Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3016550
hee hallo,

mijn hondjes zijn al een aardige tijd over op KVV, en ik begin ook de ''BARF-kriebels'' te krijgen,
ben qua barf-dingen het e.e.a. aan het proberen bij de hondjes, en veel dingen vinden ze errug lekker! hoewel bo nog wel eens kieskeurig kan zijn.
ik heb een menu gemaakt, zouden jullie deze willen nakijken, en evt. op of aanmerkingen geven?
heb het percentage van de barfrekenhulp aangehouden. (50% bot, 25% spier, 15% orgaan, 10% groente)
Bowie weegt 38KG, maar moet vermageren, ivm haar HD, op aanraden van de DA moet ik haar de hoeveelheid gaan voeren van haar ideale gewicht, dus 350 gr.
jack is gecastreerd, mag ook ietsje vermageren, ook rekening gehouden met 1% dus 100 gr. per dag.
is nog even uit proberen of dit goed is, vooral voor onze jack, heeft veel wisselende ontlasting, meestal slap en breierig (de dierenarts zegt een gevoelig darmstelsel)
+ hoe ze het hier op doen, als ze op ''ideaal'' gewicht zitten, probeer ik 1,5% of 2%,

dit is een voorbeeld menu, ik denk dat ik in het begin nog wat meer KVV geef, 4 tot 5 kvv dagen, en de rest barf, en zo langzaam de boel omdraai.
(vriendlief ziet het barf écht niet zitten, kvv wilt ie wel geven, dus als ik werken ben of zo dan geeft hij KVV...)
het KVV wat ze dan krijgen zijn diersoorten die in het Barf-menu (bijna) niet voorkomen, o.a.
compleet
KVV
paard
geit
hert

enkelvoudig
struisvogel
fazant
kangeroe
kwartel

het groente prutje zijn tafelrestjes of ik maak het zelf, dacht aan zo'n 9 verschillende groentes/fruit, allemaal in de blender, evt. met een beetje honing en yoghurt, en per portie invriezen
of wordt dit dan te eenzijdig?


Maandag
kip rugstukjes
lamsvlees
runderhart
groente prutje

Dinsdag
konijnenrugstuk
konijnenvlees
konijnenorgaan
groente prutje

Woensdag
eendennek
hertenvlees
kalkoenhartjes
groenteprutje

Donderdag
pensdag.

Vrijdag
hertenribben/lamsribben
konijnenvlees
lamslong

Zaterdag
vis & (gedroogde)geelhaar of nek van geit o.i.d.

Zondag
KVV en evt. (gedroogd) snackje

alvast bedankt! :)
#3016559
Volgens dit schema geef je hart en long als organen. Wat houdt konijnenorgaan in?
In long zit weinig voedingswaarde, lever en nier zijn wel echt nodig in een volwaardig menu en dat mis ik hier nu echt...

Wat betreft afwisseling zit je wel goed. Je geeft zowel hert KVV en als BARF, je zou kunnen kijken (is niet per se nodig) om daar nog naar te kijken.
Ik zou wel even in de gaten houden of je hond op de pens en visdag niet aan de dunne gaat.
Veel honden hebben daar namelijk last van. Je zou het dus kunnen combineren met bevleesd bot op die dag.

Over je hoeveelheden: waarom maar 1%? Dat is heel weinig, ook voor een hond die moet afvallen! Afvallen moet je heel langzaam doen. Dus als je nu 2% lichaamsgewicht KVV geeft, zou ik dat ook met BARF aanhouden. Je zult zien dat ze in vergelijking met KVV waarschijnlijk iets meer zullen moeten eten. KVV bevat namelijk vaak relatief wat meer vet. Als 2% al teveel is, wat ik me dus afvraag, zou je naar 1,8% ofzo kunnen zakken. 1% is echt te weinig!

Oh ja, mijn vriend was ook tegen vers vlees, maar ziet nu hoe de honden ervan genieten. Hij dacht ook dat hij liever KVV zou blijven voeren, maar geeft nu liever 'hele dingen' omdat hij dat minder luguber vindt  ;D
#3016583
stond op naturis.nu, (heb hier voor het gemak alle ''ingredienten'' vandaan gehaald,
(Dit product komt van een konijnenslachterij dat tamme konijnen slacht voor humane consumptie. Het bestaat uit, levertjes, niertje en long.)
http://www.naturis.nu/index.php?main_pa ... cts_id=627

dus als ik de long zou vervangen voor lever of nier is dit prima?

ze krijgen hier nu ook een pens en visdag,
bowie gaat er niet van aan de dunne zelfs niet als ze 1 KG pens op heeft, jack heeft sowieso slappe ontlasting, maar is het proberen waard. dankje!

