Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ChantalNoa
#3016625
Lieve mensen,

Ik ben Chantal, woon in Assendelft, ben 21 jaar en heb een heerlijke lieve en leuke Australian Shepherd teef van precies 1 jaar.
Vanaf het moment dat mijn lieve Noa met 8 weken bij ons is zit ze op KVV. Over de kwaliteit van het vlees ben ik erg te spreken.
Noa doet het er super op en ik ben dan ook erg tevreden. Toch wil ik haar graag wat meer uitdaging geven en ben daarom bezig met de overstap naar BARF.

Nu heb ik na twee dagen inlezen een menu samengesteld waar ik tot zover wel redelijk tevreden over ben. Nu wil ik alleen graag nog vis in het menu passen maar ik weet niet bij welke categorie dit hoort. Ohja en ik wil graag geitenmelk toevoegen.
Daarom de vraag of jullie naar mijn menu willen kijken en aan willen geven wat jullie visie op mijn menu is?

Ik sta overal voor open en ben tot een hoop bereid, voor zover het gelul hier is het menu.

BARF menu

4% van 20kg = 800 gram per dag / 5600 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 400 gram p/d / 2800 gram p/w / 11200 gram p/m
Orgaanvlees 15% : 120 gram p/d / 840 gram p/w / 3360 gram p/m
Spiervlees 25%: 200 gram p/d/ 1400 gram p/w / 5600 gram p/m
Groentes 10%: 80 gram p/d/ 560 gram p/w / 2240 gram p/m

7 x per week vleesbot kippennek, eendennek, kwartel
5 x per week groente 14 soorten, per categorie +- 2
4 x per week spiervlees Kangeroe, lam, konijn, paard, hert, rund, eend, fazant
3 x per week orgaanvlees kip, kalkoen, konijn, paard, lam, rund
2 x per week rauw ei

Week1
Maandag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees kangeroe
112 gram groentenmix

Dinsdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees kip

Woendag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees lam
1 ei

Donderdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees kalkoen
112 gram groentenmix

Vrijdag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees konijn
112 gram groentenmix

Zaterdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees paard
112 gram groentenmix

Zondag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees hert
112 gram groentenmix
1 ei

Week 2
Maandag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees paard
112 gram groentenmix

Dinsdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees konijn

Woendag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees rund
1 ei

Donderdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees lam
112 gram groentenmix

Vrijdag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees eend
112 gram groentenmix

Zaterdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees rund
112 gram groentenmix

Zondag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees fazant
112 gram groentenmix
1 ei

Heel veel liefs en alvast super super super bedankt,

Chantal en een pootje van Noa
Gebruikersavatar
Door pike
#3016682
Vleesbot: Vind ik te veel nek, en te weinig variatie. Zowel in diersoort als in vleesbot. De kwartel weegt biedt m.i. onvoldoende tegengewicht voor de nekken.
Verder is er veel variatie in soorten qua spiervlees en orgaan, maar je vertelt er niet bij wat voor soort orgaan je geeft. Dat is wel belangrijk, dat je de juiste verhoudingen aan hart, lever, nier en pens of boekmaag geeft.
Door Lizzy
#3016694
ChantalNoa schreef: Lieve mensen,

Ik ben Chantal, woon in Assendelft, ben 21 jaar en heb een heerlijke lieve en leuke Australian Shepherd teef van precies 1 jaar.
Vanaf het moment dat mijn lieve Noa met 8 weken bij ons is zit ze op KVV. Over de kwaliteit van het vlees ben ik erg te spreken.
Noa doet het er super op en ik ben dan ook erg tevreden. Toch wil ik haar graag wat meer uitdaging geven en ben daarom bezig met de overstap naar BARF.

Nu heb ik na twee dagen inlezen een menu samengesteld waar ik tot zover wel redelijk tevreden over ben. Nu wil ik alleen graag nog vis in het menu passen maar ik weet niet bij welke categorie dit hoort.
Hee leuk, dat je wilt gaan BARFen!
Qua vis hangt het er vanaf wat je geeft. Geef je hele vis, met alles erop en aan: dan is dat een compleet hapje en hoef je die niet mee te rekenen. Je kunt dat rekenen tot de extra's. Geef je zalmkop, dan is dat vrij veel graat, ok, 2 ogen en wat vissen-spiervlees maar dat zou ik rekenen tot vleesbot.
Ohja en ik wil graag geitenmelk toevoegen.
Een volwassen hond heeft dat niet nodig maar als jij het leuk vindt om te geven: prima. Ik zou dan wel rauwe geitenmelk nemen. Gekookte heeft nauwelijks toegevoegde waarde.

