Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3016561
Hoi

Bezig met mijn eerste echte barfmenu, en inmiddels toe aan hoe ik het ga proportioneren.

hij krijgt na een periode van opbouw met meerdere diersoorten uiteindelijk 12kg barf, en 2 kg kvv per maand
Dit wil ik dan per maand in zakjes gaan verpakken
Aantallen zijn ongeveer, mogelijk moet het meer of minder worden,hondje is 20kg

Voor orgaan wilde ik doen:
10%orgaan: 1,2 kg orgaan
mogelijk nog 5 a 10% pelandenpens erna

ORgaan zou dan voor 50%haasorgaanmix zijn,0,6kg, en 50%mix hert/eend/kalkoen lever hart en nier, 0,6kg
De haasorgaanmix weet ik niet wat er precies inzit qua orgaan, en dus ook nog niet hoe ik dat ga verdelen
De andere helft, 0,6kg, wil ik doen: 200 gram hertelever, 100 gram eendhart, 100 gram kalkoenhart

Nu mijn vraag: hoe verdelen jullie dat? Doen jullie het malen, en noem je dat orgaanmix, of maak je 1 grote zak van 600 gram met alle ingredienten, en verdeel je dat in dagporties?

Wel wilde ik de haas en de andere mix apart doen, om zo af te kunnen wisselen per dag ivm spier/vleesbot.

Vooralsnog heb ik geen electrische maalmolen, alleen een sapcentrifuge voor de groentemix...
Of zijn er ook slagers bij wie je dit kunt vragen?

En doen jullie dit half ontdooien om het makkelijker te verdelen? Vleesbotten hak ik zelf bevroren in stukken met een hamer en bijl, dat gaat prima...weet niuet of dat met orgaan ook handig is...

en met haasorgaan lijkt me nog wat lastiger, omdat dit alles bij elkaar 10kg ingevroren is...dan wordt het mogelijk wat lastig om hier hart/lever/nier tussenuit te vissen....dan zou het dus ook niet helemaal goed verdeeld worden....

oef..het valt nog niet mee..maar de wil is er en de weg is begonnnen:)

dank voor tips alvast!!
Door Ruisje
#3016595
Papalou schreef: De andere helft, 0,6kg, wil ik doen: 200 gram hertelever, 100 gram eendhart, 100 gram kalkoenhart

Nu mijn vraag: hoe verdelen jullie dat? Doen jullie het malen, en noem je dat orgaanmix, of maak je 1 grote zak van 600 gram met alle ingredienten, en verdeel je dat in dagporties?
200 gram lever en 200 gram hart?

Maar goed, orgaanmix. ;)
Ik maak 'm zelf voor 4 weken. Voor Lily en Sergi weeg ik apart de hoeveelheden hart, lever, nier en overig af. Dat snij ik gewoon in stukjes, nier wat fijner omdat dat het minste is. Dan meng ik de 'handel' door elkaar per hond en maak voor ieder 8 porties. Ze krijgen bij ons 2 x per week orgaanmix.
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 06 nov 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door brenda532
#3016611
Alleen lever en hart is wat weinig denk ik...

Ik geef gewoon elke dag een ander soort..... Zo kan ik zelf bekijken welk soort etc hij voldoende krijgt.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3016616
Ik doe het niet op de juiste manier wellicht wat ik bereken niks.

Ik mik een kilo konijnniertjes, kilo lamshart, kilo lamslever, paar stukken pens (voor de smaak  :P) door elkaar en gooi alles door de gehaktmolen. Dat verdeel ik in porties.
Dan krijg hij dat 2x per week en daarnaast zo nu en dan lamstongen en eendenmaagjes.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3016885
dank voor reacties.

misschien eens kijken of ik dan idd gewoon ene dag orgaan&bot geef, en andere dagen spier&bot
en zo'n gehaktmolen is mogelijk ook nog interessant...de orgaantjes die ik gegeven heb, at hij meestal omheen...behalve de kippenhartjes in het verleden, die vond hij super..maarja..dat mag niet meer..
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3016931
En inderdaad maar eens kijken of ik kan beginnen met dagje bot/orgaan,  kijken hoe dat gaat. Wel zo makkelijk idd om 2 porties orgaan per week te maken...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door