Bowie heeft aan beide heupen HD, sinds zij over is op KVV is ze een aantal kilo aangekomen,  (kreeg eerder wolfsblut red rock brokken)
(geef lotgering de wild en pens variant, tammega, tamro, dego, o.a.)
ze is in 1 jaar tijd, ontzettend achteruit gegaan lichamelijk, waardoor ze soms dagen heeft dat ze maar net 30 minuten verdeeld over 4 wandelingen kan lopen,
bij betere dagen wandel ik natuurlijk meer, en dan kan het zijn dat ze het 2 tot 3 uur over de dag verdeeld vol kan houden.
ze kreeg eerst 800 gr. toen ik zag dat ze ontzettend snel aankwam (in 4 weken zat er ruim 3 KG op)  ben ik 600 gram gaan geven, daar kwam ze nog wat van aan,
dus nu qua KVV krijgt ze 400 tot 500 gram... (ligt aan hoeveel ze gelopen heeft die dag) (met een handje sperzie bonen af en toe)
nu ze een aantal kilo is afgevallen, blijft ze op de 38 kilo hangen, maar het mooist zou zijn als er nog wat af gaat...
want ik merk dat ze iets beweegelijker is/het langer volhoudt nu ze die 4 kg kwijt is...
het is ook de bedoeling dat dit tijdelijk is, ze is nog wat aan de mollige kant, en heb haar liever onder de 37 KG. (ook advies van DA)
maar ik kan niet zeggen, ik ga meer met haar bewegen o.i.d., en ben afhankelijk van het weer/temperatuur(zoals zwemmen).

het is niet zo dat ze is uitgehongerd, want tegenwoordig laat ze meestal een klein beetje kvv in de bak liggen, (wat jack dan weer op eet)
maar als ik bij de 1,5% begin, is dit dan beter? ik ben zó bang dat die kilo's er weer opkomen, want er af gaat niet zo heel snel...

dus als iemand eventueel tips heeft, hoor ik het graag,

haha mijn vriend geeft het liefst brokken, gewoon de goedkoopste waar je de stukken graan tussen de brokken ziet zitten, maar omdat wij al veel ellende met bo hebben gehad,
qua haar gezondheid, heeft hij nu zoiets van doe maar wat jij denkt dat goed is... als het maar geen honderden euro's per maand kost, en ik geen organen of ander fatsige zooi zie...
KVV is daarom net op het randje,
#3016597
Ik zou voor lever en nier toch even kijken naar een andere manier dan via de konijnmix van dego. Er is niets mis met die mix an sich, maar dit is niet geschikt om mee te barfen (ik gebruik het om te drogen).

Wat betreft de percentages: Van je totale % orgaan moet de helft pens zijn, de andere 50 procent verdeel je over hart, lever en nier.
In het geval van Bo 15% van 500 g: 75g orgaan per dag. Daarvan is dan 37.5 g pens en 12.5 van hart, lever en nier. Hoe je dit over een week verdeelt is persoonlijk.

Als je nu al pens/visdag geeft, zal dat wel goed komen. Ik doe het zelf trouwens ook zo  :)

500g op een gewicht van 38 kg is 1,3%, dat is dus al meer dan 1%. Ik zou niet nog meer naar beneden gaan, 1,5% is toch wel echt het minimum, zeker omdat je nu maar af en toe groente geeft en dat zometeen 10% van het menu gaat uitmaken. Zoals ik al aangaf: KVV is echt vetter dan BARF. Mijn hond Sverre kreeg met KVV 400g (bij 16kg: 2.5%) en nu met BARf krijgt hij sommige dagen 500g, anders
valt hij af...