Daarom de vraag of jullie naar mijn menu willen kijken en aan willen geven wat jullie visie op mijn menu is?
Ik sta overal voor open en ben tot een hoop bereid, voor zover het gelul hier is het menu.
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
BARF menu

4% van 20kg = 800 gram per dag / 5600 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 400 gram p/d / 2800 gram p/w / 11200 gram p/m
Orgaanvlees 15% : 120 gram p/d / 840 gram p/w / 3360 gram p/m
Spiervlees 25%: 200 gram p/d/ 1400 gram p/w / 5600 gram p/m
Groentes 10%: 80 gram p/d/ 560 gram p/w / 2240 gram p/m
Prima.
7 x per week vleesbot kippennek, eendennek, kwartel
5 x per week groente 14 soorten, per categorie +- 2
4 x per week spiervlees Kangeroe, lam, konijn, paard, hert, rund, eend, fazant
3 x per week orgaanvlees kip, kalkoen, konijn, paard, lam, rund
2 x per week rauw ei
Je afwisseling in diersoorten is meer dan subliem te noemen! Zoveel mag, hoeft niet, maar mag wel.

Het enige dat ik een beetje lastig vind is je vleesbot. Net als Pike vind ik het teveel nek, eerlijk gezegd. Ook al schijnt het schildklierverhaal niet te kloppen (dat honden via nekken die ze gevoerd krijgen teveel schildklierhormoon van het 'prooidier' binnen krijgen), toch zou ik niet teveel nek willen voeren. Ik zou hooguit 2 keer per week nek willen voeren, en verder andere dingen zoals karkas. Doe desnoods eendennek, kippenvleugels (of karkas) en kwartel.
Week1
Maandag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees kangeroe
112 gram groentenmix

Dinsdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees kip

Woendag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees lam
1 ei

Donderdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees kalkoen
112 gram groentenmix

Vrijdag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees konijn
112 gram groentenmix

Zaterdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees paard
112 gram groentenmix

Zondag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees hert
112 gram groentenmix
1 ei

Week 2
Maandag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees paard
112 gram groentenmix

Dinsdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees konijn

Woendag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees rund
1 ei

Donderdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees lam
112 gram groentenmix

Vrijdag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees eend
112 gram groentenmix

Zaterdag
400 gram vleesbot
280 gram orgaanvlees rund
112 gram groentenmix

Zondag
400 gram vleesbot
350 gram spiervlees fazant
112 gram groentenmix
1 ei

Heel veel liefs en alvast super super super bedankt,

Chantal en een pootje van Noa
Netjes verdeeld hoor!
#3016714
Al super bedankt voor alle reacties.

Ik vond het bepalen van vleesbot ook erg moeilijk. Dus ben blij met de feedback!
Welke soorten kan ik nog meer toevoegen?

Nog even wat achtergrond informatie die ik net vergeten ben te vermelden. Noa eet al sinds 8 weken regelmatig, kippennekken, kippenpootjes, eendennekken, ossenstaart, runderluchtpijp en bullepezen. Wel gedroogd.
Sinds kort krijgt ze ook regelmatig sardientjes, sprot, capelin, spiering, zalmhuiden en wat zalmfilet (als de visboer zalmfilet overheeft, snijstukken).
Dit verteert ze goed en vind ze heeeeerlijk!

Omdat Noa deze "vleesbotten" al zolang krijgt twijfelde ik of ze een beginnende hond is of dat ik ook al andere dingen mag toevoegen? Zoja welke soorten raden jullie aan?

Ik weet dat het aantal gram wat hoog is maar Noa is een zeer actieve hond met wie we regelmatig trainen, liefst 2x of meer per week. En ik wandel het liefst 10km + per week. Daarnaast is Noa momenteel erg aan de slanke kant en wil ik dat ze wat steviger wordt. Ik probeer haar nu 1 kg KVV te geven en wat gedroogde snacks.

Nogmaals super bedankt voor jullie reacties en hulp!

Liefs,
Chantal en Noa
#3016715
[quote="pike"]
Vleesbot: Vind ik te veel nek, en te weinig variatie. Zowel in diersoort als in vleesbot. De kwartel weegt biedt m.i. onvoldoende tegengewicht voor de nekken.
Verder is er veel variatie in soorten qua spiervlees en orgaan, maar je vertelt er niet bij wat voor soort orgaan je geeft. Dat is wel belangrijk, dat je de juiste verhoudingen aan hart, lever, nier en pens of boekmaag geeft.
[/quote]

Ik dacht bij de orgaan te proberen alle organen per soorten te zoeken en eerlijk te verdelen of zijn er speciale verhoudingen daarvoor? Of kan je niet alle soorten tegelijk voeren?

In ieder geval bedankt:D
#3016880
Leuk nog een aus! Theo is lang niet zo actief maar wel heel groot voor een aus en die eet iets minder dan een kg. Dus de hoeveelheid lijkt me goed.
Qua orgaan mag je de helft de pens en de andere helft eerlijk verdelen. Wel altijd hart, nier en lever. Die zijn t belangrijkste.  Ik denk dat je gerust al kipkarkas en parelhoenkarkas bijv kan proberen als t andere goed verteerd werd. Ossenstaart zou ik niet meer geven. Zie topic in het andere board.
Gebruikersavatar
Door pike
#3016900
[quote="ChantalNoa"]
Ik dacht bij de orgaan te proberen alle organen per soorten te zoeken en eerlijk te verdelen of zijn er speciale verhoudingen daarvoor? Of kan je niet alle soorten tegelijk voeren?

