Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3015305
Hallo allemaal,

Al weer een tijdje terug heb ik me voorgesteld maar ben er vervolgens niet meer aan toe gekomen om te reageren :-[
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2946482

Inmiddels staan we op het punt om volledig te gaan barfen en ik wil daarom graag mijn menu laten checken. We hebben de afgelopen weken steeds meer barfdagen ingevoerd en dat bevalt heel goed. Op dit moment krijgt ze nog maar 2 dagen in de week kvv tot de vriezer leeg is. Het enige waar ik nog over twijfel is de vraag of we haar zonder kvv nog wel voldoende afwisseling kunnen bieden in het aantal diersoorten. We hebben namelijk maar een klein vriezertje en kunnen hierdoor beperkt inkopen. Na wat puzzelwerk is onderstaand menu ontstaan, ik zou het fijn vinden als jullie even mee willen kijken.

Nika is een hondje van rond de 11 kg, zou in elk geval niet zwaarder moeten worden. In eerste instantie ga ik uit van 200 gram per dag. Qua percentages houdt ik aan: 50% vleesbot, 20% spiervlees, 10% orgaanmix, 10% pens en 10% groentemix.

Voor de orgaanmix moet ik nog even kijken welke soorten ik kan krijgen. Heb nu een mix van runderhart, kippenlever en kippenhart. Ik wil sowieso niertjes gaan toevoegen en de kippenlever vervangen voor iets biologisch of een jong dier. Om extra afwisseling te geven probeer ik bij iedere nieuwe bestelling het vleesbot en spiervlees deels te vervangen voor een andere soort. Maar onderstaand menu is qua afwisseling wel het maximale wat we haar kunnen geven over een periode van 5 a 6 weken, meer tegelijk inkopen trekt onze vriezer helaas niet.

Maandag: 100 gram konijnkarkas, 93 gram orgaanmix, 20 gram groente
Dinsdag: 100 gram konijnkarkas, 70 gram paardensucade, 20 gram groente
Woensdag: 100 gram zalmlijf, 70 gram kalkoenfilet, 20 gram groente
Donderdag: 100 gram kipkarkas, 93 gram lamspens, 20 gram groente
Vrijdag: 100 gram kipkarkas, 70 gram paardensucade, 20 gram groente
Zaterdag: 100 gram parelhoenkarkas, 93 gram lamspens of orgaanmix (om en om), 20 gram groente
Zondag: 100 gram parelhoenkarkas, 70 gram kalkoenfilet, 20 gram groente
#3015322
Ik tel 5 diersoorten plus vis en lamspens, dus qua afwisseling is het voldoende. Ja, nog meer verschillende diersoorten is nog mooier, maar wat niet kan, kan niet. ;) Je zou de lamspens eens kunnen afwisselen met runderpens en het hart, lever en nier gedeelte ook eens kunnen wisselen met orgaan van een ander dier. Woont er niemand van BP bij jou in de buurt waar je eventueel wat orgaanvlees mee kan ruilen?

Als extra diersoort zou je ook af en toe een hele kwartel kunnen geven. De poelier verkoopt 'blote' hele kwartels en die zijn qua gewicht ongeveer een dagportie voor jouw hondje. :)
#3015511
Qua afwisseling in soorten vind ik het ook voldoende, ook wat botvariatie betreft. Ik tel 8 soorten.
En als je bij een volgende bestelling weer eens wat anders hebt is het natuurlijk helemaal oké. Ik zou wel proberen wat meer variatie in het orgaanvlees aan te brengen, maar dat opperde je zelf al.

Alleen, tenzij je wilt dat je hondje afvalt, vind ik 200 gram voor een gewicht van 11 kg heel erg weinig.
Dat is maar 1,8%  :-\  Kleine honden eten relatief gezien doorgaans meer dan grote, en ook is van barf meestal meer nodig dan van kvv. Ik weet niet hoe oud Nika is of hoeveel beweging dat ze krijgt? Oudjes die niet veel meer bewegen kunnen natuurlijk wel met minder toe.
#3015561
Bedankt voor het meedenken en de tips, hier kan ik echt wat mee.

