Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3016693
Nog een laatste vraag voor ik ga bestellen :-X

Nu ik de merken op een rij heb en ga bestellen kom ik op het volgende. Je moet afwisselen met diersoorten (4 á 5 diersoorten) en een paar merken (heb gekozen om er 3 te nemen). Nu zijn er ook merken die meerdere diersoorten verwerken in 1 rol. Een combi met konijn/paard, lam/kip/rund etc. Wat geniet de voorkeur hier? Enkelvoudig voeren (dus per diersoort) of gewoon lekker die samengestelde rollen nemen zodat je goed zit met je diersoorten?

Thanks :)
#3016708
Ik denk dat die keus aan jou is.
Er zijn mensen die zweren bij enkelvoudig,omdat je dan weet hoeveel je geeft van 1 bepaalde diersoort.
Ik heb altijd samengestelde kvv,waar dus 5 diersoorten in zit,gewoon omdat ik dat makkelijk vind.
En mijn hondjes doen het er prima op!
Maar voor een pup heb je met enkelvoudige kvv wel beter zicht op wat hij aan percentages binnenkrijgt
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3016724
Op het moment dat een kvv meerdere diersoorten in 1 verpakking doet, is het een beetje de vraag wat ze van welke diersoort gebruiken. Eendenkarkas met rundvlees en kippenhartjes is eend-rund-lam. Maar kipkarkas, eendenvlees en runderpens ook. Dus dan ligt het er simpelweg maar net aan wat je wilt en in hoeverre je een beetje zicht hebt op wat er in een kvv gedraaid wordt. De betere merken zijn daar meestal wel vrij duidelijk in, dus dan kun je zelf kiezen.

Op het moment dat een kvv een enkelvoudige is, weet je dat er van de kip bot-spier-orgaan inzit. Is gewoon wat simpeler. Maar beide kan even prima zijn.
#3017056
Ik wissel enkelvoudig af met samengestelde kvv, even een voorbeeld:
Ik geef darf eko daar zit in:
kippenvlees, kippenbot, rundvlees,  lamsvlees, geitenvlees, lamslong, lamspens, runderhart, runderlever, rundernier
Daarnaast geef ik Bijv. All animal kip dit zijn hele gemalen kip dus ook de maagjes nier, lever en hart van de kip, dat zit niet in darf.
Ik probeer dus de boel op elkaar af te stemmen en aanvullend te laten zijn.

Ik heb dit ook niet direct zo in de gaten gehad hoor toen ik begon met vers voeren, ben me  in de loop van de tijd wel steeds meer in gaan verdiepen.

Ik heb het eerder al geschreven; wissel zoveel mogelijk merken en diersoorten af, helemaal niet erg als je dan 2 kvv's voert die hetzelfde diersoort bevatten, zeker niet als je sowieso al meer dan 5 diersoorten voert.
#3017088
Je hebt het over een groot aantal bot, maar meer bot is echt niet beter, zeker niet voor pups! Je wilt niet té veel bot voeren i.v.m. HD/ED, ikzelf voer de honden enkelvoudig van Kiezebrink, en inderdaad, hier zweer ik bij, ik weet wat ik geef en heb hier zelf controle over, althans meer dan met KVV met verschillende diersoorten.

We wisselen 6 diersoorten af. Waarvan 5 mixen (mix = spiervlees, bot, orgaan) en 2x in de week zonder bot. En ze doen het er prima op!
Door Martine-Tom
#3017094
[quote="Lady_B"]
Je hebt het over een groot aantal bot, maar meer bot is echt niet beter, zeker niet voor pups! Je wilt niet té veel bot voeren i.v.m. HD/ED, ikzelf voer de honden enkelvoudig van Kiezebrink, en inderdaad, hier zweer ik bij, ik weet wat ik geef en heb hier zelf controle over, althans meer dan met KVV met verschillende diersoorten.

We wisselen 6 diersoorten af. Waarvan 5 mixen (mix = spiervlees, bot, orgaan) en 2x in de week zonder bot. En ze doen het er prima op!
[/quote]UHm ik hoop wel dat je je goed in gelezen hebt en weet wat je aan moet vullen om Kiezebrink compleet te krijgen, en je weet denk ik dan ook wel dat er veel soorten zijn waar een te hoog % bot in zit (gemalen karkas met orgaan)?
#3017109
[quote="Lady_B"]
Je hebt het over een groot aantal bot, maar meer bot is echt niet beter, zeker niet voor pups! Je wilt niet té veel bot voeren i.v.m. HD/ED, ikzelf voer de honden enkelvoudig van Kiezebrink, en inderdaad, hier zweer ik bij, ik weet wat ik geef en heb hier zelf controle over, althans meer dan met KVV met verschillende diersoorten.

