Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna_vZ
#3015256
Hoi Allen,

Als beginnende barfer heb ik nog de nodige vragen. ;D

Ik zie nog wel eens BARF voorbij komen op websites, en zou daar dus vers vlees verwachten. Rauwe botten/spiervlees/organen.
Alleen blijkbaar is het dan wel verpakt in rollen worst, dus gemalen/geperst?

Klopt dat? Is dat dan ook BARF of is dat dan juist weer KVV.

*Sorry, misschien domme vraag maar zie soms door de bomen het bos niet meer* :-\
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3015361
Dat is dan een KVV, met de intentie jou wijs te maken dat het om BARF gaat.  Het lijkt aardig te lukken ;)
De enige die BARF kan geven ben je zelf, zo gauw het in rollen uit de winkel komt is het KVV, ongeacht het merk/naam

Edit : domme vragen bestaan niet, zeker niet als je hier komt om leren.  De enige domme vraag is degene die je niet stelt ;)
Laatst gewijzigd door Fenixjuh op di 04 nov 2014, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna_vZ
#3015371
Dank Fenixjuh.

Mag het echte Barf wel vers maar ingevroren zijn?
Is BARF altijd ingevroren eigenlijk?
Moet haast wel ivm de houdbaarheid natuurlijk.

Oervoer bijvoorbeeld heeft een vers pakket, maar dat is dan wel ingevroren, en is wel echt BARF.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3015383
Of het ingevroren is of niet heeft niks met barf te maken. Barf staat voor Bones And Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food en kvv voor Kant en klaar Vers Vlees. Kvv is dus vaak al zo gemaakt dat het klaar is om te geven dit koop je dus in pakjes, rollen etc en is gemalen.
Bij barf moet je het zelf samenstellen met alle losse "onderdelen" die daar bij horen. Er zijn webshops die pakketten/menu's aanbieden die al compleet zijn. Maar er zijn ook webshops die kvv verkopen en dat barf noemen.
Barf kun je ook in de supermarkt kopen (denk aan stukje rundvlees, kippennekjes en wat orgaantjes erbij) dat is dan vers. Als je het via internet besteld is het bevroren idd ivm de houdbaarheid.
Door Lizzy
#3015626
Alles dat door een fabrikant tot een prak is gemalen: dat is KVV. KVV fabrikanten hangen daar graag namen aan die aan BARF gerelateerd zijn. Maar BARF voor ons is het zelf samenstellen van voeding. En als je het OERvoer dus laat samenstellen, heb je het al niet meer zelf gedaan.... Voor mij is BARF zelf de verantwoordelijkheid nemen voor wat je je hond voert. En daar past gemalen of door een ander samengestelde pakketten NIET in/bij. Bij BARF zorg je gewoon zelf voor geschikte rauwe vleesbotten, vlees, orgaanvlees, vette vis, groenten, rauwe eieren, etc. Dat koop je in, zo nodig maak je er porties van, dat gaat de vriezer in en JIJ bepaald hoeveel % je hond eet van wat.
Door Anna_vZ
#3015946
Heldere uitleg allemaal dank!

Maar Lizzy, het gaat toch om wat je voert, namelijk vers vlees, en niet zo zeer door wiens handen het heen gegaan is?
Het gaat er toch om dat de persoon waar je het vandaan haalt betrouwbaar is. Dus dat je de herkomst van het vlees weet. of in ieder geval een goed gevoel hebt bij de kwaliteit die geleverd wordt. Het verleden heeft laten zien dat je rund denkt te halen, je gewoon paard op je bord hebt liggen. Dus ook rechtstreeks bij de slager vandaan is soms nog maar een ? of het te vertrouwen is als leek.

Ik snap ook wat je zegt, jij bepaalt wat je hond eet, en bij Oervoer is het zo dat ze een box voor een periode in de "juiste" hoeveelheid voor je klaar maken. Dan bepaal je eigenlijk nog niet wat en hoeveel je hond eet. Heb je een hond die toch meer dan die portiehoeveelheid nodig heeft, heb je al een "probleem"?
En zit er hert in de box, dan eet je hond hert, en als je hem liever kip of konijn voert, heb je die keuze niet.

