Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3014022
Hoi...

Omdat Mucho allergisch lijkt te zijn voor veel diersoorten, ben ik me aan het herorienteren...
MAg geen kip/rund//geit/konijn/duif/lam/schaap/paard (laatste 3 zijn twijfels, dus later hopelijk wel. Daarbij natuurlijk granenallergie :)

Blijft over: eend, kalkoen, haas, gans, fazant, ree, hert, vis en later patrijs(nooit gegeten).

Wegens maagklachten tijdlang alleen kvv gegeven,haas en gans,  gemalen haasspiervlees, nu ook weer eendenekjes, kalkoennek, en heel kleine stukjes zalmkop. Deze barfdingen zijn vrij vet, maar haas is erg mager, combi lijkt goed te gaan. Wel wil ik zoveel mogelijk magere dingen geven ivm zijn klachten...

Nu wil ik dus uitbreiden, en heb via lijntje eea besteld: haaskarkas, haasorgaan, haasspiervlees en wil daarbij ganskarkas, ganzepoten en eendkarkas/vleugels en wat andere dingen gaan bestellen...

dan zou ik komen op:
bot: eendenek, kalkoennek, reerib (en later ook eendevleugels, ganzenek, ganzepoot)
spier: haas (later ook hert/gans, evt kalkoen)
karkas:fazant, haas, gans (gemalen ivm hardheid)
orgaan: haas, organen behalve maag uit karkas (en later hopelijk elandenpens uit duitsland, thanx to forumlid Annemarie! )
en af en toe vis (nog even uitzoeken welke vis..kreeg altijd zalm, maar dat is mogelijk te vet)

Daarnaast krijgt hij kvv voor een aantal dagen ivm werk, dit is dan haas of gans..

Vragen:
-Is dit voldoende afwisseling?
-Is haaskarkas nog niet wat te hard voor hond die alleen fazantkarkas, eendenek, kalkoennek, zalmkop en ervoor ook konijnkop kreeg? Ganskarkas kan ik gelukkig wel gemalen krijgen, of kan dat ook ongemalen?
-Is wilde eenkarkas echt heel veel harder? (kan het altijd uittesten met snoeischaar, maar beetje jammer als je 10 kg besteld en het te hard is_)
=Is eendkarkas minder vet dan bv nekjes/spiervlees? En maakt het uit of het wilde eend is of tam qua vetheid?
-Meer tips voor afwisseling?
Gebruikersavatar
Door pike
#3014028
Papalou schreef: Hoi...

Omdat Mucho allergisch lijkt te zijn voor veel diersoorten, ben ik me aan het herorienteren...
MAg geen kip/rund//geit/konijn/duif/lam/schaap/paard (laatste 3 zijn twijfels, dus later hopelijk wel. Daarbij natuurlijk granenallergie :)

Blijft over: eend, kalkoen, haas, gans, fazant, ree, hert, vis en later patrijs(nooit gegeten).

Wegens maagklachten tijdlang alleen kvv gegeven,haas en gans,  gemalen haasspiervlees, nu ook weer eendenekjes, kalkoennek, en heel kleine stukjes zalmkop. Deze barfdingen zijn vrij vet, maar haas is erg mager, combi lijkt goed te gaan. Wel wil ik zoveel mogelijk magere dingen geven ivm zijn klachten...

Nu wil ik dus uitbreiden, en heb via lijntje eea besteld: haaskarkas, haasorgaan, haasspiervlees en wil daarbij ganskarkas, ganzepoten en eendkarkas/vleugels en wat andere dingen gaan bestellen...

dan zou ik komen op:
bot: eendenek, kalkoennek, reerib (en later ook eendevleugels, ganzenek, ganzepoot)
spier: haas (later ook hert/gans, evt kalkoen)
karkas:fazant, haas, gans (gemalen ivm hardheid)
orgaan: haas, organen behalve maag uit karkas (en later hopelijk elandenpens uit duitsland, thanx to forumlid Annemarie! )
en af en toe vis (nog even uitzoeken welke vis..kreeg altijd zalm, maar dat is mogelijk te vet)

Daarnaast krijgt hij kvv voor een aantal dagen ivm werk, dit is dan haas of gans..