We wisselen 6 diersoorten af. Waarvan 5 mixen (mix = spiervlees, bot, orgaan) en 2x in de week zonder bot. En ze doen het er prima op!
[/quote]
Kiezebrink is toch niet compleet ook al voer je 6 verschillende diersoorten? Eend bevat bijv. 35% eendkarkas en 35% eendennekken15% eenden en 15% eendenhart. Konijn bevat 75% karkas en 15% konijnhart en 15% konijnlong.
Het advies is 75% van deze mixen te geven en 25% spiervlees toe te voegen. 

In de haasmix en de fazantmix zit 35% bot, als je het nou over een groot deel bot hebt dan is dat in deze twee mixen wel het geval, moet dus ook spiervlees aan te gevoegd worden..

Alleen de bosduifmix en de kwartelmix van kiezenbrink bevatten niet veel bot en voldoende spiervlees.
#3017113
Ik voeg ook spiervlees toe. Ik zeg het nog maar eens ;) Ze geven zelf ook voedings schema's om het compleet te maken.

Edit:

[quote="M@rina"]
In de haasmix en de fazantmix zit 35% bot, als je het nou over een groot deel bot hebt dan is dat in deze twee mixen wel het geval, moet dus ook spiervlees aan te gevoegd worden..
[/quote]

Ik weet trouwens ook niet waar je dít vandaan hebt, want haasmix en fazantmix zijn het hele prooidier in de mix. Als een haas en een fazant voor 35% uit bot bestaat dan heb je gelijk, maar dat lijkt mij veel ;)

Kwartel is ook het hele prooidier, en bosduif ook. Je moet inderdaad spiervlees toevoegen, maar dit vinden wij geen enkel probleem, dit halen we bij de slager en de honden smullen hiervan. Het is een beetje alsof ze de hele week of een lekker gehaktballetje of een lekker kippetje hebben, maar twee dagen in de week eten ze biefstuk, en dat vinden ze dan fantastisch lekker. Bij wijze van als ik het om zet in mensen vlees ;)

Er moet natuurlijk ook groenten bij gevoerd worden om compleet te maken.
Laatst gewijzigd door Lady_B op do 06 nov 2014, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3017145
[quote="Lady_B"]
Ik voeg ook spiervlees toe. Ik zeg het nog maar eens ;) Ze geven zelf ook voedings schema's om het compleet te maken.

Edit:

Ik weet trouwens ook niet waar je dít vandaan hebt, want haasmix en fazantmix zijn het hele prooidier in de mix. Als een haas en een fazant voor 35% uit bot bestaat dan heb je gelijk, maar dat lijkt mij veel ;)

Kwartel is ook het hele prooidier, en bosduif ook. Je moet inderdaad spiervlees toevoegen, maar dit vinden wij geen enkel probleem, dit halen we bij de slager en de honden smullen hiervan. Het is een beetje alsof ze de hele week of een lekker gehaktballetje of een lekker kippetje hebben, maar twee dagen in de week eten ze biefstuk, en dat vinden ze dan fantastisch lekker. Bij wijze van als ik het om zet in mensen vlees ;)

Er moet natuurlijk ook groenten bij gevoerd worden om compleet te maken.
[/quote]
Een fazant of haas bestaan natuurlijk niet uit uit 35% bot, maar in de mix zit ook geen heel prooidier. De fazant bijvoorbeeld is zonder de filets. ;)

Hier recente info over de kiezebrinkmixen: http://www.voerwijzer.com/kiezebrink-mixen
#3017146
[quote="Lady_B"]
Ik voeg ook spiervlees toe. Ik zeg het nog maar eens ;) Ze geven zelf ook voedings schema's om het compleet te maken.