Heb inmiddels een islamitische slager gevonden in de buurt, binnenkort maar eens kijken of ik daar lamslever en ander orgaan kan krijgen in kleinere porties. Als ik zowel hart, lever als nier per kg moet kopen ligt de vriezer hier gelijk vol voor 21 weken. Wellicht kan ik door het kopen van kleinere porties nog wat meer ruimte creëren voor een extra soort vleesbot of spiervlees. Ben blij dat bovenstaand menu ook voldoende is, maar als het kan geef ik liever wat meer. Af en toe een kwarteltje is ook zeker een goede tip. Ik geloof dat ik die kan bestellen bij mijn barfleverancier dus die gaat op mijn lijstje.

Dat 200 gram weinig is ben ik het wel met je eens inderdaad. Vroeger kreeg ze 200 gram kvv maar dat hebben we het afgelopen jaar moeten terugbrengen tot 175 gram om haar op gewicht te houden. Nog minder gaan voeren vond ik niet gezond dus mede daardoor over gegaan op zelf samengestelde maaltijden. Sinds ze nog maar 2 dagen per week kvv krijgt heb ik het idee dat ze iets is afgevallen, ze is nu precies goed. Vandaar de 200 gram per dag. Als blijkt dat ze nog verder afvalt schroeven we de hoeveelheid omhoog. Nika is trouwens een gesteriliseerd teefje van 7 jaar. Erg rustig van zichzelf, maakt zich niet snel druk. Een wandeling van 2 uur of langer houdt ze prima vol maar echt uitbundig rennen, spelen en sporten doet ze weinig. Vermoed dat ze daarom ook wel iets minder nodig heeft als de gemiddelde hond.
Laatst gewijzigd door Nika01 op di 04 nov 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#3015599
[quote="Nika01"]
Bedankt voor het meedenken en de tips, hier kan ik echt wat mee.

Heb inmiddels een islamitische slager gevonden in de buurt, binnenkort maar eens kijken of ik daar lamslever en ander orgaan kan krijgen in kleinere porties. Als ik zowel hart, lever als nier per kg moet kopen ligt de vriezer hier gelijk vol voor 21 weken. Wellicht kan ik door het kopen van kleinere porties nog wat meer ruimte creëren voor een extra soort vleesbot of spiervlees. Ben blij dat bovenstaand menu ook voldoende is, maar als het kan geef ik liever wat meer. Af en toe een kwarteltje is ook zeker een goede tip. Ik geloof dat ik die kan bestellen bij mijn barfleverancier dus die gaat op mijn lijstje.

Dat 200 gram weinig is ben ik het wel met je eens inderdaad. Vroeger kreeg ze 200 gram kvv maar dat hebben we het afgelopen jaar moeten terugbrengen tot 175 gram om haar op gewicht te houden. Nog minder gaan voeren vond ik niet gezond dus mede daardoor over gegaan op zelf samengestelde maaltijden. Sinds ze nog maar 2 dagen per week kvv krijgt heb ik het idee dat ze iets is afgevallen, ze is nu precies goed. Vandaar de 200 gram per dag. Als blijkt dat ze nog verder afvalt schroeven we de hoeveelheid omhoog. Nika is trouwens een gesteriliseerd teefje van 7 jaar. Erg rustig van zichzelf, maakt zich niet snel druk. Een wandeling van 2 uur of langer houdt ze prima vol maar echt uitbundig rennen, spelen en sporten doet ze weinig. Vermoed dat ze daarom ook wel iets minder nodig heeft als de gemiddelde hond.
[/quote]
Kvv is vaak veel vetter dan barf! Toen ik overstapte van kvv naar zelf samengesteld ben ik ook meer gaan voeren. Je menu 'druipt' zeker niet van het vet, maar als jij haar voert met je ogen, komt het vanzelf goed! ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door