In ieder geval bedankt:D
[/quote]

Je kan het orgaan wel tegelijk geven, maar er zijn wel wat verhoudingen voor. Lever behoort tussen de 2,5 en 3% van je menu uit te maken, iets meer mag ook maar nooit meer dan 5%. Je kan ook uitgaan van 5 gram per kg. lichaamsgewicht. Voor nier kan je de helft aanhouden. Voor hart het dubbele. En de rest neem je pens.
Je krijgt het niet voor elkaar om van een diersoort alle benodigde orgaan te geven, want van kip, eend, parelhoen en andere vogels kan je geen nier kopen (die zijn veels te ieniemienie). Pens zit alleen in planteneters. Vogels hebben dan wel een maag maar dat is weer een heel ander soort orgaanvlees. Buiten de algemeen bekende orgaansoorten heb je o.a. ook nog tong, long, testes, milt. Daar kan je ook wel eens wat van geven. Zelf geef ik dat als ik er aan kan komen i.p.v. een portie pens (ik doe niet aan pensdagen).
#3017043
Wauw, ben weer super veel wijzer geworden!
Ik ben helemaal enthousiast en ga binnenkort enthousiast bestellen en beginnen!

Echt super bedankt voor de op en aanmerkingen, feedback en de tijd die iedereen genomen heeft!!!


Liefs,
Chantal
#3017352
[quote="pike"]
Je kan het orgaan wel tegelijk geven, maar er zijn wel wat verhoudingen voor. Lever behoort tussen de 2,5 en 3% van je menu uit te maken, iets meer mag ook maar nooit meer dan 5%. Je kan ook uitgaan van 5 gram per kg. lichaamsgewicht. Voor nier kan je de helft aanhouden. Voor hart het dubbele. En de rest neem je pens.
Je krijgt het niet voor elkaar om van een diersoort alle benodigde orgaan te geven, want van kip, eend, parelhoen en andere vogels kan je geen nier kopen (die zijn veels te ieniemienie). Pens zit alleen in planteneters. Vogels hebben dan wel een maag maar dat is weer een heel ander soort orgaanvlees. Buiten de algemeen bekende orgaansoorten heb je o.a. ook nog tong, long, testes, milt. Daar kan je ook wel eens wat van geven. Zelf geef ik dat als ik er aan kan komen i.p.v. een portie pens (ik doe niet aan pensdagen).
[/quote]

Ik ben aan de slag gegaan met de organen.
Per week zou ze 840 gram orgaanvlees moeten krijgen, ik voer dit 3x per week dus 280 gram per keer.

Dan heb ik deze verdeling gemaakt:

Eend/Konijn/Rund
Eendenhart, 100 gr
Eendenlever 70 gr
Konijnennieren 30 gr
Runderpens 80 gr

Kalkoen/Lam
Kalkoenhart 50 gr
Kalkoenlever 70 gr
Lamshart 50 gr
Lamspens 80 gr

Kip/Paard/Rund
Kippenhart 100 gr
Paardenlever 70 gr
Rundernier 30 gr
Runderpens 80 gr

Wat vind je daar van?

Het spijt me als het een beetje een domme vraag is...

Liefs,
Chantal
Gebruikersavatar
Door pike
#3017396
Ik zit even te rekenen  ::)

Je geeft in dit menu 810 gram, geen 840 maar dat is terzijde.

hart 300g, lever 210g, nier 60g en pens 240 gram

Daarmee kom je op met lever op 3,7% van je menu (uitgaande van 5600 gram)
Dat kan wel, maar ik zou zelf de lever toch liever iets omlaag doen, en dan kan je dat gewicht bij de pens doen. Bij 20 kg hond zou 100 gram aan lever al voldoende zijn. Als je op 2,5% gaat zitten (wat ik zelf doe) kom je aan 140 gram lever.Als je niet zo hoog gaat zitten hoef je je ook niet druk te maken om een levertje dat nog in een karkas zit bijvoorbeeld.

Ik vind wel dat je het jezelf lastig maakt door zoveel verschillende dingen op een dag te voeren, maar dat is natuurlijk je eigen keuze. De tijd zal leren of je het prettig vindt om zo te voeren. Maar ik neem aan dat je van tevoren porties wil gaan maken en invriezen? Bedenk dan wel dat als je meer of minder moet gaan voeren, om wat voor reden dan ook, dat je met die gemixte zakjes zit en het lastig wordt om het aan te passen.

Oh ja, domme vragen bestaan niet! Niet vragen dat is pas dom  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door