Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3018883
Oscar zijn tandvlees wordt zwart. Een randje langs zijn kiezen. Eerst was dat meer roze. Zijn tanden zijn ook niet het toonbeeld van mooie witte tanden, maar echt tandsteen heeft hij niet, er zit een laagje bruine aanslag over.

Op deze foto is het wel te zien, alleen is dat zwarte dus nog iets meer en echt zwart geworden, waar hier nog wel wat roze te zien is.

Afbeelding

Nu is mijn vraag: kan dat zwart verkleuren gewoon verkleuren (pigment) zijn. Of is het een teken dat het niet gezond is?
Door miik
#3018888
Als honden ouder worden dan neemt het pigment toe, overal op het lichaam, dat is normaal.
Dus mijn eerste reactie is, ja, dat is normaal ;)
Maar gezond vlees kan ook zwart kleuren- maar dat is meestal als het afsterft... maar dan zie je echt wel meer klachten, zoals pijn, ontstekingen, stank, slecht eten, koorts, ect.... denk dat dat niet het geval is nu.
Door charmed
#3018919
Hier bij Whisper ook heel donker/zwart tandvlees. Bij de andere 2 van 11 zie ik nu voor het eerst zwarte vlekjes :)
Door Ruisje
#3018920
Buzzer, één van onze vorige honden, had het ook toen hij ouder werd. Op precies dezelfde plek! Hij had geen tandsteen of tandplak en volgens onze DA waren het onschuldige ouderdomsvlekken. Buzzer zelf had nergens last van.

Ik was toch weer nieuwsgierig en moest even goegelen. Alle vlekken bij elkaar: ;) http://www.tsjoeng-foe.nl/Pigment.htm
Door Arline
#3018945
Fenja heeft ook zwart tandvlees.
Bij haar is het net andersom, langs haar kiezen is nog net randje roze, rest is zwart. ???
Door BlissSpirit
#3018950
Een Belg hoort zwart gepigmenteerd tandvlees en lippen te hebben en meestal is het andersom, dan hebben ze de eerste jaren prachtig mooi zwart pigment en zie je langzaam aan steeds meer roze tevoorschijn komen. Dus zou me er geen zorgen om maken. Hij begint aan zijn tweede jeugd. En is een mooie knappe belgenman
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3018967
Bedankt voor alle reacties! Soms maak ik me zorgen om dingen die heel moeilijk te behandelen zijn. En in plaats van me dan onnodig zorgen te maken kan ik het beter navragen. Ik ben weer gerustgesteld!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door