Verwoord ik het zo goed? ???

Ik zou namelijk mogelijk wel gebruik maken van Oervoer omdat ik dan wel vers aan mijn hond voer, zonder alle beslommeringen erom heen.
Let op, ik ben me aan het oriënteren hé, geen ervaring, dus zeg niet dat ik het zo doe. Maar ben juist benieuwd naar ieder zijn zienswijze hierop en dus advies.

Zien meerdere Barf-ers (;-)) het op deze wijze? Dus dat ze echt zelf willen bepalen wat ze voeren en dus zelf samenstellen?

Mag mijn vraag zo in dit topic of moet ik een apart topic voor deze vraag maken? *geen idee heeft* :biggrin2:
Door Too
#3015974
Volgens mij verwoord je het goed maar zit t grote voordeel en kracht ook in t zelf samenstellen. . . je kunt bij wijze van spreken tot 3 cijfers achter de komma nauwkeurig voeren.

T zou kunnen zijn dat jouw hond t net niet fijn doet op 'gemiddelden' maar behoefte heeft aan een hoger/lager percentage vleesbot/spiervlees, 3x per week een klein visje ipv 1 grotere portie vis per week.
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#3016002
Ik was ook begonnen met KVV. Het enige nadeel is dat je niet echt weet wat erinzit. Als de verpakking zegt dat er 50% bevleesd bot inzit van een of ander dier hoe kun je dan weten hoeveel het bevleesd is. Men kan er ook bijna kaal vleesbot insteken. Resultaat krijtpoep, althans bij Spike dan toch.
Ben nadien overgeschakeld op BARF en alles zelf samengesteld. Zodoende kan je zien hoe je hond reageert op BARF. Gaf in het begin 50 % bevleesd bot maar ben na enkele weken gezakt tot 45% en 5% extra spiervlees en nu is zijn stoelgang prima.
BARF is voor mij geen exacte wetenschap, maar men moet aanvoelen hoe de hond reageert op het aangeboden voedsel.
Zo zijn er zaken die ik met mate (en zelfs kleine hoeveelheden) maar mag geven. Te veel lever geeft gegarandeerd diaree.
Dit zijn zaken die men aldoende leert/ervaart en het zelf samenstellen zal beïnvloeden.
Ik KVV weet je bv ook niet hoeveel lever erin verwerkt zit (in het geval van Spîke dan)...
Daarom ben ik voorstander om alles zelf samen te stellen. Maar staar je niet blind op de percentages. De BARF rekenhulp is een goed hulpmiddel voor beginnende BARFERS maar eens je wat ervaring hebt kunen  die paar % meer vlees of bot of orgaan voor je hond een wereld van verschil maken.
Mss zijn er onder jullie wel die de 50% vleesbot strikt volgen...
Door Ruisje
#3016066
Ik kan me voorstellen als je rauw wilt gaan voeren, maar er nog te onbekend mee bent, je begint met een kvv of een oervoerpakket. Maar daarna... ben ik inmiddels ook heel erg voor zelf samenstellen. Je weet dan niet alleen precies wat, hoeveel en in welke percentages je voert, maar ook waarom je dat zo doet. Door het menu van je huisdier helemaal zelf samen te stellen en te begrijpen waarom het zo is samengesteld, kun je ook makkelijk aanpassingen in dat menu maken als dat, om wat voor reden dan ook, nodig is.
Door een kvv of kant-en-klaar barfpakket te voeren geef je die verantwoordelijkheid en vrijheid uit handen, maar... jij kent je huisdier beter dan die fabrikanten en leveranciers. :)
Door Anne in Zweden
#3016075
En ik denk dat ik voor velen hier spreek als ik zeg dat het ook gewoon LEUK is om zelf met het voer van je hondjes te puzzelen! Interessante lijntjes in de gaten houden, blij zijn met mooi bevleesde botjes, of met mooi vlees dat je voor een leuke prijs hebt kunnen scoren. Ik ben er in Zweden nu ook mee bezig, contacten leggen met jagers en slachthuizen, en het is iedere keer weer een gevoel van yes! als het lukt! Het is ook veel werk soms, dat gezoek en geregel, maar ik zou het samenstellen van het menu van mijn honden niet meer aan een ander willen overlaten!  :D
Door tt-tjes
#3016086
Ik heb even gespiekt op de site van Oervoer, en wat ik zie is dat je afhankelijk bent van de diersoorten die zij in het pakket stoppen. En van de percentages die zij hanteren.
Heb je idd een hond die behoefte heeft aan een hoger of lager bot-, orgaan- of vleespercentage dan heb je al een probleem want dan kloppen de verhoudingen in het pakket niet meer.
Ik zou zeggen, lees je goed in hier, ga kijken welke percentages je wil gaan voeren en stel zelf een menu samen. Zet dit hier neer, er zullen altijd BP'ers  naar kijken en je advies geven.
Dan kun je gaan kijken of er lijntjes zijn die interessant voor je zijn, of je gaat je spullen bestellen bij een leverancier zodat je zelf kunt bepalen welke dierensoorten je wil voeren.
Succes er mee.
Door Ruisje
#3016119
Anne in Duitsland schreef: En ik denk dat ik voor velen hier spreek als ik zeg dat het ook gewoon LEUK is om zelf met het voer van je hondjes te puzzelen! Interessante lijntjes in de gaten houden, blij zijn met mooi bevleesde botjes, of met mooi vlees dat je voor een leuke prijs hebt kunnen scoren. Ik ben er in Zweden nu ook mee bezig, contacten leggen met jagers en slachthuizen, en het is iedere keer weer een gevoel van yes! als het lukt! Het is ook veel werk soms, dat gezoek en geregel, maar ik zou het samenstellen van het menu van mijn honden niet meer aan een ander willen overlaten!  :D
Ja, dat ook!! Als ik in onze garage sta, waar ik onlangs een barfhoek heb ingericht, en kijk naar de 4 vriezers en een koelkast, dan denk ik "Yes!" ;D En mijn barf spreadsheets zijn de best gebackupte (geen Nederlands, i know) bestanden op mijn computers. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3016209
Ik denk ook dat je kan denken in goed-beter-best.