Vragen:
-Is dit voldoende afwisseling?
ja hoor dit is voldoende afwisseling, alleen wat betreft orgaan vind ik het te beperkt: Alleen haagorgaan met betrekking tot hart, lever, nier vind ik echt onvoldoende. Van de soorten die je voert kan je ook hart krijgen van eend, gans en kalkoen.  Ganzenmaag (lobsnit) is ook nog een optie. Lever van deze vogels is ook vaak wel verkrijgbaar. Misschien kan je aan orgaan van ree komen? Mocht je later lam kunnen toevoegen dan opent dat natuurlijk extra mogelijkheden in de vorm van lamslever, -nier -hart -long.
-Is haaskarkas nog niet wat te hard voor hond die alleen fazantkarkas, eendenek, kalkoennek, zalmkop en ervoor ook konijnkop kreeg? Ganskarkas kan ik gelukkig wel gemalen krijgen, of kan dat ook ongemalen?
Als hij fazant en kalkoennek eet dan is haagkarkas ook heel goed te doen. Ganskarkas KAN behoorlijk hard zijn als het oudere ganzen betreft. Jonge ganzen zijn zacht van bot.
-Is wilde eenkarkas echt heel veel harder? (kan het altijd uittesten met snoeischaar, maar beetje jammer als je 10 kg besteld en het te hard is_)
Dat zou ik niet direct weten, ik denk dat ook hier de leeftijd van de eend en het soort eend verschil kan maken
=Is eendkarkas minder vet dan bv nekjes/spiervlees? En maakt het uit of het wilde eend is of tam qua vetheid?
-Meer tips voor afwisseling?
Ik vind tam eendkarkas (veel) vetter dan de nekken. Wilde eend is minder vet dan tamme. Eigenlijk is wilde eend, net als wilde gans, helemaal niet vet.

En dan nog de vraag in de topic-titel: te wild?? Naar mijn idee kan een menu niet wild genoeg zijn  :biggrin2:

Let wel op met fazantkarkas: de krop zit vaak vol met graankorrels.
(meestal zit wel nog orgaan in de fazanten).





[/quote]
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3014124
dank je wel!!


Eendevleugels, zijn die wel minder vet dan? Kan ik dat ook doen...
en de haaskarkas sla ik wel wat platter met mijn hamertje, en ganskarkas kan ik ook eerst gemalen kopen en dan geven
thanx!
Gebruikersavatar
Door pike
#3014208
Ja, de eendenvleugels bevatten veel minder vet dan het karkas. Vet dat in de buikholte van een tamme eendkarkas zit kan je gemakkelijk wegsnijden, maar er zit ook een dikke laag vet onder het vel van het karkas. Nou kan je dat er natuurlijk ook allemaal afhalen, maar dat betekent wel dat je een groot deel van het gewicht weggooit waar je wel voor betaald hebt.  ;)
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3015793
Super...op zoek naar wilde eendkarkas en vleugels dan maar..

via lijntje hier aan hertenier en hertelever kunnen bestellen..

eendehart wil ik dan bij webshop gaan bestellen..dus dan wat meer afwisseling in organen!

Nog wel wat spannend, de nieuwe botten...ben erg benieuwd naar het vlees wat binnekort binnenkomt...denk dat Muppie het wel geweldig vindt..

Eet nu nog 3 a 4x per dag wegens zijn maag, ben voorzichtig aan het afbouwen naar minder maaltijden, en vandaag mocht hij kiezen tussen een stuk kalkoennek en kvv, koos mooi de kalkoennek..fijn om te weten dat hij dat graag eet nu ik ook afbouw met kvv..
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3015804
wat moet eigenlijk de verdeling nek/vleugel/karkas zijn? is daar een regel voor? Als ik naar bestellingen die ik wil doen kijk, en het over 10 maanden zie (opslaan van wild, groter inkopen) zou ik komen op:

10 maanden:
BOT: 50 kg
SPIER: 40 kg
ORGAAN 10kg (extra orgaan in gedroogde vorm als snoepjes, en af en toe pens extra als ik aan elanden/hertenpens kom)

BOT: 10kg eendevleugels, 10kg nek kalkoen/eend, 5kg reerib, 5kg ganspoot, 5kg haaskarkas, 5kg fazant/patrijs, 5kg eendkarkas, 5kg overig
SPIER: 10kg hert, 10kg haas, 10kg gans, 10 kg mix : kalkoen/eend/..
ORGAAN:5kg haasorgaan, 1,5 kg her lever 1,5kg hertennier, 2kg eendhart, (5kg elandpens mogelijk, dan spiervlees minder)


Totaal: Ong. 27 kg eend, 15 kg gans, 10 kg kalkoen, 18 kg hert, 20 kg haas,

Natuurlijk niet helemaal zo nauwkeurig, maar dit was een beetje een idee van wat ik nu kan krijgen en kan gaan geven..zal best eea kunnen veranderen, zeker verhoudingen met bot/karkas,  en ook qua spiervlees, afhankelijk van wat ik kan krijgen en wat goed gaat...denk als ik het zo totaal zie dat het gehalte eend wel wat groot is...zeker omdat hij met zijn maag wat minder goed vette diersoorten aankan..daarom wilde ik meer vleugels als eendkarkas voeren...ojaa..vis komt er ook af en toe bij

Misschien de eendkarkas vervangen door gemalen ganskarkas? en ipv eend- en kalkoennek alleen kalkoen nek? Dan wat meer kalkoen en gans, en wat minder eend?

