eraf en letterlijk uitmelken niet goed. Dus mijn argument hierboven is zeker niet bedoeld als zijnde dat er niets te verbeteren valt. Er valt zeer veel te verbeteren, maar het staat en valt zoals gewoonlijk weer met de beurs van de consument.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door