Ik vind de pakketservice van oervoer leuk bedacht. En ik heb het idee dat zij ook wel echt serieus bezig zijn metkwaliteit en met leveren wat jou hond nodig heeft. Je kan elke bijzonderheid en wens doorgeven. Maar je geeft het wel uit handen. En los van dat we dat bij barf toch niet je van het vinden, is het ook zo dat je er voor betaald. Is een keuze, maar wees je er wel bewust van.

Ik vind het fijn om het zelf te doen. Ik heb staan klooien, staan prutsen en staan vloeken en langzaamaan heb ik manieren en systemen bedacht om het allemaal makkelijker te maken. Deden mijn man en ik de eerste keer meer dan een halve dag erover om 12 kilo kattenvoer te malen, nu doen we dat in 1,5 a 2 uur. En het klinkt vast heel stom, maar ik vind het leuk om te doen. Samen bezig om onze dieren het beste voer mogelijk voor te zetten.

Ook vind ik het fijn om zelf te beslissen wat ik voer. Als ik eens iets ontdooid heb wat ik niet oké vind, dan haal ik iets anders uit de vriezer. Want dan beslis ik dat ik de kwaliteit niet goed genoeg vind en voer ik het niet. Als Oscar eens aan de dunne is, wil ik minder bot en meer spier voeren. En omdat ik genoeg voorraad in de vriezers heb, kan ik dat doen. Dat vind ik juist zo fijn aan barf, je kan alles zelf inschatten en bepalen.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3016353
Ik heb ook getwijfeld om met pakket van oervoer te starten of zelf samen te stellen, geef nu nog kvv aangevuld met wat barfdingen.