Andere tips?
Gebruikersavatar
Door pike
#3015870
Begrijp ik het goed dat je over een periode van 10 maanden 50 kg bot, 40 kg spier en 10 kg orgaan wilt voeren?

Dus dat dit totaal van 100 kg 100% is? Je geeft geen groente?
Dan zou ik toch wat meer orgaan voeren 50-30-20. En van die 20 kg orgaan kan je eventueel de helft aan pens voeren.

1,5 kg lever op 100 kg voer is dus 1,5% van het totale menu en dat is wel erg weinig. 2,5-3% mag je toch wel geven. Je kunt ook uitgaan van 5 gram per kg lichaamsgewicht. Van nier kan je de helft nemen. En de rest kan je dan aan hart geven.


Voor de verdeling van het botmateriaal zijn geen vaste regels. Elk soort bot heeft zo zijn eigen samenstelling, dus variatie is ook hier aanbevolen. Teveel nek wordt afgeraden.
Of je eendkarkas moet vervangen omdat het misschien te vet is voor je hond dat kan je alleen zelf bepalen door te bekijken hoe hij er op reageert.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3016164
nee..ik voer wel groente...alleen heb ik dat in deze berekening idd niet  meegenomen...

en naast de 10kg barf zo'n 2 kg kvv per week...dus heb in dit voorbeeld alleen gekeken wat ik voor 10 maanden baf kan geven.

Orgaan afwisselen met pens klopt, orgaan wil ik aanvullen met elandpens wat ik hopelijk via bp kan regelen.

rund/geit/lampens mag voorlopig nie

En dat van de lever: hij krijgt naast de hertelever ook 5 kg haasorgaan waar lever inzit.

Denk dat ik dan met karkasjes, vleugels en poten het aandeel nekken wel redelijk beperkt kan houden...want zoals nu is het ongeveer 20%nek van het bot, dus dat is dan wel ok denk ik...

En eendkarkas idd eerst maar eens uitproberen..de vleugels zullen wel ok zijn.

Dank voor je opmerkingen!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3016352
En dank voor je info over groente..nu nogmaals berekeningen gemaakt, met groente erbij in percentages, toch iets anders..

en daarbij een opbouw gemaakt met voeren van nieuwe dingen..haha..waarschijnlijk een hoop overbodige moeite mocht het gaan veranderen, maar het wordt steeds beter...ook even gekeken wat ik dan per maand ga voeren, en hoe de verdeling wordt per dag...

dit is voor de eerste maand,
Start: 8kg barf, 6 kg kvv:
16 dagen barf: per week 4 zakjes barf
12 dagen kvv: per week 3 zakjes kvv (gans en haas)

16 zakjes barf:
0,5 kg eendenek
0,5 kg kalkoennek
0,5 kg gemalen eendkarkas (zonder orgaan)
0,5 kg ganspoot
1 kg eendvleugels
1 kg gemalen fazantkarkas (zonder orgaan)
0,8 kg orgaan (50%haas, 50% hertlever, nier, eendhart)
2,4 kg spiervlees (haas&hert)

Zakje: 250 gram bot, 125 gram spier, 75 gram orgaan, 50 gram groente


16 zakjes:
4 zakjes gemalen fazantkarkas, hertspiervlees, haasorgaan
2 zakjes kalkoennek, hertspiervlees, eendorgaan
2 zakjes eendenek, hertspiervlees, haasorgaan
2 zakjes gemalen eendkarkas, haasspiervlees, hertorgaan
4 zakjes vleugels, haasspiervlees, haasorgaan
2 zakjes ganspoot, haasspiervlees, eendorgaan

Maanden hierna bouw ikkvv af en  barf rustig op met toevoeging van elandepens (ergens in januari hoop ik dat te krijgen), kalkoen of gansspiervlees, haaskarkas, ongemalen eendkarkas, gemalen ganskarkas...dan ga ik ook minder nekken geven en wat meer ganspoot/karkas gans en haas..

jaja..en af en toe een visje of iets als extra..alleen eerst orienteren op iets anders dan zalm...da t gaat niet echt goed met zijn buik...eend moet ik even afwachten hoe dat gaat als ik het vaker ga geven..ik hoop dat vleugels en karkas wilde eend minder vet zijn, anders kan ik het nog afwisselen met kalkoennek/ganskarkas
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door