Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pijpers247
#3013816
Hallo!
Ik heb altijd geleerd dat je niet teveel lever mag voeren (max 5%). Maar nu lees ik dat als je prooidierverhoudingen aanhoudt, het lever aandeel juist het grootste is, daarna hart en daarna nier/etc.
Wat is het nu echt? Geef ik altijd te weinig of maakt het niet zo uit?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3013828
Je zal vast niet te weinig geven. Het is maar net wat jij prettig vindt om aan te houden. Ik geloof wel dat het prooidiermodel wel redelijk in de buurt van die 5% zit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3014751
Max 5% is voor honden.
Katten mogen ietsje hoger gehalte hebben, maar hoger dan 7% moet je nu ook niet gaan zitten.
5% is een mooie richtlijn, dat zit ook in muis.
Hoe groter het dier, hoe minder orgaan. ;)
Door Vivianneb
#3014905
pijpers247 schreef: Hallo!
Ik heb altijd geleerd dat je niet teveel lever mag voeren (max 5%). Maar nu lees ik dat als je prooidierverhoudingen aanhoudt, het lever aandeel juist het grootste is, daarna hart en daarna nier/etc.
Wat is het nu echt? Geef ik altijd te weinig of maakt het niet zo uit?
?? Hart is echt ook in het prooidiermodel het grootste aandeel.. waar heb je dat gelezen?
Door kakocavi
#3015212
Vivianneb schreef: ?? Hart is echt ook in het prooidiermodel het grootste aandeel.. waar heb je dat gelezen?
De lever is groter en zwaarder dan het hart, dat geldt voor alle dieren. Veel mensen geven meer hart vanwege de taurine en wijken daar dus vanaf.
Door Vivianneb
#3015255
kakocavi schreef: De lever is groter en zwaarder dan het hart, dat geldt voor alle dieren. Veel mensen geven meer hart vanwege de taurine en wijken daar dus vanaf.
-weggehaald-

:)
Laatst gewijzigd door Vivianneb op ma 03 nov 2014, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3015261
Ander forum, blablabla, ander forum, ander forum.


Het andere forum houden we op het andere forum. Ik heb geen idee wat ze daar wel of niet schrijven en dat moeten ze vooral ook zelf weten. We gaan hier geen discussie voeren over wat men elders al dan wel of niet schrijft.
Door Vivianneb
#3015267
Het is info geen discussie - ik haal alleen mijn eigen bericht een stuk aan zodat er wat meer info is.. als dat al niet mag?
Het is trouwens info wat niet van een forum afkomt maar waar ik dagen naar op zoek ben geweest.. dus niet eens een mening, maar degelijk onderzoeksmateriaal.
Ik snap heel je reactie niet, is dat alleen omdat ik er bij schreef dat het van een ander forum af komt?
Door Vivianneb
#3015275
koekje schreef: Je refereert daar toch naar? Die dingen zijn daar besproken en niet hier.
prima - ik heb idd helemaal geen zin in een discussie, dus haal mijn posts maar weg. Niet belangrijk :)
Door kakocavi
#3015303
koekje schreef: Je refereert daar toch naar? Die dingen zijn daar besproken en niet hier.
Vanwaar die felle vijandigheid naar wat er buiten dit forum wordt geschreven? Ik ben wel benieuwd naar wat VivianneB te zeggen had eigenlijk. Er wordt buiten dit forum genoeg interessants gezegd over rauw voer waar je het mee eens kunt zijn of niet maar waar je ook gewoon kennis van kunt nemen en over na kunt denken. Dat zo sterk bestrijden doet eerlijk gezegd een beetje sektarisch aan voor mij...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3015332
Los van al de rest is een hart wel een stuk kleiner dan een lever in een dier.
Ik voer ook wat meer hart dan het puur prooidierverhoudingen, en daar heb ik mijn redenen voor (inderdaad ivm taurine).
Als je echt volgens het prooidier wil voeren, dan kom je in een kleine prooi (want we hebben het over een kat) op ongeveer 5% lever, 3-4% hart (afhankelijk van mate van beweging dus wild of tam), en een kleine 2% nier.
Wij voeren de organen ietsje meer omdat het totale orgaangehalte in een prooi groter is dan enkel hart-lever-nier. Deze drie dekken echter het de gehele vitaminen ed - inhoud die een kat of hond nodig heeft en zijn dus de essentiële organen.  Aangezien het vrijwel onmogelijk is met zelf samenstellen werkelijk alle organen (los van de darmen) te voeren, voeren we van deze drie ietsje meer en hier en daar een ander orgaansoortjes erbij.
Omdat je met lever moet opletten om niet te overdoseren, is het een logisch gevolg dat hart meestal ietsje meer gevoerd wordt.  Het bevat veel waardevolle stoffen (taurine, maar ook vitaminen en sporenelementen) en mooie eiwitten (het is een spier die bewogen heeft), en het wordt doorgaans erg lekker gevonden.


Je kan wel best wat logisch nadenken.
Zo vind ik een orgaanpercentage van 15-20% prima voor een kat, maar voer dan niet 20% van enkel hart-lever- nier in echte prooidierverhouding. Want dan komt de lever tegen de 10% aan, en das te veel.  Als je zuiver hart-lever-nier voert, voer dan 15%.  En als je 20% wil voeren, zorg dan dat je minstens nog maagjes of zo toe kan voegen.
Persoonlijk voer ik nu 17% waarin hart en lever (+- 6%) het dubbele van nier en maag (+-3%).
Als je het wil weten, de maag is ongeveer even groot als het hart in een klein knaagdier of vogel (niet in een koe of schaap uiteraard), misschien een tikkeltje groter.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 04 nov 2014, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3015359
kakocavi schreef: Vanwaar die felle vijandigheid naar wat er buiten dit forum wordt geschreven? Ik ben wel benieuwd naar wat VivianneB te zeggen had eigenlijk. Er wordt buiten dit forum genoeg interessants gezegd over rauw voer waar je het mee eens kunt zijn of niet maar waar je ook gewoon kennis van kunt nemen en over na kunt denken. Dat zo sterk bestrijden doet eerlijk gezegd een beetje sektarisch aan voor mij...
Er komt toch wel vaker van die stukken naar boven "op blabla-forum zeggen ze dit-of-dat en nu lees ik hier dat het anders is, wat is waar?" ik zie het probleem ook niet zo en ben ook wel benieuwd wat Vief te melden had...
Door pijpers247
#3015910
Ik geef altijd 15% orgaan. Meestal 7% hart en de rest 5% lever en de rest nier. Doe tegenwoordig ook vaak alles 5%, omdat dat makkelijker is met inkoop!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door