ik vind oervoer echt super, en je kunt ook prima voorkeuren aangeven, houden daar rekening mee...dus als je iets meer spiervlees nodig hebt, of je hond een bepaald voer niet lust..

en super makkelijk ook...ook niet zon grote vriezer nodig, en gewoon elke maand een pakketje ophalen en geen grote bestellingen hoeven doen voor meerdere maanden met de lijntjes.

maar ik kies toch voor barf...omdat ik het en heel leuk vind, maar ook omdat ik idd meer controle wil hebben op de diersoorten omdat mijne behoorlijk allergisch is, en ik bang ben dat als ik geen wild opsla wat hij met name mag, het pakket van oervoer wat mager wordt qua variatie in de zomermaanden.

oervoer lijkt me echt een prima start en alternatief voor mensen die geen grote vriezer hebben/zin hebben om heel veel werk in barf te stoppen..

succes me tje orientatie!
Door Lizzy
#3016379
Anna_vZ schreef: Heldere uitleg allemaal dank!

Maar Lizzy, het gaat toch om wat je voert, namelijk vers vlees, en niet zo zeer door wiens handen het heen gegaan is?
Ja hoor, maar de een heet zelf samenstellen en de ander heet KVV. Als jij naar de Albert Heijn gaat en je koopt een kant en klare maaltijd voor de magnetron, zeg je ook niet "kijk, heb ik zelf gekookt". Toch?
Het gaat er toch om dat de persoon waar je het vandaan haalt betrouwbaar is. Dus dat je de herkomst van het vlees weet. of in ieder geval een goed gevoel hebt bij de kwaliteit die geleverd wordt. Het verleden heeft laten zien dat je rund denkt te halen, je gewoon paard op je bord hebt liggen. Dus ook rechtstreeks bij de slager vandaan is soms nog maar een ? of het te vertrouwen is als leek.
Ja. En na ruim 16 jaar rauwe hondenvoeding heb ik 1 ding geleerd. Vertrouw in deze wereld nooit iemand op zijn mooie blauwe ogen. En hoe meer bewerkt, hoe minder dat jij dat ziet.
Ik snap ook wat je zegt, jij bepaalt wat je hond eet, en bij Oervoer is het zo dat ze een box voor een periode in de "juiste" hoeveelheid voor je klaar maken. Dan bepaal je eigenlijk nog niet wat en hoeveel je hond eet. Heb je een hond die toch meer dan die portiehoeveelheid nodig heeft, heb je al een "probleem"? En zit er hert in de box, dan eet je hond hert, en als je hem liever kip of konijn voert, heb je die keuze niet.
Ja. Onder andere. En ik weet niet waar Oervoer zijn spulletjes vandaan haalt. En de gemalen prakken, daarvan zie ik helemaal niet meer wat de kwaliteit geweest is. Maar ik laat ook een Oervoer niet bepalen hoeveel % lever of spiervlees ik mijn hond voer. Dat bepaal ik. Neemt niet weg dat ik een goed pakket ongemalen kwalitatief goed spul van Oervoer beter vind dan gemalen prakken.
Verwoord ik het zo goed? ???
Ja, komt aardig in de buurt :)
Ik zou namelijk mogelijk wel gebruik maken van Oervoer omdat ik dan wel vers aan mijn hond voer, zonder alle beslommeringen erom heen.
Let op, ik ben me aan het oriënteren hé, geen ervaring, dus zeg niet dat ik het zo doe. Maar ben juist benieuwd naar ieder zijn zienswijze hierop en dus advies.
Zie mijn commentaar hierboven.
Zien meerdere Barf-ers (;-)) het op deze wijze? Dus dat ze echt zelf willen bepalen wat ze voeren en dus zelf samenstellen?

Mag mijn vraag zo in dit topic of moet ik een apart topic voor deze vraag maken? *geen idee heeft* :biggrin2:
Nee hoor, dit kan wel in dit topic.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door