Edit:

Ik weet trouwens ook niet waar je dít vandaan hebt, want haasmix en fazantmix zijn het hele prooidier in de mix. Als een haas en een fazant voor 35% uit bot bestaat dan heb je gelijk, maar dat lijkt mij veel ;)

Kwartel is ook het hele prooidier, en bosduif ook. Je moet inderdaad spiervlees toevoegen, maar dit vinden wij geen enkel probleem, dit halen we bij de slager en de honden smullen hiervan. Het is een beetje alsof ze de hele week of een lekker gehaktballetje of een lekker kippetje hebben, maar twee dagen in de week eten ze biefstuk, en dat vinden ze dan fantastisch lekker. Bij wijze van als ik het om zet in mensen vlees ;)

Er moet natuurlijk ook groenten bij gevoerd worden om compleet te maken.
[/quote]
Nee, dat zeg je niet in dit bericht:

[quote="Lady_B"]
Je hebt het over een groot aantal bot, maar meer bot is echt niet beter, zeker niet voor pups! Je wilt niet té veel bot voeren i.v.m. HD/ED, ikzelf voer de honden enkelvoudig van Kiezebrink, en inderdaad, hier zweer ik bij, ik weet wat ik geef en heb hier zelf controle over, althans meer dan met KVV met verschillende diersoorten.

We wisselen 6 diersoorten af. Waarvan 5 mixen (mix = spiervlees, bot, orgaan) en 2x in de week zonder bot. En ze doen het er prima op!
[/quote]
Staat nergens dat je spiervlees of groente aanvult alleen dat je 2x per week een mix zonder bot voert ben wel benieuwd welke mixen dat zijn.

Als je op hun website kijkt bij product informatie dat staat er dat er vlees, bot en orgaan in zit, op de site van Naturalpaws.nl wordt dat uitgebreider beschreven daar heb ik dus ook die info over die 35% vandaan  fazant ontdaan van filet en haan (hazenbout) vandaan, dus het beste spiervlees is van de fazantr af gehaald voor humane consumptie.

Begrijp me goed, ik voer voor een deel ook bepaalde mixen van Kiezebrink, aangevuld met mooi spiervlees. Maar voor een beginner kan het nogal verwarrend zijn, dus moeten we wel helder zijn in de informatie die gegeven wordt.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3017168
Dus een wat hoger percentage calcium (bot) in het vlees is niet noodzakelijk (lees 25%). De andere bevatten 15 of 20% calcium (bot). Spiervlees e.d. zal ik mij later eens in verdiepen :) moet eerst ff die lijntjes vinden zodat de inkoop aantrekkelijker wordt :P en daarnaast een grote vriezer heb ik al begrepen ;D maar ik zal gewoon een aantal bestellen, samengesteld en gemixt :)
#3017260
[quote="MarkK"]
Dus een wat hoger percentage calcium (bot) in het vlees is niet noodzakelijk (lees 25%). De andere bevatten 15 of 20% calcium (bot). Spiervlees e.d. zal ik mij later eens in verdiepen :) moet eerst ff die lijntjes vinden zodat de inkoop aantrekkelijker wordt :P en daarnaast een grote vriezer heb ik al begrepen ;D maar ik zal gewoon een aantal bestellen, samengesteld en gemixt :)
[/quote]
Mensen die barfen geven hun honden zo'n 50% bevleesd bot. Ongeveer de helft daarvan is spiervlees, daarnaast geven ze nog zo'n 15 tot 25% spiervlees, 15 tot 20% orgaan en groente 10 tot 15%.
Meer dan 25% bot wordt echt te veel. Mijn honden doen het goed (mooie, stevige goed gekleurde ontlasting op 20% bot
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3017318
Met behulp van jullie reacties heb ik op Caroba het volgende lijstje samengesteld om te gaan bestellen. Zouden jullie hier een keer naar willen kijken en zo nodig advies willen geven  :biggrin2:

Alaska Natural Dogfood Fazant 800 Gram
Caroba vleesmix rund 1KG
Natuur & Dier - Konijn Paard ca 1 KG
BARFmenu Kip 1 KG
BARFmenu Hert 1 kg
TamRo - Eend-mix 1 kg
TamRo - Lam-mix 1 kg
Kiezebrink Sardines 1 kg

Ik heb een aantal merken en een aantal diersoorten afgewisseld met elkaar :) sardientjes heb ik om ze erbij te geven, dit als extraatje :) ben benieuwd wat jullie hiervan vinden  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door