Kijk naar je hond, dat is echt de beste graadmeter.
En zwemmen bij 5 of 10 graden is voor veel honden echt geen probleem! Kimo is zelfs zo gek om als het vriest in het water te springen, doet hij zelf, dus ik maak er geen probleem meer van ;)
#3016621
ik ga voor beide met 1,5% beginnen, en dan kijk ik het 3 a 4 weken aan, en als ik merk dat ze toch te weinig heeft, kan ik altijd naar boven gaan qua %,
maar de berekening die jij nu hebt gedaan is dat bowie 38 kilo weegt, graag zou ik haar rond de 35 kg zien,
moet ik die voedings behoefte dan niet aanhouden? (want zo had mijn DA het namelijk geadviseerd)
(dan mag ze 525 gr. BARF per dag en met 38 kg 570 per dag, rekening gehouden met 1,5%)

ik las net toevallig dat je dan beter zelf een mix van lever nier en hart kunt maken, evt. 2 mixen, van 2 x over 3 verschillende diersoorten voor de afwisseling?
zou ik dit gewoon standaard kunnen geven bij iedere barf maaltijd? of is het beter gewoon per dag één orgaan te geven?
(wil graag iedere keer als ze barf krijgen dan het aantal percentage van wat ze mogen aanhouden.)

dan kom ik uit op dit menu...
Maandag
kip rugstukjes
lamsvlees
orgaan mix 1
groente prutje

Dinsdag
konijnenrugstuk
konijnenvlees
orgaan mix 2
groente prutje

Woensdag
eendennek
hertenvlees
orgaan mix 1
groenteprutje

Donderdag
pensdag met bevleesdbot of kraakbeen

Vrijdag
hertenribben/lamsribben
konijnenvlees
orgaan mix 2

Zaterdag
vis & (gedroogde)geelhaar of nek van geit o.i.d.

Zondag
KVV van apart diersoort en evt. (gedroogd) snackje

dan zou ik hier op uit komen voor 1 week,
is dit voldoende afwisseling of zou ik dit bij wijze van om de week kunnen geven?
dat ik dan bijv. de 2e en 4e week konijn vervang paard of rund? en o langzaam aan ook de wat hardere botten e.d. ga geven..

is trouwens een goed idee om het konijnorgaan te drogen! dankje voor de tip! haha

de pens- en visdag wil ik graag zo houden, omdat het nu ook goed gaat, en ze er echt op ''wachten''... hihi


ze zwemt nu nog veel, de rijn is 5 min lopen van ons huis haha,
maar als het bijvoorbeeld vriest, en ze duikt het water in, loopt ze daarna soms ontzettend stijf, en ze wil nog wel eens omvallen haha. dus heb liever niet dat ze zwemt als het vriest,

bedankt voor je advies!
#3017137
Groentemix doe ik niet per portie invriezen...ik maak eerst een hoeveelheid voor een maand, doe die in 4 diepvriesbakken, en als ze dan bevroren zijn hak ik de inhoud van elke bak in 6 of 7 stukken...en daarvan doe ik dan elke dag een blokje bij de maaltijd..

vind dat wel makkelijk!
#3037951
hier ben ik weer :) haha
na lang wikken en wegen wil ik toch BARF proberen,
(onze bo heeft op het moment een ''ik weiger te eten jij in mijn bak doet en eet alleen wat ik lekker vindt''....


Maandag:
kippennek/rugstuk
lamsvlees
kippenhart
groente prutje

Dinsdag
konijnenrugstuk
konijnenvlees
konijnennier
groente prutje

Woensdag
eendennek
hertenvlees
kalkoenlever
groenteprutje

Donderdag
lams pens
eendennek/ganzennek

Vrijdag
hertenribben/lamsribben
paardenvlees
rundernier

Zaterdag
vette vis of zalm kvv

Zondag
KVV van diersoort die ze niet veel krijgen, bijv. geit.
(gedroogde) snack


is dit menu zo prima? of zijn er nog op of aanmerkingen over  ::)
(eieren heb ik er niet ingezet, maar dit krijgen ze verschillend, we hebben zelf kippen..)

ik las trouwens dat sommige de ene dag spiervlees en de andere dag orgaan geven, is dit makkelijker?


heb rekening gehouden met 1,5 %

Bowie:
Hoeveelheid: 1.5% van 35 kilo = 525 gram per dag / 3675 gram per week/14700 gr. pm
Rauw vleesbot 50% :  263gr p/dag
Groentes 10% :  53gr p/dag
Orgaanvlees 15% :  79gr p/dag
Spiervlees 25% :  131gr p/dag

Jack:
Hoeveelheid: 1.5% van 11 kilo = 165 gram per dag / 1155 gram per week/4620 gr. pm
Rauw vleesbot 50% :  83gr p/dag
Groentes 10% :  17gr p/dag
Orgaanvlees 15% :  25gr p/dag
Spiervlees 25% :  41gr p/dag
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door