Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3015494
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
We willen ons weiland opnieuw inzaaien. Het duurde allemaal langer dan gepland maar we gokken het er nog maar op en hopen dat we nog kunnen zaaien (zaterdag).
Nu wilden ze zaaien met Engels Raaigras, maar dat wil ik niet.

Onze paarden staan in de zomer 24/7 op het land. Mijn lieve Contessa is erg gevoelig voor spierbevangenheid en daarom kan ze vaak de wei niet op. Verder wil ik graag een zo natuurlijk mogelijke beweiding, en daar komt engels raaigras niet eens bij in de buurt. Ik wil graag structuur en een lage fructaanwaarde.

Maar ja... Dan ga je goegelen en kom je bij tig verschillende mengsels.
De één heeft ook kruiden toegevoegd als wilde peen, chicorei, peterselie en weegbree. De ander heeft dat dan weer niet, maar zit weer lager in percentage engels raaigras (10% tegenover 60%)
Waar moet ik nu op letten? Ook de prijzen lopen enorm uiteen. Zo heb ik een mengsel gevonden van 4,95 per kilo en een mengsel van ruim 7,60 per kilo.
Het gaat om een halve hectare.
#3015498
Niet te moeilijk doen. Kies inderdaad iets waar niet te gek veel engels raai inzit en wat leuke andere soorten.

Punt is namelijk, die soorten die het goed doen onder de omstandigheden in jullie weide gaan het goed doen, de rest verdwijnt. Dus die mengsels zijn allemaal hartstikke leuk, maar als soort X zure natte grond nodig heeft en soort Y alkalische droge grond, dan gaat 1 van de 2 het dus simpelweg niet redden.

En dan blijft het toch de truuk om het gras niet te kort te laten eten en de grond genoeg rust te gunnen. Verstandig bemesten, niet te veel, zeker ook niet te weinig. Ppffff, een goede weide is een kunst hoor!
#3015572
Ik bestel mijn zaden altijd bij Hofman zaden, deze heeft ook een mengsel zonder engels raaigras. De kruiden koop ik altijd bij Vreekens zaden, omdat ik kleine stukjes inzaai, waar ze niet kunnnen komen, Als de kruiden zich hebben uitgezaaid mogen ze er af en toe in. Het heeft geen zin om kruiden door je gras te zaaien, gewoon omdat ze niet kunnen groeien door het vele gras. Wat wel wil is Achillea, smalle weegbree, beide zeer gezonde kruiden. Hier en daar brandnetelbossen om te plukken en natuurlijk een ontgiftigings kruid de paardebloem.
Het paardenmengsel van Hofman heet Classic.
#3015582
spikkel schreef: Ik bestel mijn zaden altijd bij Hofman zaden, deze heeft ook een mengsel zonder engels raaigras. De kruiden koop ik altijd bij Vreekens zaden, omdat ik kleine stukjes inzaai, waar ze niet kunnnen komen, Als de kruiden zich hebben uitgezaaid mogen ze er af en toe in. Het heeft geen zin om kruiden door je gras te zaaien, gewoon omdat ze niet kunnen groeien door het vele gras. Wat wel wil is Achillea, smalle weegbree, beide zeer gezonde kruiden. Hier en daar brandnetelbossen om te plukken en natuurlijk een ontgiftigings kruid de paardebloem.
Het paardenmengsel van Hofman heet Classic.
Dank je!
Ik heb straks een paddock paradise. Kan ik daar anders beter een kruidentuin maken waar ze af en toe op mogen?
#3015803
Ik heb ook een PP. ik heb kleine mini-weidjes waar ze in het voorjaar op mogen. Daar strooi ik achillea en smalle weegbree tussen het dan nog korte gras. De kruiden zoals cichorei, wilde peen, walstro, margrietjes die strooi ik apart op een weidje. Deze kruiden mogen geen mest, wel 1x in het jaar wat kalk. Als ze uitgebloeid zijn laat ik ze er af en toe op, als ze zich uitgezaaid hebben mogen ze alles opeten, wat ze dan ook doen, samen met de schapen. Deze kruiden houden ook van wat droge grond. Het is een leuk gezicht als ze de uitgebloeide bloempjes en blaadjes voorzichtig er af eten. Naast de wei hebben we veel brandnetels en kleefkruid, ook daar zijn ze dol op.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door